Gå til innhold

Kan noen gi meg konkrete økonomiske råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på en økonomisk smell. Redd jeg bare roter meg mer og mer ned nå. Det høres ikke så mye ut for folk sikkert, men for meg som brukte å ha mye på konto er det krise.

Jeg har utbetalt ca 30. Faste utgifter er ca 19000, så jeg har 11000 igjen. Nå bruker jeg mye for å betale ned gjeld, går tom på konto igjen, og bruker kreditt igjen 😓

Har 10 000 i MasterCard.

Har 4000 på en linsekonto/brillekonto

Har 2000 på klarna konto.

Høres ikke så mye ut, men det minsker jo aldri, siden jeg tar opp ny kreditt. 😓 Det er alltid noe ekstra som skal betales, så jeg kommer aldri ovenpå. Savner den gamle tiden der jeg alltid hadde penger når jeg fikk lønn igjen 😓

Anonymous poster hash: 5e84a...862

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå igjennom alle faste utgifter. Kutt ut alt som ikke er nødvendig, som abonnementer, medlemsskap og lignende Bytt til billigere forsikring, telefon, strøm. Selg bilen! Skriv ned ALT du bruker utenom. Det er helt sikkert mye du kan kutte! Røyk, alkohol, kafebesøk, brus, nye klær, byturer, reising.

Anonymous poster hash: c3038...76a
Skrevet (endret)

Hva skal de dekke de 11000 du har igjen? Når utgiftene blir høyere enn inntektene må du enten øke inntektene, eller redusere utgiftene. Kan du si opp noe? Abonnement på trenissenter, blader, aviser, streaming f.eks? Det er snakk om en liten periode, du kan jo tegne nye abonnement når økonomien tillater det igjen.

Ingen sløsing en stund. Ingen shopping i kiosker og på bensinstasjoner, ingen take away mat, ingen nye klær om du ikke trenger det.

Hvilket lån har høyest rente? Betal ned først på de dyreste.

Om det er lønnsomt eller ei, jeg hadde nok ihvertfall cashet ut det minste først, lettere å ha oversikten med færre lån, og det bør være mulig p gjøre en mnd selv om d betaler på de andre også.

Har du boliglån? Kan du be om avdragsfritt et par mnd?

Endret av den perfekte mor
Skrevet

Takk for svar. Jeg abonnerer ikke på noe. Er med på treningssenter, men det vil jeg jo. Bruker litt på cafe sikkert ja, men ikke såå mye det heller, 200 kr i uka sikkert. 😓

Skrevet

I de 11000 skal du da betale bensin/dill/mat eller er det kun til dill? Hvor mange er dere i familien? Dersom 11000 skal dekke mat og bensin, må du kalkulere hvor mye bensin du bruker per mnd.

Jeg ville budsjettert slik:

6000 mat

1000 bensin (forutsetter at du ikke kjører mye)

Da har du 4000 å bruke på å betale ned gjeld, Ville betalt ut klarna konto først i tillegg til minste delbeløp på mastercardet og linsekonto. Deretter så mye som mulig av linsekontoen. Så tar du mastercardet til slutt. Vent til siste dag før lønning før du betaler ned gjelda, så slipper du å bruke mastercardet mer!

Om du regner å bruke 3000 i mnd på å betale ned gjeld er du ferdig med det tullet på 5 mnd om du er riktig fling, og 6 mnd om du er litt mindre flink. Bestem deg, og lev smalhans :)

Anonymous poster hash: 56cb9...8a1
Skrevet

I de 11000 skal du da betale bensin/dill/mat eller er det kun til dill? Hvor mange er dere i familien? Dersom 11000 skal dekke mat og bensin, må du kalkulere hvor mye bensin du bruker per mnd.

Jeg ville budsjettert slik:

6000 mat

1000 bensin (forutsetter at du ikke kjører mye)

Da har du 4000 å bruke på å betale ned gjeld, Ville betalt ut klarna konto først i tillegg til minste delbeløp på mastercardet og linsekonto. Deretter så mye som mulig av linsekontoen. Så tar du mastercardet til slutt. Vent til siste dag før lønning før du betaler ned gjelda, så slipper du å bruke mastercardet mer!

Om du regner å bruke 3000 i mnd på å betale ned gjeld er du ferdig med det tullet på 5 mnd om du er riktig fling, og 6 mnd om du er litt mindre flink. Bestem deg, og lev smalhans :)

Anonymous poster hash: 56cb9...8a1

11000 på dill. Mat og diesel er inkludert på mine faste utgifter, setter av på egen konto til det. Var et godt tips du hadde, betale ferdig på et lån og så ta neste...

Skrevet

Hæ, har du 11.000 til dill etter mat og bensin? Da må du jo sløse noe vannvittig, hva i alle dager bruker du pengene på?

2 mnd med fullstendig kjøpestopp så er du jo kvitt all gjelden.

Ingen cafe, ingen frisør, ingen kino, ingen klær, ingen take-away osv i 2 små måneder så går du våren og sommeren i møte uten kredittkortgjeld.

Anonymous poster hash: 1eb13...0d4
Skrevet

11000 på dill. Mat og diesel er inkludert på mine faste utgifter, setter av på egen konto til det. Var et godt tips du hadde, betale ferdig på et lån og så ta neste...

Du har 11 000 kr å bruke etter at regninger, mat og drivstoff er betalt? Dette er jo et rent hån mot de som har det trangt...

Sett tæring etter næring! Du burde kunne bli kvitt smågjelda i løpet av 2-3 mnd, selv uten å suge på labben..

Anonymous poster hash: cb21d...0fc

Skrevet

Gå igjennom alle faste utgifter. Kutt ut alt som ikke er nødvendig, som abonnementer, medlemsskap og lignende Bytt til billigere forsikring, telefon, strøm. Selg bilen! Skriv ned ALT du bruker utenom. Det er helt sikkert mye du kan kutte! Røyk, alkohol, kafebesøk, brus, nye klær, byturer, reising.

Anonymous poster hash: c3038...76a

Jeg er enig i alt dette, bortsett fra det å bytte til billigere forsikringer. Billige forsikringer dekker mindre tap dersom du faktisk trenger det, og jo dårligere råd du har jo mer svir akkurat det. 

Takk for svar. Jeg abonnerer ikke på noe. Er med på treningssenter, men det vil jeg jo. Bruker litt på cafe sikkert ja, men ikke såå mye det heller, 200 kr i uka sikkert.

Men er du helt sikker på at du har full oversikt over hvor mye du bruker på forskjellige poster hver måned? At det faktisk er bare 200 kroner du bruker på cafe hver måned. Det høres faktisk tvilsomt ut. Et cafebesøk med kaffe, kake eller noe å spise koster fort mer enn det. Akkurat det har jo vært en rød tråd i alle Luksusfellen-episoder. Ikke en av de har hatt en reell forståelse av hva de faktisk bruker penger på. 

Du er nødt til å ta kontoutskrifter og sette deg ned å se på hva du faktisk bruker penger på. Ta gjerne utskrifter av alle månedene i 2016 og frem til nå. Vær systematisk. Så kan du luke vekk alt som er unødvendig. 

Du sier du "vil" trene på treningssenter, men hvis du ikke har noen andre utgifter å kutte, så har du faktisk ikke råd til det. Det er billigere å kjøpe seg et par gode joggesko (eller kanskje du faktisk har det fra før) og løpe eller gå ute, på vei eller i skogen. Ev. hvis du ser at du kan få råd til det etter hvert, når du har fått betalt ned kreditten din og luket vekk ev. unødvendig forbruk, så kan du be om å få fryse medlemsskapet ditt frem til du har kontroll på økonomien igjen. 

Jeg ser at mens jeg skrev dette, svarte du en lengre opp her at de 11 000 kronene er "til dill" og at da er penger til mat og diesel allerede satt av... DET er faktisk helt utrolig. Du bruker i så fall penger over evne, og uten å tenke deg om. Du er seriøst nødt til å bli bevisst pengeforbruket ditt. Jeg holder på rådet om å faktisk sette deg ned å finne ut realiteten i forbruket ditt. 

Og når du skal sette deg ned å se på hva som er nødvendig og unødvendig forbruk, ta med en god venn eller slektning, som kan være med å peke på det for deg. For du trenger åpenbart en ærlig tilbakemelding på hva du bruker penger på... 

Lurer på om jeg vil anbefale deg "kontant-trikset" en periode. Ta ut de pengene du har tenkt å bruke på "dill" en uke og ha dem i lommeboken. Bruk kun kontanter, ikke kort. Da er det rimelig lett å se at pengene forsvinner. Det kan være en vekker. 

Anonymous poster hash: 88ea1...d4a

Skrevet

Dette klarer du lett å betale ned på to lønninger.

Du trenger minimalt med dill. Tipper skapene din er så fulle at de har godt av et par mnd fri.

Anonymous poster hash: e1e60...4b1

Skrevet

Takk for svar. Jeg abonnerer ikke på noe. Er med på treningssenter, men det vil jeg jo. Bruker litt på cafe sikkert ja, men ikke såå mye det heller, 200 kr i uka sikkert.

Men hva bruker du de resterende i overkant av 10 000 på hver måned?

Anonymous poster hash: 33158...29c

Skrevet

Men om fu bruker 11000 på dill og dall kjære vene er jo bare å nedbetale de 10 000 med en gang da! Eller i verste fall delt i to. Det første du gjør er å ta en saks fra skuffen hente kredittkortet og vips problem løst.

Skrevet

Jeg er enig i alt dette, bortsett fra det å bytte til billigere forsikringer. Billige forsikringer dekker mindre tap dersom du faktisk trenger det, og jo dårligere råd du har jo mer svir akkurat det. 

Men er du helt sikker på at du har full oversikt over hvor mye du bruker på forskjellige poster hver måned? At det faktisk er bare 200 kroner du bruker på cafe hver måned. Det høres faktisk tvilsomt ut. Et cafebesøk med kaffe, kake eller noe å spise koster fort mer enn det. Akkurat det har jo vært en rød tråd i alle Luksusfellen-episoder. Ikke en av de har hatt en reell forståelse av hva de faktisk bruker penger på. 

Du er nødt til å ta kontoutskrifter og sette deg ned å se på hva du faktisk bruker penger på. Ta gjerne utskrifter av alle månedene i 2016 og frem til nå. Vær systematisk. Så kan du luke vekk alt som er unødvendig. 

Du sier du "vil" trene på treningssenter, men hvis du ikke har noen andre utgifter å kutte, så har du faktisk ikke råd til det. Det er billigere å kjøpe seg et par gode joggesko (eller kanskje du faktisk har det fra før) og løpe eller gå ute, på vei eller i skogen. Ev. hvis du ser at du kan få råd til det etter hvert, når du har fått betalt ned kreditten din og luket vekk ev. unødvendig forbruk, så kan du be om å få fryse medlemsskapet ditt frem til du har kontroll på økonomien igjen. 

Jeg ser at mens jeg skrev dette, svarte du en lengre opp her at de 11 000 kronene er "til dill" og at da er penger til mat og diesel allerede satt av... DET er faktisk helt utrolig. Du bruker i så fall penger over evne, og uten å tenke deg om. Du er seriøst nødt til å bli bevisst pengeforbruket ditt. Jeg holder på rådet om å faktisk sette deg ned å finne ut realiteten i forbruket ditt. 

Og når du skal sette deg ned å se på hva som er nødvendig og unødvendig forbruk, ta med en god venn eller slektning, som kan være med å peke på det for deg. For du trenger åpenbart en ærlig tilbakemelding på hva du bruker penger på... 

Lurer på om jeg vil anbefale deg "kontant-trikset" en periode. Ta ut de pengene du har tenkt å bruke på "dill" en uke og ha dem i lommeboken. Bruk kun kontanter, ikke kort. Da er det rimelig lett å se at pengene forsvinner. Det kan være en vekker. 

Anonymous poster hash: 88ea1...d4a

Tenkte akkurat å skrive det samme. 

Er også helt enig i alle de rådene du får i dette innlegget, hi. Alt du skriver viser jo at du ikke eier oversikt over forbruket ditt, og det er første bud!

Skrevet

Lukk nettleseren, klipp alle kredittkort i to og log på her når du har gjort det og post at du faktisk har gjort det! 

Bevis at du makter å ta grep!

Jeg heier på deg!  :)

Anonymous poster hash: fce17...371
Skrevet

Takk for gode råd. Vet at jeg er helt idiotisk, har jo mye til overs hver mnd. Kjøper alltid det jeg vil ha, uten å spare. Så bruker mye på klær, på interiør, på cafe bruker jeg mye mer enn 200 ja, sikkert 200 i uka i snitt mente jeg. Bruker mye på klær og interiør til mine to barn. Kjøper meg ofte litt drops og tyggis på jobb, gjerne på kiosk. Sløser rett og slett!! Det kontant trikset var faktisk veldig lurt!

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som ble postet i helt feil tråd 😊

MB, moderator

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Men, du kan jo bli kvitt alt på to mnd!?

Mnd 1: de to sakene på 4000kr og 2000kr, det er 6000kr, da har du 5000kr du kan betale ned kredittkortet med.

Mnd 2: betal inn de resterende 6000 på kredittkortet.

Ferdig.

Du klarer deg to mnd uten dill, caféturer og tyggis, altså.

Beklager at jeg er så krass, men virker som du trenger et spark bak! Det er jo helt latterlig å trenge og ty til kredittkort hver mnd når du har 11.000kr til rent forbruk! Ungene trenger ikke ting og tang HVER mnd, ikke du heller. Som sagt: to måneder hvor du setter ned foten, totalt kjøpestopp, så er du kvitt hele problemet ditt.

Skrevet

Hvis de 11000 bare er til dill så er det jo enkelt. Du trenger ikke redusere faste utgifter i det hele tatt. Neste måned betaler du ut mastercardet, mnd etter de to andre. Da har du tusen til dill neste mnd, og fem tusen neste. Så enkelt, så vanskelig.

Men hvordan i all verden du har klart både å bruke 11000 på dill, og så presterer å bruke kredittkort på enda mere dill!, det er langt over min fatteevne. Det eneste som nytter her er at du skjerper deg skikkelig, og lærer deg å prioritere. Du kan ikke få alt du har lyst på.

Skrevet

Du burde virkelig se den episoden av luksusfellen som gikk i går, dama brukte 17.000 i måneden som hun ikke ante hvor ble av. Når de gikk gjennom kontoutskriftene og så hva hun la igjen i kiosken ved siden av jobb, frisøren, solstudio, spa osv osv ble hun sjokkert.

Du burde gjøre det samme, print ut alle kontoutskriftene dine, på alle kortene også setter du deg med overstrykningstusjer i tre farger, grønn var et helt nødvendig kjøp, rød et helt unødvendig kjøp og gul sånn midt på treet nødvendig.

Jeg gjorde det en gang med mat, ba om kvittering i matbutikken en hel måned, var noen øyeåpnere der også gitt 😉

https://www.viafree.no/programmer/livsstil/luksusfellen/sesong-16/episode-2

Anonymous poster hash: 1eb13...0d4

Skrevet

200 kroner i uka er 800 i måneden, i mine øyne er det 800 for mye.

Anonymous poster hash: 2b8e5...933

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...