Gå til innhold

Giardia?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest noen her svare tidligere at de har hatt det. Tror de tilfellene var fra Bergen.

Jeg har ikke vært borti akkurat Giardia selv.

Har du fått det påvist?

Anonymous poster hash: 05339...926
Skrevet

Har ikke fått det påvist, men har hatt alle symptomene i helga.

Hdde vært fint å høre andres erfaringer!

Skrevet

Jeg har hatt det. Ble smittet i utlandet. Det var fæle greier. Hva lurer du på?

Anonymous poster hash: d5d97...e73

Skrevet

Jeg har hatt det. Ble smittet i utlandet. Det var fæle greier. Hva lurer du på?

Jeg lurer på hvilke symptomer du hadde og hvordan det forløp? (Medisin, etc)?

Jeg begynte å i kvalm natt til søndag, samt hadde sykt vondt i magen/magekramper.

Søndagsmorgen hadde jeg enormt med luft, avføring/fis luktet vondt og rap luktet svovel/råttent egg... Diare x flere ... hadde diare kun søndag, etter det har jeg kun vært kvalm og hatt masse luftsmerter

Skrevet

Ja, hadde det i 2004 da det herjet i Bergen. Det tok mange uker før legen fant ut hva det var, så jeg var skikkelig dårlig til slutt. Jeg fikk det da jeg lå på barselavdeligen, så hadde nyfødt baby samtidig og var antagelig en av de første som ble smittet.

Nå husker jeg ikke alle detaljer lenger, men jeg husker selvsagt diaren og det at jeg ikke turde å slippe en fis i det hele tatt fordi den gjerne kom med innhold. For meg var det verste at jeg gikk så lenge. Nå hadde jeg jo nettopp født, men jeg fikk ned over 20 kg på bare 4-5 uker (+ de 14 like etter fødselen) og var kronisk svimmel, hadde muskelkramper osv. Da jeg fikk medisin ble jeg frisk på få dager, men det tok veldig lang tid å komme skikkelig til hektene igjen.

Anonymous poster hash: d622c...5bc
Skrevet

Jeg lurer på hvilke symptomer du hadde og hvordan det forløp? (Medisin, etc)?

Jeg begynte å i kvalm natt til søndag, samt hadde sykt vondt i magen/magekramper.

Søndagsmorgen hadde jeg enormt med luft, avføring/fis luktet vondt og rap luktet svovel/råttent egg... Diare x flere ... hadde diare kun søndag, etter det har jeg kun vært kvalm og hatt masse luftsmerter

Det med råttent egg-lukt er veldig typisk giardia. Jeg hadde helt vanntynn diaré mange ganger om dagen i en ukes tid, gikk til lege som tok noen tester (men ikke giardia - dette var rett før utbruddet i Bergen så ganske sjelden da), fortsatte likedan i en uke til. Hadde ikke noe særlig smerter eller kvalme, men kontinuerlig diare i flere uker. Googlet og fant dette med råttent egg og ba legen ta giardia-test som han motvillig gjorde. Ganske riktig var det giardia ... fikk antibiotika av typen Flagyl og ble bra ganske raskt, tok kuren ferdig og fikk tilbakefall etter en ukes tid. Etter ny runde med Flagyl ble jeg bra. Alt i alt tok det i hvert fall 6 uker før jeg var bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...