Gå til innhold

En bekjent er sammen med en voldsmann...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... og som kjent- kvinner synes det er vanskelig å forlate en voldsmann.

Siste episode med vold var for ca en mnd siden. I romjulen. Etter det har jeg ikke sett at han har vært der. Men så er det sånn at mitt barn er bestevenn med hennes. Jeg skal ikke blande meg for mye i hva hun gjør og ikke gjør mtp kjæresten, men mitt barn kunne i går fortelle at denne mannen var der på besøk. Mine barn skal ikke omgås voldsmenn. De kan se og høre ting de ikke skal og jeg synes denne mannen har en ekkel adferd overfor barn. Jeg har sett sinnet hans og jeg har sett han være voldelig og barna mine skal ikke ha noe med han å gjøre. Han bor ikke der, så jeg vet jo ikke når han er der og ikke. Barna er bestevenner og barnet hennes trenger en venn. Jeg vil ikke sende barnet dit, men så blir det hele tiden invitert dit og mitt barn blir jo sint på meg og jeg vil ikke fortelle grunnen til at jeg holder igjen. Sier at barnet hennes kan komme hit, men mitt barn synes det er stas å være der. Hennes barn vil helst være her (forståelig nok). Barnevern er inne i bildet, og jeg har ringt de og bedt om råd, men de er så vage.

Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: 375d2...dd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det som det er. Du vil ikke at de skal leke der hjemme, du stoler ikke på de menneskene hun har på besøk, men hennes barn er hjertelig velkommen i ditt hjem. Punktum.

Anonymous poster hash: 8c3f9...d36

Skrevet

Barna er forresten 6 år

Skrevet

Si det som det er. Du vil ikke at de skal leke der hjemme, du stoler ikke på de menneskene hun har på besøk, men hennes barn er hjertelig velkommen i ditt hjem. Punktum.

Men hva hvis hun sier dette til min bekjente? Ustabiliteten hos henne kan føre til at barna blir splittet. Jeg har sendt melding til mor i dag og spurt om hennes barn vil bli med mitt hjem fra skolen og prøver å være i forkant med å spørre om dette

Skrevet

Men hva hvis hun sier dette til min bekjente? Ustabiliteten hos henne kan føre til at barna blir splittet. Jeg har sendt melding til mor i dag og spurt om hennes barn vil bli med mitt hjem fra skolen og prøver å være i forkant med å spørre om dette

Eh? Ja, du sier det OGSÅ til din bekjente før ungene rekker å si det.

Da sier du selvsagt at "jeg syns ikke det er noe allright at mitt barn er hos deg når 'Knut' er der, for jeg har sett og hørt litt for mye av ham. Derfor vil jeg ikke at 'Hanna' skal være med dere hjem. Men 'Emilie' kan veldig gjerne få være med til oss, for vi syns hun er ei knallfin jente, og er veldig glad for det gode vennskapet de to har." Eller noe lignende, i dine helt egne ord.

Bit huet av skam og ubehageligheter. Dette er viktig, og såsant det sies med omsorg og respekt, er det ikke noe galt i å være åpen. Øv deg på det i speilet, hvis du må, til den replikken du vil bruke sitter helt.

Skrevet

Eh? Ja, du sier det OGSÅ til din bekjente før ungene rekker å si det.

Da sier du selvsagt at "jeg syns ikke det er noe allright at mitt barn er hos deg når 'Knut' er der, for jeg har sett og hørt litt for mye av ham. Derfor vil jeg ikke at 'Hanna' skal være med dere hjem. Men 'Emilie' kan veldig gjerne få være med til oss, for vi syns hun er ei knallfin jente, og er veldig glad for det gode vennskapet de to har." Eller noe lignende, i dine helt egne ord.

Bit huet av skam og ubehageligheter. Dette er viktig, og såsant det sies med omsorg og respekt, er det ikke noe galt i å være åpen. Øv deg på det i speilet, hvis du må, til den replikken du vil bruke sitter helt.

Jeg skal prøve. Det var jeg som støttet opp om henne ved siste voldsepisode. Etter det har hun vært "ferdig" med han. Men så er han tydeligvis tilbake. Jeg har vært i avhør osv pga det og hun har vare hatt meg. Derfor er det så vanskelig. Tenk om hun avfeier meg og ikke har noen?

Men jeg må bare! Barnet mitt får ikke lov å omgås en voldsmann.

Skrevet

Jeg synes du skal kontakte barnevernet igjen og fortelle at han tydeligvis er tilbake hos henne - det er viktig at bv får oppdatert informasjon om slikt!

Om hun ikke greier å kutte ut en voldsmann så risikerer hun å få valget av bv - velg barna eller mannen. Velger hun mannen kan hun miste barna.

Og så ville jeg sagt det rett ut til henne slik en over her foreslo, at du ikke vil la ditt barn omgås en voldelig mann.

Jeg tror det dummeste man gjør er å ikke snakke åpent om slike forhold. Jo mer hemmelig og skambelagt vi gjør det, jo vanskeligere er det ofte for den som er i forholdet å komme seg ut av det.

Oppmuntre henne også å søke profesjonell hjelp og støtte slik at hun greier å holde seg borte fra ham.

Men for all del - kontakt bv igjen og fortell at mannen nå er tilbake hos henne.

Anonymous poster hash: a9f12...386
Skrevet

Akkurat i dette tilfellet må det være enkelt å være direkte, siden du kjenner saken fra innsiden.

Verre om det bare er rykter osv, men her vet du at han er fysisk voldelig fordi hun har søkt hjelp hos deg, du har vitnet mot han osv. Da kan du være brutalt ærlig med henne altså.

Jeg ville sagt helt direkte til henne at du bryr deg om henne, og at du er blitt veldig glad i hennes datter som har vært så mye på besøk hos dere, men at du ikke kan la datteren din være på besøk der så lenge du vet den mannen kommer på besøk. 

Si at du gjerne vil støtte henne, hjelpe henne og være der for henne, men at hun er nødt til å avvise den mannen og få han ut av livet sitt. Hun ødelegger livet sitt, og datteren din på den mannen, det er det ikke verdt. Om hun avviser deg og dytter deg vekk er det ikke så mye du kan få gjort med det, men da må jentene leke hjemme hos dere.

Anonymous poster hash: 64fb8...d9a
Skrevet

Hva med å invitere både mor og barn på feks middag. Mens barna leker så tar du deg en prat med mor og forteller om dine bekymringer rundt denne mannen. Få frem at du er både bekymret både for henne og barna hennes. Og at du er redd for hvilke konsekvenser det kan føre med seg for henne om hun fortsetter og pleie forholdet med denne mannen. Feks det at hun kan risikere og miste barna. Kanskje hun får seg en tankevekker når du tar dette opp med henne ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...