Gå til innhold

"Båndopptaker" - hva heter det og hvor kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta opp en samtale uten at vedkommende vet det (har sjekket lover og regler, vet det er lov sålenge det er en samtale ansikt til ansikt og jeg selv deltar i samtalen. Og at det er sannsynlig men ikke garantert at jeg kan få bruke det i en evt rettssak i dette tilfellet). Har allerede tatt opp et par samtaler med mobil men dette har vært samtaler varslet på forhånd slik at jeg har skrudd på rett før samtalen og av etterpå.

Nå fremover vil det bli enda viktigere å eventuelt fange opp samtalene, og for å ikke risikere å miste sjansen (ved å feks bli hentet inn til samtale uten å få sjansen til å skru på opptak på tlf) ønsker jeg å bære en "båndopptaker" som kan spille inn gjennom en hel arbeidsdag..

Den må være liten nok til at jeg kan ha den i bukselinningen (det har fungert med tlf), og ha minst 8t batteritid samt plass nok (minnekort) til tilsvarende tid.

Båndopptaker er jo veldig gammeldags så det jeg egentlig er ute etter er en digital liten sak med opptaksmulighet. Det er bare det at jeg ikke aner hva det heter og hvor jeg får tak i det! Noen som vet?

Anonymous poster hash: 74093...938

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diktafon?

Anonymous poster hash: ef64a...e46

Skrevet

Takk! Da fikk jeg brått opp mer fornuftige treff på google 😁

Anonymous poster hash: a969c...2b6

Skrevet

Er du sikker på at du har lov til det. Hvis den står på hele tiden vil du jo automatisk ta opp all LD rundt deg, også samtaler du ikke selv er med i og samtaler som ikke har noe med saken å gjøre.

Jeg aner ikke hva saken din dreier seg om, men er du sikker på at du ikke skader din egen sak med dette tiltaket?

Anonymous poster hash: 26491...6a2

Skrevet

Er du sikker på at du har lov til det. Hvis den står på hele tiden vil du jo automatisk ta opp all LD rundt deg, også samtaler du ikke selv er med i og samtaler som ikke har noe med saken å gjøre.

Jeg aner ikke hva saken din dreier seg om, men er du sikker på at du ikke skader din egen sak med dette tiltaket?

Det tenkte jeg og på

Anonymous poster hash: 0ff5c...b15

Skrevet

Mobiltelefon...

Anonymous poster hash: d9aae...f4e

Skrevet

Du har et poeng. Men en diktafon (som jeg nettopp har lært at det heter :P ) vil ha en lett tilgjengelig record-knapp som jeg også kan skru på diskret rett før samtalen (mens den er festet i bukselinningen på innsiden av skjorten) hvis jeg feks går rett bak personen det gjelder. Det kan jeg ikke med telefonen, blir famlete og må trykke direkte på skjermen, ta av skjermlås etc for å få det til..

Skrevet

Å ta opptak av en hel arbeidsdag bør du være varsom med. Dersom du tar opp samtaler du selv ikke deltar i kan du straffes med fengsel i inntil 6 måneder.

Anonymous poster hash: 8ec5f...fae
Skrevet

Å ta opptak av en hel arbeidsdag bør du være varsom med. Dersom du tar opp samtaler du selv ikke deltar i kan du straffes med fengsel i inntil 6 måneder.

Anonymous poster hash: 8ec5f...fae

Takk ble obs på det nå :) tenker gå for en opptaker som har en såpass lett tilgjengelig recordknapp at jeg enkelt kan skru den på uten å ta den frem.

Gjest Antarctica
Skrevet

Takk ble obs på det nå :) tenker gå for en opptaker som har en såpass lett tilgjengelig recordknapp at jeg enkelt kan skru den på uten å ta den frem.

Der fins mange med Bluetooth/trådløs kontroll

Skrevet

Hei pashla!

Hvor har du vært? Vi har savnet deg!

Anonymous poster hash: f2c51...5e8

Skrevet

Hm ikke dumt, skal se litt på ulike alternativer, ser de fleste elektronikkbutikker har endel forskjellige så da er det bare å gjøre litt research 😊

Skrevet

Må bare korrigere dette med fengselsstraff som noen påstår.

Hvis du ikke opplyser om at du tar opp samtaler, og ikke bruker det til noe, så vil du jo ikke kunne straffes for det! (Du sletter det du ikke trenger som dokumentasjon).

De samtalene du ønsker å ta opp (deg og sjefen?) har du mest sannsynlig lov til å benytte som dokumentasjon i ettertid, uten at du kan straffeforfølges for å ha gjort opptaket.

Anonymous poster hash: 263d4...cf1

Skrevet

Må bare korrigere dette med fengselsstraff som noen påstår.

Hvis du ikke opplyser om at du tar opp samtaler, og ikke bruker det til noe, så vil du jo ikke kunne straffes for det! (Du sletter det du ikke trenger som dokumentasjon).

De samtalene du ønsker å ta opp (deg og sjefen?) har du mest sannsynlig lov til å benytte som dokumentasjon i ettertid, uten at du kan straffeforfølges for å ha gjort opptaket.

Anonymous poster hash: 263d4...cf1

Så jeg risikerer ikke å få beskjed om å levere HELE opptaket (det vil jo bli en digital fil på 8 timer om jeg tar hele arbeidsdagen) og at jeg ikke får bruke opptaket hvis jeg har slettet alt som er overflødig? (tenker ikke å "klippe og lime" altså :P men bare ta bort alt som er før og etter selve samtalen og helt irrelevant).

Av det jeg har funnet på nettet kan jeg ikke straffeforfølges for å ta opp selve samtalen med sjefen (ja) siden jeg deltar i den selv.. Virker også som at jeg sannsynligvis vil få lov til å bruke det som bevis i rettssak selv om jeg ikke gir beskjed til sjefen om at jeg tar opp samtalen. Han nekter å svare på noe som helst skriftlig, og trår langt over alt som heter arbeidsmiljølov så uten opptak blir det ord mot ord.. Får sannsynligvis sparken i.l.a kort tid (han må bare vente litt for at det ikke skal peke rett tilbake på mammapermisjonen min), og det er ikke en oppsigelse jeg kommer til å godta uten videre..

Skrevet

Som privatperson kan ta opp alle samtaler du selv er part i, helt lovlig. 

Som arbeidstaker er det ikke straffbart å ta opp samtaler med kollegaer eller sjefen som du deltar i. Du trenger ikke opplyse om at du tar opp en samtale (er alt for mange som har sett for mye amerikanse filmer).

I Norge har vi fri bevisførsel. Det vil si at hovedregelen er at alle bevis kan føres, og det er dommeren som spesifikt må nekte et bevis. I rettssaker mellom arbeidsgiver/arbeidstaker vil lydopptak nesten uten unntak tillates. Dette begrunnes med den vanskelige bevissituasjonen og det skjeve maktforholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

En digital diktafon høres lurt ut, men jeg råder deg til å forsøke å trykke på opptak når en samtale starter, og stopp når den er over. Dermed vil hver samtale være en enkel lydfil og du vil i en evt rettssak slippe å måtte gi fra deg lange opptak. 

Har skrevet masteroppgave om temaet.

Anonymous poster hash: fd80c...64b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...