Gå til innhold

Dere som er ekstremt ryddige (på grensen til ocd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere også veldig opptatt av hvordan andre folk har det når dere er på besøk?

Rynker dere på nesen av litt for mange sko og jakker i en gang, noen papirer på en kommode og noen gamle blomsterpotter i hagen?

Jeg har en ganske ny venninne som jeg vurderer å invitere sammen med noen andre på middag. Men hun er veldig, veldig opptatt av orden,system og ryddighet. For eksempel er det ikke en eneste "unyttig" gjenstand i huset hennes - alt er der for en funksjon, og for øvrig er det nærmest klinisk hvitt og ordentlig. 

Bøkene i bokhyllen er organisert etter farge og størrelse - og bøker som ikke passer inn vil hun ikke ha.

Jeg er litt redd hun vil rynke på nesen for eksempel av  min store bokhylle der bøkene ikke bare er organisert alfabetisk, men der det også litter mange på tvers og så er det en og annen boks med penner, noen tidsskrifter, en pc og litt annet rot innimellom.

Jeg rydder jo sånn generelt når jeg får besøk, men blir litt stressa hvis hun har tekt å synes at jeg har det sjuskete og ekkelt, liksom, selv om det er rent og ryddig etter "normale" standarder.

Hvordan tenker dere super-ryddige omandre folks hjem?

Anonymous poster hash: 600b1...2e8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke svare for meg selv, men for svigermor. Hun får hetta. Hun fikk fnatt fordi det ble ruskete under trappa fordi vi holdt på å innrede loftet vårt. Klesstativ med tørre klær sto frem, enn at jeg ikke hadde bretta og lagt vekk klærne. Ingen forståelse for at jeg i de dagene lå med den verste stresshodepina og stressnakken jeg noen gang har opplevd (hun visste det). Var jo ikke sånn at klærne hadde hengt på dagesvis. Kan fortsette og fortsette... men her er det shining av kåk hver gang før de kommer. Vasker hus og har nesten panikk😔 Ikke stas å få høre igjen hvor lat og rotete JEG er. Ikke stakkars sønnen hennes. Han jobber jo🙈 Jeg hadde jo bare usle 75% + 50% studier...

En periode var hun bannlyst her.

Anonymous poster hash: 0b909...53a

Skrevet

Jeg synes det er befriende og deilig å besøke folk som ikke har det plettfritt hjemme. Så lenge ikke det er møkkete. Da får jeg noia. Jeg sliter med at alt skal sorteres, ryddes og stå i rekkefølge hjemme. Er nok ikke helt som venninne di, men likevel.

Når jeg er på besøk og vet jeg skal dra hjem igjen er det på en måte en bekreftelse på at jeg har fiksa det når folk har mer kaos enn meg. Behagelig å se hvor flink jeg er på en måte.

Anonymous poster hash: b01af...717

Skrevet

Jeg er nok ikke helt som venninna di, men liker å ha det ryddig, rent og ordentlig hjemme - men tenker ikke over det hos andre (med mindre det hadde vært direkte ufyselig skittent eller rotete selvsagt)

Anonymous poster hash: 77093...871
Skrevet

Jeg er ikke helt på det nivået som venninnen din, og synes bokhyller ikke trenger å se striglet ut, men jeg liker det ikke når det ligger klær strødd rundt og hauger med rot over alt. Hvis jeg kommer hjem til noen som har det tenker jeg ikke annet enn at det kanskje må være slitsomt å leve sånn. Den "styggeste" tanken jeg har er vel at jeg tenker det ikke kan være noe gøy for barna å leve i rot. Men så skjønner jeg jo også at jeg har med meg min historie om en ryddig barndom og at det er det jeg forbinder med "et ordentlig hjem" og at andre nok forbinder et ordentlig hjem med andre ting som jeg kanskje ikke gjør. Så det er jo ikke mer å henge seg opp i enn det. Vi er forskjellige. Og jeg synes det er veldig trivelig å bli bedt bort på besøk, selv om der er rotete.

Anonymous poster hash: 273d1...c50

Skrevet

Driter i hvordan andre har det. Dvs hvis det ikke er skikkelig rotete og møkkete, men normalt hjemrot brur jeg meg ikke om.

Anonymous poster hash: 34f3a...49d

Skrevet

Bokhyllen ville jeg kjapt registrert, og tenkt at det er godt den ikke er min, men uten neserynking og øyebrynsheving.

Jeg er mer der at jeg seriøst lurer på hvordan folk kan leve med reklame/tegninger/aviser/duverse papirer strødd rundt i huset, at gårsdagens middagsrester står på benken, at tallerkner etter kveldsmat og frokost fortsatt står på bordet - generelt at det flyter når jeg er invitert på besøk (uanmeldte besøk er noe annet).

Jeg påtvinger ingen min standard, selv ikke mann og barn. Har gått mange år i terapi for å komme så langt😉

Anonymous poster hash: b25be...0ef

Skrevet

Jeg er ryddig - ikke frekk.  Jeg har tellekanter i MINE skap.  Jeg bryr meg ikke om hvor ryddig andre har det hjemme hos seg selv.  

Anonymous poster hash: e3774...105
Skrevet

Jeg er som venninnen din :) Men bryr meg ikke om hvordan andre har det hjemme, så lenge det ikke er skittent eller lukter vondt.. Registrerer rot, men bryr meg overhodet ikke :) Høres ut som dere har det lykkelig kaotisk hjemme, og hvis dere trives så er det ingenting bedre enn det :)

Anonymous poster hash: 7d890...e96

Skrevet

Legger ikke merke til rot, men legger merke til hvis det er veldig skittent.

Skrevet

Jeg legger merke til rot og skit. Forstår ikke hvordan noen klarer å leve med mye rot og flekker/smuler rundt seg hele tiden 🙈 Forstår heller ikke hvordan folk takler å tørke klær i stuen. I stuen hører ikke tørkestativ til 😳

Anonymous poster hash: e9daf...700

Skrevet

Jeg er på grensen til ocd. Går på veggen her hjemme og er ofte i dårlig humør fordi jeg har en rotete og lat mann. Lager mye dårlig stemning. Jeg vil ha det helt ryddig og helt rent, hele tiden. Når jeg er hos andre er jeg ikke like nøye med rot,MEN hvis det er skittent får jeg angst av å være der. Blir fysisk dårlig og blir svært observant på at alt jeg spiser skal være rykende varmt, at jeg ikke setter meg ned på de skitne stedene osv.

Det trenger ikke være veldig skittent for at jeg reagerer.

Anonymous poster hash: 43f4b...7a4

Skrevet

Er ikke så ekstrem som venninna di men jeg liker ikke rot og støv når jeg er hos andre.

Skrevet

Jeg legger merke til rot og skit. Forstår ikke hvordan noen klarer å leve med mye rot og flekker/smuler rundt seg hele tiden Forstår heller ikke hvordan folk takler å tørke klær i stuen. I stuen hører ikke tørkestativ til

Hvor skal tørkestativ stå da ?

Skrevet

Hvor skal tørkestativ stå da ?

På vaskerom, bad, ute ? Hvor som helst, bare ikke stue og kjøkken🙄

Skrevet

På vaskerom, bad, ute ? Hvor som helst, bare ikke stue og kjøkken🙄

Hehe, vaskerommet og badet, hvor skal vi da gå på do eller få plass til å vaske de klærne😂😂😂 har ikke andre steder. Klær tørker ikke i regn.

Anonymous poster hash: 0b909...53a

Skrevet

Jeg liker å ha det ryddig og rent (det betyr ikke at det alltid er det), men gir lang marsj i hvordan andre har det så lenge jeg får plass i sofaen og slipper å henge fast med sokkene når jeg går på gulvet.

Anonymous poster hash: 8bdd8...025
Skrevet

Hvis noen her lider av OCD rydding og ikke får nok utløp for det hjemme, så kom gjerne hjem til meg. 

Her ser det helt jævelig ut.

Anonymous poster hash: d885d...174
Skrevet

Jeg må fnise litt av dere ekstrem ryddere.. har dere virkelig ikke noe annet å gjøre? Hobbier osv? Ser for meg at jeg aldri hadde har tid til noe annet her ser det bombet ut 4 hunder 3 barn. Men hater å ha det ryddig og sterilt rundt meg! Har vert sånn siden jeg var liten, å aldri kunne slappe av det er ikke meg

Anonymous poster hash: 52102...870

Skrevet

Jeg må fnise litt av dere ekstrem ryddere.. har dere virkelig ikke noe annet å gjøre? Hobbier osv? Ser for meg at jeg aldri hadde har tid til noe annet her ser det bombet ut 4 hunder 3 barn. Men hater å ha det ryddig og sterilt rundt meg! Har vert sånn siden jeg var liten, å aldri kunne slappe av det er ikke meg

Anonymous poster hash: 52102...870

Jeg hater å måtte lete etter ting. Jeg blir skikkelig sur av å lete rett å slett. Derfor trives jeg best når jeg har et organisert og ryddet hus, hvor alt har son plass. Bruker ikke så mye tid på å vedlikeholde det. Jeg har hobbyer også, følger opp barna og treffer venner.

Anonymous poster hash: 34f3a...49d

Skrevet

Jeg svarer for min egen del :) Hos oss har vi det ryddig så og si hver kveld, og ting har faste plasser. Det kommer av at alle her i huset hater husarbeid og ikke fordi vi har støv på hjerne. Jo ryddig vi har det, og lever i minimalistisk stil, jo mindre tid trenger vi å utføre husarbeid. Og etter at vi har anskaffet oss elektrisk støvsuger, så slipper vi enda mer drit arbeid :)

Når det er sagt, så har vi ikke bestandig hatt det slik. Før så det ut som en bombe her hos oss, men så kom det til et stadie jeg ikke orket mer. Lei av å bruke masse tid på husarbeid, rydding og ikke minst lete etter ting man trenger. Null oversikt hva man har, og hvor tingene lå. Ofte gikk man ut og kjøpte varer som man allerede har hjemme. Mye av den verdifulle tida ønsket vi å bytte bort med kvalitetstid.

Før kveldsmat fortæres, rydder ungene våres på 6 og 4 år alle lekene de har tatt frem. Når ungene har lagt seg, bruker mannen og jeg 30 min med husarbeid. Resten av kvelden egen tid :) Etter at vi tok snu operasjonen, har hverdagen vår blitt mye lettere og harmoniske.

Selv om vi har det slik her hjemme, bryr meg ikke så mye hvordan andre har det hos seg, så lenge det ikke er uhygenisk ;)

Anonymous poster hash: 94827...793

Skrevet

Jeg liker og ha det ryddig hjemme og kommer det besøk så rydder jeg gjerne litt ekstra, men jeg bryr meg filla hvordan andre har det, jeg drar på besøk for og kose meg med prat og kos ikke for og se hvordan du har det i bokhylla eller i skapene dine.

Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om hvordan det så ut hos andre. Men hos meg er det alltid ryddig.

Anonymous poster hash: 2f33a...69b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...