Gå til innhold

Inndragelse av retten til egenmelding i IA-bedrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått varsel om inndragelse av denne retten. Har ikke brukt opp antall dager og har ikke misbrukt retten, alt fravær er faktisk grunnet sykdom.

Noen som vet hva slags begrunnelse må ligge til grunn for at arbeidsgiver faktisk kan inndra retten?

Anonymous poster hash: 3bd1e...246

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror faktisk det holder med mistanke om misbruk.

Anonymous poster hash: 8f98c...ae6
Skrevet

At arbeidsgiver ikke tror på at du er syk når du har tatt egenmelding.

Har du skrevet noe på nett mens du var syk? Noen som har oppservert deg steder du ikke burde være som syk?

Anonymous poster hash: 94842...2a9
Skrevet

- For å inndra retten til å bruke egenmelding, må det være en konkret situasjon som gjør at arbeidsgiver mistenker at sykefraværet ikke er reelt. Et typisk eksempel kan være at arbeidstaker ber om å få fri en dag, og så melder seg syk etter å ha fått avslag

Andre ting som kan føre til mistanke om at arbeidstaker ikke er reelt syk, kan være oppdateringer på sosiale medier, at de har blitt observert på steder som ikke passer sammen med sykdommen, osv.

https://www.infotjenester.no/artikler/dette-skal-til-for-a-inndra-egenmeldingsretten/

Skrevet

Har ikke vært ute av huset eller postet noe på sosiale medier mens jeg har vært syk. Har bare vært hjemme med sykdom.

HI

Skrevet

Har ikke vært ute av huset eller postet noe på sosiale medier mens jeg har vært syk. Har bare vært hjemme med sykdom.

HI

Høres ut som om det er en god ide rett og slett å spørre sjefen Hva som har skjedd. Det kan jo være en misforståelse og da må det jo ordnes opp i.

Skrevet

Høres ut som om det er en god ide rett og slett å spørre sjefen Hva som har skjedd. Det kan jo være en misforståelse og da må det jo ordnes opp i.

Det er ikke en misforståelse. Jeg var på en samtale for 1,5 år siden grunnet dette. Har noen utfordringer som gjør at jeg har noe høyere fravær enn mange andre, dette var tema på forrige samtale. Tiltaket sist var oppfølging av bedrifthelsetjenesten (jobber i privat bedrift) har gått til oppfølging hos lege der. Men det har ikke minsket fraværet mitt, dessverre.

Skrevet

Det er ikke en misforståelse. Jeg var på en samtale for 1,5 år siden grunnet dette. Har noen utfordringer som gjør at jeg har noe høyere fravær enn mange andre, dette var tema på forrige samtale. Tiltaket sist var oppfølging av bedrifthelsetjenesten (jobber i privat bedrift) har gått til oppfølging hos lege der. Men det har ikke minsket fraværet mitt, dessverre.

Men da inndrar de den uten grunn, og det har de ikke lov til. Hadde du for my fravær for 1,5 år siden? Har du/de søkt nav om at de skal slippe å betale egenmeldingene dine?

Anonymous poster hash: 64dcf...3a8

Skrevet

Men da inndrar de den uten grunn, og det har de ikke lov til. Hadde du for my fravær for 1,5 år siden? Har du/de søkt nav om at de skal slippe å betale egenmeldingene dine?

Hadde ikke over 24 dager sist heller, men har mer enn mange andre. Er innenfor grensen. Arbeidsgiver fikk avslag fra nav fordi fastlegen ikke har noe å vise til, har ingen diagnose.

Skrevet

Hadde ikke over 24 dager sist heller, men har mer enn mange andre. Er innenfor grensen. Arbeidsgiver fikk avslag fra nav fordi fastlegen ikke har noe å vise til, har ingen diagnose.

Surt med avslag :( Mistenker de at du lyver om at du er syk, eller synes de bare du er for mye borte

Skrevet

Men har du spurt hvorfor?

Skrevet

Surt med avslag :( Mistenker de at du lyver om at du er syk, eller synes de bare du er for mye borte

Ja, men er det grunn nok?

Skrevet

Men har du spurt hvorfor?

Det er på grunn av mye fravær, det er i hvert fall det som blir sagt. Går ut ifra at de ikke tror jeg faktisk er syk.

Skrevet

Vet ikke om jeg hadde giddet å disputere den, hadde bare fått legemeldinger (som jo ofte blir lengre enn egenmeldinger) og så tatt det opp på nytt etter et år. Når du har like mye eller mer fravær uten egenmeldingsretten bør de innse at de like greit kan gi egenmeldingsretten tilbake...

Anonymous poster hash: ab19a...826

Skrevet

Vet ikke om jeg hadde giddet å disputere den, hadde bare fått legemeldinger (som jo ofte blir lengre enn egenmeldinger) og så tatt det opp på nytt etter et år. Når du har like mye eller mer fravær uten egenmeldingsretten bør de innse at de like greit kan gi egenmeldingsretten tilbake...

Anonymous poster hash: ab19a...826

Det er jo litt dette jeg har tenkt. Jeg har pushet meg selv og derfor er noen av dagene bare enkeltdager. Så det er vel med på å styrke mistilliten deres. Går jeg til legen blir det jo gjerne mer fravær.

Skrevet

Men det må jo være noe annet enn mye fravær? Dersom du har mindre fravær enn du har rett på, så burde det jo være innafor. Jeg ville ikke ha godtatt "mye fravær" som grunn, men bedt om å få det utdypet. Jeg er helt i mot at du ikke skal gidde å disputere det. Det er faktisk viktig å få vite hva som virkelig er årsaken, for dersom du ikke får det, får du verken sjans til å forsvare deg eller til å gjøre noe med det. Begge deler hadde vært viktig for meg. Det viktigste hadde ikke vært å kunne "ta" arbeidsgiver for å gjøre noe ulolig, men å få vite hva som virkelig er årsaken.

Skrevet

Hvor mye fravær har du da?

Anonymous poster hash: 2a716...cd5

Skrevet

Tipper du er en av dem man kan forvente blir borte minst en gang i mnd - og helst på helger...

Det er ikke normalt å bruke mange egenmeldinger, de 24 dagene er der for å kunne være borte med feks influensa i 8 dager uten legemeldt sykefravær.

Og har du en kronisk sykdom bør du jo få en diagnose slik at arbeidsgiver får fritak for arbeidsgiverperioden...

Anonymous poster hash: 6ed6c...b8e

Skrevet

Tipper du er en av dem man kan forvente blir borte minst en gang i mnd - og helst på helger...

Det er ikke normalt å bruke mange egenmeldinger, de 24 dagene er der for å kunne være borte med feks influensa i 8 dager uten legemeldt sykefravær.

Og har du en kronisk sykdom bør du jo få en diagnose slik at arbeidsgiver får fritak for arbeidsgiverperioden...

Nå blir man ikke bare tildelt en diagnose, slike ting kan ta tid. Derfor har nav avslått. Har aldri vært syk i helg. Influensa var vel en av grunnene til initiativet bak IA, men i hovedsak handler det om et inkluderende arbeidsliv. Hva som kan betegnes som normalt, er høyst individuelt. Man kan faktisk ikke noe for at man er syk, fraværet mitt er 100% reelt. Er ikke borte hver måned, men har høyere fravær i vinterhalvåret.

Skrevet

Men det må jo være noe annet enn mye fravær? Dersom du har mindre fravær enn du har rett på, så burde det jo være innafor. Jeg ville ikke ha godtatt "mye fravær" som grunn, men bedt om å få det utdypet. Jeg er helt i mot at du ikke skal gidde å disputere det. Det er faktisk viktig å få vite hva som virkelig er årsaken, for dersom du ikke får det, får du verken sjans til å forsvare deg eller til å gjøre noe med det. Begge deler hadde vært viktig for meg. Det viktigste hadde ikke vært å kunne "ta" arbeidsgiver for å gjøre noe ulolig, men å få vite hva som virkelig er årsaken.

Jeg har forsøkt å forsvare meg tidligere. Er lei. Tillitsvalgt er heller ikke så blid, hun mener dette er helt feil.

Det er høyt fravær og mistillit til at det er reelt fravær. Men jeg mistenker at det ikke er grunn nok.

Skrevet

Jeg jobber i IA bedrift mer masse masse fravær, men ingen er i nærheten av å bruke opp egenmeldingsdagene. Det er faktisk 5 uker fri. I tillegg til 5 uker ferie. Så i løpet av året er du ti uker vekke. Har du masse enkeltdager og feks ofte mandager er det grunn til mistanke om misbruk.

Anonymous poster hash: 6e088...27a

Skrevet

Jeg jobber i IA bedrift mer masse masse fravær, men ingen er i nærheten av å bruke opp egenmeldingsdagene. Det er faktisk 5 uker fri. I tillegg til 5 uker ferie. Så i løpet av året er du ti uker vekke. Har du masse enkeltdager og feks ofte mandager er det grunn til mistanke om misbruk.

Ja, det er greitt. Men da er ikke årsaken mye fravær, men at fraværet er på en sånn måte at arbeidsgiver betviler det, og det bør HI få beskjed om. "Vi finner det misstenkelig at du for det meste er syk på mandager" er noe annet enn at "Du har for mye fravær"

Skrevet

De 24 dagene er der for at man kan bruke de når man trenger, uavhengig om det er 1 dag eller 8 dager

Skrevet

Jeg har ikke brukt alle dagene, men har brukt mange. 14 dager for å være presis. Har ikke enkeltdager på en mandag, men det er vel tilfeldig. Alt fraværet er faktisk sykdom.

Skrevet

Mistanke om at du ikke egentlig er syk er grunn nok, da kan de kreve sykemelding fra første fraværsdag.

Ditt høye sykefravær ute diagnose gjør at de mistenker vondt i vilja og at du ligger på sofaen og slapper av istedenfor å være på jobb, da kan de med loven i hånd inndra retten til egenmelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...