Gå til innhold

Svigermor - barn på fanget i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplevde noe ekkelt når vi var på besøk hos svigers i fjor. Når vi er der må dattera vår sitte i forrovervendt bilsete, hun er i underkant av 2 år så jeg liker det ikke men det er eneste mulighet. Hun har ihvertfall bilsete. Svigerinna mi var der også på besøk med sine to små på 1 år og 2,5 år. Det svigermor gjorde fikk meg til å få hjertet i halsen. Siden de bare hadde ett sete så måtte hun ta 1 åringen (tantejenta) på fanget sitt. Jeg sa ingenting for jeg følte at dette måtte bli mora til barna sin avgjørelse. Og hadde jeg sagt noe så hadde det blitt alle mot meg. Nå angrer jeg på at jeg ikke sa ifra, hva om det skjer en ulykke? Jeg har bestemt meg for at neste gang tar vi bussen eller toget så får de andre ta bilen. Jeg vil ikke være vitne til noe sånt og "godta" at dette blir gjort mens vi sitter på. Er da måte på, hva er det egentlig de tenker? At det er greit å utsette et barns liv for å komme lettest mulig frem? Jeg blir så fortvilet, mannen min er veldig beskyttende når det kommer til sin mor så har ikke tatt det opp med ham at dette absolutt ikke var greit av henne. Han sa heller ingenting, han presterte faktisk å spør taxi-sjåføren om vi kunne gjøre det samme på vei hjem fra flyplassen siden det var så kort. Da fikk han ihvertfall høre både min og taxi-sjåførens mening. Jeg vet jeg må ta det opp med ham til neste besøk, men da blir utfordringen å si det uten at han blir fornærmet. Og han/vi må jo også ta dette opp med svigers. Noen gode råd?

Anonymous poster hash: dce1c...41c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er fremovervendt sete eneste mulighet? 

Dere kan jo enten ta med ordentlig sete til barnet deres eller kjøpe et som står hos besteforeldrene.  

Britax two way elite koster 2000 kr og kan brukes bakovervendt, fremovervendt og som beltestol. Har ikke støtteben og tar derfor lite plass selv montert bakover. 

Evt leie bil selv og sørge for riktig sikring. 

Da frigjør dere bestemors sete, som de andre barnebarna kan bruke. 

Det er IKKE greit å ha barn på fanget samme hva, men jeg hadde nok ikke tatt denne diskusjonen med dem - bare sørget for at det ble ihvertfall ledig sete til barna. 

Anonymous poster hash: 2d096...68b
Skrevet

Fremovervendt sete er aldri eneste muligheten for en 1-2 åring her i huset, har med oss bakovervendt på ferie til utlandet til og med. Ingenting er viktigere enn barnas sikkerhet og det koster ikke mye å ta med et sete. Jeg er helt enig med deg, hadde sagt i fra til både mannen og moren hans at jeg vil ikke være med på å ha løse barn i bilen, ingen tur/besøk/fornøyelse er så viktig at det skal gå på bekostning av barnas sikkerhet, og ulykker kan like gjerne skje på korte strekninger. Noen ganger må man bare si i fra og tåle å bli litt upopulær.

Skrevet

Gi beskjed til den som kjører bilen at det er straffbart å kjøre slik. Og så kan dere kjøpe brukt bakovervendt sete til barna deres som kan stå hos dem.

Anonymous poster hash: 1b471...803

Skrevet

Jeg var alltid veldig påpasselig med sikring i bil, best i test og bakovervendt. Har skolebarn i sete festet med isofix, de fleste andre sitter uten noe. Fordi de liker setene sine.

Jeg tenker dette med seter er hysteri. Tenker det er en ting som er det viktigste her. Å ikke kræsje!

Anonymous poster hash: f6db5...9b3

Skrevet

Jeg var alltid veldig påpasselig med sikring i bil, best i test og bakovervendt. Har skolebarn i sete festet med isofix, de fleste andre sitter uten noe. Fordi de liker setene sine.

Jeg tenker dette med seter er hysteri. Tenker det er en ting som er det viktigste her. Å ikke kræsje!

Eh ja? Selvfølgelig! Men det er sånt som er utenfor ens kontroll... Derfor er det viktig å sikre ungene best mulig! Noe annet er bare latskap.

Bra du sikret ungene istedenfor å gamble på at dere ikke skulle kræsje 😊

Skrevet

Helt uakseptabelt. Vi kjørte satt på men min svoger en gang og ble en for mye på vei hjem. De ville ta niesen min på to år på fanget fordi det var lettest. Jeg gav klar beskjed om at en av dem fikk vær så god sette seg i bagasjerommet selv- hvis ikke ble i alle fall jeg igjen i skogen. Ikke søren om barnet skal "ofres" fordi det er lettest for de voksne.

Skrevet

Hvis du tenker deg om, skjønner du sikkert at vi sikrer barn og voksne i bil I TILFELLE vi havner i en ulykke. Det er jo det som er sikring/forsikring. Herregud.

Anonymous poster hash: 627fa...a99

Skrevet

At jeg ikke tenkte på det FØR jeg brukte tusenvis på bilstoler til ungene. Det er jo bare å la være å kræsje!!!

Tror jaggu meg jeg skal legge ut stolene på Finn så slutter jeg bare med kræsjinga. Da slipper jeg alle utgiftene til verksted også.

Anonymous poster hash: ed8fa...e12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...