Gå til innhold

Hvilke matvarer er sunne og metter godt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må jeg ta i et tak og komme meg ned i vekt. Problemet er at jeg spiser sjelden og da mye. Kan være flink på dagtid, men på kvelden ramler jeg av lasset og overspiser. Det kan godt gå 6-8 timer mellom hver gang jeg spiser, og da er det sånn typisk 4-6 brødskiver med f.eks salami.

Vet det er galskap, men jeg glemmer av å spise på dagtid og tar alt igjen på kvelden.

Må endre vanene men hva spise som gir metthetsfølelse, men som likevel er Sundt? Bør vel spise minst 5 måltider om dagen slik at jeg får opp forbrenningen min.

Anonymous poster hash: 046e9...a2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønnsaker

Frukt

Filet av fisk eller kylling

Egg

Grove knekkebrød

Bønner og linser

Havregryn og nøtter er også sunt og mettende, men har mye kalorier så du bør begrense mengden hvis du vil ned i vekt. F.eks 10 nøtter som et mellommåltid gir ca 100-150 kcal. 1 dl havregryn gir rundt 170 kcal.

Anonymous poster hash: cea1f...1aa

Skrevet

La meg bare avklare; med sunt mener du slankende.

En ting til, du bør ikke spise 5 måltider om dagen. Du kan altfor lite om mat og kosthold, og sjansen for at du går i pluss med kalorier med 5 måltider om dagen er stor.

Kalorifattig og mettende? Det er litt vanskelig, for kroppen reagerer ulikt på forskjellig mat.

Men rent kjøtt, ren fisk, tunfisk, grønnsaker, bønner, linser, cottage cheese, skinke, epler, salat, agurk, tomat, paprika, egg er bra mat. Svart kaffe. Ikke juice. Hjemmelaget smoodie.

Men du må lese deg opp.

Anonymous poster hash: 19b7b...708

Skrevet

Grønnsaker, tunfisk, nøtter (en håndfull som mellommåltid) bønner, linser, havre, avocado, etc

Anonymous poster hash: 27fc9...b46

Skrevet

Det vesentlige er hvor mye du spiser, ikke hvor mange måltider du deler det på. Veldig mange ender opp med å spise noe usunt hvis de ikke har spist på lenge, men hvis et eller to måltider om dagen passer for deg er det helt ok.

Grovt brød med skinke, ost og paprika er godt og gir metthetsfølelse.

Kyllingfilet og stekte poteter, uten olje, med salat til er mettende og magert.

Anonymous poster hash: e3d53...cb3

Skrevet

Les bloggen til Desiree Andersen www. fitfocuse.no og meld deg på et av oppleggene hennes, se også Facebook. Jeg er med på "5 kg ned på 30 dager", det fungerer så bra. Er ikke sulten, og blodsukkeret er så stabilt. Spiser hjemmebakte knekkebrød med mye pålegg og grønnsaker, proteinrundstykker, eggerøre, salat med masse proteiner, middager med 150 g proteiner og masse grønnsaker osv osv. Sunne fettkilder til alle måltid. 3 hovedmåltid og tre mellommåltid, frukt er lov. Dette fungerer! Men skal man gå må man i kaloriunderskudd og ha kontroll på mengden inn.

Anonymous poster hash: d3c87...0e7

Skrevet

For at du skal ha matvarer som metter godt må du ha rikelig med fett og protein til alle måltid. Eks så er ikke ett eple ett fullverdig måltid og du blir fort sulten.

Det at man må tenke på kalorier er bare tull. At man må forbruke mer kalorier enn man inntar har ikke rot i virkeligheten. Kroppen er mye mer avansert enn som så.

Kalorier forteller desstuen ingenting om matens næringsinnhold og kvalitet.

I motsetning til hva mange tror, blir man ikke tykk av å spise fett. Fett er mettende og har ingen påvirkning på blodsukkeret. Det gir jevn energi i motsetning til hvis du kun inntar karbohydrater til ett måltid.

Det er karbohydratene du bør kutte ned på om du vil ned i vekt. Karbohydrater gjør at det samler seg mer fett i kroppen.

Sunne matvarer er fisk, grønnsaker, kjøtt, avokado, meierismør, kokosolje, egg. Nøtter, frø, korn og belgvekster bør bløtlegges 8-12 timer for så og tørkes. Bløtleggingen gjør at næringa blir mer tilgjengelig og det blir lettere å fordøye.

Du kommer nok langt om du spiser når du er sulten og stopper når du er mett. Anbefaler disse bloggene på det varmeste : m.heleneragnhild.blogg.no (hun er ernæringsfysiolog) og saralossius.no

Anonymous poster hash: 82c32...a36

Skrevet

For at du skal ha matvarer som metter godt må du ha rikelig med fett og protein til alle måltid. Eks så er ikke ett eple ett fullverdig måltid og du blir fort sulten.

Det at man må tenke på kalorier er bare tull. At man må forbruke mer kalorier enn man inntar har ikke rot i virkeligheten. Kroppen er mye mer avansert enn som så.

Kalorier forteller desstuen ingenting om matens næringsinnhold og kvalitet.

I motsetning til hva mange tror, blir man ikke tykk av å spise fett. Fett er mettende og har ingen påvirkning på blodsukkeret. Det gir jevn energi i motsetning til hvis du kun inntar karbohydrater til ett måltid.

Det er karbohydratene du bør kutte ned på om du vil ned i vekt. Karbohydrater gjør at det samler seg mer fett i kroppen.

Sunne matvarer er fisk, grønnsaker, kjøtt, avokado, meierismør, kokosolje, egg. Nøtter, frø, korn og belgvekster bør bløtlegges 8-12 timer for så og tørkes. Bløtleggingen gjør at næringa blir mer tilgjengelig og det blir lettere å fordøye.

Du kommer nok langt om du spiser når du er sulten og stopper når du er mett. Anbefaler disse bloggene på det varmeste : m.heleneragnhild.blogg.no (hun er ernæringsfysiolog) og saralossius.no

En annen viktig faktor er å finne en livsstil du kan leve med og da er det å telle kalorier en dårlig idé. Det fungerer heller ikke å gå rundt å være sulten. Å overkjøre kroppens instinkter (sult) vil ikke fungere i lengden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...