Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #1 Skrevet 23. januar 2017 Må bare sutre litt her Har hatt smerter venstre side bryst i to mnd. Har vært så sikker på at det har vært en låsning/muskel, men da jeg var hos fysioterapeuten i dag ble han mer og mer stressa. Han undersøkte meg i en og en halv time, trykka, strakk bøyde og tøyde uten at noe av det han gjorde var vondt eller i nærheten av ubehagelig. Han sjekket meg grundig før han ba meg dra til lege i morgen tidlig for å sjekke hjertet. Terapeuten skrev et brev som jeg skal ta med, og i brevet ber han legen om å undersøke nøye, med belastningstest osv.. Jeg hadde ikke tenkt tanken engang, er 27 år og i god form ellers. Vært litt mer sliten enn vanlig de siste mnd, men har lagt det under "alenemor, julestress, eksamensmas og vintertrøtt". Uff, noen som kan berolige meg litt her? Jeg tenker jo selv at siden det har vært sånn i flere mnd er det neppe noe akutt, men man blir jo litt nervøs når noen nevner hjertet sånn.. Anonymous poster hash: cf558...492
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #2 Skrevet 23. januar 2017 Ingen? Anonymous poster hash: cf558...492
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #3 Skrevet 23. januar 2017 Jeg var hos fysio for noe annet, han tøyde og styra på, fant ikke "feilen". Uten at han viste det, greide han å hjelpe meg da, en muskel inni sida... men poenget er at det er ikke alltid de finner ut hva problemet er, uten at det behøver være alvorlig. Men uansett, greit å få tatt en EKG og en sjekk😊 Anonymous poster hash: 23712...5e4
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #4 Skrevet 23. januar 2017 Jeg var hos fysio for noe annet, han tøyde og styra på, fant ikke "feilen". Uten at han viste det, greide han å hjelpe meg da, en muskel inni sida... men poenget er at det er ikke alltid de finner ut hva problemet er, uten at det behøver være alvorlig. Men uansett, greit å få tatt en EKG og en sjekk😊 Anonymous poster hash: 23712...5e4 Takk for svar! Merket du endring rett etter timen? Hos meg er smertene helt like som før timen og det er nå en halv dag siden jeg var der.. Statistisk sett er det jo liten sjanse for at noe er galt med hjertet, men redd ble jeg likevel. Hi Anonymous poster hash: cf558...492
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #5 Skrevet 23. januar 2017 Skjønner godt du ble redd, og du skal uansett være glad for at han faktisk tar affære, selv om det sikkert ikke er noe. Han gjorde noen tøyeøvelser, som jeg oppdaga hjalp. Så fikk jeg mannen min til å gjøre det samme noen ganger etterpå. Plagene forsvant. Men jeg googlet meg til diagnose, uten å ha fastlegen eller fysioterapeuten sine ord på det. Husker ikke hva det var, men en muskel hadde fått seg en strekk pga feilbelastning. Anonymous poster hash: 23712...5e4
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #6 Skrevet 23. januar 2017 Tror ikke jeg ville lagt så veldig stor vekt på det der altså. Fysioterapeuter mener ofte mye om ting de ikke kan så mye med. Anonymous poster hash: aa694...213
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #7 Skrevet 23. januar 2017 Tror ikke jeg ville lagt så veldig stor vekt på det der altså. Fysioterapeuter mener ofte mye om ting de ikke kan så mye med. Anonymous poster hash: aa694...213 Og dette sier du på grunnlag av? Like latterlig som å si at legene ikke har peiling på hva de driver med siden de sender pasienter videre til utredning når de mistenker noe. Har arbeidet litt med fysioterapeuter i tverrfaglig samarbeid og opplever mange av dem som svært flinke. Anonymous poster hash: 90c3d...374
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #8 Skrevet 23. januar 2017 Det trenger ikke være noe alvorlig, men når fysioterapeuten ikke finner noe som tyder på at smertene dine stammer fra det muskulære, da er det helt riktig slik som han anbefalte deg å gjøre. Nr. seks her skriver at "fysioterapeuter mener ofte mye om ting de ikke kan så mye med". Men akkurat det er i denne sammenhengen dessverre flåsete sagt. Når fysioterapeuten har undersøkt deg så lenge og ikke finner noe som tyder på at det er muskulært, da vil fysioterapeuten forholde seg til såkalte rød-flagg når disse er tilstede, og da er det eneste riktige å anbefale å få utelukket ev. hjerteproblemer. Å sette i gang fysikalsk behandling uten særlige indikasjoner på at det kan hjelpe når det er mistanke om ev. hjertefeil, det ville vær uansvarlig. Så her har fysioterapeuten handlet helt korrekt etter boken. Når det er sagt, så betyr ikke det at det må være noe galt med hjertet ditt! Det betyr bare at det bør utelukkes. Noen ganger kan slike smerter som du har f.eks. stamme fra låsninger i rygg eller ribber. Det gir som regel påvirkning av muskulaturen slik at fysioterapeuten burde oppdaget det, men ikke alltid. Hvor dyktig fysioterapeuten er til å vurdere det leddmessige vil variere veldig ut fra erfaring og hvor mye den ev. har samarbeidet med manuelle terapeuter eller kiropraktorer. En sjeldnere årsak til slike smerter er prolapser i øvre og midtre del av ryggen, som også kan være vanskelig å påvise. Har hatt noen få pasienter med det, og da har vi måttet krangle for å få tatt MR av dem - som så har påvist prolaps. Noe legen(e) nektet for at det kunne være. De tilfellene har tatt tid, men har blitt smertefrie etter en stund. Jeg har i alle mine år vært borti ett tilfelle som viste seg å være hjerteproblemer med slike smerter, legene nektet først for det, inntil det ble tatt belastningstest. Pasienten fikk det bra med riktig behandling etterpå. Jeg ville ikke vært spesielt urolig om jeg var deg, bare sett pris på at du blir tatt på alvor og at hjerteproblemer blir utelukket (eller diagnostisert). Får du tatt testen og den viser det ikke er noe galt med hjertet så vet du det med sikkerhet, og da må dere lete videre etter årsaker til smertene dine. Lykke til Anonymous poster hash: 99c37...fc6
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #9 Skrevet 24. januar 2017 Tusen takk for veldig fine og betryggende svar Ble faktisk mye mindre nervøs nå, dere er gode å ha! Min fysioterapeut er veldig dyktig, han har behandlet meg tidligere med stort hell, så håpet dette også bare var enda en quick fix Jeg ringer legen i morgen og tar det derfra, i mellomtiden skal jeg prøve å ta det hele med knusende ro! Muskler eller hjerte; det blir ikke bedre av stress og angst hi Anonymous poster hash: cf558...492
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #10 Skrevet 24. januar 2017 Du er selvfølgelig hjertefrisk. Fysio fant ikke feilen og sender deg videre. Skjønner du blir skremt, men det er altså intet grunnlag for å mistenke at smertene dine er angina.. Anonymous poster hash: 1d1d1...b85
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #11 Skrevet 24. januar 2017 Du er selvfølgelig hjertefrisk. Fysio fant ikke feilen og sender deg videre. Skjønner du blir skremt, men det er altså intet grunnlag for å mistenke at smertene dine er angina.. Anonymous poster hash: 1d1d1...b85 Veldig uprofesjonelt å avfeie eller stille diagnose om noe slikt når du ikke vet mer om personens sykehistorie! Hi bør tilbake til legen og legen bør ta dette på alvor. Og finner de ikke noe feil, så er det ikke noe som er bedre enn det. Da må hun få hjelp til å finne faktisk årsak til smertene. Anonymous poster hash: 99c37...fc6
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #12 Skrevet 24. januar 2017 Veldig uprofesjonelt å avfeie eller stille diagnose om noe slikt når du ikke vet mer om personens sykehistorie! Hi bør tilbake til legen og legen bør ta dette på alvor. Og finner de ikke noe feil, så er det ikke noe som er bedre enn det. Da må hun få hjelp til å finne faktisk årsak til smertene. Anonymous poster hash: 99c37...fc6 Da har du ikke så god greie på angina. Anonymous poster hash: 1d1d1...b85
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #13 Skrevet 24. januar 2017 Bra at du skal sjekkes,Men...jeg har gått i et par år nå med smerter i venstre bryst og arm.Var til fysio som ikke fant noe galt, vært til uttallige leger/spesialister som heller ikke finner noe galt.Så var jeg til ny fysio som fant mye galt og klartr ikke å fatte at forrige fysioterapaut ikke oppdaget det.👍🏻ville vurdert å fått sjekket med en ny fysioterapaut hvis jeg var deg☺️ Anonymous poster hash: ec8a3...114
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #14 Skrevet 24. januar 2017 Og dette sier du på grunnlag av? Like latterlig som å si at legene ikke har peiling på hva de driver med siden de sender pasienter videre til utredning når de mistenker noe. Har arbeidet litt med fysioterapeuter i tverrfaglig samarbeid og opplever mange av dem som svært flinke. Anonymous poster hash: 90c3d...374 Men det er jo sant Legene henviser videre nettopp fordi de ikke kan, og vet ikke hva de skal gjøre. De henviser til spesialister de tenker kan hjelpe pasientene, men som i mange tilfeller ikke kan det. Jeg jobber på sykehus og ser det OFTE. Og de legekompisene jeg har sier det samme, de henviser fordi di ikke har peiling... HI, reis til legen og sjekk hjertet ditt, så slipper du å bekymre deg for det Lykke til! Anonymous poster hash: 59828...390
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #15 Skrevet 24. januar 2017 Ringte legen og fikk time i morgen, han trodde ikke det var en alvorlig hjertefeil, men at det kunne være en betennelse i hjerteposen eller vevet utenpå(?) lungene. Skal ta en EKG og blodprøver iallfall, så får man utelukket det Anonymous poster hash: cf558...492
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #16 Skrevet 24. januar 2017 Da har du ikke så god greie på angina. Anonymous poster hash: 1d1d1...b85 Det jeg reagerte på var at du skrev til Hi "Du er selvfølgelig hjertefrisk". Selv om det kan godt tenkes du har helt rett og at det er størst sannsynlighet for akkurat det, så har du ikke grunnlag for å påstå det som et faktum. Det å være så påståelig på nettet kan være farlig i de tilfellene hvor Hi i en tråd er en av de sjeldnere tilfellene. Slike påstander som du kommer med kan være det som holder noen fra å kontakte lege - noe som i verste tilfelle kan bli svært alvorlig. Er ikke lenge siden slike som deg nesten fikk Hi i en tråd til å ikke kontakte lege, de aller fleste i tråden påstod at det ikke var noe å kontakte lege for, at det var å kaste bort ressurser på unødvendige legebesøk. Heldigvis hørte Hi i den tråden ikke på flertallet og tok kontakt med lege - noe som viste seg var helt nødvendig og kunne utviklet seg seg raskt videre til noe veldig alvorlig. Skal man først uttale seg om medisinske ting på nettet så kan man ikke være så kategorisk som du er og bare påstå at en person er hjertefrisk selv om fagperson som har undersøkt Hi i halvannen time sier det er indikasjoner som tilsier at videre utredning mtp. hjertet er avgjørende og det eneste forsvarlige. Hvilken helseutdanning har du som er allvitende om His helse? Er du Gud også som så sikkert kan vite alt? Anonymous poster hash: 99c37...fc6
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #17 Skrevet 24. januar 2017 Ringte legen og fikk time i morgen, han trodde ikke det var en alvorlig hjertefeil, men at det kunne være en betennelse i hjerteposen eller vevet utenpå(?) lungene. Skal ta en EKG og blodprøver iallfall, så får man utelukket det Anonymous poster hash: cf558...492 Så flott at du blir fulgt opp videre, Hi! Som jeg skrev over også så er det mange ting som kan gi deg slike smerter uten at det trenger være alvorlig, men det er viktig å utelukke det som kan være alvorligere, spesielt når du har gått med dette over tid. Lykke til videre Anonymous poster hash: 99c37...fc6
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #18 Skrevet 25. januar 2017 Så flott at du blir fulgt opp videre, Hi! Som jeg skrev over også så er det mange ting som kan gi deg slike smerter uten at det trenger være alvorlig, men det er viktig å utelukke det som kan være alvorligere, spesielt når du har gått med dette over tid. Lykke til videre Anonymous poster hash: 99c37...fc6 Takker så mye for gode svar og omtanke Var hos legen i dag og tok EKG som var helt perfekt, han lyttet også på hjerte og lunger og sa det hørtes bra ut. Ble egentlig mer og mer sikker utover dagen i går på at det ikke var hjertet, for jeg er i helt fin form ellers. Han likte ikke helt at oksygenmetningen min var på 89, så jeg måtte ta en prøve for blodpropp som jeg får svar på ila kveld/natt OM det skulle være noe. Men han beroliget meg også med at det tallet kan komme av at jeg ikke trekker pusten skikkelig fordi jeg får vondt når jeg puster dypt inn og ut. Ellers kjente han at jeg har to ribbein som ligger veldig tett inntil hverandre akkurat der jeg har vondt. Var ikke vondt når han trykken, men han mente det kunne være en betennelse i vevet rett bak ribbena fordi disse to ligger og gnisser mot hverandre når jeg bøyer meg frem. Fikk resept på voltaren som jeg skal ta i en uke, og om det ikke blir bedre da skal han bestille røntgen av lungene. Føler meg veldig bekymringsfri i dag, og enda mindre etter legetimen Anonymous poster hash: cf558...492
nasse nøffen Skrevet 25. januar 2017 #19 Skrevet 25. januar 2017 Takker så mye for gode svar og omtanke Var hos legen i dag og tok EKG som var helt perfekt, han lyttet også på hjerte og lunger og sa det hørtes bra ut. Ble egentlig mer og mer sikker utover dagen i går på at det ikke var hjertet, for jeg er i helt fin form ellers. Han likte ikke helt at oksygenmetningen min var på 89, så jeg måtte ta en prøve for blodpropp som jeg får svar på ila kveld/natt OM det skulle være noe. Men han beroliget meg også med at det tallet kan komme av at jeg ikke trekker pusten skikkelig fordi jeg får vondt når jeg puster dypt inn og ut. Ellers kjente han at jeg har to ribbein som ligger veldig tett inntil hverandre akkurat der jeg har vondt. Var ikke vondt når han trykken, men han mente det kunne være en betennelse i vevet rett bak ribbena fordi disse to ligger og gnisser mot hverandre når jeg bøyer meg frem. Fikk resept på voltaren som jeg skal ta i en uke, og om det ikke blir bedre da skal han bestille røntgen av lungene. Føler meg veldig bekymringsfri i dag, og enda mindre etter legetimen Anonymous poster hash: cf558...492 Metning på 89 er jo lavt, og ikke så rart du er trøtt og uopplagt. Jeg har en diagnose som gir meg mye smerter i brystpartiet. I disse periodene har jeg lav metning fordi jeg ikke puster korrekt. Så det er nok der du har svaret=)
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #20 Skrevet 25. januar 2017 Takker så mye for gode svar og omtanke Var hos legen i dag og tok EKG som var helt perfekt, han lyttet også på hjerte og lunger og sa det hørtes bra ut. Ble egentlig mer og mer sikker utover dagen i går på at det ikke var hjertet, for jeg er i helt fin form ellers. Han likte ikke helt at oksygenmetningen min var på 89, så jeg måtte ta en prøve for blodpropp som jeg får svar på ila kveld/natt OM det skulle være noe. Men han beroliget meg også med at det tallet kan komme av at jeg ikke trekker pusten skikkelig fordi jeg får vondt når jeg puster dypt inn og ut. Ellers kjente han at jeg har to ribbein som ligger veldig tett inntil hverandre akkurat der jeg har vondt. Var ikke vondt når han trykken, men han mente det kunne være en betennelse i vevet rett bak ribbena fordi disse to ligger og gnisser mot hverandre når jeg bøyer meg frem. Fikk resept på voltaren som jeg skal ta i en uke, og om det ikke blir bedre da skal han bestille røntgen av lungene. Føler meg veldig bekymringsfri i dag, og enda mindre etter legetimen Anonymous poster hash: cf558...492 Bra du allerede har fått sjekket hjertet og at det var bra, og at de også tar blodpropprøven på deg. Jeg har også et par ribber som er slik som dine. Om jeg er mye i ro og synker sammen i ryggen så kan disse bli vonde, og det kan bre seg i området. Kiropraktor hjelper også på dette hos meg. Når jeg kjenner at det er slik så bruker jeg å legge meg på ryggen på en tynn matte på gulvet. Så har jeg en gymnastikkball på 16 cm diameter som jeg legger under midtryggen, på ryggraden der. Da får jeg tøyd forsiktig på ribbene. Og når det ikke er for irritert er det flott å ta div. sidebøyninger, f.eks. tøye latissimus (google). Det å ha en god holdning forebygger slike ribbeproblemer (hvis det er det som gir deg smertene) og alle øvelser som jobber med ryggstrekk, sidebøy osv. er bra. Det kan stort sett forebygges så lenge man er litt bevisst. Er du heldig nå så er det bare en enkel betennelse. Men kan også være lurt å få en sjekk hos kiropraktor når de andre tingene er utelukket. Kjekt at du oppdaterte oss Anonymous poster hash: 99c37...fc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå