Gå til innhold

Siden star og kirke nå har skilt lag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Betyr det da at Norge ikke lengre er et kristent land?

Anonymous poster hash: 597aa...a4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I emnet skal det selvfølgelig stå STAT!

Skrevet

Det kommer an på hvilken definisjon du bruker av "Norge" og av hva du legger i å være et "kristent land".

Anonymous poster hash: 664bd...3b5

Skrevet

Vi har fremdeles et land bygget på kristne verdier og tradisjoner, vi har vel også fremdeles flere medlemmer i kirken enn i andre trossamfunn så det er den største religionen i landet.

Anonymous poster hash: 46e52...338
Skrevet

For meg har ikke Norge vært et kristent land på 150 år. Flertallet av befolkningen bekjenner seg ikke til noen religion, de går ikke i kirka og lever ikke etter religionspålagte regler. Ergo er vi et sekulært samfunn, og har vært det lenge.

Anonymous poster hash: f2b97...588

Skrevet

I 2015 var over 72% av befolkningen medlem i Den norske kirke, så det er jo et kristent land sånn sett.

Men når jeg googlet nå har de hatt spørreundersøkelser hvor nesten 50% har svart at de ikke tror på Gud, så da er vel mange (inkludert meg selv) medlem i kirken uten å ha en personlig tro.

Anonymous poster hash: 46e52...338
Skrevet

Jeg har lenge vurdert å melde meg ut, jeg er ikke kristen. Men hvilke konsekvenser vil det få? Hva når jeg en gang skal begraves? Vil jeg kunne døpe barn i kirken?

Skrevet

Jeg har lenge vurdert å melde meg ut, jeg er ikke kristen. Men hvilke konsekvenser vil det få? Hva når jeg en gang skal begraves? Vil jeg kunne døpe barn i kirken?

Hvorfor i alle dager vil du døpe et barn i kirken hvis du ikke er kristen...?

Anonymous poster hash: 3059b...e1f

Skrevet

Hvis barnets far står som medlem kan barnet døpes. Og alle gravlegges samme sted. Men begravelsesseremonien kan du velge å ha et annet sted. Det avtales bare med begravelsesbyrået. Jeg har nylig vært i to begravelsesseremonier som var i ulike samfunnshus i stedet for kirker. Veldig vakkert og flott. Det var ikke orgelmusikk, da, men piano og mye annet.

Skrevet

Er det ikke slik at medlemmer får seremonier som begravelse eller bryllup gratis, mens ikkemedlemmer må betale?

Anonymous poster hash: 664bd...3b5

Skrevet

Er det ikke slik at medlemmer får seremonier som begravelse eller bryllup gratis, mens ikkemedlemmer må betale?Anonymous poster hash: 664bd...3b5

I en vielse er det jo minst to deltakere... Det holder at en er medlem. Hvis ingen er kirkemedlemmer vil det vel være litt sykt å insistere på kirkebryllup? Med begravelser kan jeg ikke helt si at jeg vet, men tro meg på en ting: det er ikke evt avgift i kirken som vil velte budsjettet. Begravelser er DYRT, og da snakker vi om helt andre ting enn 45 min med presten...

Skrevet

Hvorfor i alle dager vil du døpe et barn i kirken hvis du ikke er kristen...?Anonymous poster hash: 3059b...e1f

Jo, men det kan jo være at barnet har en far...

Skrevet

Ja, du vil kunne døpe barn. Min mor er vokst opp i et annet trossamfunn, så hun er verken døpt eller konfirmert i det som da het statskirken. Men vi barna hennes er døpt og konfirmert der, og jeg er også gift der. 

Jeg har vært i en del begravelser der seremonien ble forrettet av en humanetisk, hva kalles det tro? Seremonileder eller noe. Et ikke-religiøst rituale, vakkert og verdig. Seremoniene har ikke foregått i en kirke da selvsagt. Sist gang ble avdøde kremert, og derfor ble kisten kjørt vekk rett etter seremonien. Senere var det urnenedsettelse i en egen avdeling på kirkegården. 

Skrevet

Jo, men det kan jo være at barnet har en far...

Så lenge én av foreldrene er i statskirken (eh.. den norske kirke) kan du døpe

Anonymous poster hash: 8164e...25e

Skrevet

Betyr det da at Norge ikke lengre er et kristent land?

Ja. Nå er vi et muslimsk land.

Anonymous poster hash: 29028...9f8

Skrevet

Du vet det er mange år siden stat og kirke skilte lag?

Skrevet

Staten og Den norske kirke skilte lag i 2012, derfor heter det ikke lenger statskirke. Kristendom er derfor ikke lengre statens offentlige religion.

Anonymous poster hash: 5c867...6bb
Skrevet

Vi havner alle på kirkegården til slutt 😂

Jeg tenker at folk ikke tenker konsekvenser av å melde seg ut av statskirken når det gjelder hellig og feriedager. Det er mange grunner til fri som burde forsvinne som en følge av delingen og jeg tror det vil skje innen jeg dør også, si innen ca 50 år, antagelig innen 20.

Anonymous poster hash: 6cfe0...667

Skrevet

Vi havner alle på kirkegården til slutt 😂

Jeg tenker at folk ikke tenker konsekvenser av å melde seg ut av statskirken når det gjelder hellig og feriedager. Det er mange grunner til fri som burde forsvinne som en følge av delingen og jeg tror det vil skje innen jeg dør også, si innen ca 50 år, antagelig innen 20.

Hva mener du "konsekvensene" kunne bli, da...? Tradisjonene lever jo. Folk feirer jo jul fordi de er vokst opp med det, ikke fordi de tror Jesusbarnet ble født da.

Når det gjelder ferie og fridager er det fagforeningene som er din garantist. Kirken gir vel bengen, julaften er f eks ikke en "hellig" dag. Selv om den behandles som helligdag av de fleste. I kirken er det kun to røde dager i jula, det er 25.12 og 26.12. Så er det ingen ekte helligdager før Skjærtorsdag.

Skrevet

Hva mener du "konsekvensene" kunne bli, da...? Tradisjonene lever jo. Folk feirer jo jul fordi de er vokst opp med det, ikke fordi de tror Jesusbarnet ble født da.

Når det gjelder ferie og fridager er det fagforeningene som er din garantist. Kirken gir vel bengen, julaften er f eks ikke en "hellig" dag. Selv om den behandles som helligdag av de fleste. I kirken er det kun to røde dager i jula, det er 25.12 og 26.12. Så er det ingen ekte helligdager før Skjærtorsdag.

Det er endel røde dager i kalenderen som vi i dag tar som en selvfølge er fri eller ekstra godt betalt. Det enkleste å fjerne så raskt landet går litt skjevt, av økonomiske grunner. Hver søndag feks. Vi kan ikke bare få kremen av kaka...

Skrevet

Det er endel røde dager i kalenderen som vi i dag tar som en selvfølge er fri eller ekstra godt betalt. Det enkleste å fjerne så raskt landet går litt skjevt, av økonomiske grunner. Hver søndag feks. Vi kan ikke bare få kremen av kaka...

En vanlig arbeidsuke er uansett 40 timer, eller 37,5 (avhengig av hvilken ordning dere har for betaling av lunsjpausen), så hvis søndagen utgår må en annen dag bli fridag.

Dette er fremforhandlede rettigheter, har ikke noe med kirken å gjøre. Lørdagsfri ble fremforhandlet på samme måte, lørdag er ingen helligdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...