Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #1 Skrevet 30. januar 2017 Vi er kun tre stk på vår avdeling.Avd leder har vært der i snart 2 år,han andre 1 år og jeg 4 mnd. Jeg har jo krav på ferie til sommeren.Tenkte være tidlig ute å få bestilt ferie til august måned med familien med bestemødre og alt.Han sier nei..han sier at han i utgangspunktet kan tenke på dette til 1 mai. Avd leder skal ha 2 mnd ferie dette året fordelt.Han sier at han får velge først og kollega nr 2,som andremann og meg til sist.Det er greit nok.Men han sier at han har første pri hvert eneste år."Sånn er det å komme inn sist!"Det her kan jo ikke være greit?Skal jeg alltid bare ta det jeg får jeg da og aldri få planlagt en god ferie med barna mine..Dyrere blir det og om jeg må vente til mai..Han har og forresten fast fri i romjula siden han ikke bor her.Men jeg har da for søren familie jeg og.. Noen som kan noe om dette? Anonymous poster hash: 0727a...09a
Serepta Skrevet 30. januar 2017 #2 Skrevet 30. januar 2017 Utrolig dårlig personalledelse, kombinert med hersketrang. Greit nok at siste frist for å ha ferieplanen klare er 1 mai, men med kun 3 medarbeidere bør da dette kunne gjøres lenge før. Og dere bør selvsagt dele opp feireperioden i 3, og rullere på tidlig ferie, passe og sen. Mener jeg da.
LilleVilje Skrevet 30. januar 2017 #3 Skrevet 30. januar 2017 Kontakt fagforeningen din. Og nei, opplegget du skisserer er helt urimelig - dere må jo rullere på å velge ferie først. Elendig personalledelse.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #4 Skrevet 4. februar 2017 TS her.Han sa forresten at det var slik at han vært år var første pri på ferie!Herregud.."Noen fordeler har man når man har en høyere stilling og mer lønn"Han sa også "Jeg kan jo være jævlig å vente til 1 mai og jeg.."Noen som har vært borti lignende? Anonymous poster hash: 0727a...09a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #5 Skrevet 4. februar 2017 Se deg etter ny jobb...dette er ræva. Anonymous poster hash: 52311...008
Gemini77 Skrevet 4. februar 2017 #6 Skrevet 4. februar 2017 1.mai er vel vanlig i forhold til ferie og man kan ikke bestille seg ferietur før man har fått godkjent ferien fra jobben. Det er en kabal som skal gå opp og husker det var utrolig slitsomt da barna var små og barnehagen krevde svar på ferie innen 1.april mens jobben ikke godkjente før 1.mai. Når det er sagt så var det utrolig tåpelig regel om at du alltid blir prioritert sist. Det bør være et mål at alle er fornøyde og er man ikke det så bør det være dems tur året etter.
Hjertefru Skrevet 4. februar 2017 #7 Skrevet 4. februar 2017 Så fordi du ble sist ansatt av tre så skal du ta den ferien som "er igjen" år etter år...? Hahahaha...! Det går jo ikke an. Høres helt tåpelig ut. Det må da finnes en tillitsvalgt eller en toppleder som kan ordne opp i dette.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #8 Skrevet 4. februar 2017 Nå går ferieavvikling under arbeidsgivers styringsrett og han kan bestemme ferien så lenge han holder seg innenfor reglene som sier at arbeidstaker kan kreve minst 18 virkedager (lørdag medregnet) sammenhengende i perioden 1.juni til 30.september. Arbeidstaker har også krav på å få vite ferien minst 2 måneder før ferien skal avvikles, og ofte er 1.mai en tid som er gjeldende da fellesferien er i juli. Det står ingenting i aml om at arbeidstaker skal ha rett til å velge ferie ved at det rullerer fra år til år så din arbeidsgiver har rett til å velge ferien som han skisserer, om det er et smart valg av han er en annen sak. Anonymous poster hash: 5c94c...564
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #9 Skrevet 4. februar 2017 Kjenner jeg er glad for at jeg har en jobb der alle får ferie akkurat når de ønsker... Anonymous poster hash: 7b789...ef1
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #10 Skrevet 4. februar 2017 TS her. Han sa forresten at det var slik at han vært år var første pri på ferie!Herregud.. "Noen fordeler har man når man har en høyere stilling og mer lønn" Han sa også "Jeg kan jo være jævlig å vente til 1 mai og jeg.." Noen som har vært borti lignende? Anonymous poster hash: 0727a...09a Jeg hadde søkt meg en annen jobb, med en slik leder kan det aldri bli bra å jobbe der. Og når ny jobb var på plass ville jeg fortalt lederen over ham om alle disse uttalelsene hans og sagt at hans dårlige personalpolitikk og behov for å fremheve at han gjør som han vil, og også kan velge å være jævlig bare fordi han kan, er årsaken til at du slutter. Alternativt kan du gå til leder over ham nå, men dessverre er det slik at varslere uansett som regel blir syndebukk, så jeg ville funnet en ny jobb før jeg sa fra. Anonymous poster hash: 8c7de...771
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2017 #11 Skrevet 4. februar 2017 Jfr. Ferieloven har han helt rett. Arbeidstaker kan komme med feriepenger, men blir man ikke enige om fordeling av ferie gjelder arbeidsgivers styringsrett. Så lenge han holder seg til at fu faktisk får tre ukers sammenhengende uker innenfor perioden for hovedferie. Om det er videre smart er en helt annen ting. Bare fordi han har retten på sin side, så trenger han nødvendigvis ikke utføre styringsretten på den måten. Det gir selvfølgelig ikke motiverte medarbeidere..... Så god personalpolitikk er det definitivt ikke! Anonymous poster hash: 93262...508
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå