Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #1 Skrevet 27. januar 2017 Jeg har sett at det finnes flere lærere på dette forumet og dere kan kanskje svare på om dette er noe ungdommen min kan prøve å få til eller la ligge. Ungdommen vår har alltid vært lydsensitiv, dette i følge barnelegen pga primær laktoseintoleranse, og har hatt lav toleranse for lyd både hjemme og på skolen. Da hun var mindre kjøpte vi ørepropper til henne, men det ble for vanskelig å bruke for et barn som ikke ønsket å skille seg fra mengden. Nå har problemet forverret seg da hun har utviklet autoimmun thyreoiditt, lavt stoffskifte. Med riktig behandling fungerer hun nå temmelig bra, men når hun blir sliten forterker lydsensitiviteten seg. Ungdommen har avsluttende eksamener i studiespes foran seg denne våren og ønsker å gjøre det så bra som mulig, men uten at det blir for mye fokus på hennes diagnose, slik en tilrettelegging med feks eksamen på eget rom vil føre til. Til jul fikk hun et støydempende headsett av oss, og dette fungerer strålende i timer hvor klassen har selvstudium ol. ( Mye bråk tross alderen på elevene. )Hun bruker det også når hun er veldig sliten. Så kommer spørsmålet. Kan et slikt headsett uten påkobling til lydkilder tillates brukt under eksamen? Slik settet fungerer skrur man på strømmen og så filtreres knitring, hosting, spiselyder, stollyder i hovedsak ut. Det fungerer altså uten påkobling til lydenheter. Hun har forøvrig attest på kronisk lidelse fra spesialist, men lydsensitiviteten er ikke spesifisert. Og ja jeg vil be henne ta opp dette med rådgiver på mandag. Hvis noen ellers har tips å komme med, tar hun gladelig i mot. Anonymous poster hash: a9b50...625
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #2 Skrevet 27. januar 2017 Svarer selv om jeg ikke er lærer, men er ansvarlig for eksamensavvikling på en vgs. Hun kan kanskje få bruke et sånnt headsett, men det må da søkes om til skolen så er det de som avgjør, men hvordan det skiller seg mer ut at hun som eneste elev får sitte med et headsett på i forhold til å sktte på eget rom forstår jeg ikke? Er forresten vanlig på vår skole å kun tillate headset uten strøm eller lyder men har jobbet andre steder der de har tillatt det. Anonymous poster hash: 1824a...2d8
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #3 Skrevet 27. januar 2017 Svarer selv om jeg ikke er lærer, men er ansvarlig for eksamensavvikling på en vgs. Hun kan kanskje få bruke et sånnt headsett, men det må da søkes om til skolen så er det de som avgjør, men hvordan det skiller seg mer ut at hun som eneste elev får sitte med et headsett på i forhold til å sktte på eget rom forstår jeg ikke? Er forresten vanlig på vår skole å kun tillate headset uten strøm eller lyder men har jobbet andre steder der de har tillatt det. Anonymous poster hash: 1824a...2d8 Takk for svar. Så flott at du har opplevd at elever har fått tillatelse til å bruke headsett. At det skiller henne like mye ut å bruke dette settet som å sitte på eget rom er nok sikkert riktig, men hun skiller seg allerede så mye ut at hun ønsker å bruke minste type tilrettelegging i forhold til eksamen. Det er jo også slik at man ikke kan garantere at eleven får sitte alene på eget rom, og da er hun like langt i forhold til støy med mindre man hadde godkjent både headsett og eget rom. Hun arbeider forøvrig aktivt med å finne strategier for å takle denne lydsensitiviteten, men det er ikke gjort i en håndvending. Anonymous poster hash: a9b50...625 Anonymous poster hash: a9b50...625
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2017 #4 Skrevet 27. januar 2017 Var ikke det søknadsfrist i november for tilrettelegging ift eksamen? Anonymous poster hash: 9af2c...5cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå