Gå til innhold

Har du hatt lungebetennelse med komplikasjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tok det før du ble helt frisk? Evt. fikk du senskader?

Jeg ble innlagt i hui og hast rett etter nyttår med pusteproblemer og væske på lunga. CRP bare steg, og jeg gikk en stund på 3 forskjellige typer antibiotika før det snudde. CRP var oppe i 323 på det høyeste. Fikk også dren for å få ut væske, pluss at jeg måtte få ekstra oksygen.

Var innlagt i nesten 3 uker. Er hjemme nå, har vært det én uke. Men er så sliten! Blir jo andpusten av å gå på do! Skal begynne hos fysioterapeut i morgen, og håper det kan hjelpe på pusten og formen etterhvert.

Men er jo redd for senskader. Legene snakker om arrvev, varig redusert lungekapasitet, evt operasjon av nederste lungelapp.. Jeg trenger pusten min! Er sanger....

Så om noen har erfaringer å dele, blir jeg takknemlig. ❤️

Anonymous poster hash: d7ce8...1e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble akutt innlagt med dobbeltsidig lungebetennelse og nyrebekkenbetennelse. Det hadde utviklet seg til sepsis og hjertet mitt stoppet på legevakta. De fikk det fort i gang igjen. Jeg var bare 17 år den gangen så jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok, men husker jeg var i dårlig form i en del måneder. Har litt nedsatt lungekapasitet enda, men usikker på om det er etter den episoden, jeg har hatt så mange andre sykdommer siden :) 

Ditt sykdomsforløp er jo bare ditt, så det kan ikke sammenlignes med noen andres. Vi har alle ulik evne til å heles og bli bra igjen, så du må nesten høre med legene som har din sak og følger deg opp. Det viktigste er å ta tiden til hjelp, ta godt vare på deg selv og starte forsiktig opptrening igjen når tiden er inne for det. Skulle gjerne vært til mer hjelp :) God bedring!

Skrevet

Jeg ble lagt inn på sykehuset med lungebetennelse som hadde utviklet seg etter influensa, jeg var så dårlig. Jeg var veldig tungpustet, hadde for lav oksygenmetning i blodet og var dehydrert. Fikk antibiotika intravenøst, væske intravenøst og fikk oksygen i sånne sugerør inn i nesa.

Jeg fikk ingen slike komplikasjoner som deg, jeg ble egentlig fort bedre. Lå på sykehuset i 5-6 dager bare,

Da jeg kom hjem tok jeg jo resten av antibiotikakuren i tablettform og følte meg stadig bedre, til et visst punkt. Da stagnerte det og jeg ble aldri helt frisk.

Fikk først diagnosen postviralt utmattelsessyndrom, etterhvert ME. Nå 8 år senere er jeg 100% ufør.

Så mitt råd til deg er å lytte til kroppen din, la den få den tiden den trenger for å heles, ikke press deg mer enn du må. God bedring og lykke til.

Anonymous poster hash: e74f4...993
Skrevet

Takk for svar! ❤️ Ja, jeg skal ta tiden til hjelp. Er bare fryktelig uvant å gå fra å være helt frisk og aktiv trebarnsmor til dette... 😟

Jeg blir heldigvis fulgt tett opp på lungepoliklinikken på et av landets største sykehus framover. Så skal klare dette! 💪🏻

Så synd å høre om deg som fikk ME etterpå. Håper du greier deg Ok i hverdagen. 💕

Skrevet

Datteren min var syk med lungebetennelse med komplikasjoner, dog ikke som dine. Hun var innlagt i en uke pga lav metning og de fant ikke riktig behandling/ ab. Som følge av lungebetennelsen fikk hun hjernebetennelse, som gjorde henne glemsk, sliten, forvirret etc. Det er nå fire mnd siden hun ble erklært frisk av hjernebetennelsen (som satt i kroppen ca fem mnd etter lungebetennelsen), og jeg er usikker på om hun er helt sitt gamle jeg igjen. Jeg tror hun blir både fortere sliten og mer småsyk nå enn tidligere. Lungekapasiteten ble for øvrig sjekket noen uker etter lungebetennelsen. De lurte på om det kunne være noe galt fra før av med lungene hennes, siden hun ble så dårlig og fikk så lav metning av lungebetennelsen. Men da hun sjekket lungekapasiteten var den helt fin og normal. Men jeg fikk også høre at de var usikre på om lungene var "i orden". 

Jeg har i alle fall lært at det tar tid å komme seg etter slik sykdom. Og i retrospekt angrer jeg på at jeg tok med datteren på fritidsaktivitene hennes så raskt etter lungebetennelsen. Jeg forsto ikke helt da hvor utmattende og sliten kroppen er etter en slik sjau. 

Masse god bedring, og håper alt er bra med dine lunger også!

Anonymous poster hash: ac0a8...aa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...