Gå til innhold

Advarer om ekkel tråd. Forstoppelse som gravid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er virkelig helt krise med magen. Det er full stopp mesteparten av tiden og det kommer bare ikke ut selv om det ligger i åpningen. Unnskyld for ekle detaljer. Det lille som kommer ut hver tredje eller fjerde dag er beinharde små klumper. Hvis det ikke kommer i løpet av få dager så kaster jeg opp. Masse. Og så er det på igjen med samme problemet. Har prøvd yoghurt, biola, kiwi, linfrø, sjokolade, lakris... Til og med duphalac og mikrolax... Ingenting fungerer. Hva gjør jeg nå?

Jeg trener og holder meg i aktivitet.

Anonymous poster hash: 469b6...b1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det helt likt forrige gang, jeg prøvde alt, jeg mener alt(!). Ingenting hjalp, varte i 9 måneder, det var så jævlig at det kan ikke beskrives. Du har min fulle medfølelse :( 

Anonymous poster hash: 44440...1a0
Skrevet

Det er virkelig helt krise med magen. Det er full stopp mesteparten av tiden og det kommer bare ikke ut selv om det ligger i åpningen. Unnskyld for ekle detaljer. Det lille som kommer ut hver tredje eller fjerde dag er beinharde små klumper. Hvis det ikke kommer i løpet av få dager så kaster jeg opp. Masse. Og så er det på igjen med samme problemet. Har prøvd yoghurt, biola, kiwi, linfrø, sjokolade, lakris... Til og med duphalac og mikrolax... Ingenting fungerer. Hva gjør jeg nå?

Jeg trener og holder meg i aktivitet. Anonymous poster hash: 469b6...b1b

Prøv Movicol. Det er et pulver du blander i væske og drikker. Det skal få fart på magen. Jeg pleier å blande det i eplejuice. Da smaker det greit nok. Prøv deg frem med doseringen. Reseptfritt på apoteket.

Skrevet

Prøv Movicol. Det er et pulver du blander i væske og drikker. Det skal få fart på magen. Jeg pleier å blande det i eplejuice. Da smaker det greit nok. Prøv deg frem med doseringen. Reseptfritt på apoteket.

Vi bruker mye movicol junior til sønnen vår. Jeg liker så godt pakningsvedlegget til den medisinen, så siterer ordrett fra felleskatalogen:

"Graviditet og amming

Movicol Junior kan brukes under graviditet og amming

Kontakt lege før bruk av Movicol Junior dersom barnet ditt er gravid eller ammer."

Så vær klar over at du må kontakte lege om barnet ditt er gravid og skal bruke movicol... 😂

Hadde barnet mitt vært gravid så hadde jeg garantert kontaktet lege ja...

(Skjønner at mine barn blir voksne en gang. Men da er det ikke jeg som gir dem.medisin lenger...)

Anonymous poster hash: ccb76...bed

Skrevet

Kiwi gjorde underverker!

Spis gjerne flere på en gang og drikk masseeee vann :)

Skrevet

Kiwi gjorde underverker!

Har prøvd :(

Skrevet

Vi bruker mye movicol junior til sønnen vår. Jeg liker så godt pakningsvedlegget til den medisinen, så siterer ordrett fra felleskatalogen:

"Graviditet og amming

Movicol Junior kan brukes under graviditet og amming

Kontakt lege før bruk av Movicol Junior dersom barnet ditt er gravid eller ammer."

Så vær klar over at du må kontakte lege om barnet ditt er gravid og skal bruke movicol... 😂

Hadde barnet mitt vært gravid så hadde jeg garantert kontaktet lege ja...

(Skjønner at mine barn blir voksne en gang. Men da er det ikke jeg som gir dem.medisin lenger...)

Anonymous poster hash: ccb76...bed

Hehe, den var herlig.

Får prøve Movicol. Er så skeptisk til avføringsmiddel fordi jeg alltid ender opp med oppkast hvis jeg tar det i og med at det ikke hjelper meg til å gå på do.

Skrevet

Ta på en engangshandske og ta på litt krem, prøv så å plukke ut den harde avf.

Kanskje du tenger større dose Lactulose enn det du har tatt?

Som en over skriver, Movicol er veldig bra. Mange pasienter som ikke får avf av andre ting har god effekt av det.

Anonymous poster hash: 61946...275

Skrevet

Ta på en engangshandske og ta på litt krem, prøv så å plukke ut den harde avf.

Kanskje du tenger større dose Lactulose enn det du har tatt?

Som en over skriver, Movicol er veldig bra. Mange pasienter som ikke får avf av andre ting har god effekt av det.

Anonymous poster hash: 61946...275

Det kan umulig være bra.

Har brukt maks dose duphalac. Jeg får prøve Movicol

Skrevet

Slet en del i svangerskapet også. Det jeg brukte heter frukt og fiber, man får de i helsekostforretningen og hos noen apotek. Rådførte meg med lege som sa det var helt greit å bruke disse. Man får de i tablettform som man svelger ned med vann og noen som man tygger, de smaker dadler eller noe i den duren, synest de var vemmelig på smak, men de funket :)

Ellers, så var svisker en god hjelp, men ble tilslutt lei av de og svangerskapskvalmen gjorde ikke saken bedre..

Anonymous poster hash: 83e14...dfd

Skrevet

Jeg måtte på sykehus pga forstoppelse fordi absolutt ingenting hjalp.... Jeg måtte få klyx 3 ganger samtidig som jeg bøttet nedpå dulphalac(3 ganger daglig i 2 dager). Aldri følt meg så jævlig i mitt liv... Trodde jeg skulle dø da det endelig kom.

Som en over her sier, ta på deg hanske og plukk ut litt og litt av den harde klumpen nederst i endetarmen. Det er ikke noe godt, men det blir ikke bedre av å ikke få det ut heller.

Ta en ekstra dose dulphalac og få i deg masse væske også, så det er mindre sjanse for at det blir en ny forstoppelse.

Lykke til ☺️

Anonymous poster hash: f5629...b96

Skrevet

Kiwi, linfrø og annet fungerer jo ikke av seg selv, men må kombineres med masse (!) vann.

Drikker du nok?

Jeg har slitt med forstoppelse i tre graviditeter. Det eneste som virker for meg er linfrø, 2-3 ss i et glass, bløtlegges i et glass over natten. Drikk det når du våkner. Så drikker du masse vann, og fortsetter å drikke vann hele dagen.

Ta linfrø hver dag, for å holde magen i gang.

Anonymous poster hash: c51a3...759

Skrevet

Takk for råd. Jeg skal prøve Movicol, og spørre lege om råd hvis det ikke fungerer. Jeg tror ikke det å plukke avføring er mulig uten at jeg kaster opp. Sliter med kvalme.

Skrevet

Kiwi, linfrø og annet fungerer jo ikke av seg selv, men må kombineres med masse (!) vann.

Drikker du nok?

Jeg har slitt med forstoppelse i tre graviditeter. Det eneste som virker for meg er linfrø, 2-3 ss i et glass, bløtlegges i et glass over natten. Drikk det når du våkner. Så drikker du masse vann, og fortsetter å drikke vann hele dagen.

Ta linfrø hver dag, for å holde magen i gang.

Anonymous poster hash: c51a3...759

Drikker enorme mengder med vann. Sikkert 3-4 liter om dagen. Hjelper dessverre ikke.

Skrevet

Jeg prøvde både dulphalac og avføringspiller. Det variertre fra ingen effekt til så mye at det løsner men stopet igjen dagen etter. Da gikk jeg til legen. Hun anbefalte avføringsmiddel i dråpeform. Jeg fulgte doseringen, trodde det ville være for lite, men absolutt ikke. Etter en skikkelig tømme trappet jeg ned, 2 dråper hver kveld, så to dråper annenhver kveld så en dråpe annenhver så ingen. Etter det har magen fungert fint. Jeg er nøye med å drikke mye vann, men er dessverre ikke flink nokmed maten (pga mye kvalme) og tur (pga kvalme og ekstrem utmattelse). Avføringsdråpene var av samme merke som pillene, dulcolax eller noe sånn. De har så like navn... 

Nå kommer det TMI for de som ikke vil lese. Da jeg var hos legen sa hun at hun måtte kjenne opp i anus om jeg hadde noen blokkeringer. Jeg nektet, da ville jeg heller gjøre det selv og komme tilbake om det ikke gikk. Jeg tok på engangshansker og kjente om det var noe. Fikk ut noen erter. Det blokkerte nok ikke, men er jo noe som går av å gjøre dersom det skulle være noe. 

Anonymous poster hash: 8acdc...737
Skrevet

Movicol

Laxoberal ( 20 dråper )

Vi-siblin

Anonymous poster hash: b10bc...a14

Skrevet

Kaffe 😃

Anonymous poster hash: a5d01...16b

Skrevet

Kiwi gjorde underverker!

Skrevet (endret)

Spis masse salat og grønnsaker, det hjalp meg mot ekstrem hard og treg mage. Under siste svangerskap spiste jeg dessverre mye sjokolade, det gjorde alltid magen værre ☹️

Endret av Fru Ugle
Skrevet

Har hatt det helt likt i mine to svangerskap.

Det som gjorde at jeg fungerte akkurat litt var dette:

- Startet dagen med et stort glass lunkent vann og passet på å drikke mye ila dagen.

-Bevege meg så mye som mulig. Gå mye tur.

- full dose laktolose hver dag!

Slik klarte jeg å unnå full krise, men bra ble jeg ikke før barna var ute 😊

Anonymous poster hash: 49323...903

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...