Gå til innhold

Ekkel lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med en lege som var nedlatende idag. Litt bakgrunnsinfo om meg:
Er ikke slank, men har trent og gått ned 10-15 kg de siste månedene. Svømmer 1 gang i uken, men trener styrke og går ellers. Er strammere og slankere siden sommeren, og har vært stolt av meg selv. 

Jeg hater leger/sykehus osv. Unngår det så godt jeg kan. Er redd for det. 

Møtte en lege idag, som var så nedlatende. Visste jo ingenting om meg, men virket som hun skulle ta meg på noe! Så stygt på magen min og sa hånlig at jeg må begynne å trene! Jeg sa JEG HAR gått ned i vekt, og trener regelmessig! (Årsaken til samtalen med legen var ikke vektoppgang, eller for høy vekt, det hadde ingenting med saken å gjøre). Så klaget hun på at jeg hadde mobiltelefon på sykehuset, at jeg ikke bør drive med den!? Og sa at det ikke er bra at jeg ligger på sofaen hjemme hele helgen fra fredag til søndag, noe jeg ALDRI gjør! Aldri.. går masse! Masse tur, har småbarn også så er veldig aktiv og har gått ned i vekt. 

Hun visste ingenting om meg, men skulle være ekkel mot meg. Hadde hun bare spurt: "trener du?", hadde det vært noe annet (selv om det hadde vært urelevant uansett), men hun sa bare: "Du må BEGYNNE å trene!", bare for å være ekkel. Hun sa masse annet også, fnøs av hva andre leger/fysioterapeuter hadde sagt, og lukket ørene for alt. 

Men noe svar på det jeg var der for, hadde hun ikke! Føler meg bare langt nede nå, føler meg stygg og feit og har ingen motivasjon til å fortsette med treningen siden jeg tydeligvis er så stygg

Anonymous poster hash: 23afa...c11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakket med en lege som var nedlatende idag. Litt bakgrunnsinfo om meg:

Er ikke slank, men har trent og gått ned 10-15 kg de siste månedene. Svømmer 1 gang i uken, men trener styrke og går ellers. Er strammere og slankere siden sommeren, og har vært stolt av meg selv. 

Jeg hater leger/sykehus osv. Unngår det så godt jeg kan. Er redd for det. 

Møtte en lege idag, som var så nedlatende. Visste jo ingenting om meg, men virket som hun skulle ta meg på noe! Så stygt på magen min og sa hånlig at jeg må begynne å trene! Jeg sa JEG HAR gått ned i vekt, og trener regelmessig! (Årsaken til samtalen med legen var ikke vektoppgang, eller for høy vekt, det hadde ingenting med saken å gjøre). Så klaget hun på at jeg hadde mobiltelefon på sykehuset, at jeg ikke bør drive med den!? Og sa at det ikke er bra at jeg ligger på sofaen hjemme hele helgen fra fredag til søndag, noe jeg ALDRI gjør! Aldri.. går masse! Masse tur, har småbarn også så er veldig aktiv og har gått ned i vekt. 

Hun visste ingenting om meg, men skulle være ekkel mot meg. Hadde hun bare spurt: "trener du?", hadde det vært noe annet (selv om det hadde vært urelevant uansett), men hun sa bare: "Du må BEGYNNE å trene!", bare for å være ekkel. Hun sa masse annet også, fnøs av hva andre leger/fysioterapeuter hadde sagt, og lukket ørene for alt. 

Men noe svar på det jeg var der for, hadde hun ikke! Føler meg bare langt nede nå, føler meg stygg og feit og har ingen motivasjon til å fortsette med treningen siden jeg tydeligvis er så stygg

Da hadde jeg reist meg og gått derifra. Finn en annen lege du. Noen er rett og slett usmakelige! God klem til deg!

Anonymous poster hash: 09d9e...987

Skrevet

Hadde sendt inn klage.

Anonymous poster hash: 8c251...25c

Skrevet (endret)

Hadde reist meg og gått etter første kommentar og laget er helvete med å melde henne til sjefen pluss alle mulige instanser

Endret av Sint naken biltyv
Skrevet

Desverre fins det masse fæle mennesker. Du kan ikke la deg påvirke av dem! Stå på og ha tro på deg selv 😊😊

Anonymous poster hash: fb55c...74e

Skrevet

Hva var du der for? Det kan være at det hun sa var mer fornuftig enn du oppfattet det.

Anonymous poster hash: 3fe98...830

Skrevet

Det mennesket bør du klage på. Da kan du hindre at hun gjør mer skade.

Skrevet

Av og til er overvekt mer relevant enn det pasientene selv vet, så det å ta opp overvekt kan være riktig selv om pasienten ikke forstår det.

Men måten denne legen tok det opp er helt uakseptabel! Det eneste hun fikk frem med måten hun tok opp din overvekt på var å vise sine egne fordommer mot overvektige. Som andre her sier, du bør klage på henne! Klag til fylkeslegen, ta ev. kontakt med Pasientombudet som kan hjelpe deg med en klage.

Det jeg synes er mest alvorlig er nettopp det at hun ikke spør konstruktivt om du trener om du ev. gjør noe for å gå ned i vekt (kosthold er jo viktigere for vektnedgang enn trening, men det er tydeligvis noe denne legen ikke har fått med seg). Det å komme med antakelser om at du bare ligger på sofaen hele helgene også er helt uholdbart. Det å fnyse av hva andre leger/fysioterapeuter har uttalt uten å begrunne hvorfor hun ev. mener det er feil og komme med en forklaring på hva hun i så fall egentlig feiler deg, det er svært uprofesjonelt.

Dette er ting du bør få med deg i en klage!

Sett deg ned nå i kveld og skriv så nøyaktig som du greier hele samtalen med legen, det er lurt å ha ved en klage.

Du må også få med i klagen at hun ikke hadde noe å si om årsaken til at du var henvist til henne, og at du derfor krever å få en second opinion hos en annen lege/spesialist på samme sykehus (eller annet sykehus). (Og når du da får ny time hos en annen spesialist, da tar du med deg en person til timen, for da har du også vitne på hvordan neste lege gjør jobben sin.)

Om du fiklet med mobilen mens du var inne hos legen, så kunne hun hatt grunn til å kommentere mobilbruk, ellers ikke. Soner hvor man ikke bør bruke mobiltelefon på sykehus er tydelig merket. Men jeg vil anta at du heller ikke brukte mobilen mens du var inne hos henne? I så fall bør det også komme med i en klage, ikke fordi det er så viktig i seg selv, men fordi det viser hennes nedlatende holdning.

Jeg anbefaler deg virkelig å ta kontakt med Pasientombudet i fylket du bor i, googler du så finner du dem, så tar du kontakt med dem på mandag! :)

Og så - du skriver "Føler meg bare langt nede nå, føler meg stygg og feit og har ingen motivasjon til å fortsette med treningen siden jeg tydeligvis er så stygg."

Vet du, den legen lot sine egne fordommer overstyre egen profesjonalitet. Det er så ille at det er svært pinlig for denne legen (men hun er tydeligvis for dum til å forstå det... ;) ). Og slike personer skal man ALDRI ta på alvor når de fremmer fordommene sine! Du skal ALDRI la en slik udugelig person få styre hva du føler om deg selv, og absolutt ALDRI la en slik person få styre din egen adferd!

Det som er på sin plass her er å hoste opp en del sinne. Inni deg, si "F... ta, det er ikke en sjanse i helv... at jeg skal la en slik avstumpet og uprofesjonell person få noe som helst makt over meg! Hun kan ikke jobben sin godt nok, og da kan hun heller ikke tas på alvor!" Og så tenker du konstruktivt - dama har ikke gjort jobben sin. Hun har oppført seg uprofesjonelt og ikke tatt stilling til årsaken du var henvist for, og dermed har hun ikke gjort jobben sin. Har hun ikke gjort jobben sin er det viktig at både hun og arbeidsgiver blir gjort oppmerksom på det slik at hennes fordommer ikke ender med å gjøre folk sykere. Du kan møte hennes uprofesjonalitet med en helt saklig klage som viser at hun ikke gjør den jobben hun skal. Om det får så store følger for henne, det er ikke sikkert. Men det vil for alltid være journalført at hun har fått klage på seg, og får hun mange klager på seg så vil det til slutt få følger for henne. Og dermed er en klage fra deg viktig! Med en klage så tar du tilbake makten over egen situasjon og egen helse, og du viser at du ikke finner deg i en så uprofesjonell behandling fra en lege.

Søk opp Pasientombudet nå, og så setter du deg ned og skriver ned et detaljert referat av hele konsultasjonen hos denne legen.

Da er du i gang.

Og så bestemmer du deg for at hva en idiot av en lege, en person som ikke en gang gidder spørre deg, bare har ut seg masse fordommer - hva denne sier, kan du ikke ta på alvor. Men du kan ta DEG SELV på alvor! Og du VET at du trener regelmessig flere ganger i uken. Du VET at du har gått ned mange kilo siste halvåret og er kommet godt i gang på riktig vei. Du VET at du er aktiv og at du har tatt ansvar for egen helse siste halvåret. INGEN kan ta det fra deg, Hi. Bare du selv kan ta det fra deg.

Vil du gi henne så mye makt at du selv tar fra deg vissheten om alt det gode og riktige du gjør?

Jeg tror ikke det. Og derfor retter du ryggen, koster av deg de ordene hun kom med i dag, og så fortsetter du i like god stil som du har gjort siste halvåret! :) Hun kan ikke ta fra deg det du har prestert. Hun kan heller ikke ta fra deg fremtidige prestasjoner.

Ikke la hennes idioti få lov til å styre livet ditt. Finn heller styrke i deg selv og gi fullstendig f... i det hun sa. Fortsett treningen slik du har gjort, og når du er på vei til neste styrketrening så viser du henne fingeren i tankene. Når du svømmer neste gang så svømmer du to ekstra lengder mens du i vannet viser henne fingeren og tenker at ingen tar fra deg makten over deg selv. Og når du går tur neste gang gjør du det samme i tankene. En uke med det så tenker jeg du begynner å le av henne istedenfor å la henne psyke deg ned. Ikke gi henne noen makt over deg. DU vet alt du gjør riktig, og det kan ingen ta fra deg hvis du ikke vil!

Lykke til videre med trening og livsstil :) Håper du raskt får en time til en annen spesialist.

Skriv ned det som skjedde i dag og ring Pasientombudet mandag.

Anonymous poster hash: 6222e...e39
Skrevet

Takk for fine svar :) Skal få klaget på dette... Ble sendt hjem og har fortsatt problemer også. Så tenkte å ta kontakt med fastlege som kanskje kan henvise til noe privat

Skrevet

Sitter og skriver klagen nå. Kommer ikke over hvor fine svar dere har skrevet! Så mange kloke ord; setter stor pris på det! Føler meg ikke like liten og dum nå lenger, men er fryktelig lei meg og sint. Har det ikke noe godt.

Men klager jeg inn kun legen, eller sykehuset også? Til fylkeslegen? Er det relevant at jeg skriver noe bakgrunnsinfo om meg selv? Det er en rød tråd i det..

Skrevet

Ring pasientombudet du, han/hun er din hjelper og advokat mot ting som er feil i helsevesenet. De kan gangen i dette, og kan faktisk skrive klagen for deg om du ønsker. De vet hvor klagen skal sendes og hvordan den skal utformes.

Jeg har selv vært gjennom en sak med dårlig behandling på sykehus og det var pasientombud og fylkeslege som ordnet alt sammen når det kom til klaging.

Så ring ihvertfall for å få råd.

https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet

Kontaktinfo til pasientombudet der du bor står nede til høyre på siden.

Anonymous poster hash: 782a4...653
Skrevet

Ring pasientombudet du, han/hun er din hjelper og advokat mot ting som er feil i helsevesenet. De kan gangen i dette, og kan faktisk skrive klagen for deg om du ønsker. De vet hvor klagen skal sendes og hvordan den skal utformes.

Jeg har selv vært gjennom en sak med dårlig behandling på sykehus og det var pasientombud og fylkeslege som ordnet alt sammen når det kom til klaging.

Så ring ihvertfall for å få råd.

https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet

Kontaktinfo til pasientombudet der du bor står nede til høyre på siden.

Anonymous poster hash: 782a4...653

takk! 

Skrevet

Jeg er rystet! Trasig at du måtte oppleve dette. Veldig bra du klager slik at denne legen kanskje kan få seg en vekker.

Sånn skal man ikke bli møtt i helsevesenet. Håper det ikke tar motet fra deg. De fleste jeg har møtt på er ganske greie ;)

Hvis du vil gå privat trenger du ikke henvisning fra fastlege.

Anonymous poster hash: 59b89...b0f

Skrevet

Jeg er rystet! Trasig at du måtte oppleve dette. Veldig bra du klager slik at denne legen kanskje kan få seg en vekker.

Sånn skal man ikke bli møtt i helsevesenet. Håper det ikke tar motet fra deg. De fleste jeg har møtt på er ganske greie ;)

Hvis du vil gå privat trenger du ikke henvisning fra fastlege.

Anonymous poster hash: 59b89...b0f

Takk for støtten :) 

Nei, skal til legen idag og høre om jeg kan få en henvisning. Trodde kanskje det ble rimeligere? Går endel til en fast spesialist, som koster meg ca 1600 kr/mnd, så har litt dårlig råd for tida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...