Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #1 Skrevet 29. januar 2017 Altså jeg skulle gjerne gått ned noen kilo men nå spiser jeg alt for lite. Er så sliten og ligger for det meste på sofa da kroppen virker å utstå all aktivitet. Har gått på veggen og kroppen nekter å lystre. Har rett og slett ikke matlyst. Fått i meg ca 600-800kcal i 1,5 uke. Føler kroppen svinner hen. Noen tips? Anonymous poster hash: b0928...a10
❤lille stjerne❤ Skrevet 29. januar 2017 #2 Skrevet 29. januar 2017 Da må du legge om kostholdet slik at du får i deg nok næring og vitaminer til å orke å være oppegående og aktiv.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #3 Skrevet 29. januar 2017 Da må du skjerpe deg stedet for å synes synd på deg selv. Anonymous poster hash: cd353...4d8
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #4 Skrevet 29. januar 2017 Er du flink til å drikke kalorier? Juice? Smoothie? Proteinshake? Anonymous poster hash: 22dd7...026
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #5 Skrevet 29. januar 2017 De fleste fungerer selv om de lever på den mengden calorier. Tving i deg funn mat og kom deg opp av sofaen hvis det ikke feiler deg noe. Anonymous poster hash: 758de...ea1
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #6 Skrevet 29. januar 2017 Tving i deg mat så du får krefter til å komme deg opp av sofaen Anonymous poster hash: bd274...051
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #7 Skrevet 29. januar 2017 Jeg fungerer på 600-800 kalorier, men det er ikke anbefalt. Du må få i deg mer mat med næring for å fungere å jeg ville gått for minimum 1600 kalorier. Da kommer energien også å du kommer deg opp av sofaen. Anonymous poster hash: a246f...6a6
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #8 Skrevet 29. januar 2017 Hm kanskje lurt å drikke kaloriene ja. Jeg synes absolutt ikke synd på meg selv- kroppen hører ikke etter og jeg blir fysisk dårlig med hjertebank, svimmelhet, kraftsvikt og andpusten av selv små gjøremål. Har vært innlagt på sykehus i flere dager for utredning. Alt jeg vil er å bli bra fort og da trenger jeg bra næring. HI Anonymous poster hash: b0928...a10
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #9 Skrevet 29. januar 2017 Ærlig talt, men hvis hi virkelig har møtt veggen så er det ikke bare å ta seg sammen. Da har hun drevet kroppen for hardt over for lang tid og kroppen orker rett og slett ikke mer. Er tilstanden utbrenthet så er det å tvinge seg selv enda mer enn hun har gjort frem til hun ble syk det dummeste hun kan gjøre i forhold til å bli frisk igjen så fort som mulig. Anonymous poster hash: 255e6...e71
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #10 Skrevet 29. januar 2017 Jeg sliter for tiden med noe av det samme. Har en tilstand som, i tillegg til fatigue, også gjør at jeg føler lite sultfølelse, noe som gjør at jeg fint kunne gått det meste av dagen uten å spise. Men det går jo ikke når man ikke er frisk og er utmattet. Jeg har rett og slett gjort spising og kosthold til min viktigste aktivitet. Om jeg ikke skal bli dårligere enn jeg allerede er så må jeg spise, og jeg må spise sunt og regelmessig. Jeg prioriterer mat og sunn mat foran alt annet, for jeg vet at gjør jeg ikke det så blir jeg sykere. Jeg blir mer sliten av sukker og for mye karbohydrater, så jeg spiser et kosthold som er en lavkarbovariant. Fordelen med det er da også at det er næringstett mat, og mat som holder blodsukkeret stabilt. Rene proteinkilder, masse grønnsaker og ganske mye fett fra gode fettkilder (olivenolje, smør, cocosa,) og i tillegg passer jeg på å få i meg nok omega3 daglig, både i form av tilskudd og i form av fisk (ofte som pålegg, makrell i tomat, sursild, sardiner, røykalaks m.m.). Selv om jeg lager alt fra bunn så bruker jeg minimalt med tid på matlaging, nettopp fordi jeg har så lite energi. Jeg lager også som regel nok til middag til at jeg kan ha enten to dager eller til lunsj dagen etterpå. Smoothies er enkle og gode å lage, og du gjør dem mer næringsrike om du f.eks. først kjører mandler/nøtter til mel, så tilsetter en eggeplomme eller to, og så bruker bær eller frukt (eller grønnsaker), litt salt og vaniljepulver. Jeg bruker gjerne litt ekstra olje i, f.eks. Udo's Choice eller linfrøolje. Jeg bruker vann som væske, eller havrefløte, men tåler du melkeprodukter kan du fint bruke biola naturell eller fløte i også, det er veldig godt. Du finner gode frossenpakker med frukt, bær og grønnsaker til smoothie i frysedisken på butikken, da slipper du å kutte opp noe også. Bruker du f.eks. avokado, banan og litt kakao oppi så får du en dessert-variant av smoothien. Lager du en litt stor porsjon på morgenen så kan du drikke av denne flere ganger om dagen, bare oppbevar den i kjøleskapet. Ellers lager jeg en gang i uken eller så en stor porsjon med mandler som jeg rister lett i ovnen. Mandler (ca. 300 gr., vil jeg tro), 1-2 ss rapsolje, løk- eller hvitløkpulver, paprika, salt, bland godt. 10 minutter i ovnen på 100 grader, med glippe på ovnsdøren (setter ei tresleiv i åpningen). Tar meg maks to minutter med arbeid å få disse ferdige. Har dem over på et glass og spiser som mellommål eller når jeg har lyst på noe snacks, eller hvis jeg er veldig dårlig og egentlig burde spise, men må hvile før jeg lager mat. Da må jeg ha en slik lettvint løsning. Du kan egentlig bruke hva du vil av krydder. Noen bruker bare tamari (soyasaus) på slike mandler. En annen variant er å bruke litt spisskumin. Jeg har også alltid mørk sjokolade i hus, 85 % (Green & Black er best ). Ingenting er viktigere enn at du får i deg nok næring, Hi, så gjør det til ditt hovedprosjekt i hverdagen. Anonymous poster hash: 9a044...f7c
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #11 Skrevet 29. januar 2017 En ting til - du får også kjøpt næringsdrikker på apoteket som du kan bruke når du er på det aller dårligste og ikke orker å gjøre noe. Alt jeg skrev over kan virke som mye å gjøre, men jeg bruker virkelig minimalt med tid og energi på matlaging, jeg velger lettvinte løsninger hele veien, og bruker ofte mindre tid på det jeg lager enn om jeg bruker halvfabrikata. Er jeg i en veldig dårlig periode så hender det jeg tyr til Fjordland også bare for å få i meg middag. Jeg bor alene, men har du en mann så bør han også trå til og hjelpe deg slik at du får i deg nok og næringsrik mat. God bedring Anonymous poster hash: 9a044...f7c
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #12 Skrevet 29. januar 2017 Næringsdrikker fra apoteket er gull i situasjoner som dette! Jeg har selv vært der du er, er der enda egentlig, og de hjelper på formen. Jeg har over relativt kort tid gått ned ca 15 kilo pga fysisk sykdom med utmattelse og har endelig klart å stoppe nedgangen. Anonymous poster hash: d9fa0...134
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #13 Skrevet 29. januar 2017 Takk for gode råd! Ja jeg har kjørt kroppen for langt alt for lenge og fått beskjed om at dette tar laaang tid å bli frisk fra. Spist minimalt med sukker og hvetemel nettopp fordi jeg vet dette ikke er bra. Heldigvis bor jeg med en mann som tar seg av meg og mamma har også hjulpet til❤️ HI Anonymous poster hash: b0928...a10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå