Gå til innhold

Hvor flink er deres samboer å hjelpe til hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 4 i familien, to voksne og to barn på 8 og 11. Samboern min er deres stefar og ar vært det i nå 5 år. Helt ærlig så drar han slettes ikke lasset på lik linje som meg, men så er jeg også litt der at ettersom han "kun" er stepappa er det begrenset hva jeg kan be om. Mens på en annen side tenker jeg jo at han visste hva han gikk til å burde kunne ta sin del som far i huset? Jeg ser egentlig at jeg synes ting ikke er helt rett.

Her er våre daglige rutiner på generell basis;

Jeg står opp med ungene og fikser frokost, pakker matpakker om jeg ikke gjorde det dagen før, vekker mannen som står opp til nykokt kaffe, for så å gå å sette seg på pc'en for å jobbe. (Han jobber for tiden med hjemmekontor). Jeg får ungene ut døra og på skolen og kjører eller tar buss til jobb. En sjelden gang kjører han meg, men da må jeg spørre han. Han tilbyr ALDRI å stå opp med ungene og ta morgenstellet eller kjøre meg på jobb, og spør jeg blir han litt grinete fordi han må ut døra, og sier mange ganger nei fordi han må jobbe. Men han kan ligge å dra seg til jeg og ungene nesten er ute av døra, det har han tid til istedenfor jobb..

Jeg er på jobb fra 8 - 16, henter jenta på SFO om hun ikke har gått hjem selv. Kommer hjem til som regel ryddig og rent kjøkken med tømt oppvaskmaskin, for det gjør han nesten hver dag. Jeg har som regel handlet, jeg lager middagen og han rydder. Jeg hjelper ungene med leksene 90 % av tiden, er som regel den som kjører dem på besøk, til fritidsaktiviteter osv. Han tilbyr seg aldri, jeg må spørre. Han sier som regel ja om jeg spør. Kveldsrutinene tar jeg også hånd om, heller ikke her tilbyr han seg å hjelpe, selv ikke når jeg er syk! Jeg fikser kvelds, ordner lunsj, sender dem ned å tar tannpuss og alt det som hører med, og leser gjerne til minsta før hun legger seg. I mellomtiden sitter min sambo på pcn og koser seg med spill, eller tar seg en velfortjent hvil etter en "lang" arbeidsag der han i snitt jobber 3-4 timer dagen og ellers sitter å klør seg en viss plass å spiller pc spill. Jeg var hjemme på mandag og tirsdag med omgangssyka, han jobba kanskje tre timer til sammen de to dagene, og gjorde ikke en dritt i huset. Det mener han vi bør dele på siden han bidrar økonomisk til husholdet, noe han skal ha at han gjør. Han gir meg mer enn nok til regninger og mat hver mnd. Jeg mener at om han har 3-4 timer mer enn meg til å drive dank hver dag, så kan han da for hælv**** bruke litt tid på å støvsuge, skifte på senga, vakse klær osv osv??

Hva kan jeg forvente av en stepappa? Bør han ikke sånn heeelt egentlig tilby litt mer hjelp? Jeg er drittlei av å måtte be om hjelp hver gang jeg trenger det, bare for å få et "ok" som sier veeeeeldig tydelig at dette ville han egentlig ikke, men han gjør det. Han er en liten unge i manneform, og tåler kritikk noe helt ekstremt dårlig, så jeg trenger tips på hvordan jeg skal gå fram her for å få han til å forstå at dette er en jævlig urettferdig fordeling. Noen forslag?

Anonymous poster hash: af261...8ed
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han jobber så lite som du skisserer, syns jeg nok han er litt slapp. Burde tatt en runde med støvsugeren og vasket litt klær, enig i det.

Når det kommer til ungene høres det ut som han ser de som ditt hovedansvar iom at de ikke er hans. Men har dere ikke snakket om dette da? Før dere flyttet sammen mener jeg?

Nå har ikke jeg stepappa til ungene mine, så vet jo ikke helt hva jeg snakker om her, men ser for meg at det er lurt å avklare forventninger til hverandre på forhånd i denne settingen. Gjelder ikke bare det praktiske, men også oppdragelse ol.

