Gå til innhold

Uenig med barnefar angående bursdagsselskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente sammen på snart 9 år. For noen år siden tok forholdet slutt, og jeg flyttet tilbake til mitt hjemsted, ca 20 km unna. Vi har 50/50 samvær og det går veldig fint. Hun går på skole der far bor.

Nå har hun snart bursdag, og har lyst å feire hos meg den dagen hun har bursdag, en søndag. Hun vil invitere alle jentene i klassen (7 stk).

For meg er dette helt greit, men far mener det er for mye å forlange av de andre foreldrene sine at de må bruke "hele søndagen sin" på at jenta deres skal i bursdag SÅ langt unna. Det er snakk om av ca 25 min med bil, hver vei.

Hva mener dere? Bør vi heller leie et lokale så alle slipper å reise "SÅ" langt?

JEG tenker jo at foreldrene kan samarbeide, og fylle flere barn i samme bil. Noen henter og noen bringer. Eventuelt kan jeg jo si at foreldrene er velkommen til å bli, så ikke det blir så mye "fram og tilbake", regner med vi holder på et par timer.

Hva mener du? Hva hadde du tenkt om barnet ditt ble invitert i bursdag 25 minutter unna?

Anonymous poster hash: b9452...cde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke løftet et øyenbryn. 25 minutter er virkelig ikke mye! :) 

Anonymous poster hash: 32655...370
Skrevet

De gangene barnet mitt er blitt invitert til bursdag 30 min unna, så har vi takket nei. I denne klassen er det 18 jenter, og 18 jenter+ minimum 5 foreldre ødelegger hva hodet mitt tåler av støy og "smalltalk" på ei uke. Skal man levere og hente, rekker man akkurat å komme hjem før det er ut på veien igjen. Orker ikke stresse for andres bursdag.

Kan ikke far ha det hjemme hos seg da? De færreste trenger å leie lokale for å få plass til 7 barn i et par timer.

Anonymous poster hash: fb14e...9d8

Skrevet

Det første jeg tenker er at det er rimelig hårreisende at dere har 50/50 når du flyttet 2 mil unna. 4 mil hver dag på det stakkars barnet.... jaja....

Men jo, jeg er enig med far. Kan dere ikke ha selskapet hos far?

Anonymous poster hash: 3bbed...72c
Skrevet

Jeg er nok litt enig med eksen din, synes det er litt langt med 25 min. Må dere leie, kan den ikke feires hjemme hos pappa?

Anonymous poster hash: fdc21...7cc
Skrevet

Enig med eksen din. Kan dere ikke feire der da?

Anonymous poster hash: 7a45a...97f
Skrevet

Vi har ei jente sammen på snart 9 år. For noen år siden tok forholdet slutt, og jeg flyttet tilbake til mitt hjemsted, ca 20 km unna. Vi har 50/50 samvær og det går veldig fint. Hun går på skole der far bor.

Nå har hun snart bursdag, og har lyst å feire hos meg den dagen hun har bursdag, en søndag. Hun vil invitere alle jentene i klassen (7 stk).

For meg er dette helt greit, men far mener det er for mye å forlange av de andre foreldrene sine at de må bruke "hele søndagen sin" på at jenta deres skal i bursdag SÅ langt unna. Det er snakk om av ca 25 min med bil, hver vei.

Hva mener dere? Bør vi heller leie et lokale så alle slipper å reise "SÅ" langt?

JEG tenker jo at foreldrene kan samarbeide, og fylle flere barn i samme bil. Noen henter og noen bringer. Eventuelt kan jeg jo si at foreldrene er velkommen til å bli, så ikke det blir så mye "fram og tilbake", regner med vi holder på et par timer.

Hva mener du? Hva hadde du tenkt om barnet ditt ble invitert i bursdag 25 minutter unna?

Haha, vi bor 25 minutter unna skole, barnehage og flesteparten av de andre i klassen til ungene. Vi må kjøre den veien HVER dag. Bursdager også. Ei i klassen til midterste bor 20 minutter unna på andre sida, dvs 45 minutter å kjøre i bursdag. De tilbyr oss alltid å bli der og ta en kaffe da😊. 25 minutter er helt normal avstand mange steder i landet ;)

Anonymous poster hash: 38aec...ea7

Skrevet

Takk for tilbakemelding 😊 Ja, jenta tar bussen 30 minutter til/fra hver dag (annenhver uke), men hun har aldri klaget på det. Hun har ei søster også da som tar buss, så de er jo to. Det er flere barn også som tar bussen samme vei. Men uansett, - det var ikke poenget.

Hun KAN feire hos far, men da må hun feire en god uke etter bursdagen sin, siden han er vekkreist på jobb.

Men poenget er jo at hun VIL feire her i år. Og jeg tenker jo at hun kan det. Er bare dumt om jentene ikke kommer...

Yi

Skrevet

Haha, vi bor 25 minutter unna skole, barnehage og flesteparten av de andre i klassen til ungene. Vi må kjøre den veien HVER dag. Bursdager også. Ei i klassen til midterste bor 20 minutter unna på andre sida, dvs 45 minutter å kjøre i bursdag. De tilbyr oss alltid å bli der og ta en kaffe da😊. 25 minutter er helt normal avstand mange steder i landet ;)

Anonymous poster hash: 38aec...ea7

Hehe, enig. Vi også kjører jo den veien hver gang hun skal i bursdag.. Men tror ikke at alle som får invitasjonen kommer til å tenke på det 🤔

Hi

Skrevet

Takk for tilbakemelding 😊 Ja, jenta tar bussen 30 minutter til/fra hver dag (annenhver uke), men hun har aldri klaget på det. Hun har ei søster også da som tar buss, så de er jo to. Det er flere barn også som tar bussen samme vei. Men uansett, - det var ikke poenget.

Hun KAN feire hos far, men da må hun feire en god uke etter bursdagen sin, siden han er vekkreist på jobb.

Men poenget er jo at hun VIL feire her i år. Og jeg tenker jo at hun kan det. Er bare dumt om jentene ikke kommer...

Yi

Du KAN invitere til bursdag hos deg, men du KAN risikere at noen takker nei pga reisevei.

Anonymous poster hash: fb14e...9d8

Skrevet

Ja, at noen takker nei kan jo skje uansett. Kanskje jeg bare skulle snakket med mødrene før vi skriver invitasjoner etc.

Selv om jeg ikke synes det burde være nødvendig 😝

Hi

Skrevet

Du kan ikke sammenligne at dere må kjøre samme strekning til bursdag, for det er du som har valgt å bosette deg langt unna der barna går på skole.

Jeg hadde ikke hatt problemer med å kjøre 25 min for at barnet mitt skulle i bursdag og kunne godt latt andre sitte på. Jeg syns det er koselig å ta en kopp kaffe og skravle med de andre foreldrene også, så hadde med glede ventet der mens bursdagen var.

Anonymous poster hash: ce73b...39c

Skrevet

25 minutter er ikke mye synes jeg. Det er den avstanden det blir her når noen inviterer til selskap på lekeland, noe som skjer omtrent halvparten av gangene for tiden. :P Nesten alle pleier å komme.

Anonymous poster hash: e5d56...8ac
Skrevet

Ja, at noen takker nei kan jo skje uansett. Kanskje jeg bare skulle snakket med mødrene før vi skriver invitasjoner etc.

Selv om jeg ikke synes det burde være nødvendig

Hi

Det er forskjell på at dere kjører den veien, for du har vagt å bosette deg såpass langt unna. Det har ikke de

Anonymous poster hash: fdc21...7cc

Skrevet

Her ville det blitt regnet som langt å kjøre. Det er ikke alle som har bil en gang, men når hun er så mye som 9 kjenner du vel en del av de andre gorrldrene ganske godt. Da kan du jo avtale med noen at de kan fylle bilen og skrive i invitasjonen at de dom vil ha skyss sier fra til dere og så fikser dere det.

Anonymous poster hash: 20a1f...976

Skrevet

Da ville jeg sendt ut en samlemail/SMS og hørt hva foreldrene tenker om saken. Dersom flertallet takker nei ville jeg vurdert å heller ta det hos far.

Skrevet

Takk for tilbakemelding Ja, jenta tar bussen 30 minutter til/fra hver dag (annenhver uke), men hun har aldri klaget på det. Hun har ei søster også da som tar buss, så de er jo to. Det er flere barn også som tar bussen samme vei. Men uansett, - det var ikke poenget.

Yi

Jeg hadde kjørt mitt barn uten problemer. Så hadde jeg tatt med hunden i bilen, og gått meg en tur mens selskapet varte.

Men poenget er jo ikke hva jeg eller alle andre på DiB ville ha gjort, men hva foreldrene til din datters venner vil gjøre. Hvis DE er villige til å kjøre, så er jo alt greit og fint. Er de ikke det, så er det fryktelig trist for datteren din, uansett hvor mange her inne som sier at de ville ha kjørt med glede.

Så det er kanskje rett og slett dem du må spørre.

Skrevet

Du kan jo sende foreldrene en forespørsel og høre hva de synes. Jeg hadde ikke synes det var noe problem å kjøre 25 min hver vei, men om foreldrene i din klasse kan jo synes det. I klassen til datteren min er det en jente som har bursdag i forbindelse med vinterferie. Da forhører de seg med foreldrene angående hvor mange det er som reiser bort og avgjør så om det tar selskapet da likevel eller ikke. Du kan jo gjøre det samme. Spørre hvor mange som kommer til å komme. Er det mange nok kan du ha selskapet, hvis ikke flytter du det. 

Lykke til. Håper datteren din for en fin bursdag :)

Anonymous poster hash: 0d7f4...24b
Skrevet

Har du et par foreldre du kjenner som du kan alliere deg med? Vi feiret bursdag en 20-25 minutter unna der flesteparten bor en gang, men da organiserte vi transport. Det var foreldre som tilbød seg å kjøre, men vi ordnet det sånn at bestefar og min søster hentet ungene på en avtalt plass og så leverte de dem hjemme igjen etter selskapet.

Skrevet

Her har ungen vært invitert i bassengbursdag 2 mil unna ingen av barna bodde i nærheten av dette bassenget. Gikk sammen med en annne foreldrer, hvor den ene bringte og den andre hentet, var også et til barn med på turen.

Kunne ikke tenkt meg at barnet ikke skulle få gå i bursdag pga lang reisevei.

Anonymous poster hash: 5f7d0...e2f
Skrevet

Gjør det noe å feire 1-2 uker etter bursdagen da?

Heller det enn at mange takker nei pga det er for langt å kjøre.

Vi har flyttet 40 minutter unna barnehagen å forventet jo ikke at foreldrene skal kjøre så langt bare for en bursdag.

Så vi leiet barnehagen ettersom de aller fleste bor rundt der.

Anonymous poster hash: fbe0a...388
Skrevet

Jeg hadde nok ikke ofret 3 timer av helga pga en klassebursdag, nei. For langt å kjøre og jeg er ikke noe glad i å sitte å småprate så lenge med andre som jeg jeg ikke kjenner så godt.

Anonymous poster hash: 42878...af8
Skrevet

For oss som vokste opp på bygda var 25min virkelig helt normalt, både for å reise i bursdager og på "etter skolen"-besøk. Det er ikke langt!

Anonymous poster hash: b9811...64e

Skrevet

2 mil er da virkelig ikke langt å kjøre.

Tro meg, det er en lengde alle kommer til å kjøre barna mye når de skal rundt om kring på ting senere i oppveksten.

Guttungen ble bedt i bursdag 3.7 mil unna, det synes jeg var litt langt, men dro selvfølgelig.

Når man får barn er det ikke alt en synes er like gøy, ikke alt en personlig har lyst til å bruke tid på. Men sånn er det, litt må man ofre.

Inviter i bursdag hjemme hos deg hvis det er det jenta vil.

Men hvis dere har noen butikker i nærheten hadde jeg holdt selskapet innenfor åpningstidene, dvs unngått søndag. Da kan de som kjører handle imellomtiden hvis de vil, det er jo noe de fleste må uansett.

Skrevet

Siden de er nokså få i klassen, ville jeg loddet stemningen blant foreldrene før jeg leverte ut invitasjoner. Noen steder er folk vant til å kjøre to mil og vel så det til hva som helst, mens andre steder er det vanlig å ha alt innenfor noen få kilometer. Foreldrenes innstilling preges nok noe av hvor dere bor, men sikker kan du ikke bli før du spør dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...