Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #1 Skrevet 23. januar 2017 Jeg måtte ha Ks med første baby grunnet sv.forgiftning. Er nå uke 26 og alt ser ok ut. Jordmor og lege på sykehus vil at jeg skal føde vaginalt hvis alt går fint. Men tanken på å ligge på rygg får meg til å få en slags angst, føler jeg kommer til å bli kvelt. Liggende stilling er jo veldig behagelig for jodmødrene men kanskje ikke den beste for mor? 😌 Så jeg lurer på om jeg kan velge fødestilling selv? Ser for meg å sitte på huk på gulvet, eller alle 4. Jeg kan ikke ha vannfødsel pågrunn av ks tidligere. Håper noen kan svare meg?🍀 Anonymous poster hash: 2c9f5...5de
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #2 Skrevet 23. januar 2017 Jeg lå på rygg da jeg fødte med lett hevet seng og det fungerte ikke for meg. Etter at jeg flyttet med til siden , altså at jeg lå på siden, syntes jeg alt gikk kjempefint. Jordmor skal finne en fødestilling som du mestrer. Du kan også nevne det i forkant at du ikke ønsker å ligge på rygg Anonymous poster hash: db489...f97
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #3 Skrevet 23. januar 2017 Du kan, ofte, velge fødestilling Jeg foretrekker dog å ligge på rygg... Etter ørten timer med rier så vil du kanskje også slappe av litt Begge mine fødsler var like lange, og jeg var utslitt mot slutten. Deilig å legge seg på rygg og bruke siste rest av krefter på å presse ut babyen. Anonymous poster hash: 2cc2c...3fc
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #4 Skrevet 23. januar 2017 Du kan velge fødestilling selv, det er bare om noe er galt så jordmor må ha fullt innsyn du må på rygg, og er noe galt tenker du ikke over fødestilling (tro meg, jeg har opplevd en fødsel med fastsittende skuldre). Du kan føde stående, sittende på fødekrakk, på alle fire, sittende i fødesengen (du kan heve ryggen på den) osv. Venninnen min fødte liggende på siden med nederste kne trekt opp og andre kne litt opp i luften (hun og mannen holdt sammen i det øverste benet mens ungen kom ut). Jeg har født stående i prekestol og sittende i den fødesengen. Den fødesengen er nesten som en gynekologstol hvor du kan heve ryggen ganske mye også er det åpning i sengen foran så jordmor kommer til, jeg satt veldig oppreist i den. Jeg har født 3 barn. Anonymous poster hash: 4c9b8...eb2
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #5 Skrevet 23. januar 2017 Det med fødestilling finner du ut underveis under fødselen. Problemfritt å endre stilling ved normalt forløp. Og når man må være i en stilling, så skyldes det årsaker som gjør at man ikke tenker noe over stillingen. Jeg har født mine begge i en slags gynekologstol. Da er ryggen mer sittende enn liggende. Og for meg har det fungert fint, selv om jeg ikke kunne ligge på ryggen de 6 siste månedene av svangerskapet, så merket jeg ingenting under fødselen til pusteproblemer. Anonymous poster hash: 919e4...ead
Snøfnugget Skrevet 23. januar 2017 #7 Skrevet 23. januar 2017 Ble tvunget over på rygg i siste fasen med nr 1, og det gjorde helt vanvittig vondt. Først og fremst var det helt jævlig i bekkenet å ligge sånn (hadde kraftig bekkenløsning). Nr2 ble ufrivillig født i badekar. Var ødelagt i halebenet i flere uker etterpå etter å ha presset mot den harde kanten i badekaret. Hadde jeg fått velge hadde det blitt stående på knær.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #8 Skrevet 23. januar 2017 Tusen takk for at dere deler erfaring. Alt er helt nytt for meg så jeg aner ikke hva jeg går til. Men ser for liggende i sengen og presse ville få meg kvelt. Kan være jeg har litt fødselsangst. Anonymous poster hash: 2c9f5...5de
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #9 Skrevet 23. januar 2017 Fødekrakk er genialt. Men derimot større sjans for å revne! Anonymous poster hash: a9b40...b4b
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #11 Skrevet 23. januar 2017 Men derimot større sjans for å revne! Anonymous poster hash: a9b40...b4b Har du noe bevis på det? Her på sykehuset sier ikke statistikken noe om det. Anonymous poster hash: 68525...b4d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #12 Skrevet 23. januar 2017 Har født to på rygg og en mens jeg stod på alle fire. Merket ikke særlig forskjell på de ulike stillingene, synes bare det er fryktelig vondt okke som😅 Hodeomkretsen på barnet er det som har gitt størst utslag på smerte i pressefasen, så du får satse på en baby i det nedre segmentet når det gjelder HO😁 Anonymous poster hash: f9325...57a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2017 #13 Skrevet 23. januar 2017 Jeg fikk bestemme sjøl, men jordmora så ikke videre blid ut når jeg bestemte meg for å ligge godt planta i en saccosekk med beina rett opp i været fordi det gjorde minst vondt. Siste innspurt lå jeg på rygg, og syns det var bedre enn på huk. Men ingenting slo den saccosekken. Anonymous poster hash: 65728...5ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå