Gå til innhold

Gravid - tung pust- hva er normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tungpustet er det normalt å være i starten av 3.trimester, og når bør man kontakte noen?

Er kun 29 uker, og i dag sliter jeg med å stå oppreist i mer enn 20 sek om gangen uten å holde meg fast.

Trodde den ekstreme tunge pusten kom senere i mine tidligere svangerskap, men kanskje jeg husker feil, eller kanskje det bare blir verre for hvert barn.

Noen som har erfaring og tips?

Anonymous poster hash: bde47...6a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg svarer på mine vegne, jeg er veldig tungpustet. Jeg er 4 mnd. Men jeg er veldig lav, magen kommer fort opp og jeg har lagt på meg en del..

Skrevet

Det høres ikke normalt ut. Blodpropp? 

Anonymous poster hash: 4e5b5...177
Skrevet

Hos meg er det hormonelt, men nå som jeg er 34 uker på vei, blir det ikke akkurat bedre.

Jeg har (pga prøving og feiling) fått positiv test 8-10 ganger. MED EN GANG testen blir positiv, forsvinner pusten helt.

Jeg blir anpusten bare av å gå opp en trapp alt i uke 4. No kidding!

Nå er jeg som sagt straks høygravid med nr 2, men hele sommeren 2016 gikk jeg rundt med skikkelig åndenødsfølelse. Rett og slett så anpusten at det gjør vondt.

Nå tar jo også babyen en del plass, og det blir ikke bedre. Det er vondt å ligge, det er vondt å sitte, og det er vondt å stå.

Det eneste som hjelper der og da, det er å strekke begge armene opp bak hodet, å rette ut rygg og mage så godt det lar seg gjøre.

Pusten kommer liksom bare ned til halsen, så rett opp igjen.

Da det står på som verst, kan det minne om luftsmertene en kan få i etterkant av en bukoperasjon. Smertene stråler opp i ryggen og ut i armene.

Jeg har tatt deg opp med legen flere ganger, og ila 2 svangerskap, men det virker ikke som om der er noe å gjøre med det.

Krysser alt for at det forsvinner ved fødsel denne gangen også 😉

Hørtes kanskje veldig sytete ut, men for meg er altså dette normalen som gravid 😏

Anonymous poster hash: 3b3a8...783

Skrevet

Ville snakket med føden om dette.

Anonymous poster hash: b6077...fa2

Skrevet

Forstår ikke helt. Tungpustet og det å måtte holde seg fast/ikke klare å stå oppreist er vel ikke helt det samme?

Jeg var svært tungpustet i mine svangerskap. Har astma i tillegg da. Hørtes ut som en hval.

Men om du virkelig sliter såpass med å få puste at du ikke kan holde deg oppreist ville jeg absolutt kontaktet lege!

Anonymous poster hash: 09f71...89c

Skrevet

Hvis du ikke klarer å stå på beina lengre en noen sekunder pga tungpusthet så drar du til legevakten. Nå går det ikke bare utover deg heller, men babyen din, om det er noe galt. Lykke til

Anonymous poster hash: f92a3...3a7

Skrevet

gå til legen for og være sikker,men hadde det selv og var ikke noe annet enn det

Skrevet

Lege!! Om det er noe galt går det utover barnet ditt også, ikke bare deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...