Gå til innhold

Trenger hjelp.Svangerskapspermisjon og ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde ikke ferie i fjord. Var sykemeldt og gikk etterhvert over i fødselspermisjon. Har jeg rett på ferie overført fra i fjord eller går den automatisk vekk: S? Sjefen spurte om jeg kunne la være å ta ferie, men hvis dette er noe jeg har krav på, vil jeg jo ikke det. Noen som vet?

Anonymous poster hash: ad6a8...30b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med oss får vi betalt for to uker og må ta ut to uker i slike tilfeller. Men vi har fastlønn.

Anonymous poster hash: 6baf7...1e7

Skrevet

Om du skulle overført noe til i år skulle du gjørt det før nyttår.

Anonymous poster hash: d5e4f...081
Skrevet

Ferien forsvinner ikke. Lederen din er pliktig til å sørge for at ferien avvikles. Om det ikke går, som i ditt tilfelle, overføres ferien til neste år. Det er ikke lenger anledning til å få ferie utbetalt. Du har dermed all den ferien du ikke fikk tatt ut i fjor tilgode.

Men arbeidsgiver kunne bedt deg avvikle ferien i sykdomsperioden (og forlenget maxdato), men det er vel ikke aktuelt her

Anonymous poster hash: f0a00...1b1

Skrevet

Her fra arbeidstilsynet:

Overføring av ferie

All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller der arbeidstaker har for eksempel vært syk over flere år og har mye ferie til gode.

Ferien må tas ut i feriedager, ikke penger. Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon.

Arbeidsgiver har et ansvar for at arbeidstakerne tar ut all ferie i løpet av ferieåret. Arbeidstaker har også medvirkningsplikt til avviklingen av ferien.

Anonymous poster hash: f0a00...1b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...