Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #1 Skrevet 3. februar 2017 De er fra 7 til 13 år. Er en gjeng latsabber. Har fått de til å rydde etter seg selv nå da i et minste, etter mye mas. Har snakket om å gi de noen faste oppgaver og at de skal få lommepenger. Hva er passelig? Hva gjør deres barn? Og hvor mye får de i lommepenger? Anonymous poster hash: bbb21...bc6
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #2 Skrevet 3. februar 2017 Har litt mindre barn jeg da, men de går i 1. - 4. klasse. 3 barn Minste 1. klasse: faste oppgaver: gå ut med søppla. Rydde rommet sitt. Ta av bordet etter mat. Mellomste 1. klasse: Rydde rommet sitt, dekke på bordet. ta av sengetøy Største 4. klasse: Rydde rommet, ta ut av oppvaskmaskina. I tillegg har de mer variable oppgaver som fordeles: Støvsuge huset. Brette klær, rydde Her får de 100 kr i "lommepenger" som settes inn på konto. Kan evt anbefale følgende: ha ett A4 ark du skriver opp de oppgavene du vil ha gjort navnene nedover, så kan de krysse ut det de har gjort. på arket står det hvor mye de får i lommepenger for hver oppgave. vi har hatt: gå ut med søppla : 2 kr brette sokker 1 kr dekke bordet 1 kr Men våre barn slåss noe forferdelig om å gjøre mest at det ble litt galskap Anonymous poster hash: 48c24...543
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #3 Skrevet 3. februar 2017 Her i huset er ikke husarbeid koblet mot lommepenger. Jeg mener de må lære at å bidra i et hus hvor vi bor mange er en selvfølge, ikke noe man får betalt for. Ingen får betalt for å være med å dra lasset så alle får det så bra som mulig sammen, ikke som barn, ikke som ungdom og ikke som voksen, det er noe man rett og slett bare må gjøre for det er en del av livet. De skal etterhvert bli voksne, finne seg en partner og selv stifte familie, da må de fra de var små ha lært at når man bor sammen bidrar man, helt gratis Jeg synes det er helt pyton med unger du ber om å gjøre noe også svarer de: Hva får jeg for det? Barna mine er fra 8 til 15 år og jeg forventer at de rydder etter seg selv, at de rydder på plass egne klær i skapet sitt når de er vasket, at de holder rommene sine i orden (de to yngste får enda litt hjelp til vasking og skifting på seng, de eldste gjør alt selv). De to eldste (13 og 15) har også ansvaret for kjellerstuen, gangen nede og badet nede, det er det de som bruker og de som må holde rent. Jeg forventer at de støvsuger en gang i uken og vasker badet en gang i uken. Ellers har barna ansvaret for å gå ut med søppel, dekker bord før middag, henter posten og ellers hjelper til når jeg ber om det. De kan godt henge opp en klesvask, rydde litt i gangen og slike ting. 15-åringen får 1000 kr i måneden, det dekker alle hans behov i fritiden (kantine en gang eller to i uka, kino, bowling, buss til kompiser, ut og spise på peppes e.l. en gang i måneden ca) 13-åringen får 70 kr hver lørdag som stort sett da går til lunsj på butikken og litt snop den dagen, også får han penger ved behov om han skal noe 8 og 10 åringene får ikke lommepenger enda. Anonymous poster hash: 8a677...0f4
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #4 Skrevet 3. februar 2017 11 åring. Rydder etter seg selv selvsagt. Samt tar oppvaskmaskinen etter skolen hver dag og går tur med hunden når hun kommer hjem. Holder rommet sitt ryddig. Det er de faste oppgavene. Men hun kan bli bedt om å gjøre andre ting utenom også. Får ingen lommepenger fast men får penger når hun trenger og har rikelig med ting og tang så hun mangler ingenting. Anonymous poster hash: c5fd9...69d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå