Gå til innhold

Å skrive ei bok......hvordan gjør man det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, altså......sånn reint praktisk. Setter man srg ned med laptoppen, åpner ett word dokument, og begynner å skrive...det varcen gang osv..... så skriver man n7en hundrede sider, og så de levde lukkelige evervafter, og så printer man detburbig sender det til x antall forlag og håper nien vil gi det ut?....

Noen som seriøst har peiling på dette??

Anonymous poster hash: a4fea...124

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange måter å gjøre det på, men jeg liker Google docs ❤

Anonymous poster hash: 69361...6e9

Skrevet

Ja, altså......sånn reint praktisk. Setter man srg ned med laptoppen, åpner ett word dokument, og begynner å skrive...det varcen gang osv..... så skriver man n7en hundrede sider, og så de levde lukkelige evervafter, og så printer man detburbig sender det til x antall forlag og håper nien vil gi det ut?....

Noen som seriøst har peiling på dette??

Før man printer det ut kjører man stavekontroll. I alle fall håper jeg DU gjør det!

Anonymous poster hash: a4ee5...0f7

Skrevet

Mange måter å gjøre det på. Kommer jo an på hva du vil skrive. Er det en roman? Går f.eks an å lage seg noen stikkord, en tidslinje eller en disposisjon først. Noen skriver personkarakteristikker også, for å bli mer kjent med personene man skal ha med i romanen.

Men det er fullt mulig og bare sette seg ned å skrive også :)

Anonymous poster hash: 78e55...e3c

Skrevet

Også finnes det skrivekurs😊 Lurt å lese veldig mye først.

Anonymous poster hash: 7671a...4de

Skrevet

Aller lurest å ha noe på hjertet.

Skrevet

Før man printer det ut kjører man stavekontroll. I alle fall håper jeg DU gjør det! Anonymous poster hash: a4ee5...0f7

Og du bare mååååå stikke??

Lærer du ungene dine å kritisere andre heilt unødvendig også?

Huff, det er ikke greit når man føler man må påpeke en trådstarters skrivefeil.

Skrevet

Før man printer det ut kjører man stavekontroll. I alle fall håper jeg DU gjør det!

Eller setter korken på vinflaska :legrine:

Anonymous poster hash: c1986...744

Skrevet

Det er faktisk viktig å legge frem et sluttprosjekt med førrest mulig skrivefeil, så innlegget var ikke annet enn en sannhet som eventuelt vil hjelpe deg ;)

Anonymous poster hash: 544ff...7bc

Skrevet

Noen forfattere sier at de ikke planlegger, bare skriver på intuisjon. For en uerfaren er den metoden omtrent en garanti for å skrive seg bort, glemme hvorfor man i det hele tatt begynte, og så gi opp.

Aller først må man ihvertfall ha en idé, noe man vil si, en historie man vil fortelle. Og så er det smart å planlegge. Bestemme handlingen fra start til slutt, velge ut scenene og rekkefølgen på dem, karakterene...så skrive. Det ligger mange ressurser på nettet for forfattere in spe.

Anonymous poster hash: 00e08...9cb
Skrevet

Jeg har skrevet en barnebok, og sendt den til en del forlag. Jeg har fått konstruktive og gode tilbakemeldinger, men den slipper akkurat ikke gjennom nåløyet. Mange forlag tar ikke i mot så mange manuskripter, og av barnebøker velger mange å kun ta i mot oversatt bøker fra utlandet.

Nå vet jeg ikke hva slags sjanger du har i tankene, men det er viktig å gjøre godt forarbeid, og se hva slags bøker de forskjellig forlagene gir ut.

Anonymous poster hash: 52ffa...c6a

Skrevet

Unødvendig - når vedkommende ønsker å bli forfatter?

Hvis en tonedøv person ville bli sanger, tror du ikke du ville oppfordre vedkommende til å øve litt først?

Beklager altså, men når basal tegnsetting og korrekturlesning er blitt "overflødig" lærdom selv for den som ønsker å bruke språket profesjonelt, da har amatørismen tatt over landet.

Skrevet

Du har ellers skrivefeil allerede i tittelen. Tror du virkelig en redaktør hos Aschehoug eller Cappelen ikke ville se dem og påpeke at de må rettes? Tror du det er applaus å få hvis det ikke fins grunnlag for det?

Skrevet

Å ta rettskriving på alvor er ikke "unødvendig kritikk" dersom man ønsker å skrive ei bok. Det er tvert imot et meget godt råd. Dersom du ønsker å skrive, så er det første du bør gjøre å åpne opp for konstruktiv kritikk. Å skrive er i stor grad å drepe darlings, eller som en ikke ukjent herremann skrev: "Å skrive er å holde dommedag over seg selv".

Og rettskriving er faktisk uhyre viktig. Jeg hadde aldri orket å lese et helt manuskript med de feilene du gjør. Rettskrivingen din er nesten uforståelig, og tegnsettingen er slik man ser på ungdomsskolen (ok, kanskje ikke veldig konstruktivt sagt, men det er sant!). 

Anonymous poster hash: 36206...2d2

Skrevet

Signerer Google docs. Lagrer underveis.

Anonymous poster hash: 08a53...6f6

Skrevet

Altså, for det første har jeg dysleksi, for det andre skrev jeg på ett lite brett med smalt tastatur.....

Og seriøst, tror dete virkelig jeg ville sende inn en tekst uten å bruke retteprogram??

Seriøst??

Skrevet

Altså, for det første har jeg dysleksi, for det andre skrev jeg på ett lite brett med smalt tastatur.....

Og seriøst, tror dete virkelig jeg ville sende inn en tekst uten å bruke retteprogram??

Seriøst??

Det er ikke bare rettskrivingen som er problemet i hovedinnlegget, men også den håpløse tegnsettingen. 

Måten du bruker ordet "seriøst" på, i tillegg til den håpløse rettskrivingen, tegnsettingen og din manglende evne til å ta imot konstruktiv kritikk, sier meg at du neppe blir vår neste store forfatter. 

Anonymous poster hash: 36206...2d2

Skrevet

Seriøst??

Du kan ikke belage deg på retteprogram. Beklager, men du bør nok ikke si opp jobben for å bli forfatter...

Anonymous poster hash: 01eb7...5ab

Skrevet

Du kan ikke belage deg på retteprogram. Beklager, men du bør nok ikke si opp jobben for å bli forfatter...

Anonymous poster hash: 01eb7...5ab

Hehe, det var en pen måte å si det på. Godt språk og perfekt rettskriving er alfa og omega, og det kreves litt mer, liksom, enn den fantastisk mangelfulle stavekontrollen i Word.

Anonymous poster hash: 44139...955

Skrevet

Seriøst??

Og med din dysleksi så mener du likevel at forfatter er det rette yrket for deg? Blir som Olga Marie: hun måtte på tørre møkka bli sangerinne, selv om hun var stokk tonedøv.

Nei, vi vet ikke hva du "seriøst" ville ha gjort overfor et forlag, men den fornærmede og sinte reaksjonen din, der du karakteriserer som "unødvendig" å påpeke rettskrivning overfor en forfatterspire, forteller meg at hos deg er holdning et større handikap enn dysleksien i seg selv. Man kan ikke ha et nonchalant forhold til språket hvis man ønsker å leve av det.

Skrevet

Nei vel. Somkronisk smertepasient tengte jeg at det må skrive hjemme i eget tempo var greit. Men ok. Da får jeg høre på nav da....ufør neste.......

Skrevet

Nei vel. Somkronisk smertepasient tengte jeg at det må skrive hjemme i eget tempo var greit. Men ok. Da får jeg høre på nav da....ufør neste.......

Ja?

Det er synd du har smerter, men det betyr jo ikke at du automatisk blir god til å skrive.

(Og hvis det er noen trøst: selv de som er gode til å skrive, tjener ikke noe penger på det med mindre de heter Michelet, Nesbø eller Knausgård.)

Skrevet

Du har fått flere gode råd i tråden som du ikke gidder kommentere, bl.a. rettskriving, det å ta til seg kritikk på en konstruktiv måte, at det finnes mye god hjelp for forfatterspirer om du googler osv. Du har også fått svar fra minst én annen som forsøker å gi ut en bok. Og du har fått tips om skrivekurs. Men du velger å ikke kommentere noen av de konstruktive svarene og tipsene. Hvordan forventer du da å bli tatt seriøst selv?

Nå gjør du deg selv til offer/martyr. Hvis ikke damene på dib hopper i været over at du - som i alle svarene dine skriver slurvete - har tenkt å bli forfatter, da skal du bli uføretrygdet. Det blir bare veldig... tja, jeg vet ikke hvilket ord jeg skal bruke. Feil, i hvert fall. Ingenting i veien for at du kan bli forfatter, selv med dysleksi, men da må du forholde deg til akkurat det på en annen måte enn det du gir inntrykk av her i tråden. Mulig du skriver langt mer profesjonelt på det du gjør hjemme, men det vet jo ingen av oss.

Om du mener du har en god idé å bygge en bok på og er villig til å gjøre jobben som kreves for å gi ut en bok, da gjør du det. Helt uavhengig av hva noen anonyme dib-damer sier, folk som forøvrig ikke vet noe om du har det i deg eller ikke.

Men om du skal ta fatt i prosessen så tror jeg du gjør lurt i å bli litt mer hardhudet og ikke ta all kritikk så personlig. Gir du raskt opp så er nok ikke forfatteryrket noe for deg.

Og en ting til - før man ev. tjener noe på en bokutgivelse så kan det ta flere år. Hvis man får utgitt boken så sitter man igjen med lite pr. bok så lenge man ikke er kjent, eller plutselig får en bestselger (hva er sjansen for det?) og har klausuler i kontrakten med forlaget som gir deg ekstra om det skulle bli en bestselger. Dvs. selv med en utgitt bok så er det ikke sikkert du tjener så mye. Men om du gir ut en bok som gjør det greit, da er det som regel også lettere å få utgitt neste bok om du holder noenlunde samme kvalitet.

Skal du bli forfatter må du ha noe du virkelig ønsker å dele, noe du brenner for. Videre må du ha stor utholdenhet og tålmodighet, du må være nøye med detaljer, du må tåle konstruktiv kritikk, du må tåle å ev. skrive ting på nytt og på nytt. Selv om det "bare" er å skrive så er det ganske hardt arbeid. Ulike sjangre krever ulik mengde arbeid, men ingen kommer gratis. Du må holde troen på deg selv og du må ikke minst holde troen på det prosjektet du holder på med.

Jeg kjenner flere som har gitt ut en eller flere bøker, og de har jobbet enormt mye med bøkene. Mye, mye mer enn de noensinne hadde forestilt seg på forhånd, selv de bøkene som er mer praktiske bøker og mindre tekst. Forlagene krever at ting er korrekte, at detaljer stemmer, at frister overholdes. Forlagene driver forretning, de støtter kun de de tror de kan tjene penger på. Kommer du gjennom nåløyet i et forlag så vil du også få en del hjelp i prosessen med gode tilbakemeldinger. Men jobben må du alltid gjøre selv.

Vil du gjøre det og du har troen på det du ønsker å formidle, da gjør du det uavhengig av hva andre mener om det. Er det bra nok vil en av forlagene til slutt ta deg inn. Hvis ikke går det an å prøve et nytt prosjekt og se om det går bedre med det.

Anonymous poster hash: 1419f...90a

Skrevet

Helt enig med anonym ...90a. Slutt å ta alt så personlig og ta til deg de gode rådene du har fått.

Her skal du få et tips av meg: Lag et synopsis først. Så skriver du. Når du er ferdig, så må du ikke nøye deg med å kjøre retteprogram. Da må du jobbe teksten din bedre. Jobb teksten din bedre!

Skrevet

Ja?

Det er synd du har smerter, men det betyr jo ikke at du automatisk blir god til å skrive.

(Og hvis det er noen trøst: selv de som er gode til å skrive, tjener ikke noe penger på det med mindre de heter Michelet, Nesbø eller Knausgård.)

Du vet at Michelet, Nesbø og Knausgård en gang også var ukjente folk med en drøm i magen om å få gi ut en bok? Tror du folk popper ut av moren sin som fullverdige, berømte forfattere?

Anonymous poster hash: 3b1ca...e13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...