Gå til innhold

Hvordan blir nå dette- feriepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får forskuttert lønn fra arbeidsgiver under foreldrepermisjonstiden. Hvordan blir det da i sommer, dersom jeg ikke melder inn at jeg skal ha ferie, men kun permisjon? Vil jeg få utbetalt feriepengene som jeg har opparbeidet meg fra 2016 som vanlig i juni ( oppå vanlig lønn?) , eller blir disse holdt tilbake til permisjonstiden er over, og jeg melder inn at jeg ønsker å ta ferie?

Takk for svar!!

Anonymous poster hash: dc795...a33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får forskuttert lønn fra arbeidsgiver under foreldrepermisjonstiden. Hvordan blir det da i sommer, dersom jeg ikke melder inn at jeg skal ha ferie, men kun permisjon? Vil jeg få utbetalt feriepengene som jeg har opparbeidet meg fra 2016 som vanlig i juni ( oppå vanlig lønn?) , eller blir disse holdt tilbake til permisjonstiden er over, og jeg melder inn at jeg ønsker å ta ferie?

Takk for svar!!

Det varierer, du må faktisk spørre lønnsansvarlig.

Anonymous poster hash: 1651e...b12

Skrevet

Det må du spørre arbg om.

Hos oss er det vanlig med feriepenger i juni uansett når vi tar ut ferie. Tar vi ferie i oktober, får vi vanlig lønn da.

Anonymous poster hash: ed659...2b9

Skrevet

Takk for svar! Hadde håpet det var noen "standard" på dette, feks at arbeidsgiver ikke kan holde rilbake feriepenger etc..

Noen som har opplevd at arbeidsgiver har betalt ut både feriepenger og foreldrepenger?

Jeg vet jeg har fått itbetalt dobbelt tidlugere, men lurer på at det dengang var Nav som betalte meg foreldrepengene direkte, og arbeidsgiver feriepenger..

Skrevet

Jeg er kommunalt ansatt, hos oss trekker de automatisk lønn for 5 uker ferie i juni, samtidig som vi får utbetalt feriepenger, de ukene jeg tar ut ferie, får jeg lønn som vanlig😊

Anonymous poster hash: 0009b...d0e

Skrevet

Om arbeidsgiver kan holde igjen feriepenger vet jeg ikke, men hos meg får jeg mer utbetalt i juni når jeg får feriepenger enn ei vanlig lønn. Når jeg får feriepenger får jeg ca 38 000, i lønn har jeg ca 26 500 😊

Anonymous poster hash: 0009b...d0e

Skrevet

Det kan jo svare seg å ta ut ferie i permisjonen, da får du utsatt/forlenget den med 4uker+1dag pr kalenderår.

Hvordan klarte du å få både feriepenger fra arbg og foreldrepenger fra nav? Det skal vel i utgangspunktet være umulig?

Skrevet

Jeg mener å huske at jeg hadde opparbeidet meg til foreldrepenger via vikariat, og nav hadde da ansvar for å betale meg ut i de månedene jeg var i foreldrepermisjon. Samtidig hadde jeg krav på feriepenger fra arbeidsgiver for året forut.. De ble itbetalt uavhengig av foreldrepermisjon. Mener å huske det var slik.

HI

Skrevet

Jeg mener å huske at jeg hadde opparbeidet meg til foreldrepenger via vikariat, og nav hadde da ansvar for å betale meg ut i de månedene jeg var i foreldrepermisjon. Samtidig hadde jeg krav på feriepenger fra arbeidsgiver for året forut.. De ble itbetalt uavhengig av foreldrepermisjon. Mener å huske det var slik.

HI

Ah! Det blir litt annerledes ja :)

Skrevet

Det er noe sånt som dette:

Eks får du 350 000 i grunnlønn, i desember kan du se på lønnslippen hva som er trekt i feriepenger. Dette er vel noe sånt som 12 % av grunnlønn, så det blir da 42 000. Dette blir lagt til månedslønn i juni, så om du da la oss si har 21 750 utbetalt (regna på 25% skatt bare for å ha noe å gå etter) Du sitter nå med 63 750 i juni. Men nå skal 5 uker ferie trekkers. Med 350 000  i året blir det grovt regnet ca 6730 i uka X 5 = 33 653. Minus 25 % skatt = 25 237. Så da sitter du igjen med 63 750 - 25237 =38 153 i lønn i juni. Vet ikke hvor forståelig dette var, men sånn gjøres det i allefall kommunalt. Du har da altså allerede blitt trekt 5 uker i lønn for feriedagene dine, og kan da ta disse med betaling når du måtte ønske.

Håper jeg gjorde det forståelig nok :)

Anonymous poster hash: 8e369...14c
Skrevet

Takk for svar! Men det jeg lurer på er om jeg vil få både feriepenger og foreldrepenger utbetalt samme måned?

Skrevet

Mest sannsynlig ikke. Ferie er man pliktet å ta.

Skrevet

Takk for svar! Men det jeg lurer på er om jeg vil få både feriepenger og foreldrepenger utbetalt samme måned?

Nei, det gjør du nok ikke.

Anonymous poster hash: 1651e...b12

Skrevet

Du får ikke foreldrepenger og feriepenger samtidig nei.

Anonymous poster hash: 0310a...75a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...