Gå til innhold

Var jeg for streng med 12- åringen i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han var trøtt og treig å få ut av sengen. Klaget over hodepine og at han følte seg slapp. Han kjentes ikke febervarm ut. Han fikk en paracet før han motvillig slepte seg avgårde på skolen. Han ville nok være hjemme, ganske sur på meg og svarte ikke når jeg snakket til han. Slengte døren igjen når han gikk. Jeg sa at hvis det ikke gikk bedre utover dagen, kunne han heller komme hjem igjen. Følte meg litt slem, men synes ikke hodepine er grunn nok til å holde seg hjemme fra skolen. Når er en 12 åring syk nok til å være hjemme, synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på barnet det ;) man kjenner barna best selv. Noen barn er veldig trøtte på morgen og kan si slike ting uten at det er altfor mye i det, og andre barn pleier ikke være sånn. 

Jeg har en gutt som er rask og blid på morgen. Om han hadde en slik morgen ville jeg hatt han hjemme fordi det hadde vært veldig atypisk for han. 

Anonymous poster hash: a070f...8b5
Skrevet

Hvorfor gi paracet om du ikke trodde på han? Og om du trodde på han,mhvorfor kaste han ut

Anonymous poster hash: 44a01...91a

Skrevet

Jeg vil også si at det kommer an på barnet. Ingen av mine barn prøver seg på å være hjemme uten at de virkelig føler seg dårlige, så jeg vet at jeg må stole mer på barna. To ganger har jeg sendt 10-åringen på skolen nemlig (hun har vært enig i at hun kan prøve og heller gå hjem igjen), også har hun blitt syk samme dag. Så da burde jeg ikke overtalt til å prøve skolen,men heller hatt henne hjemme. Men det er vanskelig å vurdere iblant på den korte tiden på morgenen. Og sånn generelt vil jeg si at det ikke er noe negativt ved å prøve seg på skolen og heller si fra der at man må hjem (så fremt det er et barn som klarer å si fra om slikt).

Skrevet

Jeg har en som spretter opp om morgenen og gleeeder seg til skolen hver dag. Om hun sier at hun er syk, eller ikke orker å gå på skolen pga hodepine feks, ja da tror jeg på henne og hun får være hjemme. 

Men, lillegutt er en helt annen type. Han vil helst være hjemme med meg og kooose i sofaen hele dagen lang. Han har jeg sendt på skolen gråtende flere ganger fordi han har "vondt i hodet" eller er "kvalm". Jeg gir alltid beskjed til læreren om at i dag sier han at han er kvalm eller liknende også ser hun an i løpet av dagen. Han er bare hjemme om han kaster opp eller har feber. Dumt, for det blir litt sånn "ulv ulv". 

Jeg har latt ham være hjemme et par ganger når han har sagt at han har magevondt feks, og jeg ser da i løpet av dagen at han ikke egentlig har så vondt likevel. Og de dagene han har gått på skolen med magevondt så går det alltid over omtrent med en gang han går inn skoledøra.

Poenget mitt er at det er stor forskjell på barn!

Anonymous poster hash: 16112...66b
Skrevet

Jeg trodde jo på han, derfor han fikk paracet. Men synes ikke hodepine er god nok grunn til å holde seg hjemme fra skolen, når han ikke har feber eller er veldig forkjølet. Han fikk jo beskjed om at han kunne komme hjem igjen dersom det ikke ble bedre når paraceten begynte å virke. Han er fortsatt på skolen, så tydeligvis ble det bedre da. Men kanskje jeg er litt streng da..

Skrevet

Jeg synes ikke du er for streng - du løste det bra.

Anonymous poster hash: e11a2...979
Skrevet

Jeg hadde gjort akkurat det samme.

Skrevet

Nei det er ikke for strengt. Man kan ta en pille og gå ut døra, og heller gå hjem igjen hvis det ikke funker. Det er jo sånn vi andre gjør. Jeg våkner støtt og stadig med hodepine, kan ikke være hjemme pga det. De skal lære seg og komme ut i den store verden etterhvert og

Anonymous poster hash: 5e737...9c2
Skrevet

Jeg trodde jo på han, derfor han fikk paracet. Men synes ikke hodepine er god nok grunn til å holde seg hjemme fra skolen, når han ikke har feber eller er veldig forkjølet. Han fikk jo beskjed om at han kunne komme hjem igjen dersom det ikke ble bedre når paraceten begynte å virke. Han er fortsatt på skolen, så tydeligvis ble det bedre da. Men kanskje jeg er litt streng da..

Jeg har gjort som du mange ganger. Noen dager er det trøtthet og latskap som blir kalt for "hodepine"...

Anonymous poster hash: a8c31...6ca

Skrevet

Jeg har gjort som du mange ganger. Noen dager er det trøtthet og latskap som blir kalt for "hodepine"...Anonymous poster hash: a8c31...6ca

paracet er et legemiddel og det skal man ha respekt for. Man skal ikke gi det mot trøtthet og latskap...

Skrevet

Jeg syns du sendte et viktig signal om at man alltid prøver seg, og at man ikke alltid kan se formen an ila 30 hjemme om morgenen.

Anonymous poster hash: 84ac8...9a9

Skrevet

Han var trøtt og treig å få ut av sengen. Klaget over hodepine og at han følte seg slapp. Han kjentes ikke febervarm ut. Han fikk en paracet før han motvillig slepte seg avgårde på skolen. Han ville nok være hjemme, ganske sur på meg og svarte ikke når jeg snakket til han. Slengte døren igjen når han gikk. Jeg sa at hvis det ikke gikk bedre utover dagen, kunne han heller komme hjem igjen. Følte meg litt slem, men synes ikke hodepine er grunn nok til å holde seg hjemme fra skolen. Når er en 12 åring syk nok til å være hjemme, synes dere?

Dette mener jeg at du håndterte veldig bra:-)
Skrevet

Ikke for streng. Her har vi fått beskjed om å sende ungene på skolen ved tvil, så får de heller gå hjem/bli hentet om de blir verre 😊 Mye som bare kan gå over helt av seg selv iløpet av dagen 😁

Anonymous poster hash: bc793...ef6

Skrevet

Jeg er enig i det du gjorde.

Vi kan ikke oppdra en generasjon som hele tiden har vondt. Litt vondt i hodet kan gå over etter hvert og blir det verre- ja da kommer han hjem.

Noe annet blir det såklart med migrene

Skrevet

Nei, det syns ikke jeg. Vi må bare tåle litt surhet og dørslamring når vi setter krav. Slik er det å være forelder. Syns din vurdering var bra. Han trenger å lære seg at man ikke skulker bare fordi han føler seg litt tufs. Han trenger også å lære seg (som alle andre) at motstand må man tåle. Ellers blir han en bleikfis som forventer at alle andre skal ta ansvar bare ikke han.

Anonymous poster hash: c34fb...9fa

Skrevet

Gjør akkurat det samme selv😊

Skrevet

Tydelig at jeg gjorde det rette, gutten kom hjem fra skolen blid og fornøyd, som om ingenting hadde skjedd i morges. Ikke hadde han vondt i hodet lenger heller. Vært på fotballtrening og ute med kompiser i ettermiddag, så tydeligvis ikke slapp lenger heller😂

Skrevet

paracet er et legemiddel og det skal man ha respekt for. Man skal ikke gi det mot trøtthet og latskap...

Å jesus. Nei, da er nok en dag SENGELIGGENDE et bedre råd 😂

Anonymous poster hash: a8c31...6ca

Skrevet

Vel.. Man kan kan ha veldig vondt i hodet iten at det er feber da. Så rart at du ikke skjønner det 🤔

Anonymous poster hash: 972f9...7ec

Skrevet

Her i huset går man om man ikke er beviselig syke; mye hoste natt, feber etc, så er de hjertelig velkommen tilbake igjen om det ikke fungerer. Slik har det alltid vært

Anonymous poster hash: e63c8...096

Skrevet

Jeg har en som spretter opp om morgenen og gleeeder seg til skolen hver dag. Om hun sier at hun er syk, eller ikke orker å gå på skolen pga hodepine feks, ja da tror jeg på henne og hun får være hjemme.

Men, lillegutt er en helt annen type. Han vil helst være hjemme med meg og kooose i sofaen hele dagen lang. Han har jeg sendt på skolen gråtende flere ganger fordi han har "vondt i hodet" eller er "kvalm". Jeg gir alltid beskjed til læreren om at i dag sier han at han er kvalm eller liknende også ser hun an i løpet av dagen. Han er bare hjemme om han kaster opp eller har feber. Dumt, for det blir litt sånn "ulv ulv".

Jeg har latt ham være hjemme et par ganger når han har sagt at han har magevondt feks, og jeg ser da i løpet av dagen at han ikke egentlig har så vondt likevel. Og de dagene han har gått på skolen med magevondt så går det alltid over omtrent med en gang han går inn skoledøra.

Poenget mitt er at det er stor forskjell på barn!

Anonymous poster hash: 16112...66b

Har også to som er slik. Enkelt å vurdere eldste, veldig vanskelig med yngste.

Anonymous poster hash: 0eca7...818

Skrevet

Ikke for streng. Helt riktig avgjørelse. Man er hjemme fra jobb og skole hvis man har feber eller allmenntilstanden er elendig, omgangssyke etc.

Hodepine er virkelig ikke å være syk. Bra han prøvde seg ved å gå til skolen.

Skrevet

Jeg gjorde det samme forrige uke, han klaget på hodevondt. Ga mat og drikke, og da det kom til å bli bedre. Etter en time ringte de fra skolen, og jeg måtte hente. Er veldig vanskelig å vurdere, men hodevondt er ikke fraværsgrunn i seg selv. For å være hjemme her, må de være tydelig syke. Jeg er heller ikke hjemme fra jobb om det kun er litt hodevondt.

Anonymous poster hash: c2b9b...fe8

Skrevet

Jeg gjorde det samme forrige uke, han klaget på hodevondt. Ga mat og drikke, og da det kom til å bli bedre. Etter en time ringte de fra skolen, og jeg måtte hente. Er veldig vanskelig å vurdere, men hodevondt er ikke fraværsgrunn i seg selv. For å være hjemme her, må de være tydelig syke. Jeg er heller ikke hjemme fra jobb om det kun er litt hodevondt.

Anonymous poster hash: c2b9b...fe8

Da prøvde han ihvertfall. Og går det ikke, så reiser man hjem.

Anonymous poster hash: 989f7...ea8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...