Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #1 Skrevet 24. januar 2017 Jeg ble påkjørt i sommer og har gått jevnlig til behandling i hele høst og har bitt tennene sammen for å klare jobb. Da det skjedde dro jeg på legevakten og de konstaterte nakkesleng, men tok ikke bilder. I vinter tok jeg MR og det viser skade. Jeg har ikke vært sykemeldt. Nå skjønner jeg at dette ikke går. Jeg har vondt hver dag og unngår mange aktiviteter for å slippe smerte. I dag skal jeg ringe fastlegen, men hva bør jeg gjøre videre? Anonymous poster hash: 47ff9...021
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #2 Skrevet 24. januar 2017 Riktig behandling og riktig trening er viktig. Ofte blir det til at man trener mindre og mindre pga. smertene. Det som skjer da er at man får dårligere og dårligere stabilitet i rygg og nakke, noe som vil gjøre at man tåler mindre og får mer smerter. Derfor er det viktig å ikke bare få behandling, men også få opplæring i riktig trening. Det er mange måter man kan trene godt på selv med en slik skade. Det krever gjerne at man lærer seg hvordan kroppen fungerer, hva som belaster nakken mer og mindre. Da kan man finne alternative øvelser som gjør at man blir godt trent, men innenfor et nivå som nakken tåler. Man må også ta en del hensyn i hverdagen mtp. f.eks. sittestillinger, liggestillinger, hvordan man bruker armene, holdning generelt, riktig seng/pute. Bare en sånn enkel ting som det å aldri bli kald i nakken kan ha veldig god forebyggende effekt. Jeg anbefaler på det sterkeste at du kommer til en fysioterapeut som er god på nakke og holdning og opptrening etter nakkeskader. I opptrening etter nakkeskader så er det ofte (ikke alltid) mye smerter involvert, spesielt inntil man har fått jobbet seg opp til en viss stabilitet i rygg og nakke. Derfor er det også viktig å komme til en fysioterapeut som er god på dette. En slik fysio kan lære deg hva du skal gjøre og ikke gjøre. Det er f.eks. greit (og nesten å forvente) å få smerter etter trening inntil man får bygget seg opp. Da er det viktig å forstå at smerten som kommer ikke er fordi man har gjort noe galt. Og det er også viktig å vite hva man skal unngå, for da vil man også lettere forstå hvorfor man fikk vondt av noe man tenker på som "ingenting". Jeg har erfaring både innen behandling/trening og med nakkeskade selv. Jeg har trent opp mange med slike skader. Det jeg alltid informerer dem om er at de kan risikere å få smerter etter treningen, men går alltid nøye gjennom kroppsholdning, hva de kan gjøre og ikke bør gjøre. I alle øvelser kommenterer jeg belastning på nakken, de får også kjenne forskjell på belastning. De verste jeg har hatt har blitt dårlig i 2-4 dager etter behandling, da har dette vært personer som har gått i årevis uten trening etter slik trening. Men fordi jeg har forklart veldig nøye hvordan kroppen fungerer og hva som belaster nakken og ikke, så har de stolt på meg og ikke blitt redd smertene i ettertid. Vi har hele tiden hatt en åpen dialog fra gang til gang slik at vi har tilpasset treningen. Men de dårligste har likevel blitt dårlig i flere dager etter, uansett hvor lavt vi har gått i belastning. De har stolt på meg og fortsatt likevel - og etter uker eller måneder har de blitt sterkere og har etterhvert kunne trene uten problemer/smerter. Mange av dem har vært oppgitt av leger og fysioer som ikke har hatt mye erfaring med denne typen trening, men med stor tålmodighet og tillit så har de fått et mye bedre liv når de har fått trent seg opp. Noen har blitt helt smertefrie, andre har fortsatt noe problemer, men uten at det påvirker hverdagen for mye. Kunnskap om din egen kropp, forståelse om belastning, hva som øker og minker belastning på nakken, riktig trening i riktige mengder og riktig behandling er det som skal til for å få det bedre. Det høres ut som om du trenger en sykemelding for å få ned smertenivået ditt og for å få riktig effekt av behandling og trening. Det er en tålmodighetsprøve, men hold ut! Selv ble jeg av leger anbefalt å aldri la en kiropraktor få nærme seg meg, ble fortalt at jeg ville bli ødelagt for livet. Etter noen år uten effekt av noe tok jeg likevel sjansen, og det reddet meg. Når jeg har låsninger i bekken/rygg blir nakken min mye dårligere, så for meg er det både forebyggende og behandlende å gå til kiropraktor. Men også der, finn en som er dyktig og har lang erfaring med lignende skader. Skal du til kiropraktor, husk å ta med MR-bilder (få tak i dem om du ikke har dem selv) og beskrivelsen av bildene. Jeg var oppgitt av legene, de hadde ikke noe å tilby meg lenger, ikke smertelindring som fungerte. Redningen min ble riktig trening fra noen som virkelig forstod seg på denne typen skader (man må f.eks. trene seg opp nedenfra og opp i kroppen om man er veldig dårlig, trene ben, sete og stabilitet rygg/mage en god stund før man begynner å belaste overkropp og armer) - og kiropraktor. Lykke til! Anonymous poster hash: b3133...766
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #3 Skrevet 24. januar 2017 Tusen, tusen, takk for utfyllende svar! Jeg skal til fastlegen fredag og må begynne å lete etter en dyktig fysioterapeut. Hjertelig takk! Anonymous poster hash: 47ff9...021
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #4 Skrevet 24. januar 2017 Tusen, tusen, takk for utfyllende svar! Jeg skal til fastlegen fredag og må begynne å lete etter en dyktig fysioterapeut. Hjertelig takk! Anonymous poster hash: 47ff9...021 Sjekk også ut kiropraktor! I 10 år har legene sagt at det er dumt å gå til kiropraktor pga nakken og hodet etter bilulykke. Har gått til flere fysioterapeuter. Har du nemus i byen din? Nå får jeg endelig hjelp! Av fysio pg kiropraktor på nemus 😃 Anonymous poster hash: 8ebf3...8ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå