Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #1 Skrevet 3. februar 2017 Det er rett utenfor et populært skiområde på fjellet. Huset er gammelt med boplikt, så ikke noe verdt, men etterkommere har lov å benytte det som hytte. Men, det er langt unna oss! Ca 5 t med bil. De oppgraderer veiene i område så kanskje 4 om noen år. Også må alt gjøres med huset! Ingen hast siden det bare har bodd kjentfolk der, men i løpet av vår levetid må vi nok igjennom en totalrenovering. Våre barn vil etter all sannsynlighet flytte til et sted så de får 3 t ca til hytta. Vi har økonomi til det - på langen og med egen innsats. Hadde dere giddi? Anonymous poster hash: 16b2e...562
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #2 Skrevet 3. februar 2017 Nei. Anonymous poster hash: df6fe...311
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #3 Skrevet 3. februar 2017 Boplikt er vanskelig å komme seg unna i noen kommuner, derfor ville jeg ha sjekket muligheten til å gjøre om eiendommen til hytteeiendom uten boplikt først. Er det mulig så kunne jeg ha vurdert det, men skal jeg pusse opp en eiendom vil jeg helst ha eiendommen for meg selv. Anonymous poster hash: 3835c...99c
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #4 Skrevet 3. februar 2017 Boplikt er vanskelig å komme seg unna i noen kommuner, derfor ville jeg ha sjekket muligheten til å gjøre om eiendommen til hytteeiendom uten boplikt først. Er det mulig så kunne jeg ha vurdert det, men skal jeg pusse opp en eiendom vil jeg helst ha eiendommen for meg selv. Anonymous poster hash: 3835c...99c Jeg forsto ikke helt svarer ditt. Vi er direkte arvinger og er derfor fritatt fra boplikten og kan bruke det som fritidsbolig. Skal vi selge det pr i dag må det selges med boplikt, derfor ingen verdi. Hva som skjer om 10 år aner jeg ikke, men fler og fler steder mister boplikten, så det kan jo være et inviateringsobjekt, langsiktig. Vi er er ene arvinger og skal ikke dele eiendommen med noen... hi Anonymous poster hash: 16b2e...562
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #5 Skrevet 3. februar 2017 Jeg forsto ikke helt svarer ditt. Vi er direkte arvinger og er derfor fritatt fra boplikten og kan bruke det som fritidsbolig. Skal vi selge det pr i dag må det selges med boplikt, derfor ingen verdi. Hva som skjer om 10 år aner jeg ikke, men fler og fler steder mister boplikten, så det kan jo være et inviateringsobjekt, langsiktig. Vi er er ene arvinger og skal ikke dele eiendommen med noen... hi Anonymous poster hash: 16b2e...562 Det var jeg som misforsto innlegget ditt. Skumleste nok litt, forsto d sånn at dere skulle dele eiendommen med andre slektninger så lenge de levde. I det tilfelle så kan dere ta det som et langsiktig hytteprosjekt. Hvis det ikke er noe umiddelbart som må gjøres og bygningen er strukturelt sikker. Deretter kan dere jo pusse det opp med tid og stunder, og enten beholde det til deres barn eller selge det. Er det mye nybyggelse i området? Rundt oss, Ikke så langt unna et veldig populært skiområde koster hyttene så mye at lokalbefolkningen ikke har råd til å kjøpe. Gamle hus med boplikt går derfor unna siden bygdefolket ønsker seg tilbake til bygda, men ikke har råd til de nye boligene uten boplikt. Hvordan er markedet for lokalbefolkningen der eiendommen ligger? Er det lignende tilstander så er det ikke så stor risiko å sitte med eiendommen. Anonymous poster hash: 3835c...99c
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #6 Skrevet 3. februar 2017 Det var jeg som misforsto innlegget ditt. Skumleste nok litt, forsto d sånn at dere skulle dele eiendommen med andre slektninger så lenge de levde. I det tilfelle så kan dere ta det som et langsiktig hytteprosjekt. Hvis det ikke er noe umiddelbart som må gjøres og bygningen er strukturelt sikker. Deretter kan dere jo pusse det opp med tid og stunder, og enten beholde det til deres barn eller selge det. Er det mye nybyggelse i området? Rundt oss, Ikke så langt unna et veldig populært skiområde koster hyttene så mye at lokalbefolkningen ikke har råd til å kjøpe. Gamle hus med boplikt går derfor unna siden bygdefolket ønsker seg tilbake til bygda, men ikke har råd til de nye boligene uten boplikt. Hvordan er markedet for lokalbefolkningen der eiendommen ligger? Er det lignende tilstander så er det ikke så stor risiko å sitte med eiendommen. Anonymous poster hash: 3835c...99c Ah, ok Ikke populært for andre enn hyttefolk her, etter hva jeg vet. Pusser vi ikke opp taper vi jo minimalt med penger og opphører boplikten kan den jo plutselig faktisk få litt verdi. Jeg er litt fristet kjenner jeg, men har alltid en slik usikker stemme som påpeker; hva hvis, hva hvis, hva hvis... 🙄 Hi Anonymous poster hash: 16b2e...562
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #7 Skrevet 3. februar 2017 Jeg hadde ikke solgt. Kjekt med hytte. Selge kan dere gjøre senere dersom den ikke blir brukt, men man kan jo ikke angre om man selger nå. Det er jo en investering å ha fjellhytte, særlig dersom boplikten opphører. Fint for deres barn å arve om dere har fikset den opp og vedlikeholdt den. Dere har jo ikke noe hast med å renovere, heller. Mange i vårt distrikt som kjører 3-5 timer til fjellhytter. Anonymous poster hash: c1644...91e
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #9 Skrevet 4. februar 2017 Så lenge dere har økonomi til det ville jeg uten tvil ha beholdt! Anonymous poster hash: fa06d...27e
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #10 Skrevet 4. februar 2017 Lei det ut gjennom et hytteutleiefirma da? Da kan dere jo tjene litt penger de helgene/ukene det leies ut Anonymous poster hash: d2a2c...3df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå