Gå til innhold

Kutte ut dagsoving, barnehagen vil ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt er 2 år og 9 mnd gammelt og vi har i hele høst og vinter slitt enormt med legging en, barnet er ikke trøtt i det hele tatt og bare hopper og ler, står opp 100 ganger og får ikke sove før 21-22 tiden uansett hvor riktig vi gjør alt med faste rutiner, bader og leser på sengen osv. Vi ee konsekvente, følger tilbake til senga uten oppmerksomhet uttallige ganger og barnet får aldri stå opp igjen eller leke, men han sovner likevel ikke. Hjemme begynte barnet allerede før sommeren å kutte ned på sovingen selv, sov kortere og en del dager sov han ikke, men vi fortatte med en liten lur de fleste dagene likevel pga det ble gjerne litt senere kvelder i ferien. I begynnelsen etter barnehagestart var barnet naturlig nok mer trøtt pga mange nye inntrykk og tidligere morgen og det var greit for oss at de lot barnet sove en time. I begynnelsen fungerte det bra, men etterhvert som barnet ble trygg i bhg så merket vi at legging en ble vanskeligere og vi har tatt opp dette med bhg flere ganger. De holder på sitt og mener at barn på 1 og 2 år absolutt bør sove og at søvn avler søvn og at barnet vårt er trøtt på formiddagen. Jeg tenker nå at barnet er nok trøtt på formiddagen fordi det sovner for sent hver kveld. Det er uholdbart fordi barnet holder søsken våken hver kveld og dette gjør at vi foreldre får ingen hvile eller alenetid om kveldene. Er jeg helt urimelig her hvis jeg sier at nå får vi rett og slett prøve en stund uten den duppen og se hvordan der går? Jeg tenker at barnet er jo snart 3 år og dette er dessuten et barn som ikke har lange bhg dager og ikke må vekkes eller våkner så veldig tidlig (sover til 7.00-7.15). At barnet er litt trøtt på formiddagen eller ettermiddagen i en overgangsperiode må vi regne med, men det tror jeg går seg til ganske fort. Når sluttet deres å sove på dagtid og hvordan gjorde dere det i forhold til barnehagen?

Anonymous poster hash: 64c18...5b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bestemmer (sammen med pappaen😉), ikke barnehagen. Hvis du sier barnet ikke skal sove, så må de forholde seg til det. Mitt ene barn sluttet å sove på dagen da han var 2 år og 3mnd og barnehagen var helt enig. De sa også at det er normalt at barnet blir ekstra trøtt på dagtid en periode. Forlang at de ikke legger barnet og fortell dem at det er bedre for barnet å sove hele natta en å sove en kort natt og en kort lur på dagen.

Anonymous poster hash: 580b2...f32

Skrevet

Dere er ikke urimelige! Det er helt hårreisende at barnehagen styrer på den måten!

Anonymous poster hash: 36e4f...ed2

Skrevet

Vår sluttet av seg selv et en-tomåneder før toårsdagen sin. Barnehagen var bare glad for at vi sa det ikke gjorde noe om han ikke sov, siden de brukte evigheter på å få han til å sove (ofte fikk de han uansett ikke til å sove). Han sa bare "ikke sove, vil gå ut" og ferdig med den saken. Barnehagen vår ble som sagt bare glad.

Dette er det dere som foreldre som bestemmer. Han kan jo få en hvilestund i barnehagen å lese bok eller sånn midt på dagen om han er sliten. Det er nok dere hjemme på ettermiddagen som evt vil oppleve mest frustrasjon hvis han er trøtt uansett. Men hvis han går på småbarnsavdeling og alle sover er det ofte pga pauseavvikling, møter osv er vanskeligere å få til om en voksen må være med ett barn. Men de må uansett tilpasse dagen etter de behovene barna har. Ta det opp med barnehagen.

Skrevet

Du bestemmer!

Barnet mitt sluttet å sove før jul. Blir tre i mars. Var skikkelig på "overtid" med dagsoving. Sovnet seint på kvelden og var selvfølgelig kjempetrøtt på morgen og formiddag. Vi kuttet dagtidssøvnen og nå legges det uten tull, ca kl 19. Våkner selv nå klokken er 06-06.30. Samarbeider godt med barnehagen og de var helt enige i at det var på tide å slutte med soving på dagtid.

Anonymous poster hash: 75cdc...106
Skrevet

Barn er forskjellig. Ta det opp med styrer.

Anonymous poster hash: 92119...1e4

Skrevet

Min fikk fra han var 2 år og 3 mnd. Tilbud om sove. Noen ganger sov han maks 30 min andre ganger ikke. Før han var 2.5 så sluttet han. Bhg så at han ikke trengte mer søvn og fikk heller 1 time alene med en voksen på avdeling. Spilte spill ol. Fornøyd han😊

Anonymous poster hash: b32e6...0b0

Skrevet

Datteren min sluttet å sove på dagen da hun var akkurat to år. Vi hadde samme problem som dere om kvelden. Etter to, ganske tøffe, tilvenningsuker så begynte hun å sove lengre om natta og selve leggingen var null problem.

Anonymous poster hash: 7d657...f6e

Skrevet

Dere bestemmer! Men dere bør jo gå i en dialog med barnehagen.

Du skriver f.eks ingenting om hvordan der gjør det i helger og på fridager hjemme. Nå har dere vel akkurat hatt en periode med juleferie. Hvir barnet da hadde 1-2 uker fri fra barnehagen hvor dere helt kuttet ut dagsovingen, så bør dere kunne si til barnehagen at barnet nå har sluttet å sove på datid. Det samme hvis barnet ikke sover på datid i helgene. Men dersom der holder på dagsovingen i helgene og ferier, men vil kutte ut dagsovingen i barnehagen fordi dere skal ha egentid på kvelden, så blir argumentet litt absurd.

Anonymous poster hash: ab127...d30

Skrevet

Vår jente blir 3 nå i mars og sover enda i barnehagen. I følge de sovner hun slltid ved borde etter lunsj.... vel, om hun ikke hadde styra sånn på kvelden som din så hadde hun kanskje fått bok søvn. Samme problem her..

Skrevet

min sov til han var ca 3 i bhg, da ville han ikke mer, kan fint stoppe nå, det bestemmer dere, ikke bhg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...