Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #1 Skrevet 21. januar 2017 Når jeg ser artikler som den som står på www.sol.no og i Aftenposten om at det er så og så mange som lever på hemmelig adresse og det skal liksom være så fælt for alle dem. Jeg og datteren min på 10 år har levd på hemmelig adresse i flere år, noe som har ført til at vi har kunnet bo en plass og ikke flytte rundt, slik vi gjorde før vi fikk det. Når jeg ser slike artikler blir jeg redd det skal bli vanskeligere å få det. Det er da ikke sånn at alle som forfølger slutter med det etter en liten stund, slik de må gjøre dersom fotlenke skal være en vits. Det er også mange måter å forfølge på, feks å bruke andre. Vi har levd et trygt og godt liv så lenge vi har hatt hemmelig adresse, det er så synd at de ikke klarer å se at ikke alle saker er like. Anonymous poster hash: f3f6c...675
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #2 Skrevet 21. januar 2017 Jeg har stor sympati med din og din datters situasjon! Jeg tror ikke du vil bli fratatt muligheten til å leve på hemmelig adresse selv om mannen dere må skjule dere for skulle få en omvendt voldsalarm. Dere har jo en ordning som har fungert i flere år. Så lenge dere har fått innvilget hemmelig adresse/identitet så tror jeg ikke dere blir fratatt den retten - spesielt ikke siden det faktisk har fungert bra for dere. Jeg er enig i at det er håpløst å innføre generelle ordninger hvis man ikke kan ta hensyn til de individuelle sakene. Det er jo mange steder det ikke vil være hensiktsmessig med en slik omvendt voldsalarm heller. Bor man f.eks. en time unna nærmeste politistasjon i et stort politidistrikt, så kan jo politiet i realiteten være et par timer unna hvis overgriper skulle nærme seg. Da må området overgriper ikke kan komme innenfor være svært stort. Jeg mener at vi burde ha helt andre og strengere tiltak for de som utgjør en konstant fare for andre. Vi hadde et tilfelle i vår familie for mange år tilbake, en som var svært voldelig mot familien. Der fikk han valget - enten bli anmeldt og straffet (var klare beviser), eller aldri komme tilbake til byen. Hvis han kom innenfor kommunens grenser så ville han bli anmeldt umiddelbart. Men dette er en god del år tilbake, tror det var på 70-tallet, og da var vel slikt litt enklere. Samfunnet var også litt mer gjennomsiktig enn nå, så det var gode sjanser for at han raskt ville blitt oppdaget. Det er nok ikke mulig i dag. Men jeg mener at man f.eks. kunne gitt begrensninger på voldspersonens bevegelsesområde. F.eks. at han kun fikk oppholde seg innenfor kommunen og noen få tilstøtende kommuners grenser. Med en omvendt voldsalarm så ville man da bli varslet om han beveget seg utenfor dette området, og da ville man hatt lenger tid på seg til å varsle de som han har vært voldelig mot. Det kunne også blitt åpnet for at personen kunnesøke om å få reise andre steder i landet, men da kun etter søknad og da også med oppdatering av voldsalarmen, at det da ble lagt restriksjoner om at personen kun kunne følge et oppsatt reiseprogram og kun oppholde seg på avtalte steder. All bevegelse utenfor dette kunne da utløse den omvendte voldsalarmen. Jeg vet at det er noen problemer tilknyttet dette mtp. menneskerettighetene, men jeg mener likevel at det kan forsvares lovmessig siden alternativet er at flere andre personer blir fratatt sine rettigheter (slik du og din datter blir når dere må leve på hemmelig adresse, ikke kunne ha kontakt med tidligere familie/venner, ikke være på sosiale medier osv.). Jeg tror det blir en endring til det bedre, men jeg tror dessverre at det tar tid. Men jeg tror ikke at du og din datter vil miste muligheten til å leve på hemmelig adresse siden det tydeligvis har fungert veldig bra for dere. Klem <3 Anonymous poster hash: bcaa9...41f
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #3 Skrevet 21. januar 2017 Jeg har stor sympati med din og din datters situasjon! Jeg tror ikke du vil bli fratatt muligheten til å leve på hemmelig adresse selv om mannen dere må skjule dere for skulle få en omvendt voldsalarm. Dere har jo en ordning som har fungert i flere år. Så lenge dere har fått innvilget hemmelig adresse/identitet så tror jeg ikke dere blir fratatt den retten - spesielt ikke siden det faktisk har fungert bra for dere. Jeg er enig i at det er håpløst å innføre generelle ordninger hvis man ikke kan ta hensyn til de individuelle sakene. Det er jo mange steder det ikke vil være hensiktsmessig med en slik omvendt voldsalarm heller. Bor man f.eks. en time unna nærmeste politistasjon i et stort politidistrikt, så kan jo politiet i realiteten være et par timer unna hvis overgriper skulle nærme seg. Da må området overgriper ikke kan komme innenfor være svært stort. Jeg mener at vi burde ha helt andre og strengere tiltak for de som utgjør en konstant fare for andre. Vi hadde et tilfelle i vår familie for mange år tilbake, en som var svært voldelig mot familien. Der fikk han valget - enten bli anmeldt og straffet (var klare beviser), eller aldri komme tilbake til byen. Hvis han kom innenfor kommunens grenser så ville han bli anmeldt umiddelbart. Men dette er en god del år tilbake, tror det var på 70-tallet, og da var vel slikt litt enklere. Samfunnet var også litt mer gjennomsiktig enn nå, så det var gode sjanser for at han raskt ville blitt oppdaget. Det er nok ikke mulig i dag. Men jeg mener at man f.eks. kunne gitt begrensninger på voldspersonens bevegelsesområde. F.eks. at han kun fikk oppholde seg innenfor kommunen og noen få tilstøtende kommuners grenser. Med en omvendt voldsalarm så ville man da bli varslet om han beveget seg utenfor dette området, og da ville man hatt lenger tid på seg til å varsle de som han har vært voldelig mot. Det kunne også blitt åpnet for at personen kunnesøke om å få reise andre steder i landet, men da kun etter søknad og da også med oppdatering av voldsalarmen, at det da ble lagt restriksjoner om at personen kun kunne følge et oppsatt reiseprogram og kun oppholde seg på avtalte steder. All bevegelse utenfor dette kunne da utløse den omvendte voldsalarmen. Jeg vet at det er noen problemer tilknyttet dette mtp. menneskerettighetene, men jeg mener likevel at det kan forsvares lovmessig siden alternativet er at flere andre personer blir fratatt sine rettigheter (slik du og din datter blir når dere må leve på hemmelig adresse, ikke kunne ha kontakt med tidligere familie/venner, ikke være på sosiale medier osv.). Jeg tror det blir en endring til det bedre, men jeg tror dessverre at det tar tid. Men jeg tror ikke at du og din datter vil miste muligheten til å leve på hemmelig adresse siden det tydeligvis har fungert veldig bra for dere. Klem <3 Anonymous poster hash: bcaa9...41f Takk, jeg håper du har rett. For oss har det fungert utmerket, vi lever så og si normalt, at vi ikke kan bruke våre navn på sosiale medier er ingen stor deal. Jeg har blitt forespeilet at det skal være besøksforbud, men det hadde ikke fungert i vårt tilfelle. Anonymous poster hash: f3f6c...675
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #4 Skrevet 21. januar 2017 Takk, jeg håper du har rett. For oss har det fungert utmerket, vi lever så og si normalt, at vi ikke kan bruke våre navn på sosiale medier er ingen stor deal. Jeg har blitt forespeilet at det skal være besøksforbud, men det hadde ikke fungert i vårt tilfelle. Anonymous poster hash: f3f6c...675 Så godt at dere kan leve tilnærmet normalt med den ordningen dere har! Krysser fingrene for at dere får videreført ordningen og at dere får leve i fred i fremtiden ogs! <3 Anonymous poster hash: bcaa9...41f
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #5 Skrevet 21. januar 2017 Så godt at dere kan leve tilnærmet normalt med den ordningen dere har! Krysser fingrene for at dere får videreført ordningen og at dere får leve i fred i fremtiden ogs! <3 Anonymous poster hash: bcaa9...41f Takk :-) Det skremmer meg når de bare trekker fram sakene der hemmelig adresse har vært en belastning og ikke de der det har vært en hjelp. Anonymous poster hash: f3f6c...675
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2017 #6 Skrevet 21. januar 2017 Takk :-) Det skremmer meg når de bare trekker fram sakene der hemmelig adresse har vært en belastning og ikke de der det har vært en hjelp. Anonymous poster hash: f3f6c...675 Det forstår jeg godt. Begge sider er jo viktig å få frem. Kanskje du bør ta kontakt med Aftenposten og be dem skrive den andre siden også - de tilfellene som du og din datter er representanter for, de som har svært god hjelp av hemmelig adresse? Det kan gjøres uten at din og din datters identitet blir avslørt. Anonymous poster hash: bcaa9...41f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå