Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #1 Skrevet 23. januar 2017 Er ikke sikker på hvor mye, for jeg går i seng, men han er slapp og trøtt neste dag. Når en person drikker ukentlig, betyr det alkoholisme da? Anonymous poster hash: 9b282...25c
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #2 Skrevet 23. januar 2017 Ikke nødvendigvis. Men hvis hans alkoholforbruk går ut over hans nærmeste så har han helt klart et alkoholproblem. Det å alltid sitte alene å drikke kan også et faretegn. Jeg ville fulgt med om jeg var deg. Sjekk hvor mye alkohol dere har i huset og sjekk hvor mye som er drukket etter helgen. Da vil du se hvor mye han drikker. Sjekk det et par-tre uker. Så snakker du med ham i en ukedag hvor han ikke drikker, og spør ham hvor mye han drikker. Om han lyver om hvor mye han drikker så er også det et faresignal. Snakk med ham at du føler det er et problem at han er i dårlig form hver eneste søndag, og at det ikke er forenelig med et godt familieliv når han så ofte drikker slik at han er så redusert dagen etter. Barna er ikke store før de begynner å se dette mønsteret hos ham - og begynner å grue seg til helgene/søndagene. Drikker han mye i feriene også, slik at han også da stadig er i dårligere form, da er det noe du også bør ta opp med ham. Anonymous poster hash: 07bd9...520
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #3 Skrevet 23. januar 2017 Mannen min.har også perioder hvor han drikker øl hver helg. Men da snakker vi om at han kjøper 6 øl på fredag. Da tar han kanskje 3 på fredag og 3 på lørdag. Men man merker det ikke på han, verken da eller dagen etter. Anonymous poster hash: fdc2f...641
Daquiry Skrevet 23. januar 2017 #4 Skrevet 23. januar 2017 Min mann drikker nesten hver eneste dag. Holder på å rable for meg, men jeg orker ikke kranglen. Så lenge han ikke blir synlig beruset, biter jeg meg i det.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #5 Skrevet 23. januar 2017 Min mann drikker nesten hver eneste dag. Holder på å rable for meg, men jeg orker ikke kranglen. Så lenge han ikke blir synlig beruset, biter jeg meg i det. Greier mannen din å gå uten alkohol over tid, eller er han avhengig? Hvor mange enheter drikker han daglig? Om han drikker for mye i løpet av en uke og ikke greier å holde seg unna, da er du medavhengig om du ikke tar tak i dette. Les litt om medavhengighet og alkohol om du ikke vet noe om det. Anonymous poster hash: 07bd9...520
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #6 Skrevet 23. januar 2017 Ikke nødvendigvis. Men hvis hans alkoholforbruk går ut over hans nærmeste så har han helt klart et alkoholproblem. Det å alltid sitte alene å drikke kan også et faretegn. Jeg ville fulgt med om jeg var deg. Sjekk hvor mye alkohol dere har i huset og sjekk hvor mye som er drukket etter helgen. Da vil du se hvor mye han drikker. Sjekk det et par-tre uker. Så snakker du med ham i en ukedag hvor han ikke drikker, og spør ham hvor mye han drikker. Om han lyver om hvor mye han drikker så er også det et faresignal. Snakk med ham at du føler det er et problem at han er i dårlig form hver eneste søndag, og at det ikke er forenelig med et godt familieliv når han så ofte drikker slik at han er så redusert dagen etter. Barna er ikke store før de begynner å se dette mønsteret hos ham - og begynner å grue seg til helgene/søndagene. Drikker han mye i feriene også, slik at han også da stadig er i dårligere form, da er det noe du også bør ta opp med ham. Anonymous poster hash: 07bd9...520 Det har bare vært de siste par-tre månedene. Han drikker ikke alene, det er enten i kjellerstua med noen kamerater eller i den ene kompisens "garasje". Anonymous poster hash: 9b282...25c
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #7 Skrevet 23. januar 2017 Det har bare vært de siste par-tre månedene. Han drikker ikke alene, det er enten i kjellerstua med noen kamerater eller i den ene kompisens "garasje". Anonymous poster hash: 9b282...25c Jeg tror ikke det regnes som alkoholisme, men han og dermed familien har er alkoholproblem. Hvis han er redusert etter drikkingen hver søndag bør han gjøre noe umiddelbart, spessielt hvis han har barn. Jeg vil hå så langt som å si at du seriøst bør vurdere å gå fra ham slik at barna slipper å vokse opp med en far som bruker alkohol på den måten. Anonymous poster hash: fff25...d90
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #8 Skrevet 23. januar 2017 Dersom det er et problem for dere, så er det et problem. Klarer han ikke å la det være er det og et problem. Det er ikke et problem før det får en konsekvens. Anonymous poster hash: c5866...515
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #9 Skrevet 23. januar 2017 Både jeg og mannen drikker også (litt) hver helg. Man er ikke alkoholiker fordet altså! Da gjelder jo det halve Europa 😉 Men vi er ikke dårlige og slappe dagen etter selvfølgelig. Mengden i seg selv avgjør ikke nødvendigvis om noen er alkoholiker eller ikke, nen om det oppleves som et problem for de rundt vedkommende. Og det gjør det jo her... Anonymous poster hash: 738ed...a8d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #10 Skrevet 23. januar 2017 Da er det mange alkoholikere! Han må vel gjerne ta seg noen pils når det er helg? Hadde jeg ikke vurdert som et problem. Anonymous poster hash: 8f042...1d8
Blondzilla Skrevet 23. januar 2017 #11 Skrevet 23. januar 2017 Én gang i uken! Er ikke alkoholiker når man drikker én gang i uken. Da er vel omtrent alle voksne alkiser.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #12 Skrevet 23. januar 2017 Én gang i uken! Er ikke alkoholiker når man drikker én gang i uken. Da er vel omtrent alle voksne alkiser.Hvis du drikker så mye at du fungerer dårlig hver søndag har du et alkoholproblem. Anonymous poster hash: fff25...d90
Daquiry Skrevet 23. januar 2017 #13 Skrevet 23. januar 2017 Greier mannen din å gå uten alkohol over tid, eller er han avhengig? Hvor mange enheter drikker han daglig? Om han drikker for mye i løpet av en uke og ikke greier å holde seg unna, da er du medavhengig om du ikke tar tak i dette. Les litt om medavhengighet og alkohol om du ikke vet noe om det. Anonymous poster hash: 07bd9...520 Han klarer å få uten, men vil ikke. Han sier at det er en dårlig vane. I kveld har han drukket litt for mye, så jeg ba han om å drikke noe annet. Det gjør han nå. Kastet resten av glasset han hadde. Jeg er veldig uenig med han og mener at han har et problem...men han nekter for det.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #14 Skrevet 23. januar 2017 Tråden er fake, den skulle lodde dypet i meningene og fordømmelse omkring kvinner og alkohol. Den er en reaksjon på tråden om dama som er full hver lørdag og likevel må opp med ungene. Der er det ikke måte på hvilken alkis hun er, og barnevernet lurer i skyggene, mener flere. Men en mann som drikker likedan er ikke alkis. Dette er bare totalt double standards... Anonymous poster hash: 9b282...25c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #15 Skrevet 24. januar 2017 Tråden er fake, den skulle lodde dypet i meningene og fordømmelse omkring kvinner og alkohol. Den er en reaksjon på tråden om dama som er full hver lørdag og likevel må opp med ungene. Der er det ikke måte på hvilken alkis hun er, og barnevernet lurer i skyggene, mener flere. Men en mann som drikker likedan er ikke alkis. Dette er bare totalt double standards... Anonymous poster hash: 9b282...25c Du skriver jo ikke det samme, dermed kan du heller ikke påstå at det er "double standards"! I den andre tråden dro Hi ut og drakk seg ordentlig full dagen hver eneste helg. Du skriver at mannen drikker slik at han blir slapp dagen etter, men gir inntrykk av et trolig mindre alkoholforbruk enn Hi i den andre tråden. Du skriver heller ikke at "du" dropper å ta barna søndag og at din påståtte fulle mann måtte ta barna mens han fremdeles var full hver søndag morgen. Skal du sjekke om det gjelder ulike regler for kvinner og menn så må du i det minste sette samme forutsetninger, ellers blir det meningsløst! Men du var jo egentlig ikke ute etter å sjekke hva folk mener, men bare få bekreftet dine egne fordommer. Kanskje du er Hi i den andre tråden? For å slippe å ta ansvar over egen adferd? Anonymous poster hash: 07bd9...520
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #16 Skrevet 24. januar 2017 Jeg er kjempe slapp hver lørdag jeg! Og til og med søndag. Såvidt jeg kommer meg opp av sengen og i desperat forsøk prøver å sende mannen😂 Har dog ikke rørt en dråpe alkohol på 30 uker.... trenger ikke å ha drukket for å være slapp i helgen altså.. hilsen gravid b- menneske Anonymous poster hash: 09b86...bf5
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #17 Skrevet 24. januar 2017 Du skriver jo ikke det samme, dermed kan du heller ikke påstå at det er "double standards"! I den andre tråden dro Hi ut og drakk seg ordentlig full dagen hver eneste helg. Du skriver at mannen drikker slik at han blir slapp dagen etter, men gir inntrykk av et trolig mindre alkoholforbruk enn Hi i den andre tråden. Du skriver heller ikke at "du" dropper å ta barna søndag og at din påståtte fulle mann måtte ta barna mens han fremdeles var full hver søndag morgen. Skal du sjekke om det gjelder ulike regler for kvinner og menn så må du i det minste sette samme forutsetninger, ellers blir det meningsløst! Men du var jo egentlig ikke ute etter å sjekke hva folk mener, men bare få bekreftet dine egne fordommer. Kanskje du er Hi i den andre tråden? For å slippe å ta ansvar over egen adferd? Anonymous poster hash: 07bd9...520 Feil. Hun sa ikke hvor mye hun drakk, hun sa hun var lenge ute. Å komme hjem kl 04-05 betyr ikke at man må være noe fullere enn om en deler en kasse pils med en kamerat i kjellerstua. Du kan bli vel så dritings av det. For etappen du har for å komme deg hjem etter at nattklubben stenger, der kan du ikke drikke. Vi vet ikke hvor hun bor, men de færreste steder har klubbene skjenkeløyve noe senere enn til 03.30. Så får hun det siste glasset da, og hun bruker 1 time på å drikke det og komme hjem. Poenget var nemlig at når ungene sto opp noen timer senere, da var mannen heller ikke tilsnakkelig. Ungene hadde valget mellom sovende (muligens edru, det vet vi ikke) far og sovende, beruset mor. Oppgaven til denne forelderen er å smøre noen skiver og å se på tv med ungene, dvs dorme på sofaen. Selv dormer jeg på sofaen nesten hver ettermiddag mens ungene glor på barne-tv. Og helt ærlig: de har minimalt med fokus på meg. Så at mammas ikke helt tydelige promille skal være et større traume en pappas helt utmeldte usynlighet, det kjøper jeg ikke. Heller ikke påstander som "dersom du drikker ukentlig, er du alkoholiker." Jeg vil heller si "dersom du kun drikker ukentlig, kan du vanskelig bli alkoholiker." Da må di i alle fall bruke laaaang tid på det. Og gjøre det mer enn kun én dag i helga. Anonymous poster hash: 9b282...25c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #18 Skrevet 24. januar 2017 Jeg drikker hver lørdag, mens min ammende samboer selvfølgelig ikke gjør det. Et par pils til og etter en bedre middag. Gjerne 4 halvlitere. Jeg gjorde det under nesten hele svangerskapet hennes foruten noen uker nær termin. Dama kom hjem med en flaske rødvin til meg nå lørdag. Tydeligvis ønsker hun at jeg skal kose meg med alkohol. Alkohol er da kjempesosialt akseptert. Dersom hun og barna sover, han vokner edru og kun må ta ansvar for sin egen skallebank ser jeg ikke noe problem med det. Jeg kjenner ingen som ikke drikker ukentlig utenom gravide og ammende. Å være full sammen med barn er en helt annen diskusjon. Anonymous poster hash: f07b4...121
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #19 Skrevet 24. januar 2017 Han klarer å få uten, men vil ikke. Han sier at det er en dårlig vane. I kveld har han drukket litt for mye, så jeg ba han om å drikke noe annet. Det gjør han nå. Kastet resten av glasset han hadde. Jeg er veldig uenig med han og mener at han har et problem...men han nekter for det. Hvordan fungere han dagen der på da? Min mann er også sånn.. han fungere helt fint dagen der på, så han ser ikke problemet ( dessverre ) han skylder på stress og vanskelig for å sove . Men har han vært skikkelig på fest, fungere han ikke dagen etter på. Hadde han vært slik hver dag hadde det vært over og ut.. Anonymous poster hash: 6ccf0...d9f
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #20 Skrevet 24. januar 2017 Feil. Hun sa ikke hvor mye hun drakk, hun sa hun var lenge ute. Å komme hjem kl 04-05 betyr ikke at man må være noe fullere enn om en deler en kasse pils med en kamerat i kjellerstua. Du kan bli vel så dritings av det. For etappen du har for å komme deg hjem etter at nattklubben stenger, der kan du ikke drikke. Vi vet ikke hvor hun bor, men de færreste steder har klubbene skjenkeløyve noe senere enn til 03.30. Så får hun det siste glasset da, og hun bruker 1 time på å drikke det og komme hjem. Poenget var nemlig at når ungene sto opp noen timer senere, da var mannen heller ikke tilsnakkelig. Ungene hadde valget mellom sovende (muligens edru, det vet vi ikke) far og sovende, beruset mor. Oppgaven til denne forelderen er å smøre noen skiver og å se på tv med ungene, dvs dorme på sofaen. Selv dormer jeg på sofaen nesten hver ettermiddag mens ungene glor på barne-tv. Og helt ærlig: de har minimalt med fokus på meg. Så at mammas ikke helt tydelige promille skal være et større traume en pappas helt utmeldte usynlighet, det kjøper jeg ikke. Heller ikke påstander som "dersom du drikker ukentlig, er du alkoholiker." Jeg vil heller si "dersom du kun drikker ukentlig, kan du vanskelig bli alkoholiker." Da må di i alle fall bruke laaaang tid på det. Og gjøre det mer enn kun én dag i helga. Anonymous poster hash: 9b282...25c Feil igjen. Fra Hi i den tråden: "Hver lørdag nå i lengre tid, så har jeg rett og slett vært på fylla." Å være på fylla gir i normal tale uttrykk for et langt høyere alkoholinntak enn det du selv ga inntrykk av i din konstruerte problemstilling - ergo kan det ikke sammenlignes. At både Hi og mannen hennes i den tråden begge har problemer er åpenlyst, og måten de holder på er uansvarlig og en form for omsorgssvikt fra begges side. Men å være full og ta seg av ungene er uholdbart og klart en bv-sak om de ikke skjerper seg. Det er bare trist når foreldre som liksom skal være voksne velger å ikke gjøre noe med problemene sine og så la det gå ut over barna. Kvinner eller menn som lever med en partner som drikker for mye må stille et ultimatum - enten alkoholkutt og behandling, eller brudd. Det er omsorgssvikt å la barn vokse opp i hjem med for mye alkohol. Uavhengig om det er mor eller far som drikker for mye. Men du kan ikke forvente samme svar i denne tråden så lenge du gir bare en brøkdel av informasjonen som Hi i den andre tråden kom med. Med mindre informasjon så må man spørre og prøve å få mer informasjon, noe du ikke ville gi, da kan du heller ikke forvente samme reaksjoner som det andre innlegget ga. I mange andre tråder hvor det er blitt fortalt om menns altfor store alkoholforbruk har jeg skrevet akkurat det samme som i den andre tråden (og her), at foreldre må ta ansvar, og om den som drikker ikke vil eller kan slutte å drikke eller holde alkoholforbruket på et akseptabelt nivå, da må den andre ta ansvar og flytte fra den med alkoholproblemer og gjøre sitt for å skåne barna i fremtiden. Igjen, konstruerer du en problemstilling for å sammenligne med en annen, da må du gjøre dem langt likere enn du greide å gjøre her. For de slutningene du trekker her trekker du på feil grunnlag, og da er de ikke gyldige. Anonymous poster hash: 07bd9...520
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2017 #21 Skrevet 24. januar 2017 Feil igjen. Fra Hi i den tråden: "Hver lørdag nå i lengre tid, så har jeg rett og slett vært på fylla." Å være på fylla gir i normal tale uttrykk for et langt høyere alkoholinntak enn det du selv ga inntrykk av i din konstruerte problemstilling - ergo kan det ikke sammenlignes. At både Hi og mannen hennes i den tråden begge har problemer er åpenlyst, og måten de holder på er uansvarlig og en form for omsorgssvikt fra begges side. Men å være full og ta seg av ungene er uholdbart og klart en bv-sak om de ikke skjerper seg. Det er bare trist når foreldre som liksom skal være voksne velger å ikke gjøre noe med problemene sine og så la det gå ut over barna. Kvinner eller menn som lever med en partner som drikker for mye må stille et ultimatum - enten alkoholkutt og behandling, eller brudd. Det er omsorgssvikt å la barn vokse opp i hjem med for mye alkohol. Uavhengig om det er mor eller far som drikker for mye. Men du kan ikke forvente samme svar i denne tråden så lenge du gir bare en brøkdel av informasjonen som Hi i den andre tråden kom med. Med mindre informasjon så må man spørre og prøve å få mer informasjon, noe du ikke ville gi, da kan du heller ikke forvente samme reaksjoner som det andre innlegget ga. I mange andre tråder hvor det er blitt fortalt om menns altfor store alkoholforbruk har jeg skrevet akkurat det samme som i den andre tråden (og her), at foreldre må ta ansvar, og om den som drikker ikke vil eller kan slutte å drikke eller holde alkoholforbruket på et akseptabelt nivå, da må den andre ta ansvar og flytte fra den med alkoholproblemer og gjøre sitt for å skåne barna i fremtiden. Igjen, konstruerer du en problemstilling for å sammenligne med en annen, da må du gjøre dem langt likere enn du greide å gjøre her. For de slutningene du trekker her trekker du på feil grunnlag, og da er de ikke gyldige. Anonymous poster hash: 07bd9...520 Ok. Jeg registrerer likevel (dette er jo ikke den aller første "alkoholtråden" på dib) at kvinners bruk og misbruk generelt kaller på sterkere og mer kategorisk fordømmende reaksjoner her på forumet. Det går ellers ikke an å lage en blåkopi av en annen tråd. Da vil ingen svare oppriktig. Selv tviholder du f eks på din demonisering av HI i den andre tråden, ved å tillegge henne et større forbruk enn min fiktive mann. Sannheten er: du ANER IKKE i noen av tilfellene. Anonymous poster hash: 9b282...25c
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #22 Skrevet 25. januar 2017 Ok. Jeg registrerer likevel (dette er jo ikke den aller første "alkoholtråden" på dib) at kvinners bruk og misbruk generelt kaller på sterkere og mer kategorisk fordømmende reaksjoner her på forumet. Det går ellers ikke an å lage en blåkopi av en annen tråd. Da vil ingen svare oppriktig. Selv tviholder du f eks på din demonisering av HI i den andre tråden, ved å tillegge henne et større forbruk enn min fiktive mann. Sannheten er: du ANER IKKE i noen av tilfellene. Anonymous poster hash: 9b282...25c Hvor mye du mener den fiktive mannen din drikker, det vet vi ikke - fordi du har valgt å ikke si noe om det, annet enn at han er litt slapp og trøtt dagen etter. I den andre tråden fikk vi helt tydelig og uten tvil vite at Hi gikk på fylla. Det er to vidt forskjellige scenarier og det at du fortsetter å nekte å se det viser bare at du fremdeles prøver å bevise det du selv tror. Ellers tror jeg vi leser ulike tråder her inne. Når noen skriver at mennene deres drikker altfor mye (full, tydelig beruset, antall enheter eller annet som viser at forbruket er altfor stort) da er jeg helt klar i mine tilbakemeldinger til damene deres. Og det er å komme seg bort, ev. gi dem én eneste sjanse til å oppsøke og gå fast i behandling og kutte alkohol samt gå i parterapi. Å fortsette å bo med en som misbruker alkohol eller er alkoholiker er omsorgssvikt. Nå var det Hi i den andre tråden som drakk altfor mye, da fikk hun de svarene hun fikk. Hadde mannen hennes skrevet inn her så ville han fått samme beskjed som jeg ellers gir til kvinner som bor med personer med alkoholproblemer - i tillegg til at han ville fått passet sitt påskrevet fordi han ikke beskytter barna mot sin fulle mor og overlater til en full/svært bakfull mor å ta dem på morgenen. Men du, du skrev ingenting om alkoholforbruk, så det kunne vi ikke vite noe om. Det var DITT valg å ikke skrive noe om det, bare at du ikke visste hvor mye Mr. Liksommann drikker. Og DU valgte å ikke gi mer informasjon. DU skapte din egen tråd, DU valgte å ikke gi noe informasjon. Vi som svarer kan kun svare ut fra de opplysningene du gir. Jeg holder fremdeles på mitt opprinnelige svar om dette hadde vært en reell problemstilling, forsøke å finne ut hvor stort forbruket er et par uker og så ta det opp med mannen. Siden du selv var så fraværende i tråden og ikke kommenterte noe som ga mer informasjon så var det heller ingen vits å snakke mer om hva du så burde gjort - for du valgte selv å bli fraværende i tråden. Om det er mor eller far som drikker for mye spiller ingen rolle, det er like skadelig for barna uansett. Anonymous poster hash: 07bd9...520
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #23 Skrevet 25. januar 2017 Herregud. Hvorfor skaffer du ikke en advokat i stedet? Det var et eksperiment. Anonymous poster hash: 9b282...25c
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #24 Skrevet 25. januar 2017 Hi i den tråden du refererer til sa selv at hun fremdeles var beruset når hun sto opp med barna og at de 'kanskje merket det'. Det er jo en helt annen sak enn din konstruerte problemstilling med en mann som er slapp dagen derpå. Det er også forskjell på å ta noen øl led en kompis i kjellerstuen enn å dra på fylla hver helg Dette kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Ellers er det jo flere som mener at hi sin mann har et problem og ikke bør drikke så ofte, så jeg sliter med å se denne dobbeltmoralen du hinter til. Mislykket ekspriment. Anonymous poster hash: 9acfb...bdd
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #25 Skrevet 25. januar 2017 Hi i den tråden du refererer til sa selv at hun fremdeles var beruset når hun sto opp med barna og at de 'kanskje merket det'. Det er jo en helt annen sak enn din konstruerte problemstilling med en mann som er slapp dagen derpå. Det er også forskjell på å ta noen øl led en kompis i kjellerstuen enn å dra på fylla hver helg Dette kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Ellers er det jo flere som mener at hi sin mann har et problem og ikke bør drikke så ofte, så jeg sliter med å se denne dobbeltmoralen du hinter til. Mislykket ekspriment. Anonymous poster hash: 9acfb...bdd Selvsagt kan det sammenlignes. Infoen var like sparsom i den andre tråden, men folk diktet videre på hennes eget innlegg i ganske betydelig grad. Anonymous poster hash: 9b282...25c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå