Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #1 Skrevet 26. januar 2017 Er veldig syk og redd. Mannen var hjemme 3 dager pga sykdom tidligere så er han hjemme/kjører meg til legen får han ikke lønn den dagen. Men jeg er veldig dårlig. Kanskje alvorlig. Eneste mulighet enten å kave meg til kollektiv transport eller at han mister 1 dag med lønn? Anonymous poster hash: 5c15d...4b8
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #3 Skrevet 26. januar 2017 Hvis du er så dårlig kan du få taxi gjennom legekontoret. Da betaler du kun en egenandel. Anonymous poster hash: 75284...579
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #4 Skrevet 26. januar 2017 Selvfølgelig har han anledning til å ta seg fri den dagen, men ikke med lønn. Folk får lønn for barns sykedager tom 12 år. Etter det har de lov til å være hjemme, men uten lønn. Det samme gjelder med ektefelle eller kjæledyr som trenger oppsyn. Det beste er jo å ta ut overtid etc. For at ektefelle skal få penger når du er syk må det være konstatert diagnose og alvorlighetsgrad og han må søke om dette velferdsgode. Mange får desverre sykemelding for å støtte opp om ektefelles sykdom, men det er misbruk av sykemeldingsordningen. Sykdommen må ha vart en stund for at ektefelle skal kunne søke om den typen omsorgspenger. Ved akutt alvorlig sykdom, type hjerteinfarkt, hjerneblødning etc har en ikke tid til å hverken skrive her eller ta det opp med sjefen, da bare ringer en å forteller og tenker på det økonimiske etterpå. Dersom du er i en situasjon der du kan risikere å få en alvorlig diagnose men uten akutt innleggelse, type kreft, ms, alzheimers så er ikke det akutt nok til at han kan få lønn for å følge deg. Her tneker jeg du må skille mellom de som er akutt syke og ikke i stand til å skaffe hjelp og de som er i stand til det. DU er helt klart i stand til å ringe etter drosje, be legekontoret om hjelp eller avtale med mannen at han dropper jobb de timene (uten lønn). Anonymous poster hash: f0628...0c4
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #5 Skrevet 26. januar 2017 Er du så dårlig at du ikke står oppreist, ringer han vel ambulanse? Anonymous poster hash: 23af0...f0e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #6 Skrevet 26. januar 2017 Enig. Er du alvorlig syk ringer dere ambulanse. Han bør følge deg på sykehuset, selv om han mister en dag med lønn. Anonymous poster hash: 1a5f4...646
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #7 Skrevet 26. januar 2017 Han kan få velferdspermisjon for å følge/ta seg av deg. Om det blir med eller uten lønn kommer an på tariffavtalen. God bedring. Anonymous poster hash: 46a71...6c2
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2017 #8 Skrevet 26. januar 2017 Hva sier legen? Er det akutt kan du legges inn. Ellers går det kanskje an å få hjelp av noen andre. Foreldrene dine kan kanskje komme en tur. Naboen kan kanskje komme innom i løpet av dagen. Hva feiler det deg og hva er du redd for? Anonymous poster hash: 80ab1...39b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå