Gå til innhold

Innflytterne har tatt over hele bygda vår


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har flytta fra bygda og kjenner klaustrofobien bare ved å lese denne tråden...

 

"Det er sånn det alltid har vært, og det er sånn det skal fortsette" sørger for at ungdom flytter vekk, innflyttere ikke får innpass og bygdene dør ut.

 

Anonymous poster hash: 6eb65...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er jo dét som er poenget. Vi er mange i utgangspunktet mange nok og det var bærekraftig, fram til to hele klasser, lag og foreninger blir tvunget til byen. Dette er jo ikke frivillig.

Foreldrene drar jo selvfølgelig dit barna deres er. Etterpå skjer jo alt i byen, med tivoli, oppvisninger osv. og da er det selvfølgelig ikke mange nok igjen til å lage arrangement i skolegården.

Ikke meningen å "ta igjen makta", men vi må finne løsninger som rommer både by og bygd.

 

Anonymous poster hash: 1ee54...3ff

Poenget er vel snarere at du har en tanke du ikke har fått med deg mange nok andre på å dele. Du kan ikke skylde innflytterne for å gjøre endringer og påstå de tvinger klasser til og delta. Ett sted på veien har dere bygdefolket sluppet arrangementet og da trår andre til. Skjer det så forrandringer skal det naturligvis klages. Alt bør gjøres som før.... Få med deg folk du, så er "problemet" løst

 

Anonymous poster hash: 6b365...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det jo faktisk slik at disse som tror de eier hele bygda faktisk eie omtrent hele bygda. Det er gjerne de som eier jordene, skogen og alt som ikke er privathus.

 

Anonymous poster hash: f2846...5d9

Her er det snakk om ert bolig felt ikke mye jorder i sikte her gitt. De eier ikke ett fnugg mer en det vi gjør 🙄. Går jo ikke rundt på privat eiendom..

 

 

Anonymous poster hash: f0490...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om ert bolig felt ikke mye jorder i sikte her gitt. De eier ikke ett fnugg mer en det vi gjør 🙄. Går jo ikke rundt på privat eiendom..

 

 

Anonymous poster hash: f0490...c8b

Du snakker jo om "plassen ved vannet" og naturen der dere bor. Det er noen som eier dette også og ofte er det lokalbefolkningen.

 

 

Anonymous poster hash: f2846...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel snarere at du har en tanke du ikke har fått med deg mange nok andre på å dele. Du kan ikke skylde innflytterne for å gjøre endringer og påstå de tvinger klasser til og delta. Ett sted på veien har dere bygdefolket sluppet arrangementet og da trår andre til. Skjer det så forrandringer skal det naturligvis klages. Alt bør gjøres som før.... Få med deg folk du, så er "problemet" løst

 

Anonymous poster hash: 6b365...ab3

Å hoj... Som jeg har skrevet er dette noe FAU har bestemt. De går ikke rundt å samler stemmer fra innbyggerne i bygda. Det var 2 år det satt fler innflyttere enn "bygdefolk" der og da ble alt dette gjort om på.

Ja, vi vil jobbe for å gjøre om på dette, ikke nødvendigvis for å gjøre det akkurat som det ble gjort før, men finne en løsning som gagner flere.

 

Men la nå 17.Mai-diskusjonen være over.

Jeg brukte det som ett eksempel på hvordan bygdefolk KAN bli kjørt over av innflytterne.

 

Jeg kan lett se begge sider av diskusjonen bygdefolk vs. innflyttere.

Mange feller å gå i uansett hvilken side man står på, dessverre..

 

 

Anonymous poster hash: 1ee54...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hoj... Som jeg har skrevet er dette noe FAU har bestemt. De går ikke rundt å samler stemmer fra innbyggerne i bygda. Det var 2 år det satt fler innflyttere enn "bygdefolk" der og da ble alt dette gjort om på.

Ja, vi vil jobbe for å gjøre om på dette, ikke nødvendigvis for å gjøre det akkurat som det ble gjort før, men finne en løsning som gagner flere.

 

Men la nå 17.Mai-diskusjonen være over.

Jeg brukte det som ett eksempel på hvordan bygdefolk KAN bli kjørt over av innflytterne.

 

Jeg kan lett se begge sider av diskusjonen bygdefolk vs. innflyttere.

Mange feller å gå i uansett hvilken side man står på, dessverre..

 

 

Anonymous poster hash: 1ee54...3ff

Mulig jeg har tungt for det da altså, men det er nå en gang slik at passer man ikke på og la seg representere i Fau er det flertallet som avgjør og så lenge kommunen ikke arrangerer 17. mai, men lar Fau gjøre det tar de avgjørelser basert på hva flertallet der sier. Det er en helt kurrant og demokratisk prosess. Den så ikke dere komme og dere klager etterpå. Vi kan gjerne droppe diskusjonen, men jeg synes den er av interesse! Hva med og heller ønske endringer velkommen, eller reagere før de er gjennomført i praksis? Hva med og heller selv ta ansvar for utviklingen istedenfor å klage og skylde på innflyttere hvis ting ikke blir som en håper eller tenker? Man kan ikke regne med at innflyttere bryr seg eller vet om hva som alltid er gjort og skal dere unngå slike endringer må dere engasjere dere selv og stå opp for hva dere tror på. Dere er antagelig i flertall, men gjør vel som her; krangler så mye internt at dere ikke klarer ha en felles mening ut. Da blir det vanskelig!

 

 

Anonymous poster hash: 6b365...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du snakker jo om "plassen ved vannet" og naturen der dere bor. Det er noen som eier dette også og ofte er det lokalbefolkningen.

 

 

Anonymous poster hash: f2846...5d9

Det er 100% kommune eid! Dette står oppført ved skilt så dette er jeg 100% sikker på. Det er også kommuneniler som klipper plen og diverse så det er jeg som sagt sikker på. De eier kun huset og deres lille hageflekk.

 

Anonymous poster hash: f0490...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet til min hjembygd for 10 år siden. Det er utenfor Bergen

Det nye feltet var planlagt, men ikke satt opp. Var sikkert naivt at vi ikke forsto hvor negativt det kom til å bli med så mange nye husstander.

Husene er fine, små og mye billigere enn i Bergen.

 

Familiene son konmer har ikke tilknytning her, de er ute etter å komme inn på boligmarkedet, det er mye skilsmisse familier, og få av de nye barna som har kjernefamilierrygghet. Vet jo ikke om det er årsaken, men det er mye tull på skolen med barna fra feltet.

 

Veiene her er heller ikke dimensjonert for økningen i trafikk som kom med disse 50 nye husene. Mange kan ikke kjøre bil, ikke kan de møte og ikke kan de rygge.

 

Bonden som fikk solgt utgis det nye feltet tjente gode penger, og flyttet her i fra. Resten av bygd må leve med at stedet er ødelagt.

 

Når vi flyttet hit, sto vi mellom her, Bergen eller London. Vi ønsket å bo på landet, en tilsvarende ramme rundt livet som jeg hadde som barn. Det skjedde ikke. Nå bygges det videre ut.

 

Badeplassene våre er overfylt om sommeren. Det er også et problem for oss med alle disse bikkjene som er i feltet, og blir luftet i resten av bygda.

 

Slik er det rundt hele Bergen, det raserer bygdene. Jeg vil gjerne ha ting sim før! Ville jeg hatt noe nytt, så kunne vi jo bosatt oss på et sted som er slik som vi vil ha det.

 

Anonymous poster hash: 6819e...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂 Jeg trur jeg dauer! Det er bare å ønske bygdesamfunnet lykke til med utviklingen! 😂

 

Anonymous poster hash: 6b365...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har tungt for det da altså, men det er nå en gang slik at passer man ikke på og la seg representere i Fau er det flertallet som avgjør og så lenge kommunen ikke arrangerer 17. mai, men lar Fau gjøre det tar de avgjørelser basert på hva flertallet der sier. Det er en helt kurrant og demokratisk prosess. Den så ikke dere komme og dere klager etterpå. Vi kan gjerne droppe diskusjonen, men jeg synes den er av interesse! Hva med og heller ønske endringer velkommen, eller reagere før de er gjennomført i praksis? Hva med og heller selv ta ansvar for utviklingen istedenfor å klage og skylde på innflyttere hvis ting ikke blir som en håper eller tenker? Man kan ikke regne med at innflyttere bryr seg eller vet om hva som alltid er gjort og skal dere unngå slike endringer må dere engasjere dere selv og stå opp for hva dere tror på. Dere er antagelig i flertall, men gjør vel som her; krangler så mye internt at dere ikke klarer ha en felles mening ut. Da blir det vanskelig!

 

 

Anonymous poster hash: 6b365...ab3

😂 Du er suveren. Ja, jeg kan gi ett svar til. (Tror kansje noen synes diskusjonen sklei ut, så derfor ville jeg stoppe.)

 

Saken har vært oppe i FAU i flere år. Mindre endringer er blitt gjort. Blant annet å flytte bygda's feiring (alt fra kirke, tog og arrangement) en time før, slik at alle kunne rekke til byen i god tid innen festlighetene begynner der. Vi har kuttet ned ruten til toget med 2/3 deler, barna må nå kjøres til det nye stedet toget går fra.

Det første året sponset FAU buss på elevene. Men siden FAU's økonomi har gått betraktelig ned, må nå foreldrene kjøre de, noe som resulterer i mye kaos og (ikke minst) venting. Dette tar jo ekstra lang tid.

Da måtte vi bytte om på tiden igjen, slik at de som ville til byen etterpå, skulle ha god tid. Så nok en gang ble alt flyttet en time til tidligere.

 

Alt dette var forslag fra innflyttere som vil ha minst mulig pes på 17.Mai i bygda og mer tid til å kose seg i byen.

Vet du, det ble tatt opp, godkjent og gjort om på uten altfor mye tull. Selvfølgelig protester noen, men her er det flertallet som bestemmer.

So far, so good. ☺

 

Men nå er det nå en gang sånn at vi korttenkte innbyggere ikke går på forhånd og legger en slagplan på hvordan vi kan erobre den gjeve tittelen "klassekontakt", for å få sitte i FAU, for å få vår vilje.

Fordi vi ikke føler oss truet av innbyggerne.

 

Joda, de har, hver for seg, kommet med mange forslag om endring. Noe til det positive, noe til det negative. Som så har blitt vurdert av hele FAU, som har fokus for hva som er best for de det gjelder.

 

Men i denne saken ble det, så fort innflytterne var i flertall, gjort drastiske endringer, i negativ retning for mange parter.

Det undrer meg at det er viktigere at poden får med seg alt i byen (les: det store toget), enn at bygda's eldste og yngste skal få en fin tradisjonsrik feiring...

Det er vel da jeg bare måtte sette meg ned og innse forskjellen på innflytterne og bygdefolket.

 

Jeg vet så klart at det finnes en og annen tullinger i alle folkeslag. Vi har da absolutt tullinger her på bygda også.

Men dette er noe annet. Vi er ulike. Så ja, jeg kan love deg at her skal det i framtiden skal passes på at det ikke kun sitter innflyttere i FAU. Ikke fordi de er tette, men vi tenker tydeligvis annerledes.

Bygdefolket tenker på alle bygda's innbyggere, innflytterne vil ha bygda's goder men fortsatt leve sitt anonyme, selvsentrerte, enkle liv.

 

😂😂 Neida, dette er satt på spissen altså.

 

Men jo, jeg ble overrasket. Ikke over at det blir forandringer, men graden av det denne gangen og at ingen klarte å forutse det økonomiske tapet og ødeleggelsene av en gammel tradisjon. Dèt er jeg vel mest overrasket over. Det neste jeg har hørt er at noen vil kutte ut det lille vi har igjen, det koster mer enn det gir økonomisk og er mer slitsomt enn at det er verdt det.

 

Men dèt skjer ikke.

De fikk prøve.

Nå er det nok.

Nå må vi finne løsninger.

 

...og ja, første løsning hadde jo vært å ikke ha flertall på noen av sidene, i FAU. Men det skal vel vanskelig la seg gjøres å styre... 😜😄

 

Anonymous poster hash: 1ee54...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet til min hjembygd for 10 år siden. Det er utenfor Bergen

Det nye feltet var planlagt, men ikke satt opp. Var sikkert naivt at vi ikke forsto hvor negativt det kom til å bli med så mange nye husstander.

Husene er fine, små og mye billigere enn i Bergen.

 

Familiene son konmer har ikke tilknytning her, de er ute etter å komme inn på boligmarkedet, det er mye skilsmisse familier, og få av de nye barna som har kjernefamilierrygghet. Vet jo ikke om det er årsaken, men det er mye tull på skolen med barna fra feltet.

 

Veiene her er heller ikke dimensjonert for økningen i trafikk som kom med disse 50 nye husene. Mange kan ikke kjøre bil, ikke kan de møte og ikke kan de rygge.

 

Bonden som fikk solgt utgis det nye feltet tjente gode penger, og flyttet her i fra. Resten av bygd må leve med at stedet er ødelagt.

 

Når vi flyttet hit, sto vi mellom her, Bergen eller London. Vi ønsket å bo på landet, en tilsvarende ramme rundt livet som jeg hadde som barn. Det skjedde ikke. Nå bygges det videre ut.

 

Badeplassene våre er overfylt om sommeren. Det er også et problem for oss med alle disse bikkjene som er i feltet, og blir luftet i resten av bygda.

 

Slik er det rundt hele Bergen, det raserer bygdene. Jeg vil gjerne ha ting sim før! Ville jeg hatt noe nytt, så kunne vi jo bosatt oss på et sted som er slik som vi vil ha det.

 

Anonymous poster hash: 6819e...382

Å herregud, tenk at dere fikk skilsmissefamilier tiil bygda deres, for en skam.............

 

Anonymous poster hash: 93269...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å herregud, tenk at dere fikk skilsmissefamilier tiil bygda deres, for en skam.............

 

Anonymous poster hash: 93269...344

Det å få mange skillsmissefamiliwr på et sted gir en del ekstra utfordringer. Noe av det viktigste er at barna er så mye borte og at familiene ofte har mye av fokuset på ting som foregår andre steder enn der de bor. Det blir veldig tydelig på dager som 17.mai.

I tillegg har disse familiene ofte flyttet til stedet på grunn av at de ikke har råd til å bo mer sentralt, ikke fordi de egentlig ønsker å bo der.

 

Vi har et slikt felt rett ved her vi bor. I jula var det mørkt i minst 2/3 av leilighetene. Selv om barna våre har venner der var det ingen å leke med hele juleferien. De som bor der var enten hos den andre forelderen eller hos besteforeldre.

På 17.mai er det også tomt der. Barna feirer andre steder. Korpset mangler musikanter, fotballagent mangler spillere osv.

 

Anonymous poster hash: f2846...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi flyttet til min hjembygd for 10 år siden. Det er utenfor Bergen

Det nye feltet var planlagt, men ikke satt opp. Var sikkert naivt at vi ikke forsto hvor negativt det kom til å bli med så mange nye husstander.

Husene er fine, små og mye billigere enn i Bergen.

 

Familiene son konmer har ikke tilknytning her, de er ute etter å komme inn på boligmarkedet, det er mye skilsmisse familier, og få av de nye barna som har kjernefamilierrygghet. Vet jo ikke om det er årsaken, men det er mye tull på skolen med barna fra feltet.

 

Veiene her er heller ikke dimensjonert for økningen i trafikk som kom med disse 50 nye husene. Mange kan ikke kjøre bil, ikke kan de møte og ikke kan de rygge.

 

Bonden som fikk solgt utgis det nye feltet tjente gode penger, og flyttet her i fra. Resten av bygd må leve med at stedet er ødelagt.

 

Når vi flyttet hit, sto vi mellom her, Bergen eller London. Vi ønsket å bo på landet, en tilsvarende ramme rundt livet som jeg hadde som barn. Det skjedde ikke. Nå bygges det videre ut.

 

Badeplassene våre er overfylt om sommeren. Det er også et problem for oss med alle disse bikkjene som er i feltet, og blir luftet i resten av bygda.

 

Slik er det rundt hele Bergen, det raserer bygdene. Jeg vil gjerne ha ting sim før! Ville jeg hatt noe nytt, så kunne vi jo bosatt oss på et sted som er slik som vi vil ha det.

 

Anonymous poster hash: 6819e...382

Hvilken retning fra Bergen ? Vi er tilflyttere fra Bergen i en bygd utenfor Bergen. Vi trives godt på "landet"

 

Anonymous poster hash: c1ece...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å herregud, tenk at dere fikk skilsmissefamilier tiil bygda deres, for en skam.............

 

Anonymous poster hash: 93269...344

Det er helt vilt! Tenk at det bygges nye hus!!!!

 

Anonymous poster hash: 1f7e0...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet til min hjembygd for 10 år siden. Det er utenfor Bergen

Det nye feltet var planlagt, men ikke satt opp. Var sikkert naivt at vi ikke forsto hvor negativt det kom til å bli med så mange nye husstander.

Husene er fine, små og mye billigere enn i Bergen.

 

Familiene son konmer har ikke tilknytning her, de er ute etter å komme inn på boligmarkedet, det er mye skilsmisse familier, og få av de nye barna som har kjernefamilierrygghet. Vet jo ikke om det er årsaken, men det er mye tull på skolen med barna fra feltet.

 

Veiene her er heller ikke dimensjonert for økningen i trafikk som kom med disse 50 nye husene. Mange kan ikke kjøre bil, ikke kan de møte og ikke kan de rygge.

 

Bonden som fikk solgt utgis det nye feltet tjente gode penger, og flyttet her i fra. Resten av bygd må leve med at stedet er ødelagt.

 

Når vi flyttet hit, sto vi mellom her, Bergen eller London. Vi ønsket å bo på landet, en tilsvarende ramme rundt livet som jeg hadde som barn. Det skjedde ikke. Nå bygges det videre ut.

 

Badeplassene våre er overfylt om sommeren. Det er også et problem for oss med alle disse bikkjene som er i feltet, og blir luftet i resten av bygda.

 

Slik er det rundt hele Bergen, det raserer bygdene. Jeg vil gjerne ha ting sim før! Ville jeg hatt noe nytt, så kunne vi jo bosatt oss på et sted som er slik som vi vil ha det.

 

Anonymous poster hash: 6819e...382

"det er mye skilsmisse familier, og få av de nye barna som har kjernefamilierrygghet."

 

Fæle greier. Ender vel med brannstiftelse og voldtekt.

 

Anonymous poster hash: af65b...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...