Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Der det står at de ikke markedsføres i Norge, men ut fra artikkelen virker det som om de ikke er mulig å få? Jeg er kanskje akkurat innenfor kravet for BMI på 30, har svingt mellom 27-30 de siste årene, men ser litt mindre ut. Å gå ned i vekt klarer jeg, men disse medisinene skal jo i følge artikkelen gjøre at det er lettere å holde vekten nede. Det er jo det jeg og de fleste andre slankere sliter med. Er det mulig å få dem utskrevet? Anonymous poster hash: 18803...438
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2017 #2 Skrevet 2. juni 2017 Hei! Mulig du har funne svar allerede, men hvis ikke, så kan jeg opplyse om at Saxenda går under navnet Victoza i Norge, og fås på blå resept (trygderesept) for diabetes. Du kan få den på hvit resept (vanlig resept) av fastlegen. Mange fastleger er ikke kjent med at dette legemiddelet også kan brukes for å hjelpe folk til å gå ned i vekt, men det finnes mange fine nettider du han henvise til (for eksempel: saxenda.com). Anonymkode: e1b9e...8fe
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2017 #3 Skrevet 3. juni 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei! Mulig du har funne svar allerede, men hvis ikke, så kan jeg opplyse om at Saxenda går under navnet Victoza i Norge, og fås på blå resept (trygderesept) for diabetes. Du kan få den på hvit resept (vanlig resept) av fastlegen. Mange fastleger er ikke kjent med at dette legemiddelet også kan brukes for å hjelpe folk til å gå ned i vekt, men det finnes mange fine nettider du han henvise til (for eksempel: saxenda.com). Anonymkode: e1b9e...8fe Jo, fastleger ver at den kan hjelpe litt på vekten og skrives derfor ofte ut til overvektige diabetespasienter. Tror du vil få problemer med å finne noen leger som vil skrive den ut til deg når du ikke har diabetes. Det er forbundet med hypoglykemifare, bl.a. Anonymkode: c0d01...20d
ShAdE73 Skrevet 5. juni 2017 #4 Skrevet 5. juni 2017 On 3.6.2017 at 0:06 PM, Anonym bruker said: Jo, fastleger ver at den kan hjelpe litt på vekten og skrives derfor ofte ut til overvektige diabetespasienter. Tror du vil få problemer med å finne noen leger som vil skrive den ut til deg når du ikke har diabetes. Det er forbundet med hypoglykemifare, bl.a. Anonymkode: c0d01...20d Både jeg og flere jeg har blitt kjent med som bruker dette legemiddelet, har ikke diabetes. Har man en BMI over 30 får man dette utskrevet av fastlegen. Har man derimot en BMI på 27-30, må man ha en tilleggs-sykdom pga overvekten, slik som diabetes, høyt blodtrykk, søvnapne osv. De fleste bivirkningene er milde og forbigående i oppstartsfasen på 6 uker. Det å være overvektig/fedme innebærer også en risiko. Jeg synes legemiddelet er et godt alternativ, framfor å velge feks slankeoperasjon av magesekken der bivirkningene kan være enda større/alvorligere. God oppfølging av fastlege er viktig. Dette middelet, kombinert med mosjon og kosthold er veldig effektiv. Legemiddelet virker ved at den øker metthetsfornemmelsen og dermed nedsetter sultfølelsen og behovet for matinntak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå