Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #1 Skrevet 19. januar 2017 Billig! Jeg kunne tenke meg å bosette meg der som ingen skulle tru at nokon kunne bu i ett års tid for å prøve/opplevelsen sin skyld. Kan gjerne ta over pass av eventuelle husdyr! MEN, hvor i hule heite finner man et slikt sted? Noen som vet? Og tror dere det er "skadelig" for barn og tas ut av A4 livet i ett år og gjøre noe annet? Anonymous poster hash: 061b6...557
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #2 Skrevet 20. januar 2017 Billig! Jeg kunne tenke meg å bosette meg der som ingen skulle tru at nokon kunne bu i ett års tid for å prøve/opplevelsen sin skyld. Kan gjerne ta over pass av eventuelle husdyr! MEN, hvor i hule heite finner man et slikt sted? Noen som vet? Og tror dere det er "skadelig" for barn og tas ut av A4 livet i ett år og gjøre noe annet? Anonymous poster hash: 061b6...557 Skadelig er det nok ikke. Hvor i landet vil du, da? Det er hundrevis av små tomme gårdsbruk og hus i Nord-Norge, Telemark, på Vestlandet, oppover flatbygdene og på Finnskogen. Anonymous poster hash: 4f2c9...0b6
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #3 Skrevet 20. januar 2017 Sjekk ut finnmark. Gamvik Skjånes Nervei Skaidi Anonymous poster hash: c3e6e...abd
Marriet Skrevet 20. januar 2017 #4 Skrevet 20. januar 2017 Tenker du at barna skal gå på skole eller skal de undervises hjemme? Hvis du vil ha tilgang på skole er Tinn i Telemark plassen. Her er jeg sikker på du kan få leid etil gammelt gårdsbruk for en slikk og ingenting, krever normalt vedlikehold og kanskje noen utbedringer. Jeg kjenner flere som driver med det det. Hvis du skal ha hjemmeundervisning finnes det mange mer eller mindre gudsforlatte "fjordhull" i Finnmark. Kårhamn, Kvalfjord, Sørvær og Breivikbotn. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #5 Skrevet 20. januar 2017 Sigdal/Flesberg i Buskerud har også en hel del steder som er gudsforlatte. Kilde: jeg har bodd der. Barn har godt av å lære seg å bruke sin fantasi og sin skaperkraft for å få til noe. Anonymous poster hash: 82741...6d3
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #6 Skrevet 20. januar 2017 Jeg vet ikke helt hva vi har tenkt, men ungene skal få kjenne på utfordringer! Vi skal ha vær og skal de på skole skal det ikke være en selvfølge at været gjør det mulig å komme dit hver dag feks. Gjerne måtte ta hest, båt eller scooter etc for å komme dit. Det må! være fin natur, ensomt, enkelt og mye vær! Finner jeg drømmeplassen og skolen er umulig må vi vel nesten ha mulighet for noe nettilgang, også tar vi hjemmeundervisning på strak arm 💪 Det skal være et "friår", men ikke fra læring! Noen som kan anbefale en plass? Ikke Finnskogen eller Telemark (vi bor det ene stedet og ferierer det andre 😂) Hi Anonymous poster hash: 061b6...557
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #7 Skrevet 20. januar 2017 Finnmark er bra. Der blir du lett kjent med andre og utfordrende vær er det nok av. Skjedde flere ganger i min oppvekst at vi ikke kom oss på skolen Pga det var for kaldt til at man kunne gå utendørs. Skolen ble da stengt. Finnes flere gudsforlatte plasser mellom Karasjok og Kautokeino.. Anonymous poster hash: a4163...481
Marriet Skrevet 20. januar 2017 #8 Skrevet 20. januar 2017 Jeg vet ikke helt hva vi har tenkt, men ungene skal få kjenne på utfordringer! Vi skal ha vær og skal de på skole skal det ikke være en selvfølge at været gjør det mulig å komme dit hver dag feks. Gjerne måtte ta hest, båt eller scooter etc for å komme dit. Det må! være fin natur, ensomt, enkelt og mye vær! Finner jeg drømmeplassen og skolen er umulig må vi vel nesten ha mulighet for noe nettilgang, også tar vi hjemmeundervisning på strak arm 💪 Det skal være et "friår", men ikke fra læring! Noen som kan anbefale en plass? Ikke Finnskogen eller Telemark (vi bor det ene stedet og ferierer det andre 😂) Hi Anonymous poster hash: 061b6...557 Da hadde jeg valgt et "fjorhåll" i Finnmark. Der er du avhengig av båt. Vær er det mer enn nok av. Noen av småplassene har små lokale skoler. Du har også mulighet til å ta "lokalen" inn til Alta dersom det skulle være noe du trenger.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #9 Skrevet 20. januar 2017 Så tøffe dere er. Vi snødde inne på Hovden en gang, er jo langt fra noe gudsforlatt sted, men veiene ble stengt pga snø. Synes det var dritskummelt jeg, tenkte at om noen av oss blir akutt syke og må på sykehus med en gang så skjer det sikkert nå Gjorde selvfølgelig ikke det da, ingen blindtarmbetennelse eller hjerteatakk i mils omkrets... Anonymous poster hash: b2af4...9d1
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #10 Skrevet 20. januar 2017 Lofoten... Finn en forlatt øy eller bosett deg innerst inni en av bygdene hvor det ikke bor folk lengre. Da går det skolebuss, men ikke når det er storm da. Sikkert masse forlatte gamle hus på Finn. Se på hva som er billigst, de gamle husene ligger ofte uegnet til. Anonymous poster hash: 949ed...cd4
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #11 Skrevet 20. januar 2017 Jeg vet ikke helt hva vi har tenkt, men ungene skal få kjenne på utfordringer! Vi skal ha vær og skal de på skole skal det ikke være en selvfølge at været gjør det mulig å komme dit hver dag feks. Gjerne måtte ta hest, båt eller scooter etc for å komme dit. Det må! være fin natur, ensomt, enkelt og mye vær! Finner jeg drømmeplassen og skolen er umulig må vi vel nesten ha mulighet for noe nettilgang, også tar vi hjemmeundervisning på strak arm 💪 Det skal være et "friår", men ikke fra læring! Noen som kan anbefale en plass? Ikke Finnskogen eller Telemark (vi bor det ene stedet og ferierer det andre 😂) Hi Anonymous poster hash: 061b6...557 Oppe på Møsstrond er det enten båt eller scooter som duger. Men du vil ikke ha Telemark? Hva med Indre Troms, da? Oppe i Dividalen i Målselv får dere i alle fall ikke mange naboer. Hvis det skal være mer kystnært, vil jeg foreslå Landegode, Selvær, Lovund eller Sleneset på Nordlandskysten. Anonymous poster hash: 4f2c9...0b6
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #12 Skrevet 20. januar 2017 Takk for mange gode tips! Hvor finner man disse hus/hyttene til en fornuftig penge? Jeg kikker på finn og noe aner meg at fraflytta plasser er gitt opp? Hvordan komme i kontakt med eiere av slike steder? "Problemet" med Telemark er at vi allerede har tilgang på et hus der, men plassen er både med strøm, vann, bilvei og noen få meter til buss. Skolen 9 km unna og bare velstand. Ser ikke helt for meg at livet blir så velsig annerledes av å være der 😂 Samtidig som jeg ikke tørr si til familien at Telemark er tingen, bare ikke DET huset 🙈😂 Sårt tema... Moro å komme litt lengre "ut på landet", eller i miljøer vi ikke er så kjent som ved havet feks. Jeg er ikke så redd for ikke å få hjelp osv i tide. Her vi bor nå bor vi i sentrum, men i et område av Hedemark som ikke fraflyttes direkte lengre, men det er ikke så populært kan du si. Vi kan gå til alt (ikke jobb!) osv, men kommunale tjenester legges ned. Feks er ikke lege alltid i umiddelbar nærhet lenger, men fraktes til stedet med helikopter. Kjekt om været er bra, ellers er det liten hjelp. Lensmannskontoret er sentralisert et godt stykke unna. Gjort for å spare penger... Hjelper ikke bo sentralt når man uansett ønsker det litt utryggere og vanskelig for folk for å spare penger. Togstoppet er fjernet osv osv... Det er kanskje bare i Oslo/Trondheim/Bergen/Tromsø etc og noen mil utenfor man tenker seg folk skal bo *sukk* Og i byene sliter man med køer og ambulanser som ikke kommer frem osv osv..., kommer selv fra Oslo. Nei, man er aldri 100 % trygg og noen sjanser får man ta 😂 Hi Anonymous poster hash: 061b6...557
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #13 Skrevet 20. januar 2017 Høres spennende ut! Men har du tenkt igjennom hvordan det vil være for barna å flytte fra alt og alle de kjenner for så å måtte gjøre det igjen om ett år? Anonymous poster hash: f8671...e64
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #14 Skrevet 20. januar 2017 jeg vet ikke hvorfor, men fikk en feeling av at du burde lese The Continuum Concept, og deretter leve livets lykkelige dager.. wherever it may be <3 Anonymous poster hash: d0e40...368
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #15 Skrevet 20. januar 2017 Oppe på Møsstrond er det enten båt eller scooter som duger. Men du vil ikke ha Telemark? Hva med Indre Troms, da? Oppe i Dividalen i Målselv får dere i alle fall ikke mange naboer. Hvis det skal være mer kystnært, vil jeg foreslå Landegode, Selvær, Lovund eller Sleneset på Nordlandskysten. Anonymous poster hash: 4f2c9...0b6 I dividalen i Målselv bor det jo mange folk !! er masse aktiviteter dor barna osv Anonymous poster hash: 2be28...802
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #16 Skrevet 20. januar 2017 Høres spennende ut! Men har du tenkt igjennom hvordan det vil være for barna å flytte fra alt og alle de kjenner for så å måtte gjøre det igjen om ett år? Anonymous poster hash: f8671...e64 Nei, ikke utover at jeg tenker ett år går veldig fort og kanskje vi har godt av å oppleve noe annet og erfare at ikke noe har forandret seg når vi returnerer. Jeg ønske meg barn som tør gå sine egne veier og tør satse, noe som kanskje er lettere hvis man en gang har erfart at det ikke er "farlig"? Dette gjøres i dialog med barna uansett selvfølgelig Hi Anonymous poster hash: 061b6...557
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #17 Skrevet 20. januar 2017 jeg vet ikke hvorfor, men fikk en feeling av at du burde lese The Continuum Concept, og deretter leve livets lykkelige dager.. wherever it may be <3 https://www.youtube.com/watch?v=mmnrTBFu6hg Anonymous poster hash: d0e40...368 Finnes det på norsk/tekstet etc? Blir så sliten av å følge nøye med på engelsk/lese 😳 Yes, I know - hjerneskade 🙈😂Hi Anonymous poster hash: 061b6...557
Marriet Skrevet 20. januar 2017 #18 Skrevet 20. januar 2017 Takk for mange gode tips! Hvor finner man disse hus/hyttene til en fornuftig penge? Jeg kikker på finn og noe aner meg at fraflytta plasser er gitt opp? Hvordan komme i kontakt med eiere av slike steder? "Problemet" med Telemark er at vi allerede har tilgang på et hus der, men plassen er både med strøm, vann, bilvei og noen få meter til buss. Skolen 9 km unna og bare velstand. Ser ikke helt for meg at livet blir så velsig annerledes av å være der 😂 Samtidig som jeg ikke tørr si til familien at Telemark er tingen, bare ikke DET huset 🙈😂 Sårt tema... Moro å komme litt lengre "ut på landet", eller i miljøer vi ikke er så kjent som ved havet feks. Jeg er ikke så redd for ikke å få hjelp osv i tide. Her vi bor nå bor vi i sentrum, men i et område av Hedemark som ikke fraflyttes direkte lengre, men det er ikke så populært kan du si. Vi kan gå til alt (ikke jobb!) osv, men kommunale tjenester legges ned. Feks er ikke lege alltid i umiddelbar nærhet lenger, men fraktes til stedet med helikopter. Kjekt om været er bra, ellers er det liten hjelp. Lensmannskontoret er sentralisert et godt stykke unna. Gjort for å spare penger... Hjelper ikke bo sentralt når man uansett ønsker det litt utryggere og vanskelig for folk for å spare penger. Togstoppet er fjernet osv osv... Det er kanskje bare i Oslo/Trondheim/Bergen/Tromsø etc og noen mil utenfor man tenker seg folk skal bo *sukk* Og i byene sliter man med køer og ambulanser som ikke kommer frem osv osv..., kommer selv fra Oslo. Nei, man er aldri 100 % trygg og noen sjanser får man ta 😂 Hi Anonymous poster hash: 061b6...557 Hvis du er interessert i en fjord i vest Finnmark kan du sende meg en pm så skal jeg sette deg i kontakt med noen som kan hjelpe deg
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #19 Skrevet 20. januar 2017 Jeg vet ikke helt hva vi har tenkt, men ungene skal få kjenne på utfordringer! Vi skal ha vær og skal de på skole skal det ikke være en selvfølge at været gjør det mulig å komme dit hver dag feks. Gjerne måtte ta hest, båt eller scooter etc for å komme dit. Det må! være fin natur, ensomt, enkelt og mye vær! Finner jeg drømmeplassen og skolen er umulig må vi vel nesten ha mulighet for noe nettilgang, også tar vi hjemmeundervisning på strak arm 💪 Det skal være et "friår", men ikke fra læring! Noen som kan anbefale en plass? Ikke Finnskogen eller Telemark (vi bor det ene stedet og ferierer det andre 😂) Hi Anonymous poster hash: 061b6...557 Finnes ei øy langt uti i nord-Norge som heter selvær. Der må man ta båt 30 min for å komme til skolen da den skolen de hadde er nedlagt grunnet for få elever. Det er 50 fastboende der. Butikk har de endelig fått og den er åpen 3-4 dager i uken og en dag i uken kommer det hvalbåt. Det er fantastisk natur og bare små, herpa biler som kjører sånn ca veldig lite. Skal man handle klær eller andre ting, kan man ta båt til Sandnessjøen (tror denne tar 1 time) eller til Bodø (tror det tar 4 timer) eller man kan bestille i posten dersom de klarer å levere post grunnet vær på sjøen og bilferien fra fastlandet ikke går ved dårlig vær. Anonymous poster hash: 79e81...8fd
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #20 Skrevet 20. januar 2017 Har du i det hele tatt satt deg inn i hva du ønsker å gjøre her, samt hvilken konsekvenser det kan få? Tror du at det er med lett hjerte familiene i Finnmark sitter innesnødd? Du nevner også skoleskyss med hest, båt, scooter... Kan du bruke noe av dette? Du sier i tillegg du ønsker mye ver, har du prøvd dette? Vært utsatt for orkan, snøstorm osv? Men, det som bekymrer meg mest er kanskje at du tar så lett på manglende tilgang til lege. Greit legen er avhengig av å fraktes med helikopter til dere hvis noe er akutt i dag. Men, vil tro at bygden du bor i er ikke helt isolert fra omverden, ergo kan dere selv gjøre til lege eller få sykebil frem til dere. Dette er faktisk ikke mulig i de områdene du drømmer så romantisk om... Anonymous poster hash: 600b2...771
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #21 Skrevet 20. januar 2017 Takk for mange gode tips! Hvor finner man disse hus/hyttene til en fornuftig penge? Jeg kikker på finn og noe aner meg at fraflytta plasser er gitt opp? Hvordan komme i kontakt med eiere av slike steder? "Problemet" med Telemark er at vi allerede har tilgang på et hus der, men plassen er både med strøm, vann, bilvei og noen få meter til buss. Skolen 9 km unna og bare velstand. Ser ikke helt for meg at livet blir så velsig annerledes av å være der 😂 Samtidig som jeg ikke tørr si til familien at Telemark er tingen, bare ikke DET huset 🙈😂 Sårt tema... Moro å komme litt lengre "ut på landet", eller i miljøer vi ikke er så kjent som ved havet feks. Jeg er ikke så redd for ikke å få hjelp osv i tide. Her vi bor nå bor vi i sentrum, men i et område av Hedemark som ikke fraflyttes direkte lengre, men det er ikke så populært kan du si. Vi kan gå til alt (ikke jobb!) osv, men kommunale tjenester legges ned. Feks er ikke lege alltid i umiddelbar nærhet lenger, men fraktes til stedet med helikopter. Kjekt om været er bra, ellers er det liten hjelp. Lensmannskontoret er sentralisert et godt stykke unna. Gjort for å spare penger... Hjelper ikke bo sentralt når man uansett ønsker det litt utryggere og vanskelig for folk for å spare penger. Togstoppet er fjernet osv osv... Det er kanskje bare i Oslo/Trondheim/Bergen/Tromsø etc og noen mil utenfor man tenker seg folk skal bo *sukk* Og i byene sliter man med køer og ambulanser som ikke kommer frem osv osv..., kommer selv fra Oslo. Nei, man er aldri 100 % trygg og noen sjanser får man ta 😂 Hi Anonymous poster hash: 061b6...557 Bare et tips til hvordan du kan finne en slik leiepris, finn området du vil til. Send lokalbutikken en forespørsel om de kan henge opp en lapp (en du sender med) hvor det står hva du er på jakt etter. Det er iallefall det jeg ville gjort Anonymous poster hash: 05dec...30b
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #22 Skrevet 20. januar 2017 Tenker du at barna skal gå på skole eller skal de undervises hjemme? Hvis du vil ha tilgang på skole er Tinn i Telemark plassen. Her er jeg sikker på du kan få leid etil gammelt gårdsbruk for en slikk og ingenting, krever normalt vedlikehold og kanskje noen utbedringer. Jeg kjenner flere som driver med det det. Hvis du skal ha hjemmeundervisning finnes det mange mer eller mindre gudsforlatte "fjordhull" i Finnmark. Kårhamn, Kvalfjord, Sørvær og Breivikbotn. Lykke til! Ja,Tinn er en kjempeplass!Her får du "bo langt inne i skogen" følelsen,samtidig som du egentlig bor rimelig sentralt. Nydelig natur, varm sommer og skikkelig vinter.Anbefales! Anonymous poster hash: c04c2...02e
Marriet Skrevet 20. januar 2017 #23 Skrevet 20. januar 2017 Har du i det hele tatt satt deg inn i hva du ønsker å gjøre her, samt hvilken konsekvenser det kan få? Tror du at det er med lett hjerte familiene i Finnmark sitter innesnødd? Du nevner også skoleskyss med hest, båt, scooter... Kan du bruke noe av dette? Du sier i tillegg du ønsker mye ver, har du prøvd dette? Vært utsatt for orkan, snøstorm osv? Men, det som bekymrer meg mest er kanskje at du tar så lett på manglende tilgang til lege. Greit legen er avhengig av å fraktes med helikopter til dere hvis noe er akutt i dag. Men, vil tro at bygden du bor i er ikke helt isolert fra omverden, ergo kan dere selv gjøre til lege eller få sykebil frem til dere. Dette er faktisk ikke mulig i de områdene du drømmer så romantisk om... Anonymous poster hash: 600b2...771 Jeg er østlending og har bodd i Finnmark i 7 år. Sitter innesnødd i stormen as we speak. Jeg synes du krisemaksimerer noe voldsomt. Det er eksotisk! Vakkert! Slitsomt og spennende. Hvis man har lyst på et eventyr et år synes jeg det er en kjempe ide! Det er kanskje 5 stormer i løpet av vinteren som gjør at man blir isolert sånn som nå. Ellers er det muligheter. Sykehuset er ikke i umiddelbar nærhet men det er det ikke om du er på tur på vidda heller. Jeg er enig i at HI burde tenke nøye igjennom hva hun gjør. Men altså folk lever helt fint her altså. Og går ikke rundt med dødsangst pga manglende akutt helsetilbud.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #24 Skrevet 20. januar 2017 Hva med Folldal i NordØsterdalen? Spennende med 45 minusgrader og to meter med snø?Moskus rundt husvegger og fire mil til nærmeste nabo. MANGE ledige hus, sjekk ut kommunesidens egen boligside. Anonymous poster hash: c04c2...02e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2017 #25 Skrevet 20. januar 2017 Jeg er østlending og har bodd i Finnmark i 7 år. Sitter innesnødd i stormen as we speak. Jeg synes du krisemaksimerer noe voldsomt. Det er eksotisk! Vakkert! Slitsomt og spennende. Hvis man har lyst på et eventyr et år synes jeg det er en kjempe ide! Det er kanskje 5 stormer i løpet av vinteren som gjør at man blir isolert sånn som nå. Ellers er det muligheter. Sykehuset er ikke i umiddelbar nærhet men det er det ikke om du er på tur på vidda heller. Jeg er enig i at HI burde tenke nøye igjennom hva hun gjør. Men altså folk lever helt fint her altså. Og går ikke rundt med dødsangst pga manglende akutt helsetilbud. Nå overdriver du litt betydningen av det jeg har skrevet. Har på ingen måte verken hevdet eller antydet at noen sitter med dødsangst for at de sitter innesnødd. Er født og oppvokst på ei øy på vestlandskysten og vet selv alt om å sitte værfast og hvor gøy dette var for oss barna som slapp skole. Men, hadde ikke satt meg selv og barna mine i en slik situasjon bare fordi barna mine trengte en realitycheck. Og spesielt ikke hvis jeg ikke hadde noe erfaring i det hele tatt hvis jeg ikke hadde brukt tid på å sette meg inn i hva dette innebærer. For uansett hvor fantastisk og spektakulært det er med ver, så er det noe som bør respekteres... Anonymous poster hash: 600b2...771
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå