Gå til innhold

Noen som kan noe om AMH her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nærmer meg 38 og har AMH på 5 (målt i oktober). Hvor raskt synker det? Gynekologen sa at vi kunne prøve noen måneder til før vi søkte om IVF. Tror det var både pga lav amh og alder. De andre prøvene var ok. Er bare litt bekymret for at amh plutselig skal være under 3 og at vi da ikke får hjelp.

Anonymous poster hash: e8db0...65d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar tid å få startet ivf, om det synker 1 eller 3 på et år, så er du uansett under normalområdet. Ville fått fart på søknad, og hvis det er lang ventetid ville jeg vurdert privat her i Norge eller utlandet. De har oppstart så fort det lar seg gjøre.

Etter 35 synker sjansene for å lykkes, og hver mnd teller. Med amh under normalområdet må det jo være hastesak å komme i gang? Dere kan selvfølgelig prøve mens dere venter, det er jo lang ventetid offentlig.

Skrevet

Det tar tid å få startet ivf, om det synker 1 eller 3 på et år, så er du uansett under normalområdet. Ville fått fart på søknad, og hvis det er lang ventetid ville jeg vurdert privat her i Norge eller utlandet. De har oppstart så fort det lar seg gjøre.

Etter 35 synker sjansene for å lykkes, og hver mnd teller. Med amh under normalområdet må det jo være hastesak å komme i gang? Dere kan selvfølgelig prøve mens dere venter, det er jo lang ventetid offentlig.

Ja, det er ventetid jeg frykter egentlig, at det skal bli for sent. Vet du om man blir godtatt om henvisningen er inne før man har blitt 38 eller må man nå fram i behandlingskøen før man er 38? Tenker da offentlig. Føler at tiden renner ut...

Skrevet

Det vet jeg dessverre ikke. Selv har jeg benyttet privat i utlandet. Men med såpass lav amh ville jeg pushet på. 

Forstår ikke helt hva du mener med om "man blir godtatt om henvisningen er ikke før man har blitt 38". Jeg kjenner mange som har fått IVF før 38, men det er litt krav om å ha prøvd i ca 1 år, med høyere alder eller mistanke om tilstander som vanskeliggjør det å bli gravid, er det mulig å sende inn henvisning etter et halvt års prøvetid, f . eks pcos, endometriose, kanskje så lav amh kan være i den kategorien. Jeg ville pushet på, det er ikke tvil om at tid er den viktigste faktoren her. Leste noe om at IVF gis i hovedsak til kvinner over 25 og det er vel en øvre grense i Norge. 

Skrevet

Jeg ville bare søkt om ivf med en gang. Grensen er jo på 38 år. Eller startet prosessen privat.

Jeg er 36 år og fikk målt AMH til 56 for et par mnd siden. Hadde den var lav ville vi søkt ivf med en gang...

Klem

Anonymous poster hash: 2696a...a9b

Skrevet

Takk for svar, begge to!

Har prøvd siden juni, men vært gravid to/tre ganger og mistet (kjemisk, SA og MA). Tre mnd siden siste abort nå. Vet ikke om de da tenker at jeg har prøvd et halvt år? Har jo det, men har også vært gravid inne for den tiden...

Får man behandling hvis henvisningen mottas før man fyller 38 eller må man også rekke å få behandlingen før 38 for at de skal gi behandling?

Skrevet

Du har blitt gravid flere ganger og har ikke urovekkende lav AMH verdi så du har gode statistiske muligheter til å lykkes på egen hånd eller ved assistert befruktning. Det er først fra 40 årene fertiliteten synker en del.

AMH verdien synker ikke sånn helt plutselig, men går gradvis nedover med årene sa min gynekolog til meg da jeg spurte. Jeg hadde for eksempel en AMH på 4,6 ved 39 år alder da jeg søkte meg til offentlig fertilietesbehandling ved Rikshospitalet. (Ble naturlig gravid og fødte en datter da jeg var 45)

Henvisning til offentlig behandling skal være inne i systemet før alderskriteriet som er satt. Jeg hadde for eksempel første forsøk da jeg var 39 og det siste tredje fersk forsøket da jeg var 41. Fra det siste forsøket har jeg hatt tre embryoer på frys som har ligget der frem til jeg fikk satt to av embryoene inn nå i en alder av 45 år.

For å få litt fortgang i prosessen vil jeg råde deg til å få tatt all utredning du trenger med hensyn på deg og din mann.

Anonymous poster hash: ac927...5aa

Skrevet

Takk for svar, begge to!

Har prøvd siden juni, men vært gravid to/tre ganger og mistet (kjemisk, SA og MA). Tre mnd siden siste abort nå. Vet ikke om de da tenker at jeg har prøvd et halvt år? Har jo det, men har også vært gravid inne for den tiden...

Får man behandling hvis henvisningen mottas før man fyller 38 eller må man også rekke å få behandlingen før 38 for at de skal gi behandling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...