Gå til innhold

Er det en god ide å søke likevel? ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker på søke på en stilling/utdannelse som krever plettfritt vandel. Men jeg har tidligere blitt dømt og straffet i utlandet (noen måneder) og det hadde jeg aldri blitt dømt for i Norge feks... Det var ikke noe der jeg skadet andre eller osv. Men jeg vet ikke om det e noe vits i å søke på denne stillingen da? Jeg har ikke rullblad osv i Norge, det har jeg sjekket med politiet og de sier dommen i utlandet gjelder ikke her. Men likevel så føles det rart å søke om de krever plettfritt vandel? :(

Anonymous poster hash: da0e9...fb1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da regner jeg med at det krevest at du legger ved rulleblad/vandelsattest fra politiet eller hva det nå heter. Og siden den i følge politiet som du sier, ikke inneholder noe, så burde det vel være helt innafor å søke? På ett eller annet sted i jobbsøkerprosessen ville jeg nok fortalt om dommen fra utlandet, for å hindre at det skulle være noe som kom for dagen på et senere tidspunkt, og får bli ansatt på redelige forhold. Men ikke før jeg var kommet så langt at jeg var tatt til vurdering for stillingen. 

Skrevet

Hva slags stilling er det? Og hva er du dømt for?

Anonymous poster hash: 03454...871
Skrevet

Shoplifting?

Anonymous poster hash: 9fa43...258

Skrevet

Du har jo ikke plettfri vandel. Du er straffedømt. En arbeidsgiver som krever plettfri vandel vil ikke ha deg, uansett om det ikke står på en norsk vandelsattest.

Skrevet

Du har jo ikke plettfri vandel. Du er straffedømt. En arbeidsgiver som krever plettfri vandel vil ikke ha deg, uansett om det ikke står på en norsk vandelsattest.

Men kan de finne ut av det så lenge det ikke står på vandelsattesten, hvis hi ikke sier noe om det selv?

Anonymous poster hash: 019ae...356

Skrevet

Men kan de finne ut av det så lenge det ikke står på vandelsattesten, hvis hi ikke sier noe om det selv?

Hva med å ha litt samvittighet?

Anonymous poster hash: 650da...f1b

Skrevet

Nei jøss, om hun allerede er kriminell kan hun jo godt juge i tillegg.

Skrevet

Nei jøss, om hun allerede er kriminell kan hun jo godt juge i tillegg.

Kan du ikke heller svare på spørsmålet?

Skrevet

Hva med å ha litt samvittighet?

Anonymous poster hash: 650da...f1b

Jeg sa jo ikke noe om det. Jeg bare lurte på om det var mulig for arbeidsgiver å finne ut av det

Skrevet

De kam finne det ut om de vil. Ikke uvanlig.

Anonymous poster hash: 03454...871

Skrevet

Har du ikke plettfri vandel så kan du ikke jobbe der. Det står vel ikke krav om plettfri vandel i Norge? Da gjelder det alle land, fordi det går på DEG som person, ikke hvilket land du brøt loven i.

Anonymous poster hash: 2b193...463
Skrevet

Du skriver at du ikke ville blitt dømt i Norge. Vil det si at det du har gjort ikke er straffbart i Norge? Arbeidsgivere i Norge ser nok stort på om du har brutt en av de mer eksotiske sharia-lovene, f.eks.

Skrevet

Det er forskjell på rulleblad og vandel. Så at politiet sier det ikke er noe på rullebladet ditt er ikke det samme som at du har plettfri vandel.

Anonymous poster hash: d14a5...8e7

Skrevet

Du har jo plettfri vandel i Norge. Så du kan søke denne stillingen i Norge ja. Moralsk riktig eller ei, ja du kan søke og få den

Skrevet

Det kommer ann på hvilken stilling det er og hva du er dømt for i utlandet.

Skrevet

Nei jeg personlig mener det blir feil. Man har som en god person og oppegående plikt til å fortelle sannheten selv om det ikke skjedde i Norge så kan det ha noe å si framover hvis jeg skjuler det så viser jeg jo bare at jeg ikke er en ærlig person... Det blir feil så jeg har latt være å søke på stillingen. 

Anonymous poster hash: da0e9...fb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...