Skrevet

Hjelpe til?

Han hjelper ikke til, han er en like stor del av familien som meg og ungene. Han gjør selvfølgelig alt som må og bør gjøres på lik linje med meg.

Skrevet

Hos oss har jeg ansvaret for vaskerommet- klesvask, rydding/vasking der, ol. Mannen har ansvar for kjøkkenet, men vasker og rydder i prinsippet resten av huset også oftere enn jeg gjør. Han har spurt meg om jeg av og til kan vaske doen/badet, noe jeg har sagt ja til, men han gjør det i prinsippet før jeg ser at det trengs å gjøres.

Nå de siste ukene har han tatt toppene på vaskerommet også. Jeg er så sliten og trøtt, at jeg må mote meg opp for å gå på do. Han er sykemeldt for tiden, og jeg jobber 100%, men har snakket med legen, og får nok minimum 50% sykemelding så fort jeg ønsker det, ga beskjed om at jeg ikke ønsket det enda.

Anonymous poster hash: c7b51...601
Skrevet

Han gjør vel egentlig ingenting. men han ser det ikke selv, så det er bare å gi opp å ta en diskusjon.

Det er ikke sjelden at jeg må bære ut frokosttallerkenene etter han når jeg kommer hjem fra jobb.. og jeg tror faktisk aldri han har tappet i ei vaskebøtte etter at vi flyttet inn for 5 år siden.

Når jeg kommer hjem fra jobbtur, ser huset helt for jævlig ut, og det er bare å begynne å rydde.

Mødre: Vær så snill å lære gutta deres at de må rydde på lik linje med damene.. her tror jeg at jeg har skaffet meg et eksemplar som har sett mor gjøre alt.. og det går vel egentlig i arv til våre barn, siden de ser det samme i vårt hjem.. når jeg tenker meg om.. :-O

Anonymous poster hash: 431f0...0a9
Skrevet (endret)

Det virker som han lever ved siden av i stedet for sammen med deg og din familie. Slik du beskriver ham, ser det ut som han ikke har noen interesse av å være stefar. Husarbeid er en ting, der kunne hatt gjort noe mer om han har så mye fritid som du beskriver. Men hovedspørsmålet er, slik jeg ser det, om du synes det er ok å leve med en mann som ikke ønsker ha noen rolle overfor barna dine.

Endret av Mostly Harmless
Skrevet

Hadde flytta

Skrevet

Min samboer som ikke er far til min datter stiller opp på lik linje som meg. For han er det helt naturlig at alt deles riktig. Han tar seg minst like mye av datteren som meg, han styrer i huset, er den som vanligvis lager middag, han sier ofte at jeg bare skal sitte ned så ordner han. Han er veldig klar på at vi er en familie, og at alle er like inkludert.

Det eneste jeg gjør alene er å vaske klær, han er håpløs på det, men til og med der prøver han, og han bretter og legger på plass😊

Anonymous poster hash: 36af3...8c4

Skrevet

Reagerte også på hjelpe til. Ingen av dere hjelper til, dere bidrar sammen i fellesskap.

Vet med 100% sikkerhet at jeg hadde mistet alt av følelser om han er en sånn slabbedask som du fremstiller her, beklager.

Min samboer har også hjemmekontor i dag, han stod opp med min sønn, smurte matpakke, lagde frokost og kjørte han på skolen.

Han er veldig involvert og behandler han som sin egen sønn uten å overta rollen til hans far.

Tidligere denne uken kom han hjem etter jobb og hadde vært innom et kjøpesenter på vei hjem og kjøpt to par nye vintersko til ham. Han synes de var så slitte de han brukte nå. Jeg behøver ikke å fortelle eller be om noe.

Han er masse med min sønn og de lyser opp begge to når de ser hverandre.

Jeg hadde ikke klart å ha det på noen annen måte. Min kjære valgte ikke bare meg, men oss.. det er en vesentlig forskjell.

Økonomisk bidrar han også mye mer enn meg, da han tjener 5 ganger så mye som meg... Så hans lønn går også til egen sparing til "min" sønn blant annet. Vi er på ferier og turer, alltid han som betaler.

Han jobber lange dager i lederstilling med mye ansvar, reising til USA, og sene møter, men er 100% tilstede allikevel. Kommer fra jobb gjerne kl 19 på mandager og drar innom og ukeshandler på vei hjem da han vet at jeg hater å gå i matbutikken.

Så nei, sånn som du skisserer ville jeg aldri ha klart og levd.... får vondt av deg. Høres ut som om du drar lasset med tre barn helt alene.

Skrevet

Husarbeidet mener jeg han bør ta litt mer enn halvparten av siden han tross alt er hjemme og ikke bruker tid på reising/henting og bringing av barn osv.. Han burde også handle på lik linje med deg, og lage middag de fleste dagene. Økonomisk virker det jo som at det er bra organisert?! Jeg kan på en måte skjønne at han ikke er like engasjert i daglige rutiner rundt dine barn - de er da ikke hans! Han sier da ja når du spør!? Hva med barnas far? Kanskje han er.redd for å tråkke noen på tærne? Mange mødre vil ha praktisk hjelp, men ellers ingen synspunkter eller "innblanding"..? På den annen side bør dere vel ha diskutert slike ting før dere flyttet sammen? Uansett bør dere snakke sammen om det i stedet for å gå rundt og irritere dere...

Anonymous poster hash: fe04c...89e

Skrevet

Han burde helt klart gjøre mer husarbeid når han er hjemme med så mye fritid.

Når det er sagt, er det vel på høy tid at barna smører kveldsmat, matpakke og frokost selv?

Anonymous poster hash: cc334...e9c

Skrevet

Det skal IKKE være sånn! Er man to, så er man to, og det er en pakkeløsning! Min samboers oppgaver:

Lager 5 av 7 middager i uka, mot at jeg rydder kjøkkenet etterpå. Men de dagene jeg er sliten eller har dårlig tid, rydder han kjøkkenet selv. Dekker bordet pent med levende lys, sølvtøy og servietter, hver dag.

Handler inn alle dager når vi trenger påfyll - selv handler jeg kun lørdager. Lager alle matpakker. Til meg også, hvis det trengs. Baker alle brød. Parterer slakt og fryser ned. Plukker sopp og fryser dem.

Reparerer alle sykler og sparkstøttinger, fikser småting i huset, fikser barnas ting hvis en leke ikke virker eller et batteri må byttes. Staker opp i sluket når det tetter seg. Bytter lyspærer. Smører rustne hengsler. Styrer på i hagen, i år har kun han slått plenen.

Vasker doen uoppfordra (og like ofte som jeg selv). Rydder og gjør reint når vi skal ha besøk. Stryker klær. Parer alle enkeltsokkene! (Husets verste jobb...) Tar ut søpla.

Passer ungene (som er kun mine) en fast gang i uka og ellers de gangene jeg trenger eller ønsker det.

Legger opp ferieplaner og forbereder alt, f eks drar til sommerhuset dagen før oss andre for å sette på varmen, gjøre reint, skaffe leiebil og deretter møte oss på stasjonen. Reiser hjem dagen etter vi er reist for å gjøre det enklere, stelle huset ferdig, låse og lukke.

Kommer med kaffe på senga flere ganger i uka. Noen ganger også med frokost, hvis han begynner tidlig på jobb og jeg seint. Noen ganger setter han brettet på nattbordet sniker seg ut, så jeg ikke skal våkne før jeg må. Har kveldsmat og varm te stående klar til meg når jeg har jobba seint.

Jeg hadde ikke giddet å dra på en blindpassasjer...

Anonymous poster hash: 1a7a3...fd9

Skrevet

Det skal IKKE være sånn! Er man to, så er man to, og det er en pakkeløsning! Min samboers oppgaver:

Lager 5 av 7 middager i uka, mot at jeg rydder kjøkkenet etterpå. Men de dagene jeg er sliten eller har dårlig tid, rydder han kjøkkenet selv. Dekker bordet pent med levende lys, sølvtøy og servietter, hver dag.

Handler inn alle dager når vi trenger påfyll - selv handler jeg kun lørdager. Lager alle matpakker. Til meg også, hvis det trengs. Baker alle brød. Parterer slakt og fryser ned. Plukker sopp og fryser dem.

Reparerer alle sykler og sparkstøttinger, fikser småting i huset, fikser barnas ting hvis en leke ikke virker eller et batteri må byttes. Staker opp i sluket når det tetter seg. Bytter lyspærer. Smører rustne hengsler. Styrer på i hagen, i år har kun han slått plenen.

Vasker doen uoppfordra (og like ofte som jeg selv). Rydder og gjør reint når vi skal ha besøk. Stryker klær. Parer alle enkeltsokkene! (Husets verste jobb...) Tar ut søpla.

Passer ungene (som er kun mine) en fast gang i uka og ellers de gangene jeg trenger eller ønsker det.

Legger opp ferieplaner og forbereder alt, f eks drar til sommerhuset dagen før oss andre for å sette på varmen, gjøre reint, skaffe leiebil og deretter møte oss på stasjonen. Reiser hjem dagen etter vi er reist for å gjøre det enklere, stelle huset ferdig, låse og lukke.

Kommer med kaffe på senga flere ganger i uka. Noen ganger også med frokost, hvis han begynner tidlig på jobb og jeg seint. Noen ganger setter han brettet på nattbordet sniker seg ut, så jeg ikke skal våkne før jeg må. Har kveldsmat og varm te stående klar til meg når jeg har jobba seint.

Hva gjør du ?;)

Anonymous poster hash: 30b15...1ad

Skrevet

Mulig det ikke er han som er blindpassasjer her...😉

Skrevet

Hva gjør du ?;)

Anonymous poster hash: 30b15...1ad

Ja, du kan spørre!

Jeg gjør alt som har med klesvask å gjøre. Lager mat innimellom, men siden det nærmest er som en hobby for ham, har jeg ofte blitt kastet ut av kjøkkenet.

Tar all forefallende rydding, det meste av vanlig rengjøring og støvtørking, og all planlegging og administrasjon som krever bruk av hodet. Jeg er den som må holde oversikten.

Skrevet

Mulig det ikke er han som er blindpassasjer her...😉

Det er jeg som tjener mest penger, da. Så han slipper veldig billig unna mht økonomien. Og har generelt mer fri enn meg.

Skrevet

Det er jeg som tjener mest penger, da. Så han slipper veldig billig unna mht økonomien. Og har generelt mer fri enn meg.

Hørte dere det, damer? Hvis han tjener mer penger enn du gjør så er det faktisk din oppgave å slave og styre på hjemme - og da slipper vi billig unna!

Anonymous poster hash: 07cbe...e4c

Skrevet

Hørte dere det, damer? Hvis han tjener mer penger enn du gjør så er det faktisk din oppgave å slave og styre på hjemme - og da slipper vi billig unna!

Anonymous poster hash: 07cbe...e4c

Det er ikke noen som slaver her. Men jeg kommer generelt seinere hjem, så han går i gang i det som ellers hadde vært hans fritid.

Og glem aldri: de tingene mannen ikke ser, faller alltid på kona. Så når han allerede er klar i sofaen og har begynt å glo på tv, er det fortsatt masse puslerier jeg skal ordne med før jeg slår meg til ro.

Skrevet

Mannen min gjør nesten like mye som meg hjemme, men den største forskjellen på familiene våre er nok at ungene våre gjør mye mer.

De tar ut av oppvaskmaskinen, går ut med søpla, skifter på sine egne senger, ordner seg mat selv etter skolen, pakker sekken selv osv. La dem ta litt ansvar for seg selv så blir det ikke så mye på deg.

Anonymous poster hash: 9ab5d...c06

Skrevet

Mannen min gjør nesten like mye som meg hjemme, men den største forskjellen på familiene våre er nok at ungene våre gjør mye mer.

De tar ut av oppvaskmaskinen, går ut med søpla, skifter på sine egne senger, ordner seg mat selv etter skolen, pakker sekken selv osv. La dem ta litt ansvar for seg selv så blir det ikke så mye på deg.

Anonymous poster hash: 9ab5d...c06

👆🏻 What she said.

Anonymous poster hash: cc334...e9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...