a_og_eva Skrevet 1. februar 2017 #1 Skrevet 1. februar 2017 Far nekter å skriver under på farskapet og NAV har ikke gjort noe.. Gutten er 5 år!! Nå er jeg gift med ny mann og vi lurer på om han da kan adoptere sønnen min... Noen som vet eller vet hvor jeg kan spørre ?
tvkrus Skrevet 1. februar 2017 #2 Skrevet 1. februar 2017 søk på stebarnsadopsjon er vel bufdir som har det
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #3 Skrevet 1. februar 2017 Nav skal da kalle inn til farsskapstest hvis du har skrevet opp den biologiske faren sitt navn? Tror dere må begynne med det? Anonymous poster hash: 2896e...31d
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #4 Skrevet 1. februar 2017 Han kan søke om å adoptere ja.... alle stefedre kan jo det, men det må være veldig spesielle årsaker for å adoptere, og det er en reke krav til den som skal adoptere. Dere må blant annet vise til at stefar har oppfostret barnet (over tid) holder ikke med at dere har vært samboere 1,5 år liksom.... som regel får man overhodet ikke adoptere om dere ikke er gift (stebarnsadopsjon). Anonymous poster hash: e8bcf...69c
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #5 Skrevet 1. februar 2017 Enklere å adoptere nå enn før. https://www.bufdir.no/Adopsjon/Jeg_onsker_a_adoptere/Stebarnsadopsjon/ Anonymous poster hash: 7270e...a53
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #6 Skrevet 1. februar 2017 Gutten er bare fem år, ting kan endre seg. Jeg synes heller du bør ta tak i Nav å sørge for at de krever farskapstest. Mange stebarnsadopterte føler at det har blitt tatt en avgjørelse over hodet på dem, som de ikke er enige i. Stefar kan være en fantastisk farsfigur, men det betyr ikke at det uten videre er greit for barnet at man kutter de juridiske båndene til biologisk far, og dermed også resten av den biologiske familien på farssiden. Jeg er selv vokst opp med mor og adoptivfar, adoptivfaren min er verdens beste,men jeg mener fortsatt at adopsjonen var en feil. Jeg mener faktisk at stebarnsadopsjon slik vi kjenner den i dag, burde være ulovlig, med mindre det er snak om et barn som er produsert med donor, slik at det ikke er noen bånd som kuttes når steforelderen adopterer. Hfvis jeg kunne besteme skuille vi fått en ny lov, som ga mulighet til å formalisere steforelderrollen noe, slik at stebarn/steforelder kan få visse rettigheter, feks. i forhold til foreldrerett dersom barnets bioforelder går bort, men dette burde kunne gjøres uten å bryte båndet til den andre biologiske forelderen. Se forøvrig dette høringssvaret som gjaldt endringer i adopsjonsloven https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-71-2000-2001-/id123280/sec5 Statens ungdoms- og adopsjonskontor viser videre til at det ikke er uvanlig at voksne stebarnsadopterte tar kontakt og er dypt ulykkelige over den beslutning som ble tatt om adopsjonen da de selv var mindreårige. Statens ungdoms- og adopsjonskontor opplyser at en del av dem som gjennom en adopsjon har fått en steforelder, er opptatt av at de som barn ikke var i stand til å ta innover seg eller forstå alle de juridiske og følelsesmessige sidene ved adopsjonen. Kontoret fremhever at uavhengig av om lovforslaget blir vedtatt eller ikke, bør stabilitetskravet til ektefeller og eventuelt partnere i stebarnsadopsjonssaker økes fra dagens to år til fem år, og at stebarnsadopsjoner i alminnelighet ikke bør innvilges for barn under 12 år. Anonymous poster hash: e547d...bc2
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #7 Skrevet 1. februar 2017 Gutten er bare fem år, ting kan endre seg. Jeg synes heller du bør ta tak i Nav å sørge for at de krever farskapstest. Mange stebarnsadopterte føler at det har blitt tatt en avgjørelse over hodet på dem, som de ikke er enige i. Stefar kan være en fantastisk farsfigur, men det betyr ikke at det uten videre er greit for barnet at man kutter de juridiske båndene til biologisk far, og dermed også resten av den biologiske familien på farssiden. Jeg er selv vokst opp med mor og adoptivfar, adoptivfaren min er verdens beste,men jeg mener fortsatt at adopsjonen var en feil. Jeg mener faktisk at stebarnsadopsjon slik vi kjenner den i dag, burde være ulovlig, med mindre det er snak om et barn som er produsert med donor, slik at det ikke er noen bånd som kuttes når steforelderen adopterer. Hfvis jeg kunne besteme skuille vi fått en ny lov, som ga mulighet til å formalisere steforelderrollen noe, slik at stebarn/steforelder kan få visse rettigheter, feks. i forhold til foreldrerett dersom barnets bioforelder går bort, men dette burde kunne gjøres uten å bryte båndet til den andre biologiske forelderen. Se forøvrig dette høringssvaret som gjaldt endringer i adopsjonsloven https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-71-2000-2001-/id123280/sec5 Statens ungdoms- og adopsjonskontor viser videre til at det ikke er uvanlig at voksne stebarnsadopterte tar kontakt og er dypt ulykkelige over den beslutning som ble tatt om adopsjonen da de selv var mindreårige. Statens ungdoms- og adopsjonskontor opplyser at en del av dem som gjennom en adopsjon har fått en steforelder, er opptatt av at de som barn ikke var i stand til å ta innover seg eller forstå alle de juridiske og følelsesmessige sidene ved adopsjonen. Kontoret fremhever at uavhengig av om lovforslaget blir vedtatt eller ikke, bør stabilitetskravet til ektefeller og eventuelt partnere i stebarnsadopsjonssaker økes fra dagens to år til fem år, og at stebarnsadopsjoner i alminnelighet ikke bør innvilges for barn under 12 år. Anonymous poster hash: e547d...bc2 Dere ville jeg ha hatt i tankene mine! Far til barnet valgte du egentlig når barnet ble til. At han har et supert forhold til stefar nå, er kjempebra. Men ingen kjenner fremtiden (da med hovedfokus på hva sønnen din ønsker). Anonymous poster hash: 51a89...a3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå