Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #1 Skrevet 30. januar 2017 Kan du skrive opp hva ditt (normalvektige) barn spiser i løpet av en typisk dag? Og får barnet godteri på lørdag? Skriv opp drikke og Min datter har gått litt opp. Er ikke feit, men litt sånn at jeg vil kontrollere maten. Får 2 brødskiver/polarbrød med havre om morran. Leverpostei eller kaviar på. Aner ikke hva de spiser i barnehagen. Brødskiver med "normalt pålegg" tror jeg. Får ALDRI nugatti osv. Hun vet ikke hva det er engang. Får godteri på lørdag, ofte 1 kjærlighet på pinne og litt lakris eller noe. Drikker melk/vann, aldri saft osv. Får "aldri" godteri i uka (dvs, aldri si aldri... det skjer sikkert 1 gang i året) Anonymous poster hash: d7ea6...7b3
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #2 Skrevet 30. januar 2017 Da min normalvektige sønn var på den aldern spiste han: - Frokostblanding til frokost - 1 skive til lunsj - En porsjon middag - Av og til kvelds. Min datter er nå 18 mnd og spiser: - En skive og en yoghurt til frokost - 4 skiver til lunsj - et eple og en banan til mellommåltid - En stor porsjon middag - Gjerne havregryn eller ostesmørbrød til kvelds. Hun er slank.... Barn er veldig ulike... du vil ikke finne noen "normal". Anonymous poster hash: 926e7...e6d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #3 Skrevet 30. januar 2017 2 skiver til frokost, variert normalt norsk pålegg, alt fra ost til salami, leverpostei til makrell i tomat, syltetøy til epleskiver. 1 glass juice (drikker ikke melk) 2 skiver pluss frukt i barnehagen, vann å drikke. 1-2 porsjoner vanlig norsk middag. F.eks 1,5 potet, 2 kjøttkaker, gulrøtter, saus og tyttebærsyltetøy. 1 glass husholdningssaft å drikke Til kvelds blir det enten 1-2 skiver, 1-2 knekkebrød, yoghurt med musli i, havrefras med melk e.l. Har hun spist mye middag vil hun kanskje bare ha et eple. Drikker vann. Får gjerne et kinderegg e.l. på fredagene, et glass brus til middag. Lørdag får hun kanskje litt smågodt og potetgull, uansett ikke store mengder som går i henne. Et glass brus til middag. Kanskje en bolle på formiddagen om vi er på bytur. Anonymous poster hash: bc6b3...5f8
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #4 Skrevet 30. januar 2017 Sønnen min fyller fire år i mars. Frokost: 1/2 eller 1 grovt rundstykke og litt melk/vann. Lunsj: i bhg vet jeg ikke nøyaktig hva han spiser men i helgene er det f.eks 1 brødskive og et egg og et glass juice. Middag: en liten posjon middag. Gjerne lite av kjøttet/fisken og mye av grønnsakene. Vann i hverdagen og saft i helgene. Kveldamat: varierer veldig utifra hvor mye han spiste til middag. Er han sulten spiser han ofte en porsjon med havregrøt og en frukt. Om han spiste godt til middag er det typisk en liten yoghurt. Vann eller melk til drikke. Får noen ganger litt godteri på lørdag. Hvis habn selv husker det.F eks en liten eventyr sjokolade. Ellers får han en bolle om vi er på cafe og kake ved spesielle anledninger. Anonymous poster hash: 1ee8b...2d0
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #5 Skrevet 30. januar 2017 Sønnen min på 5 år er normalvektig å spiser som regel en skive til frokost før barnehagen.Som pålegg går det i baconost,brunost,hvitost og prim. Har liker også sjokoladepålegg på skiven å har aldri trengt noe begrensing for når han får det. Om han vil han det på en vanlig hverdag så får han det. I helgene spiser han gjerne 2-3 skiver til frokost for da har vi tid til å lage egg til å ha på skiven eller ostesmørbrød som han er veldig glad i. Ostesmørbrød må jeg begrense ellers hadde han lett spist 3 skiver med det. Å drikke så drikker han som regel melk men han får også juice til måltid når vi har det i huset. På lørdagen så får han juice, (han liker ikke brus) litt potetgull og lørdagsgodteri. Lørdagsgodt består som oftest av litt sjokolade,litt smågodt og en kjærlighet på pinne. Itellegg har vi ofte pizza om lørdagen til middag. Anonymous poster hash: 91761...32b
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #6 Skrevet 30. januar 2017 Jenta mi er 4,5 år. Frokost: halv skive med skinkeost eller leverpostei i ukedagene. I glass juice eller vann. I helgene spiser vi senere og da slår hun til med en hel skive og gjerne et egg. Lunsj: Hjemme er det en yoghurt eller banan. Middag: Har vi spagetti o.l. Spiser hun en god porsjon. Potet og kjøttmiddag spiser hun svært lite av. Avtaler med henne at hun må spise et par biter av kjøttet og et par biter av potetene + grønnsakene (glad I grønnsaker) før hun får si seg ferdig. Kvelds: En brødskive eller en yoghurt. Spørs hvor mye hun har spist til middag. Anonymous poster hash: 80db4...548
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #7 Skrevet 30. januar 2017 Har ei jente som blir 6 år i april. Til frokost spiser hu én brødskive + melk/Biola, til lunsj ett polarbrød, til middag varierer det veldig etter hva vi har, men er det potet, så er det ca en halv potet+kjøttkake og litt grønt. Til kvelds er det samme som frokost med en youghurt og evt litt frut til. Hun er lang og slank. Anonymous poster hash: 8cca9...a5a
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #8 Skrevet 30. januar 2017 1 skive til frokost 2 skiver til lunsj 1 yoghurt og frukt til mellommåltid Nesten ikke middag 1 porsjon grøt til kvelds. Anonymous poster hash: 484e3...d3d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #9 Skrevet 30. januar 2017 Er da ganske vanlig at de går opp litt før de strekker seg. Anonymous poster hash: 4cfc8...d82
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #10 Skrevet 30. januar 2017 Har en ganske petit 4 åring. På en vanlig dag spiser hun; Frokost: en porsjon havregrøt med litt sukker, kanskje litt frukt mens vi går til barnehagen Lunsj: to skiver, enten med smør eller bare. Masse grønnsaker til! Ettermiddagsmat i barnehagen: yoghurt med musli eller et knekkebrød og ofte frukt Middag: en liten porsjon Kvelds: et glass melk, litt mer hvis hun spiste lite til middag Anonymous poster hash: a7c7f...b5f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #11 Skrevet 30. januar 2017 Min på snart 4 spiser: 1 brødskive til frokost. Sjelden mer. Alt fra prim,Leverpostei, kaviar,makrell,Brunost og syltetøy på.melk å drikke Lunsj: i bhg vet jeg ikke. Hjemme 1-2 brødskiver. Melk Middag; varierer hva han spiser etter hva vi har. Noen ganger 1 liten posjon, andre ganger 2-3 posjoner. Vann til middag. Kvelds; en yoghurt med havregryn i.melk Anonymous poster hash: 02b76...e5f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #12 Skrevet 30. januar 2017 Min på snart 4 spiser: 1 brødskive til frokost. Sjelden mer. Alt fra prim,Leverpostei, kaviar,makrell,Brunost og syltetøy på.melk å drikke Lunsj: i bhg vet jeg ikke. Hjemme 1-2 brødskiver. Melk Middag; varierer hva han spiser etter hva vi har. Noen ganger 1 liten posjon, andre ganger 2-3 posjoner. Vann til middag. Kvelds; en yoghurt med havregryn i.melk Får godt på lørdager, som regel et kinderegg og bær/ eller fullkornskjeks. Men han spør ikke om godt. Anonymous poster hash: 02b76...e5f Anonymous poster hash: 02b76...e5f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #13 Skrevet 30. januar 2017 Barn skal gå opp i vekt hele tiden? Hva er høyde/vekt da? Mine fireåringer spiser slik: Frokost: stort sett en liten porsjon havregrøt og et glass juice/vann/melk. Noen ganger 1 brødskive eller litt grov vaffel. Lunsj: varmt måltid i barnehagen med fisk el kjøtt, potet el pasta og grønnsaker. Kl 14: Matpakke med en brødskive, en yoghurt og litt grønnsaker og frukt Kl 16: Ettermiddagssnacks: Som oftest litt frukt, en bit mørk sjokolade og noen nøtter. Kl 18: Middag, alt mellom himmel og jord. Kl 19: kveldsmat: en banan, en smoothie, litt havregryn med melk eller bare et glass melk. Varierer veldig ut fra hvor mye de spiste til middag. Anonymous poster hash: ceca9...1f0
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #14 Skrevet 30. januar 2017 Barn skal gå opp i vekt hele tiden? Hva er høyde/vekt da? Mine fireåringer spiser slik: Frokost: stort sett en liten porsjon havregrøt og et glass juice/vann/melk. Noen ganger 1 brødskive eller litt grov vaffel. Lunsj: varmt måltid i barnehagen med fisk el kjøtt, potet el pasta og grønnsaker. Kl 14: Matpakke med en brødskive, en yoghurt og litt grønnsaker og frukt Kl 16: Ettermiddagssnacks: Som oftest litt frukt, en bit mørk sjokolade og noen nøtter. Kl 18: Middag, alt mellom himmel og jord. Kl 19: kveldsmat: en banan, en smoothie, litt havregryn med melk eller bare et glass melk. Varierer veldig ut fra hvor mye de spiste til middag. Anonymous poster hash: ceca9...1f0 På lørdag får de velge seg 10 smågodt i butikken, men spiser gjerne bare halvparten. Ellers blir det noe godt når de er hos besteforeldre en gang i uka. Hender også de får en bolle eller en is om sommeren. Anonymous poster hash: ceca9...1f0
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #15 Skrevet 30. januar 2017 Gutt 3 år og 4 mnd: Pålegg: kaviar, makrell i tomat, leverpostei, hvit -eller brunost, smøreost, salami Middag: Altetende Grønnsaker: Spiser kun erter og brokkoli samt råkost. Vi har stort sett kun grovt brød. Rundstykker i helgen. Vann som tørstedrikk. Vi har aldri saft i hus. Brus og juice kun til måltid (frokost og middagskvelds i helgene) Hverdag: Frokost: 2 brødskiver med noe av det overnevnte + lettmelk Lunsj: 3 brødskiver med noe av det overnevnte eller lett varmmat + lettmelk eller vann Mellommåltid i bhg: Frukt og knekkebrød + vann Mellommåltid hjemme: yoghurt og en banan, evt en brødskive Middagskvelds: ca 1 porsjon: For eksempel 2 hjemmelagde fiskekaker, 1-2 poteter, grønnsaker og brun saus + vann Helg: Rundstykker til frokost + juice Lunsj: Risengrynsgrøt + vann Mellommåltid: frukt + brødskiver + vann Middagskvelds: taco, pizza, lasagne eller lignende. Spiser som en mann. Vi andre drikker brus, mens han drikker vann eller juice hvis vi har mer igjen etter frokost. (han liker ikke brus) Lørdagsgodt: Smågodt og ostepop i to skåler på bordet som deles med oss og søsken. Han er ca 100 cm og veier i underkant av 15 kg. Anonymous poster hash: abbbb...a2e
februarprins2013 Skrevet 30. januar 2017 #16 Skrevet 30. januar 2017 han er ikke noen storspiser frokost, et fullkorn polarbrød eller knekkebrød eller noe frukt Lunsj : i bhg spiser han ganske godt sier dem både brød og noe varm mat Middag : veldig opp og ned Kvelds : grøt Havregrøt stort sett han blir 4 i februar og er ca 117cm og 19kg
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #17 Skrevet 30. januar 2017 Mine barn blir lubne, før de brått skyter i været, og blir normalt tynne igjen. Min brors barn strekker seg og blir radmagre, og spiser seg så normale igjen. Som oftest er våre barn like tynne. Men enkelte perioder i året har jeg lubne barn, og han ekstremt magre barn. Det kan jo godt tenkes at din bare står forran en vekstperiode. Anonymous poster hash: 7d0e6...9bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå