Gå til innhold

Tips til handleliste cøliaki barn (helt ny i dette)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Kan noen gi meg tips til produkter vi trenger ha i hus for å erstatte kosten til barnet vårt? Det er så mye nytt for oss, og en grunnhandling må til.

-beste melblandinger

- gjevninger i supper

- enkle middager

- andre lure triks

Alt mottas med stor takk!

Anonymous poster hash: 3ff9a...c26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke cøliaki selv, men har en svigerinne som er.

De tipsene jeg har fått og bruker når hun er på besøk er maizena til jevning, pasta av rismel kjøpt på invandrerbutikker er bedre enn pasta av erstatningsmel på matbutikken og at det er større utvalg og bedre priser på glutenfri mat i Sverige.

Anonymous poster hash: 5b10d...a31
Skrevet

Jeg har ikke cøliaki selv, men har en svigerinne som er.

De tipsene jeg har fått og bruker når hun er på besøk er maizena til jevning, pasta av rismel kjøpt på invandrerbutikker er bedre enn pasta av erstatningsmel på matbutikken og at det er større utvalg og bedre priser på glutenfri mat i Sverige.

Anonymous poster hash: 5b10d...a31

Takk! 😊 Sverige er dessverre ikke aktuelt, bor på Vestlandet.

Skrevet

Helsekost: hampmel, arrowrot, kokosmel, bokhvetemel (det er en urt)

Maizenna

Er utallige muligheter 😊 Jeg styrer unna gluten siden jeg blir oppblåst, men jeg tenker aldri over det.

Pizzabunn lager vi av ost,fiberhusk, kvernede mandler og egg. Bunnen blir sprø og nydelig 😊 Lett å lage med ferdigrevet ost 😊

Anonymous poster hash: 027eb...fb6

Skrevet

Meld deg inn her, masse tips til gode måltider og alternativer til mat siden det ikke alltid bare er å erstatte mel med glutenfritt mel :)

https://www.facebook.com/groups/323930377885/?fref=ts

Ellers er det meste greit i butikker. Masse av Toro sitt er faktisk glutenfritt, hvertfall av kaker o.l. Ellers er det greit å bestille på nett da det gjerne er dyrt i matbutikkene.

Skrevet

Dersom ikke glutenfritt brød faller i smak nå i starten, kan det være lurt å kjøpe inn litt knekkebrød og glutenfrie frokostblandinger. Min datter er veldig glad i knekkebrød fra semper som heter grovknacke (eller noe sånt). Er ikke så mange butikker som har disse da, så storhandler når jeg først er på Coop Obs. Denne butikken har for øvrig mye glutenfritt, mye mer enn f.eks rema og kiwi.

Ellers kan jeg anbefale deg å gå på bakekurs i regi av Norsk Cøliakiforening. Glutenfri gjærbakst er ganske spesielt, og mange sliter med dette. På kurs får man mange gode tips (i tillegg til at det er kjekt å bake sammen med noen).

Anonymous poster hash: db2ab...840

Skrevet

En liten ting til; i bursdager har alle en tendens til å bake Toro sin langpannekake, da denne er glutenfri.

Jeg vil mye heller anbefale O'boy kaken fra Freia. Denne er også glutenfri, og MYE bedre.

(Toro har mye bra glutenfritt altså, men akkurat på sjokoladekaken holder de ikke helt mål...)

Anonymous poster hash: db2ab...840

Skrevet

Helsekost: hampmel, arrowrot, kokosmel, bokhvetemel (det er en urt)

Maizenna

Er utallige muligheter Jeg styrer unna gluten siden jeg blir oppblåst, men jeg tenker aldri over det.

Pizzabunn lager vi av ost,fiberhusk, kvernede mandler og egg. Bunnen blir sprø og nydelig Lett å lage med ferdigrevet ost

Har du lyst til å dele oppskrift på pizzadeig?

Anonymous poster hash: 92b3b...1f6

Skrevet

Har du lyst til å dele oppskrift på pizzadeig?

Ja, kommer senere når jeg har oppskrift foran meg 😉

Skrevet

Ja, kommer senere når jeg har oppskrift foran meg 😉

Pizzabunn, ett bakepapirkledt brett

- 4-5 dl revet ost

- 4 ss mandelmel/kvernede mandler

- 1 ts bakepulver

- 1 ts fiberhusk

- 4 egg

Bland sammen og la det svelle i 10 minutter. Forstek bunnen i 10 minutter på 180 grader (NB,varierer fra komfyr til komfyr)

Bon appetitt 😍

Skrevet

Tusen takk for gode tips alle! Pizzabunnoppskrift er lagret👍🏻

Skrevet

Pizzabunn, ett bakepapirkledt brett

- 4-5 dl revet ost

- 4 ss mandelmel/kvernede mandler

- 1 ts bakepulver

- 1 ts fiberhusk

- 4 egg

Bland sammen og la det svelle i 10 minutter. Forstek bunnen i 10 minutter på 180 grader (NB,varierer fra komfyr til komfyr)

Bon appetitt

Supert, tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...