Gå til innhold

1 åring med mildt hørselstap, tilpasning i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva en bør få av tilpasning? Starter i barnehagen 1. mars. Har nettopp fått bekreftet at hun har et middels hørselstap. Noen med erfaring? Kontakter jeg noen før barnehagestart eller informerer jeg ved oppstart?

Anonymous poster hash: e9253...be0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å kontakte Ål folkehøyskole, de har masse innformasjon og tilbud.

Bor du i by har du også mulighet til å søke henne inn i bhg for døve, der vil barnet møte andre voksne (hørende og hørselshemmede) med god kompetanse!

Anonymous poster hash: ef487...152

Skrevet (endret)

Du kontakter i alle fall barnehagen og informerer og snakker med dem. Hvordan opplegget er i din kommune, vet jo ingen av oss, men barnehagen må i alle fall få vite det for å komme fram med hva slags tilbud de har for barn med hørselshemninger. Jeg må si at jeg er litt (eller mer enn litt) sjokkert over at du i det hele tatt spør om du bør kontakte barnehagen og informere dem før oppstart. Selvfølgelig må du det. Hvor har hun fått "diagnosen"? De som har gitt henne diagnosen, bør jo også henvise videre til rette hjelpeinstanser sånn at både du og barnehage (og senere skole) kan får råd og hjelp til å sette inn riktige tiltak. Hva hun har krav på og hva hun trenger av hjelp avhenger av alvorlighetsgraden av hørselshemmingen. Kanskje trengs det bare høreapparat, kanskje trengs det andre tiltak og ekstra voksen-ressurser og annen tilrettelegging.

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet

PPT bør på banen, de kan veilede barnehagen.

Barnehagen bør starte tilretteleggingen med støyreduserende tiltak. Filtknotter/tennisballer på stolben, filt i bunn av lekekasser, støyreduserende plater/bilder på vegg og eventuelt tak, tykke gardiner dersom det er støy utenfor. Det finnes desibelmålere for å øke bevisstheten rundt støynivå.

Deling av barnegrupper og bruke grupperom hvor man kan lukke døra, plassere barnet nær lydkilden, lengst unna støykilden, faste plasser rundt border, ikke motlys i ansiktet dersom å lese lepper er et mål. Bevissthet på språkutviklingen, legge til rette for god språkutvikling, ha språkgrupper. Kurs i tegn til tale dersom dere ønsker å bruke det.

Noe av dette bør settes i gang med en gang, andre ting er mer på sikt og noe handler også om hva dere ønsker.

Anonymous poster hash: 56eff...f5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...