Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #1 Skrevet 28. januar 2017 Babyen er snart 7mnd og startet med fast føde for ca 4 uker siden. Vi måtte ha en pause i noen dager fordi han hadde så mye og løs avføring (8-10 bleier i døgnet) og var litt plaget med magesmerter. Nå startet vi igjen for 2 dager siden og foreløpig har han ikke hatt magesmerter og avføringen har vært grei. Til nå. Avføringen har begynt å bli tynnere, men foreløpig ikke så hyppig. Han får bare noen skjeer med mat en gang om dagen. Er det vanlig at de kan reagere sånn ved oppstart med fast føde? Anonymous poster hash: fb12d...933
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #2 Skrevet 28. januar 2017 Min på 4 mnd gjorde det. Bæsje gjennom klær. Men magen har nå vendt seg til annen mat en drikke og nå er bæsje tykkere. Spiser 1 grøt posjon om dagen og noen skjeer fruktmos Anonymous poster hash: ae677...6f8
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #3 Skrevet 28. januar 2017 Vårt barn på over 2 år startet med fast føde ved 6 mnd. Vi startet med bløtkokt eggeplomme. Barnet har aldri hatt problemer med magen Anonymous poster hash: cea88...c1b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #4 Skrevet 28. januar 2017 Takk for svar! Så da er det egentlig bare å fortsette å gi mat og så kommer det til å gå seg til av seg selv? Hi Anonymous poster hash: fb12d...933
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #5 Skrevet 28. januar 2017 Bare prøve seg frem.. Bi begynte med grøt ca 4 mnd..gikk seg til. Avokado ble en hit her..etterhvert. han hatet det i starten Anonymous poster hash: 75a0e...d41
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #6 Skrevet 28. januar 2017 Bare prøve seg frem.. Bi begynte med grøt ca 4 mnd..gikk seg til. Avokado ble en hit her..etterhvert. han hatet det i starten Anonymous poster hash: 75a0e...d41 Det er absolutt ingen problemer med å få i han maten problemet er at magen protesterer. Hvordan prøver man seg frem da? Nå hadde vi et opphold i noen dager før vi startet på nytt, og i de dagene uten mat ble magen helt bra. Skal jeg fortsette å gi selv om det blir løs og hyppig avføring? Eller skal jeg da ta en ny pause? Eller prøve med noe annet? Hi Anonymous poster hash: fb12d...933
Pobie Skrevet 28. januar 2017 #7 Skrevet 28. januar 2017 Hva gir du da? Reagerer han slik på alt, eller har du kun gitt grøt? Hvis du kun har prøvd grøt burde du helt klart prøve noe annet. Vi begynte med puré av frukt og grønnsaker. Har gitt mye forskjellige fra første dag. Han ble litt forstoppet en periode, men da byttet vi til mat som fikk igang magen igjen. Du kan jo prøve det motsatte. F eks banan kan virke forstoppende, så du kan jo prøve det og se om det går bedre.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #8 Skrevet 28. januar 2017 Hvorfor venter dere med fast føde så lenge egentlig? Det er anbefalt fra 4 mnd. Dere som ga fast født ved 6-7 mnd hadde dere prøvd ved 4 mnd også men at de ikke ville ha? Anonymous poster hash: 1801c...d2e
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #9 Skrevet 28. januar 2017 Hvorfor venter dere med fast føde så lenge egentlig? Det er anbefalt fra 4 mnd. Dere som ga fast født ved 6-7 mnd hadde dere prøvd ved 4 mnd også men at de ikke ville ha? Anonymous poster hash: 1801c...d2e Det står en kan begynne med fast føde ved 4 mnd tidligst, men greier en å fullamme trenger ikke babyen annen næring før de er 6 mnd 😊 Anonymous poster hash: 1c180...c3a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #10 Skrevet 28. januar 2017 Jeg ga forresten selv noen små smaksposjoner ved 4 mnd, men hun var lite interessert og magen stoppet opp. Ventet da til hun ble rundt 5 mnd og ga bittelitt søtpotetmos, men ble aldri mer enn ca 1 istrening. Begynte med grøt, gulrot og avokado nå etter hun ble 6 mnd😊 Her har vi motsatt problem enn HI, her blir baby hard i magen, så må gi litt malt i grøten om morgenen. Spiser nå ca 1/4 porsjon grøt til frokost, ca 60 ml søtpotet/gulrotmos til middag, og 60 ml avokadomos til kvelds. Får kaldt vann på flaske til alle måltid. Ser heldigvis ut som magen stabiliserer seg nå😊 Anonymous poster hash: 1c180...c3a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #11 Skrevet 28. januar 2017 Hvorfor venter dere med fast føde så lenge egentlig? Det er anbefalt fra 4 mnd. Dere som ga fast født ved 6-7 mnd hadde dere prøvd ved 4 mnd også men at de ikke ville ha? Anonymous poster hash: 1801c...d2e Pga prematur baby fikk vi anbefalt på helsestasjonen å vente til han var 6mnd. Det var heller ikke behov for mer mat noe tidligere siden han har lagt på seg veldig bra. Hi Anonymous poster hash: fb12d...933
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #12 Skrevet 28. januar 2017 Hva gir du da? Reagerer han slik på alt, eller har du kun gitt grøt? Hvis du kun har prøvd grøt burde du helt klart prøve noe annet. Vi begynte med puré av frukt og grønnsaker. Har gitt mye forskjellige fra første dag. Han ble litt forstoppet en periode, men da byttet vi til mat som fikk igang magen igjen. Du kan jo prøve det motsatte. F eks banan kan virke forstoppende, så du kan jo prøve det og se om det går bedre. Startet med maisgrøt merker 4mnd og det gikk veldig bra, etter en uke byttet vi til grøt merket 6mnd og da gikk det ikke så bra lenger. Han har også fått smake diverse annen mat også, men bare bittelitt på tungen for å få smaken. Sluttet å gi grøt forrige uke, hadde opphold på 6 dager og startet igjen på torsdag med grøt merket 4mnd, denne gangen havre. Bør jeg gi maisgrøt igjen siden det gikk bra sist? Han har også smakt pærepure og sviskemos den første uken uten å reagere. Hi Anonymous poster hash: fb12d...933
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2017 #13 Skrevet 28. januar 2017 Her vil hun ikke ha grøt. Virker som hun blir dårlig av kjøpa grøt. Gir brokkolipurre, gulerotpurre og div fruktpurre. Avhenger litt om hva vi skal ha til middag. Er veldig glad i avokado med revet eple i. Semper har blåbær og pære purre (jeg finner det på remabutikker) synes den regulerer magen veldig bra. Baker brød, så får hun brød med leverpostei. Noen ganger koker jeg havregrynsgrøt av lettkokte havregryn, hun spiser litt av det. Anonymous poster hash: b2fa2...c7a
Mumua Skrevet 28. januar 2017 #14 Skrevet 28. januar 2017 Prøv med søtpotetpuré fks nå i starten. Mildt, godt og næringsrikt. Grøt kan være hardt for magen i starten.
Pobie Skrevet 29. januar 2017 #15 Skrevet 29. januar 2017 Hvorfor venter dere med fast føde så lenge egentlig? Det er anbefalt fra 4 mnd. Dere som ga fast født ved 6-7 mnd hadde dere prøvd ved 4 mnd også men at de ikke ville ha? Anonymous poster hash: 1801c...d2e Dette stemmer ikke. Anbefalingen er å starte mellom 4 og 6 mnd. Verdens helseorganisasjon anbefaler fullamming til 6 mnd.
Pobie Skrevet 29. januar 2017 #16 Skrevet 29. januar 2017 Startet med maisgrøt merker 4mnd og det gikk veldig bra, etter en uke byttet vi til grøt merket 6mnd og da gikk det ikke så bra lenger. Han har også fått smake diverse annen mat også, men bare bittelitt på tungen for å få smaken. Sluttet å gi grøt forrige uke, hadde opphold på 6 dager og startet igjen på torsdag med grøt merket 4mnd, denne gangen havre. Bør jeg gi maisgrøt igjen siden det gikk bra sist? Han har også smakt pærepure og sviskemos den første uken uten å reagere. Hi Anonymous poster hash: fb12d...933 Du trenger ikke å gi grøt i det hele tatt. Jeg ville prøvd fruktmos, siden grøt ikke har gått så bra.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #17 Skrevet 29. januar 2017 Det er absolutt ingen problemer med å få i han maten problemet er at magen protesterer. Hvordan prøver man seg frem da? Nå hadde vi et opphold i noen dager før vi startet på nytt, og i de dagene uten mat ble magen helt bra. Skal jeg fortsette å gi selv om det blir løs og hyppig avføring? Eller skal jeg da ta en ny pause? Eller prøve med noe annet? Hi Anonymous poster hash: fb12d...933 Hvis magen protesterer bør du prøve annen mat. Korm/grøt er tungfordøyelig og mange barn reagerer da med magevondt eller blir urolig og det er ikke koselig for noen Anonymous poster hash: cea88...c1b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #18 Skrevet 29. januar 2017 Startet med maisgrøt merker 4mnd og det gikk veldig bra, etter en uke byttet vi til grøt merket 6mnd og da gikk det ikke så bra lenger. Han har også fått smake diverse annen mat også, men bare bittelitt på tungen for å få smaken. Sluttet å gi grøt forrige uke, hadde opphold på 6 dager og startet igjen på torsdag med grøt merket 4mnd, denne gangen havre. Bør jeg gi maisgrøt igjen siden det gikk bra sist? Han har også smakt pærepure og sviskemos den første uken uten å reagere. Hi Anonymous poster hash: fb12d...933 Jeg ville ikke gitt industrigrøt da den ikke er sunn. Mye bedre, og billigere, å lage maten selv. Jeg har aldri gitt barnet mitt på 2 år industrigrøt og hun har aldri vært plaget med magen Anonymous poster hash: cea88...c1b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #19 Skrevet 29. januar 2017 Du trenger ikke å gi grøt i det hele tatt. Jeg ville prøvd fruktmos, siden grøt ikke har gått så bra. Fruktmos er jo ikke et fullverdig måltid. Det er bare primært karbohydrater, fiber og vann. Ingen fett i frukt og det er ikke gunstig da fett er viktig for babyer . Grønnsaksmos tilsatt smør eller kokosolje kan gis. Eggeplomme er gull. Evt søtpotetmos blandet med eggeplomme og smør for da blir det alle næringsstoffer i ett måltid 😊 Anonymous poster hash: cea88...c1b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #20 Skrevet 29. januar 2017 Hvorfor venter dere med fast føde så lenge egentlig? Det er anbefalt fra 4 mnd. Dere som ga fast født ved 6-7 mnd hadde dere prøvd ved 4 mnd også men at de ikke ville ha? Anonymous poster hash: 1801c...d2e Det stemmer ikke. Fast føde anbefales fra 4-6 mnd. Det er individuelt for hver enkelt baby Anonymous poster hash: cea88...c1b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #21 Skrevet 29. januar 2017 Startet med maisgrøt merker 4mnd og det gikk veldig bra, etter en uke byttet vi til grøt merket 6mnd og da gikk det ikke så bra lenger. Han har også fått smake diverse annen mat også, men bare bittelitt på tungen for å få smaken. Sluttet å gi grøt forrige uke, hadde opphold på 6 dager og startet igjen på torsdag med grøt merket 4mnd, denne gangen havre. Bør jeg gi maisgrøt igjen siden det gikk bra sist? Han har også smakt pærepure og sviskemos den første uken uten å reagere. Hi Anonymous poster hash: fb12d...933 Da våre var små var det annbefalt å begynne med risgrøten siden den var mildest mot maven. Holle grøtene er økologiske og kan blandes med mm Anonymous poster hash: 4f2d0...821
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #22 Skrevet 29. januar 2017 Da våre var små var det annbefalt å begynne med risgrøten siden den var mildest mot maven. Holle grøtene er økologiske og kan blandes med mm Anonymous poster hash: 4f2d0...821 Er det bare jeg som reagerer på at grøt anbefales som første måltid til baby? Jeg har tatt flere babymatkurs og lært at eks risgrøt er næringsfattig og ikke er lurt å gi til baby. På helsestasjonen sa helsesøster "nå som hun skal begynne med fast føde så er det jo grøt vi anbefaler siden den er JERNBERIKET". Jeg bare jattet med og begynte å snakke om noe annet. Hvorfor heller ikke gi mat som inneholder jern i stedet for å gi grøt som er så næringsfattig at de er nødt til å TILSETTE jern etc? Noe så traust som grøt. Jeg ville aldri spist den grøten selv og da ville jeg i alle fall ikke gi den til babyen Anonymous poster hash: cea88...c1b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #23 Skrevet 29. januar 2017 Er det bare jeg som reagerer på at grøt anbefales som første måltid til baby? Jeg har tatt flere babymatkurs og lært at eks risgrøt er næringsfattig og ikke er lurt å gi til baby. På helsestasjonen sa helsesøster "nå som hun skal begynne med fast føde så er det jo grøt vi anbefaler siden den er JERNBERIKET". Jeg bare jattet med og begynte å snakke om noe annet. Hvorfor heller ikke gi mat som inneholder jern i stedet for å gi grøt som er så næringsfattig at de er nødt til å TILSETTE jern etc? Noe så traust som grøt. Jeg ville aldri spist den grøten selv og da ville jeg i alle fall ikke gi den til babyen Anonymous poster hash: cea88...c1b Nei det er ikke bare du Jeg er kokk og utenom noe Holle grøter for enkelhetsskyld av og til har jeg laget all maten til barna våre selv. Også grøter. Men så er jeg over snittet innteresert i mat. Det er ikke alle helsesøstre som annbefaler grøt som første måltid. En del annbefaler å begynne med poter( f.eks søtpotet) og så blande inn gulrot etter noen dager og så bygge på etter hvert med smaker. Anonymous poster hash: 4f2d0...821
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #24 Skrevet 29. januar 2017 Det kan være normalt, og det kan være en grunn til det. Min reagerte også slik i tillegg til at magen blåste seg skikkelig opp. Der var det cøliaki som var grunnen. Anonymous poster hash: db1c8...c0e
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #25 Skrevet 29. januar 2017 Nei det er ikke bare du Jeg er kokk og utenom noe Holle grøter for enkelhetsskyld av og til har jeg laget all maten til barna våre selv. Også grøter. Men så er jeg over snittet innteresert i mat. Det er ikke alle helsesøstre som annbefaler grøt som første måltid. En del annbefaler å begynne med poter( f.eks søtpotet) og så blande inn gulrot etter noen dager og så bygge på etter hvert med smaker. Anonymous poster hash: 4f2d0...821 Bra at ikke alle helsesøstre anbefaler grøt. Skulle ønske de kunne anbefale måltider som gjorde at babyer fikk hele spekteret av næringstoffer i ett måltid. Så enkelt, men likevel så vanskelig. Har også hørt helsesøstre som har anbefalt industrigrøt foran hjemmelaget mat. Hårreisende Anonymous poster hash: cea88...c1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå