Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #1 Skrevet 30. januar 2017 Jeg hadde kveldsvakt her om dagen. Jeg var ute av huset da fra kl 15.00-22.35. Da jeg kom hjem hadde samboer laget middag til oss, men null opprydding på kjøkkenet. Komfyren var full av fett etter steking av kjøtt og oppvaskmaskinen med rene kopper og kar hadde stått urørt siden kl 14. Jeg stod opp med barnet den dagen så han fikk sove til kl 12 så at han var trøtt er ingen unnskyldning. Han hadde laget middag og ryddet stua og det er jo bra. Kl 23 tømte jeg oppvaskmaskinen. Jeg vet ikke om jeg har grunn til å reagere eller skal la det gå. Jeg bare skjønner ikke problemet med å tømme oppvaskmaskinen når det kun tar 3 minutt. Så enkelt, men likevel så vanskelig Anonymous poster hash: 40d39...302
Marriet Skrevet 30. januar 2017 #2 Skrevet 30. januar 2017 Hvis det har skjedd en gang ser jeg ikke poenget med å reagere. Hvis han derimot har for vane å spare drittjobben til deg vil jeg tatt det opp og snakket litt om forventninger og respekt. Vi har den praten jevnlig. Jeg er den som har mest ansvar for hus og hjem stort sett, siden jeg er den som er mest hjemme. Samtidig hvis jeg er opptatt på jobb eller forelesving og han slår seg løs forventer jeg faktisk at han rydder opp. Og det er en rimelig utakknemlig jobb å rydde etter andre. Samtidig må jeg ha såpass selvinnsikt at jeg ser at jeg og innimellom kan finne på å bare la ting flyte og tar det senere fordi jeg er giddalaus. Men det er jo unntaket. Ikke regelen. Så jeg vil si at en og annen gang er ok. Er det hver gang så er det ikke greit.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #3 Skrevet 30. januar 2017 Hadde jeg kommet til dekket bord for en gangs skyld så hadde jeg klokelig holdt kjeft,å heller skrytet over hvor god maten er og hvor hyggelig det er å komme til ferdig middag. Kanskje han faktisk av og til lager middag til jeg komme hjem da,men skjønner at det ikke frister å lage middag til en heller kjefter for alt som IKKE er gjort. Anonymous poster hash: 0316f...bfc
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #4 Skrevet 30. januar 2017 Folk må bli bedre til å fokusere på det positive. Fokusere på hva som er gjort, fremfor det som ikke er gjort. Her skal du ikke si noe! Sier du noe, så er du direkte bitchy. Anonymous poster hash: e29d0...7e5
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #5 Skrevet 30. januar 2017 Folk må bli bedre til å fokusere på det positive. Fokusere på hva som er gjort, fremfor det som ikke er gjort. Her skal du ikke si noe! Sier du noe, så er du direkte bitchy. Anonymous poster hash: e29d0...7e5 Enig i det du sier. Jeg er primært en person som er flink å fokusere på det positive, men saken et at vi lager mye mat og det blir fort en "ond sirkel" hvis en av oss unnlater å rydde kjøkkenet i 8 timer, for slik det var hos oss stod oppvaskmaskin med rene kopper og kar mens det på kjøkkenbenken var så mye skitne kopper og kar at det fylte hele oppvaskmaskinen da det ble satt inn. Jeg synes det er unødvendig at jeg skal stå å "drifte kjøkken" rett etter ei aftenvakt. HI Anonymous poster hash: 40d39...302
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #6 Skrevet 30. januar 2017 Hvis han generelt har mest fritid, ville jeg ha påpekt det i STORE bokstaver. At du står opp med barnet, jobber til 2230 og avslutter dagen med å gjøre husarbeid er IKKE greit, hvis det er slik dere ofte har det. Og hva sover han til 1200 for? Er han en tenåring i voksealderen. Anonymous poster hash: 08362...128
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #7 Skrevet 30. januar 2017 Hvis han generelt har mest fritid, ville jeg ha påpekt det i STORE bokstaver. At du står opp med barnet, jobber til 2230 og avslutter dagen med å gjøre husarbeid er IKKE greit, hvis det er slik dere ofte har det. Og hva sover han til 1200 for? Er han en tenåring i voksealderen. Anonymous poster hash: 08362...128 Han er et B-menneske, derfor sover han til 12. Du trenger ikke dømme han bare for at han har en annen døgnrytme enn deg. Det varierer hvem av oss som har mest fritid. Han er flink å ta tak i klesvasken og vasker mer klær enn meg, men kjøkkenet bruker vi jo mye og det er for meg helt uaktuelt å stå opp til et "nedbombet" kjøkken. Derfor ryddet jeg selv, orket ikke bruke energi på å diskutere før jeg la meg. Mulig vi er veldig ulike. Når jeg lager middag til oss så rydder jeg alltid kjøkkenet nærmest automatisk, mem det er tydeligvis ikke en selvfølge for han. Jeg går ikke og regner på småting ,men kjøkkenet bruker vi jo ofte så om det ikke er ryddig/rent merkes det godt Hvordan få han til å innse det? HI Anonymous poster hash: 40d39...302
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #8 Skrevet 31. januar 2017 Han er et B-menneske, derfor sover han til 12. Du trenger ikke dømme han bare for at han har en annen døgnrytme enn deg. Det varierer hvem av oss som har mest fritid. Han er flink å ta tak i klesvasken og vasker mer klær enn meg, men kjøkkenet bruker vi jo mye og det er for meg helt uaktuelt å stå opp til et "nedbombet" kjøkken. Derfor ryddet jeg selv, orket ikke bruke energi på å diskutere før jeg la meg. Mulig vi er veldig ulike. Når jeg lager middag til oss så rydder jeg alltid kjøkkenet nærmest automatisk, mem det er tydeligvis ikke en selvfølge for han. Jeg går ikke og regner på småting ,men kjøkkenet bruker vi jo ofte så om det ikke er ryddig/rent merkes det godt Hvordan få han til å innse det? HI Anonymous poster hash: 40d39...302 Ok, han er fantastisk, jeg trekker det hele tilbake. Du bør forgylle ham og skrive takkebrev hver dag. Typisk DIB at det først kommer en masse sutring og deretter er det ikke måte på hvor flittig mannen er. Bare én bitteliten ting: At han er B-menneske betyr jo ikke at han er pukka nødt til å sove helt til du går på jobb. Det betyr heller ikke at han mister dugeligheten mht å tømme en oppvaskmaskin. Det betyr bare at han har sin beste og mest produktive tid senere på dagen, gjerne om kvelden. Dermed skulle det koste ham tilsvarende mindre å ta basale kjøkkenoppgaver på kvelden. Jeg er B-menneske selv, så dette vet jeg. Anonymous poster hash: 08362...128
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #9 Skrevet 31. januar 2017 Hehe den kommentaren om at han må få sove til 12 fordi han er B menneske er det dummeste jeg har hørt! Trenger han så voldsomt mye søvn så får han legge seg mye tidligere da! Jeg hadde aldri godtatt den elendige unnskyldningen for å sove lenge. Er selv B menneske å det er ett helvete å måtte komme seg opp klokken 6 om morgenen,men det er jo ikke akkurat sånn at jeg har noe valg! Anonymous poster hash: 0316f...bfc
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #10 Skrevet 31. januar 2017 Ok, han er fantastisk, jeg trekker det hele tilbake. Du bør forgylle ham og skrive takkebrev hver dag. Typisk DIB at det først kommer en masse sutring og deretter er det ikke måte på hvor flittig mannen er. Bare én bitteliten ting: At han er B-menneske betyr jo ikke at han er pukka nødt til å sove helt til du går på jobb. Det betyr heller ikke at han mister dugeligheten mht å tømme en oppvaskmaskin. Det betyr bare at han har sin beste og mest produktive tid senere på dagen, gjerne om kvelden. Dermed skulle det koste ham tilsvarende mindre å ta basale kjøkkenoppgaver på kvelden. Jeg er B-menneske selv, så dette vet jeg. Anonymous poster hash: 08362...128 Som alle andre har han sine gode og dårlige sider. Hvordan overbeviser jeg han om at å tømme oppvaskmaskinen er en selvfølge? Alt i alt synes jeg det er synd at jeg må bruke tid på å drøfte noe som er en "selvfølge" Anonymous poster hash: 40d39...302
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #11 Skrevet 31. januar 2017 Hehe den kommentaren om at han må få sove til 12 fordi han er B menneske er det dummeste jeg har hørt! Trenger han så voldsomt mye søvn så får han legge seg mye tidligere da! Jeg hadde aldri godtatt den elendige unnskyldningen for å sove lenge. Er selv B menneske å det er ett helvete å måtte komme seg opp klokken 6 om morgenen,men det er jo ikke akkurat sånn at jeg har noe valg! Anonymous poster hash: 0316f...bfc Han klarer ikke legge seg tidlig siden han er B-menneske, får ikke sove. Du hadde ikke godtatt at mannen din hadde sovet til kl 12? Hva ville du gjort? HI Anonymous poster hash: 40d39...302
Mostly Harmless Skrevet 31. januar 2017 #12 Skrevet 31. januar 2017 (endret) Hvis han er B-menneske, var han vel neppe på vei i seng etter dere hadde spist sammen. Hvis du skulle sagt noe, måtte det vært der og da, og noe i retning av om han ville fikse kjøkkenet før han la seg. Når du tar det selv, kan du ikke klage i ettertid uten å bli oppfattet som en martyr. Endret 31. januar 2017 av Mostly Harmless
the amazing spidermamma Skrevet 31. januar 2017 #13 Skrevet 31. januar 2017 Hjemme hos oss gjør vi sånn her hvis vi føler at den ene burde bidra mer, eller man trenger hjelp: Kan du rydde oppvaskmaskinen mens jeg lager matbokser/setter på vask osv? Da skal det mye til at den andre nekter å hjelpe til.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #14 Skrevet 31. januar 2017 Han passet barn fra 12-22:35 Han laget middag som var varm til du kom hjem. Matfett på komfyren fra kjøtt må tas etter at maten er laget. Kanskje begrenset med tid til den oppgaven? Har dere en regel som tilsier at "alle" oppgaver skal være ferdig til du kommer hjem fra jobb? Høres urimelig ut, det tror jeg ikke. Har du isåfall "alle" oppgaver ferdig til han kommer hjem? Det hadde vært diktator-stil. Synes du selv at du har på det buksene i forholdet? Om han tok en time på sofaen istedenfor å tømme maskinen, unner du ikke han det? Hatt en dårlig dag på jobben? Siden du spør på et forum, så er du jo litt usikker og vil ha andres meninger. Nei, dette synes jeg er flisespikkeri av verste sort. Gi han en øl og skru på tv'en for han. Bare sørg for at han er like hyggelig mot deg. Du fortjener det nok du også Anonymous poster hash: df234...42f
Sint naken biltyv Skrevet 31. januar 2017 #15 Skrevet 31. januar 2017 Ok, han er fantastisk, jeg trekker det hele tilbake. Du bør forgylle ham og skrive takkebrev hver dag. Typisk DIB at det først kommer en masse sutring og deretter er det ikke måte på hvor flittig mannen er. Bare én bitteliten ting: At han er B-menneske betyr jo ikke at han er pukka nødt til å sove helt til du går på jobb. Det betyr heller ikke at han mister dugeligheten mht å tømme en oppvaskmaskin. Det betyr bare at han har sin beste og mest produktive tid senere på dagen, gjerne om kvelden. Dermed skulle det koste ham tilsvarende mindre å ta basale kjøkkenoppgaver på kvelden. Jeg er B-menneske selv, så dette vet jeg. Anonymous poster hash: 08362...128 👌🏼😂
Hjertefru Skrevet 31. januar 2017 #16 Skrevet 31. januar 2017 (endret) Apropos B menneske; det er jeg selv. Det er forferdelig å pine seg opp kl 06. Og kul umulig å legge seg før 24 selv om jeg da har vært våken i 18 timer. Konstant søvnunderskudd. Men sove til 12? Det var sånt jeg gjorde som tenåring. Hva er det som gjør at en voksen mann med familie må/kan ligge til 12? Har han ikke jobb? Barn som skal til skole el barnehage? Endret 31. januar 2017 av Hjertefru
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #17 Skrevet 31. januar 2017 Hadde jeg kommet til dekket bord for en gangs skyld så hadde jeg klokelig holdt kjeft,å heller skrytet over hvor god maten er og hvor hyggelig det er å komme til ferdig middag. Kanskje han faktisk av og til lager middag til jeg komme hjem da,men skjønner at det ikke frister å lage middag til en heller kjefter for alt som IKKE er gjort. Anonymous poster hash: 0316f...bfc Ja selvsagt! Mannfolk skal få skryt for den 10% de gjør hjemme! Dama skal gjøre 90%, men nåde den som sutrer over det!!! Anonymous poster hash: 9cf37...79e
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #18 Skrevet 31. januar 2017 Jeg hadde kveldsvakt her om dagen. Jeg var ute av huset da fra kl 15.00-22.35. Da jeg kom hjem hadde samboer laget middag til oss, men null opprydding på kjøkkenet. Komfyren var full av fett etter steking av kjøtt og oppvaskmaskinen med rene kopper og kar hadde stått urørt siden kl 14. Jeg stod opp med barnet den dagen så han fikk sove til kl 12 så at han var trøtt er ingen unnskyldning. Han hadde laget middag og ryddet stua og det er jo bra. Kl 23 tømte jeg oppvaskmaskinen. Jeg vet ikke om jeg har grunn til å reagere eller skal la det gå. Jeg bare skjønner ikke problemet med å tømme oppvaskmaskinen når det kun tar 3 minutt. Så enkelt, men likevel så vanskelig Anonymous poster hash: 40d39...302 Du overreagerer noe veldig. Anonymous poster hash: 2e5c0...62c
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #19 Skrevet 31. januar 2017 Han klarer ikke legge seg tidlig siden han er B-menneske, får ikke sove. Du hadde ikke godtatt at mannen din hadde sovet til kl 12? Hva ville du gjort? HI Anonymous poster hash: 40d39...302 Han får ikke sove om kvelden fordi han står opp klokka 12. Altså, det er barnelærdom... B-menneske betyr forresten ikke det samme som å sove til langt på dag, det er en misforståelse. Å være B-menneske betyr at du er mest våken og effektiv om kvelden. Voksne mennesker står opp når klokka ringer. De skjuler ikke latskap bak definisjoner. Anonymous poster hash: 9cf37...79e
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #20 Skrevet 31. januar 2017 For å si det sånn: Jeg hadde ikke orket å være gift med deg. Anonymous poster hash: 2e5c0...62c
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #21 Skrevet 31. januar 2017 Han får ikke sove om kvelden fordi han står opp klokka 12. Altså, det er barnelærdom... B-menneske betyr forresten ikke det samme som å sove til langt på dag, det er en misforståelse. Å være B-menneske betyr at du er mest våken og effektiv om kvelden. Voksne mennesker står opp når klokka ringer. De skjuler ikke latskap bak definisjoner. Anonymous poster hash: 9cf37...79e Her har du visst skjønt lite om B- mennesker. Anonymous poster hash: 2e5c0...62c
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #22 Skrevet 31. januar 2017 Hjemme hos oss gjør vi sånn her hvis vi føler at den ene burde bidra mer, eller man trenger hjelp: Kan du rydde oppvaskmaskinen mens jeg lager matbokser/setter på vask osv? Da skal det mye til at den andre nekter å hjelpe til. Takk for tips 😊 HI Anonymous poster hash: 40d39...302
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #23 Skrevet 31. januar 2017 Han passet barn fra 12-22:35 Han laget middag som var varm til du kom hjem. Matfett på komfyren fra kjøtt må tas etter at maten er laget. Kanskje begrenset med tid til den oppgaven? Har dere en regel som tilsier at "alle" oppgaver skal være ferdig til du kommer hjem fra jobb? Høres urimelig ut, det tror jeg ikke. Har du isåfall "alle" oppgaver ferdig til han kommer hjem? Det hadde vært diktator-stil. Synes du selv at du har på det buksene i forholdet? Om han tok en time på sofaen istedenfor å tømme maskinen, unner du ikke han det? Hatt en dårlig dag på jobben? Siden du spør på et forum, så er du jo litt usikker og vil ha andres meninger. Nei, dette synes jeg er flisespikkeri av verste sort. Gi han en øl og skru på tv'en for han. Bare sørg for at han er like hyggelig mot deg. Du fortjener det nok du også Anonymous poster hash: df234...42f Har ikke alle oppgaver ferdig til han kommer hjem, men når jeg lager middag til oss rydder jeg også alltid kjøkkenet. Der er vi tydeligvis veldig ulike. HI Anonymous poster hash: 40d39...302
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #24 Skrevet 31. januar 2017 For å si det sånn: Jeg hadde ikke orket å være gift med deg. Anonymous poster hash: 2e5c0...62c Haha, for en hyggelig kommentar 😉 Oppfatter du meg så pirkete? HI Anonymous poster hash: 40d39...302
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå