Gå til innhold

Bør jeg tvinge datter (6) til fritidsaktivitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er i første klasse, blir 7 i år. Det har begynt å dukke opp brosjyrer om ulike aktiviteter og idrett. Har tilbudt og reklamert ivrig for alle, vist morsomme bilder. Hun nekter plent å bli med på noe, vil ikke. Hører også med til historien at hun har få venner, omgås fint med de på skolen men ikke mer, er veldig sjenert og litt lite glad i å være sosial med andre barn. Elsker å sitte på rommet og tegne, male og pusle.

Anonymous poster hash: 7a534...a85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke tving. Vent til noe appellerer.

Anonymous poster hash: a6164...bc9

Skrevet

Har også en 1. klassing. Tenker dere må finne noe som hun liker. Siden hun er sjenert og har få venner, er det kanskje en fin måte å få henne litt mer sosial på?

Skrevet

Hva med kulturskole (tegne/malegruppe)?

Anonymous poster hash: 5bdcd...38d

Skrevet

Ikke tving, la nå ungene få bestemme over fritida si sjøl. Husker hvor frustrerende det var når mine foreldre tvang meg til å gå og lære å spille piano i 5 (fem!) år, noe jeg på ingen måte ønsket selv.

Min snart 9-åring har vært lik som jenta di, og har også prøvd fotball og turn til ingen nytte, men nå ønsker hun plutselig på eget initiativ å gå på kunstfag på kulturskolen etter sommeren, og det skal hun selvfølgelig få lov til.

Har også en førsteklassing nå som sjenert og rolig, og liker og sysle med sitt, og som er sliten etter skolen, og heller vil være sammen med mamma eller venner enn å stresse ut på fritidsaktiviteter, og det respekterer jeg, tenker ønsket om, og behovet for, fritidsaktiviteter kommer etterhvert.

Anonymous poster hash: 0673e...0a2

Skrevet

Min går i en musikkgruppe på kulturskolen, de synger, spiller litt instrumenter og bare leker. Kanskje det kunne vært noe?

Anonymous poster hash: c57d6...5e2
Skrevet

Jeg ville absolutt ikke brukt tvang, fritidsaktiviteter skal være noe positivt! Det jeg kunne funnet på å gjøre var å gå litt aktivt inn for å få jenta interessert i noe, og da valgt hva jeg jobbet mot ut fra hvordan jeg kjente barnet. Liker hun dyr? Da kunne jeg for eksempel tatt henne med for å se på hestene på den lokale rideskolen noen ganger.I utgangspunktet uten å snakke om det som noe hun skule begynne på, bare tatt turen innom for å se littHvis hun virket intressert kunne jeg ymtet frempå om hun hadde lyst til å ta ridetimer. For noen barn kan det være lettere å si ja til noe hvis de har et visst inntrykk av hvordan det er, da blir det litt mindre skumelt, og de har en større forståelse for hva det er man snakker om

Siden hun liker å tegne og male kunne man kanskje sett på om kulturskolen har noe slags kunsttilbud? 

Anonymous poster hash: 4c14e...4b2
Skrevet

Absolutt ikke tving henne! Jeg forstår ønsket ditt om at hun skal være med andre og være mer sosial. Men tror det ville hatt motsatt effekt om det er noe hun tvinges til. Vent til det dukker opp noe som passer for henne og som kan bli lystbetont.

Og hvis hun aldri vil være med på organiserte fritidsaktiviteter så kan dere heller hjelpe henne med å dyrke nære vennskap på fritiden :)

Anonymous poster hash: 117f5...789

Skrevet

Hva ønsker du å oppnå med å melde henne på noe?

Anonymous poster hash: f2e71...5d7

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det "tvang", men jeg har brukt rimelig iherdig overtaling på mine barn for å få dem med på fritidsaktiviteter. Type: "hvis du begynner på idrettsskole, skal vi gå og kjøpe Frost gymbag og drikkeflaske. Mamma skal være der sammen med deg, og vi skal gjøre noe du liker sammen en annen dag".

Det har alltid fungert, og de har alltid trivdes etterhvert. Etter kort tid spørre de h or lang tid det er til neste trening, for de gleder seg.

Etter mange års erfaring med diverse fritidsaktiviteter, ser jeg at dette er viktige arenaer for sosialisering og for å lære ferdigheter som er en fordel å kunne sosialt.

Ser også at i perioder ungene har slitt med diverse venneproblemer, er litt deppa etc, har det vært verdifullt å ha treningen å gå på, der treffer de andre barn og gjør noe positivt sammen.

Ser på en av mine yngste nå, inntil for et år siden var hun veldig sjenert, nærmest folkesky, nektet alt av opptredener, hilse på nye folk etc. Nå etter et år på barneidrett, har hun virkelig fått et gjennombrudd i å by på seg selv og komme ut av skallet. Hun melder seg frivillig til å "ha den" på stiv heks etc, rekker opp hånden for å fortelle hva hun syntes var mest morsomt på treningen feks, holder de andre i hånden i ringen uten å trekke seg unna - kan til og med tulle og le med dem, kan delta mens jeg sitter på sidelinjen.

Alt dette var utenkelig for et år siden, og barnehagen gir tilbakemelding på at hun har gått gjennom en stor og veldig positiv utvikling.

Noe kan selvfølgelig tilskrives modning og "normal" utvikling, men er ikke i tvil om at det å delta på fritidsaktiviteter har vært veldig positivt for samtlige av mine barn.

Anonymous poster hash: 64718...b2d

Skrevet

Sønnen min er litt lik, vil helst bare være hjemme i det kjente. I høst fortalte jeg han at han skulle begynne på fotballtrening en gang i uken. Det er mange kjente der, men de første minuttene sto han og hang i armen min mens de andre begynte med oppvarming. Til slutt løp han ut til de andre.

Mange barn har sluttet på treningen i løpet av de første mnd, barn som nok var langt mer positive til treningen i utgangspunktet enn det mitt barn var.

Mitt barn har nedtelling til hver trening og synes det er kjempestas, han blomstrer!

Han går siste året i barnehagen.

Slik gikk det hos oss, det kunne selvfølgelig ha slått ut andre veien også - men det er verdt å forsøke. Mitt barn visste ikke hva han ville ha sagt nei til- for de har ikke alltid oversikt over hva som skjer.

Jeg ville ha prøvd med minst en fritidsaktivitet.

Anonymous poster hash: 4b795...5c1

Skrevet

Jeg dro henne med meg slik at hun kunne se på. Ville bli med ned en gang 😊 Men skal sies at hun er supersosial, men ikke særlig fysisk av seg. Nå er hun med på 2-3 idretter. Går i 1.klasse.

Anonymous poster hash: 69b21...0f1

Skrevet

Hei, HI her. Synes det var mange bra svar her, kjenner meg litt enig i alle. Jeg tenker at jeg gjør noen til seriøse forsøk på å få overtalt henne med på noe, uten å tvinge såklart, det var nok feil ord. Men jeg har blant annet vist bilder av rosa dansedrakter, og ikke engang det fikk henne interessert i barnedansen..

Kunstskole er vel det eneste jeg ikke har sett tilbud om her vi bor, derfor er det utelukket. Fotball er det mest praktiske for oss da treningen er mye nærmere her vi bor. Hun har ikke hatt noe fotballinteresse før, vi er ingen sportfamilie akkurat. Men det kanskje bruker å være endel lek på fotballtrening også eller er det kun fotball?

Skrevet

Få jenter har interesse for fotball, men det er det sosiale med venner som trekker. Mye lek og selvfølgelig spilling og skyte på mål. Det er ikke artig å se på, men det er artig å delta er min oppfatning.

Anonymous poster hash: 69b21...0f1

Skrevet

Jenta vår derev med turn i bhg og på høsten i 1.klasse, men hun ble så sliten da hun begynnte på skolen så treningen blr bare et ork for henne. Hun hadde da nok med skole, lekser og venner nor hun klarte.

I tiden hun ikke hadde organisert aktivitet var det mest andre foreldre som spurte oss om ikke ungen skulle være med på noe.

Etter jul i 2.klasse kom hun hjem en dag og fortalte at hun ville begynne på fortball :) 

La de små få litt pusterom. Det er slitsomt å begynne på skolen, men de feste kommer seg etter hvert.

Fotballtreningen er også her like ved oss, men de spiller også kamper eller sonekvelder og de er rundt om i hele byen så blir en del kjøring. Og veldig mye "dugnader"".

Anonymous poster hash: 30dae...033
Skrevet

Hei, HI her. Synes det var mange bra svar her, kjenner meg litt enig i alle. Jeg tenker at jeg gjør noen til seriøse forsøk på å få overtalt henne med på noe, uten å tvinge såklart, det var nok feil ord. Men jeg har blant annet vist bilder av rosa dansedrakter, og ikke engang det fikk henne interessert i barnedansen..

Kunstskole er vel det eneste jeg ikke har sett tilbud om her vi bor, derfor er det utelukket. Fotball er det mest praktiske for oss da treningen er mye nærmere her vi bor. Hun har ikke hatt noe fotballinteresse før, vi er ingen sportfamilie akkurat. Men det kanskje bruker å være endel lek på fotballtrening også eller er det kun fotball?

Her er det iallfall INGEN lek, kun fotball. Men når de er så små og har trening én time én gang i uka bør det vel være overkommelig å ha fokus på fotball den ene timen. Når det er sagt så ville jeg ikke presset på for mye, gitt henne tilbudet og så latt det ligge. Kanskje er hun mer positiv om et års tid?

Anonymous poster hash: 83674...4a0

Skrevet

Ikke tving, men jeg tror det er dumt å unngå det også. Hva med feks Barnas turlag? Det er ikke noe hun gjør alene, men dere gjør som familie. Ellers finnes det noen treningsformer som feks noe selvforsvar der voksene og barn kan trene samtidig. Finn på noe slikt! Så lures hun inn i aktivitet alikevel :) Sosialt for dere alle (y)

Anonymous poster hash: 71e0e...2d6

Skrevet

Vi har hatt noen runder her... Ingen av gutta våre vil gå på fotball. Jeg har prøvd mange ganger å overtale dem. Ikke fordi fotball er viktig, men fordi samhold er viktig. Vi kom ingen vei med gutta våre, å etterhvert har flere andre også falt fra på fotballtreniga, men det opplevdes som ALLE var med på det.

Vi gå vår barn et krav om at dere skal få velge selv hva dere vil gå på, men noe skal dere gå på. Jeg har en på turn, en på dans og en på skyting, og alle tre går på svømming. Det har fungert godt for oss, men det er ikke sikkert dette er riktig fremgangsmåte for alle.

Hva om du finner ut eller spør litt hva de andre jentene i klassen driver med, så kan du presse litt på om å ta en prøvetime med datteren din i alle fall...

Det er kanskje dumt å vente for lenge også, da begynner kanskje andre å bli skikkelig gode i sin idrett. Og det kan være lurt på langsikt å ha e aktivitet å drive med...

Håper det ordner seg, vet hvor vanskelig det der er....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...