Gå til innhold

Myten om kvinner som later som de bruker prevensjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste Thomas Leikvolls kronikk nå. Jeg har i likhet med en del andre kvinner opplevd at noen få menn har forsøkt å snike av seg kondomet underveis, men er enig med ham i at selv om det er et uetisk og grovt overtramp, så er det ikke per definisjon et overgrep.

Det jeg virkelig undres over og blir provosert av, er ideen han i likhet med mange andre uopplyste mennesker har, om at det ikke er et uvanlig fenomen at kvinner lurer menn til å gjøre dem gravide ved å late som de bruker prevensjon. Når en slik myte gjentas ofte nok, så oppfattes den slutt som en etablert sannhet. 

Man skulle tro man hadde kommet lenger i våre dager, men fremdeles legges skylden på uønskede graviditeter på kvinnen. Og velger hun i en slik situasjon å beholde mot mannens ønske, så hevdes det gjerne fra mannen selv, eller andre, at hun må ha hatt en skjult agenda og ført ham bak lyset med løgner om å ha benyttet prevensjon, for "prevensjon er jo så sikkert", og slikt kan jo "forventes av 'kvinnekjønnet". Hvorfor i alle dager aksepterer ellers oppegående mennesker slike nedvurderende, feilaktige generaliseringer om kvinner?

Eller vet folk faktisk så lite?

• ​40 % av alle kvinner som tar abort, har blitt gravide på prevensjon.

• P- piller gir i teorien 98- 99 % sikkerhet ved korrekt bruk, men dette er i praksis nærmest umulig å få til over tid. Man må leve et ganske regelmessig liv for å huske å ta pillen til samme tid hver dag, og i studentårene er det mange dette er en utfordring for. I snitt glemmer kvinner å ta p-pillen innenfor det riktige tidsintervallet 3 ganger per måned, noe som gir redusert sikkerhet. Omgangssyke og diare, samt enkelte legemidler mot epilepsi og depresjon,  vil også ha samme effekt; svært nedsatt sikkerhet.

Ellers er det interessant at de samme som hevder at kvinner ikke kan stoles på når det gjelder prevensjon, gjerne er de samme som tar av seg kondomet, eller hevder at menn er genetisk disponert for å ønske å spre genene sine mest mulig   :roll: .

Anonymous poster hash: d3f2a...d01
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tillegg kan det jo nevnes at mangel på kunnskap nok er en stor grunn til prevensjonssvikt o.l også. Ta fks angrepillen, mange vet ikke hvordan den faktisk fungerer, at den kun utsetter eggløsning med en del dager. Hvis man allerede har eller har hatt eggløsning så vil det ikke fungere overhodet eller hvis spermen lever lenger enn "forventet" så vil det jo heller ikke fungere. 

Anonymous poster hash: 14abe...055
Skrevet

Huff håpløst! Blitt uplanlagt gravid begge gangene jeg har blitt det, på p-piller begge ganger. Ulike merker. Heldigvis vet barnefar til barn nummer en jeg ikke prøvde å bli gravid.

Samme vet kjæresten min nå og vi gleder oss over dette lille uplanlagte mirakelet.

Hadde vært fryktelig vondt å ikle bli trodd.

Skrevet

Jeg ble også gravid på p-pillen i starten av 20-årene. Den gangen visste jeg ikke at antibiotika kunne redusere effekten. Men jeg ante ikke at jeg var gravid før jeg endte på sykehuset med en spontanabort. 

Skrevet

Disse mennene mister meg allerede ved "min ONS fra byen lurte meg til å bli far". Jasså, hun stod der med pistol mot tinningen hans og NEKTET ham å bruke kondom? Hva med SOS? Hadde hun også "tvunget" ham til å bli smittet av SOS hvis hun hadde dette? Når folk er så tett i pappen at de puler rundt uten kondom og blir sure for konsekvenser, får de som fortjent synes jeg. Menn MÅ begynne å ta ansvar for egen prevensjon, i hvert fall ved tilfeldig sex. Det går ikke an å forvente at kvinnen ordner alt. Den kvinnen de nettopp har møtt på byen skylder dem absolutt ingenting. Vil de ikke bli fedre eller bli smittet av diverse sykdommer, så kan de ta ansvar for å beskytte seg. Og det at "menn er skapt for å spre genene sine overalt" er så dumt at jeg ikke gidder å kommentere det en gang...

Skrevet

Jeg bruker spiral og vet at den ikke er 100% sikker. Ingen prevensjon er 100% sikker

Anonymous poster hash: 0399c...898

Skrevet

Det med at kvinner på over 80 kg ikke fikk effekt av angrepene var en teori de hadde for noen år siden. Teorien er tilbakevist.

Anonymous poster hash: a637c...ebc

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Hvis en kvinne ikke ønsker å bli mor er det kvinnens ansvar å sørge for å ikke bli gravid.

Hvis en mann ikke ønsker å bli far er det mannens ansvar å sørge for at han ikke gjør noen gravid.

Hvis man skyver det ansvaret over på motparten får man ta til takke med det man får.

Ferdig snakka!

Skrevet

Hvis en kvinne ikke ønsker å bli mor er det kvinnens ansvar å sørge for å ikke bli gravid.

Hvis en mann ikke ønsker å bli far er det mannens ansvar å sørge for at han ikke gjør noen gravid.

Hvis man skyver det ansvaret over på motparten får man ta til takke med det man får.

Ferdig snakka!

Det er jeg faktisk enig i. Men jeg vil legge til noe du antakeligvis er uenig i:

Ikke bli gravid bør være synonymt med å avstå fra sex, siden det er den eneste sikre prevensjonsmetoden.

Anonymous poster hash: f35f3...cc2

Skrevet

En (tidligere) venninne av meg lurte mannen sin. Hun tok ut spiralen (uten at han visste det). Latet som hun var så redd for å bli gravid og derfor brukte hun eggløsningstester. Når hun sa at "nå har jeg ikke eggløsning" så hadde hun faktisk eggløsning... Så ble hun gravid da! Et mirakel... Hun innrømte alt overfor meg.

Hun ble egentlig gravid i frykt for å miste han, han var nemlig på vei til å gå. Men hun er ikke riktig frisk da. 

Tviler på at dette er normen...

Når det gjelder meg selv så har jeg blitt gravid på p-pillen tre ganger. Den første gangen tok jeg pillen til riktig tid hver dag, men hadde en dag der jeg var litt dårlig i magen. De to andre gangene tok jeg den hver dag og til riktig tid, uten sykdom. Heldigvis var jeg i et stabilt forhold og med samme mann alle tre gangene. 

Legen min har rapportert inn dette med at jeg ble gravid på p-pillen, men jeg mistenker at mange leger eller jenter/damer selv ikke gjør det. Derfor tror jeg at "99 % sikkerhet" kan være misvisende. Dessuten kan man ha infeksjoner osv i kroppen uten at man vet det, så sånn sett kan man aldri vite når de er sikker eller ikke.

Anonymous poster hash: 4f2e6...f6b
Skrevet

En (tidligere) venninne av meg lurte mannen sin. Hun tok ut spiralen (uten at han visste det). Latet som hun var så redd for å bli gravid og derfor brukte hun eggløsningstester. Når hun sa at "nå har jeg ikke eggløsning" så hadde hun faktisk eggløsning... Så ble hun gravid da! Et mirakel... Hun innrømte alt overfor meg.

Hun ble egentlig gravid i frykt for å miste han, han var nemlig på vei til å gå. Men hun er ikke riktig frisk da. 

Tviler på at dette er normen...

Når det gjelder meg selv så har jeg blitt gravid på p-pillen tre ganger. Den første gangen tok jeg pillen til riktig tid hver dag, men hadde en dag der jeg var litt dårlig i magen. De to andre gangene tok jeg den hver dag og til riktig tid, uten sykdom. Heldigvis var jeg i et stabilt forhold og med samme mann alle tre gangene. 

Legen min har rapportert inn dette med at jeg ble gravid på p-pillen, men jeg mistenker at mange leger eller jenter/damer selv ikke gjør det. Derfor tror jeg at "99 % sikkerhet" kan være misvisende. Dessuten kan man ha infeksjoner osv i kroppen uten at man vet det, så sånn sett kan man aldri vite når de er sikker eller ikke.

98-99 % sikkerhet oppstår kun ved RIKTIG bruk. Altså, at kroppen din nyttiggjør seg virkestoffet i p-pillene, at du ikke har diare eller oppkast (man kan ha omgangssyke som nesten er symptomfri, og vips så svikter pillene), at du tar dem til samme tid på døgnet og at du ikke bruker medisiner som KAN svekke virkningen av pillene. Noe som også er individuelt. Min kropp klarer ikke å nyttiggjøre seg virkestoffet i hormonell prevensjon, derfor blir jeg gravid på alt av prevensjon. Nå er mannen sterilisert, så vi slipper å bekymre oss for det.

Skrevet

98-99 % sikkerhet oppstår kun ved RIKTIG bruk. Altså, at kroppen din nyttiggjør seg virkestoffet i p-pillene, at du ikke har diare eller oppkast (man kan ha omgangssyke som nesten er symptomfri, og vips så svikter pillene), at du tar dem til samme tid på døgnet og at du ikke bruker medisiner som KAN svekke virkningen av pillene. Noe som også er individuelt. Min kropp klarer ikke å nyttiggjøre seg virkestoffet i hormonell prevensjon, derfor blir jeg gravid på alt av prevensjon. Nå er mannen sterilisert, så vi slipper å bekymre oss for det.

Det er nok noe sånn som er meg meg også. Jeg har i tillegg blitt gravid på p stav, men det endte i SA. Jeg kan ikke bruke spiral. Har prøvd tre ganger, men kroppen støter den fra seg.. Mannen min er også sterilisert nå. Vi turte ikke mer sex. Hvordan kan man finne ut om man er "immun" mot virkestoffene i hormonprevensjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...