Gå til innhold

Mistanke om psykisk utvikslingshemming i voksen alder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utover lærevansker; hva er tegn på dette?

Jeg bekymrer med litt for noen. Hun har alltid virket litt kort, lite orientert generelt og barnslig/underutviklet for alderen.

Noen med innspill?

Anonymous poster hash: d600f...850

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrevet

Beklager autokorrektfeil.

HI.

Skrevet

Tre kriterier ligger til grunn:

- forsinket eller mangelfull utvikling av evnenivå, en iq på 69 eller mindre.

- forsinket eller mangelfull utvikling av adaptive ferdigheter, feks selvhjelpsferdigheter, sosiale ferdigheter.

- oppstått før fylte 18 år.

Anonymous poster hash: 92877...8cc

Skrevet

Hei. Jeg jobber med dette,og du kan sende bekymring til kommunelegen dersom du ikke vet hvem som er fastlege.

For alt du vet kan hun allerede være i systemet,men det er noen som "faller mellom to stoler" under oppveksten,og disse kommer til oss.

Vi gjør en utredning,og noen ganger er det ikke noe galt kognitivt sett,men andre årsaker til at de har den atferden de har.

Bekymrer du deg så ta det videre 😊

Anonymous poster hash: 5671b...46a

Skrevet

Av nysgjerrighet:

Hvordan kan noen gå gjennom 18 år med foreldres omsorg, 5 år med barhehage, 12 år med skole, et utall kontroller på helsestasjon osv uten at utviklingshemming blir mistenkt og utredet?

Jeg veit om et par stk som er lettere utviklingshemmet, allerede før skolealder merket vi jevnaldrede at heisen ikke gikk helt opp. Ene er nå uføretrygdet fordi hun ikke fungerer på arbeidsplasser (faktisk mest sosialt, arbeid kan hun utføre men hun kan ikke gå en uke uten å ende i konflikt. Måtte søutte på tilrettelagt jobb også pga dette), og den andre er i jobb.

Anonymous poster hash: 6b8fc...f74

Skrevet

Hei. Jeg jobber med dette,og du kan sende bekymring til kommunelegen dersom du ikke vet hvem som er fastlege.

For alt du vet kan hun allerede være i systemet,men det er noen som "faller mellom to stoler" under oppveksten,og disse kommer til oss.

Vi gjør en utredning,og noen ganger er det ikke noe galt kognitivt sett,men andre årsaker til at de har den atferden de har.

Bekymrer du deg så ta det videre

Anonymous poster hash: 5671b...46a

Hva skjer hvis noen sender en slik bekymringsmelding til kommunelegen? Må ikke voksne folk ta kontakt selv dersom de ønsker helsehjelp? Jeg trodde det bare var når det var fare for selvmord at man kan tvinge voksne til å motta helsehjelp. (Ikke Hi,bare nyskjerrig.

Anonymous poster hash: fe8df...c33

Skrevet

Tusen takk for gode svar!

Siden personen har små barn så bekymrer dette meg i økende grad. Folk rundt henne har alltid antatt at hun bare er litt enkel. Bl.a. forstår hun ikke begreper, vet lite om verden generelt, o.l.

Hva er egentlig forskjellen på å være god, gammeldags dum og PU? Beklager om jeg spør dum og er lite politisk korrekt nå. B

Jeg mener ikke å støte noen.

HI.

Skrevet

Tusen takk for gode svar!

Siden personen har små barn så bekymrer dette meg i økende grad. Folk rundt henne har alltid antatt at hun bare er litt enkel. Bl.a. forstår hun ikke begreper, vet lite om verden generelt, o.l.

Hva er egentlig forskjellen på å være god, gammeldags dum og PU? Beklager om jeg spør dum og er lite politisk korrekt nå. B

Jeg mener ikke å støte noen.

HI.

Det er mange fler jeg vil kalle dumme enn psykisk utviklingshemmede akkurat som det er mange fler som er smarte enn som er genier.

Egentlig betyr det vel ikke noe om moren har en diagnose eller ikke. Hvis barna hennes ikke blir tatt godt nok vare på melder du til barnevernet. Det er behandlingen barna får som er viktig, ikke hvorfor mor eventuelt behandler dem dårlig.

Anonymous poster hash: ad7b0...37c

Skrevet

Det er mange fler jeg vil kalle dumme enn psykisk utviklingshemmede akkurat som det er mange fler som er smarte enn som er genier.

Egentlig betyr det vel ikke noe om moren har en diagnose eller ikke. Hvis barna hennes ikke blir tatt godt nok vare på melder du til barnevernet. Det er behandlingen barna får som er viktig, ikke hvorfor mor eventuelt behandler dem dårlig.

Du har selvfølgelig helt rett. Takk for et klokt svar.

HI

Skrevet

Der har vi da en sak i media hvor foreldrene ble fratatt tvillinger på fødestuen, som har vist at det ikke stemmer.

Anonymous poster hash: 3355d...ce9

Skrevet

Der har vi da en sak i media hvor foreldrene ble fratatt tvillinger på fødestuen, som har vist at det ikke stemmer.

Anonymous poster hash: 3355d...ce9

Eller har det nå egentlig vist seg at det ikke stemmer...?

Anonymous poster hash: 5dd93...fa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...