Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #1 Skrevet 2. februar 2017 Blitt tatt opp flere ganger, ingen bedring. Tenkte å kontakte læreren igjen og avtale et møte. Men det jeg lurer på er, burde jeg dra på møte uten datteren min? Hun har blitt med før, men hun stenger seg inne. Ting er blitt så alvorlig nå at jenta mi er deprimert og har utviklet angst for friminuttene. Nå er det nok. Kan nevne at hun er 11 år. Anonymous poster hash: b870c...ebc
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #2 Skrevet 2. februar 2017 Blitt tatt opp flere ganger, ingen bedring. Tenkte å kontakte læreren igjen og avtale et møte. Men det jeg lurer på er, burde jeg dra på møte uten datteren min? Hun har blitt med før, men hun stenger seg inne. Ting er blitt så alvorlig nå at jenta mi er deprimert og har utviklet angst for friminuttene. Nå er det nok. Kan nevne at hun er 11 år. Anonymous poster hash: b870c...ebc Du burde dra på møtet uten datteren din. Mulig kontaktlærer vil at hun skal være med og, men da får det bli to møter. Noen samtaler er det greit at barna ikke er med på. Jeg vil tro det er vondt å høre på hva som blir sagt, det er ikke rart at hun stenger seg inne når det er hennes problemer som blir tatt opp. Samtidig er det viktig at du kan si det du føler uten å ta hensyn til at hun hører det. Anonymous poster hash: ec211...c89
LivetErEnLek Skrevet 2. februar 2017 #3 Skrevet 2. februar 2017 Du burde dra på møtet uten datteren din. Mulig kontaktlærer vil at hun skal være med og, men da får det bli to møter. Noen samtaler er det greit at barna ikke er med på. Jeg vil tro det er vondt å høre på hva som blir sagt, det er ikke rart at hun stenger seg inne når det er hennes problemer som blir tatt opp. Samtidig er det viktig at du kan si det du føler uten å ta hensyn til at hun hører det. Anonymous poster hash: ec211...c89 Enig i dette. Siden dette er noe dere har tatt opp før, uten at det har blitt bedring, ville jeg ha bedt om at rektor er med på møtet. Skriv på forhånd, et krav om enkeltvedtak (du finner mal på nettet). Da blir det plutselig formelt, og skolen er pliktig til å følge opp. Gjør de ikke det, så klager du det inn til Fylkesmannen. Husk å be om skriftlige referater fra alle møter. Lykke til. Hilsen en mamma som har vært gjennom det samme.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #4 Skrevet 2. februar 2017 Jeg tror også du bør sende brev til skolen, med kopi på mail slik at de ikke kan påstå at de ikke har fått det, hvor du krever et enkeltvedtak på at datteren din skal ha hjelp. Det er helt vanelig at skoler later som om de ikke vet om problemet, selv om dere er på møter. Skriv referat fra møter og send referatet til gjennomsyn slik at de i ettertid ikke kan si dere ble enige om noe annet eller at du har misforstått. Dokumenter alt. Noter ned alle hendelser. Anonymous poster hash: a67ff...10f
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #5 Skrevet 2. februar 2017 Du søker om vedtak etter opplæringsloven 9-3. Si du vil ha undersøking av skolehverdag etter "tett på" metoden fra adferdssenteret. Si deretter at du krever tiltak for utbedring. Intervaller for evaluering, ukentlig? Din datter skal ikke være med på slike møter. Får du ikke svar innen mandag, rett til fylkesmannen. Når dette er sagt så kommer det sannsynligvis ikke til å nytte. Sannsynligvis ikke fordi det har pågått lenge, og skolen har ikke greidd å stanse problemet. Er det andre problemer i klassen, støy og uro? Så er det umulig å få til en løsning. Slike generelle skole problemer går ofte Anonymous poster hash: e4e69...19b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #6 Skrevet 2. februar 2017 Jeg sendte Mail til rektor og kontaktlærer samtidig med krav om enkeltvedtak. Etter det hadde vi møter hver 14.dag (rektor, kontaktlærer, leder SFO, sosiallærer og jeg). Fikk hefte som lå i sekken der både kontaktlærer og jeg skrev opp hvordan dagen til barnet hadde vært. I den måtte begge underskrive at den andres beskjed var lest. Var det en spesiell hendelse fikk jeg telefon fra skolen så vi fikk snakket om det mens det var ferskt. Andre tiltak ble også iverksatt, Bl.a en voksen som hele tiden holdt øye med spesielt en annen elev. Da løste det seg overraskende raskt. Lykke til! Er en tøff tid for både barn og foreldre dette her. Anonymous poster hash: e33de...0e7
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #7 Skrevet 2. februar 2017 Tusen takk for alle svar 💜 Hi Anonymous poster hash: b870c...ebc
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #8 Skrevet 2. februar 2017 Vi hadde samme problem.... det tok 2,5 år med møter og oppfølging som ikke fungerte før vi fikk gjennom et klassebytte. Det er helt fantastisk i den nye klassen! Og barnet har det så mye bedre på skolen nå. Anonymous poster hash: b87cf...6d6
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #9 Skrevet 2. februar 2017 Blitt tatt opp flere ganger, ingen bedring. Tenkte å kontakte læreren igjen og avtale et møte. Men det jeg lurer på er, burde jeg dra på møte uten datteren min? Hun har blitt med før, men hun stenger seg inne. Ting er blitt så alvorlig nå at jenta mi er deprimert og har utviklet angst for friminuttene. Nå er det nok. Kan nevne at hun er 11 år. Anonymous poster hash: b870c...ebc Her hadde jeg byttet skole om det er en mulighet. Jeg hadde ikke ventet på at kontaktlærer, rektor o.l skulle evne å få såpass fortgang i en endring at jefg hadde utsatt ungen min for en eneste dag til. Alternativt hadde jeg holdt henne hjemme fra skolen med begrunnelse i mangel på trygt læringsmiljø. Hadde dette vært min datter skulle hun få sluppet å gå en eneste dag til på den skolen! Har blitt mobbet selv, flytting var det eneste som hjalp. HAdde mangfoldige møter med skolen uten hell... Lykke til og stor trøsteklem til jenta di <3 Anonymous poster hash: 6d99f...884
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #10 Skrevet 2. februar 2017 Kan jeg spørre om hvordan deres barn ble mobbet? Jenta mi blir oversett, får kommentarer på at hun er dum og rar. Dette er ei jentegjeng i klassen. Hi Anonymous poster hash: b870c...ebc
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #11 Skrevet 2. februar 2017 Kan jeg spørre om hvordan deres barn ble mobbet? Jenta mi blir oversett, får kommentarer på at hun er dum og rar. Dette er ei jentegjeng i klassen. Hi Anonymous poster hash: b870c...ebc Samme greie her. Skiftet skole, problemet løst. Faren er at problemet fortsetter på ny skole. Sosial kompetanse læres gjennom å være sammen med andre, jo lenger noen blir holdt utenfor jo mer skadd blir deres sosiale kompetanse, og jo vanskeligere blir det å være sosialt flink i et nytt miljø. Vi var heldig med den nye skolen, og den nye læreren. Vi snakket med ulike aktuelle kontaktlæreren på nabo skoler, og valgte ut fra lærerens egnethet. Du sier det har pågått en stund, uten at læreren, skolen har løst ditt barn sine problemet. Det kan ha ulike årsaker, men det lover ikke godt for at den læreren kommer til å få det til. -om læreren ikke har fått det med seg? Er han/hun enkelt utstyrt fra naturen sin side? Alle elevene har fått det med seg, hvorfor ikke læreren? Har hun dårlig oppsyn med klassen? -alternativ nummer to er at læreren får det med seg, men gidder ikke, bryr seg ikke. Kanskje til og med mener det er selvforskyldt, fortjener ikke bedre. Det er mye jobb for læreren, det enkleste er å la det være. Alternativ nummer tre er at læreren aksepterer det. Verdisynet til læreren er at litt må elevene tåle, og de må tilpasse seg. Det er jo forsåvidt sant, men hva som er grensen mellom hva en bør tåle og hva som er utenfor, den er det jenta di som må bestemme. Å ta det synet uten å først kartlegge skikkelig er vanvittig arrogant. Det har i seg elementet av alternativ nummer to. Om rektor ikke omrokkerer på lærerne ville jeg ha skiftet klasse, skole. Læreren er den viktigste personen i klasserommet i slike situasjoner. Hvordan skal du kunne ha tillit til at en lærer som enten ikke evner, eller gidder plutselig skal begynne å passe bedre på ditt barn om han/hun har forsømt seg opp til nå? Lærere som er klar og tydelig fra dag en forebygger at sånne situasjoner oppstår. Anonymous poster hash: e4e69...19b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå