Gå til innhold

Forandrer folk seg..egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det "ble slutt" med en venninne for 2 år siden. Hun var en skikkelig energivampyr og hadde til slutt flere sider jeg mislikte enn likte, jeg ble sliten av henne, klarte ikke være meg selv rundt henne, kort sagt en lettelse når vi hadde en liten krangel og kuttet kontakt. Nå vil hun ta opp kontakten, sier hun savner meg, det gjør absolutt ikke jeg, er kjempeusikker på hva jeg bør svare? Føler meg slem hvis jeg ikke gir henne en ny sjanse, samtidig har jeg ikke mye tro på at hun har forandret seg så mye..rett og slett personligheten jeg ikke liker. Uff..føler det er så vanskelig, vil jo ikke såre og være slem heller :( hva ville du gjort?

Anonymous poster hash: af07a...ecd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, folk forandrer seg. Men som regel må det et trauma til for å få folk til å forandre seg veldig.

Anonymous poster hash: ab0b7...325
Skrevet

Jeg har vært i eksakt samme situasjon som deg😱

Klarte å unngå henne i over to år, men forbarmet meg over henne da hun ville ta opp kontakten. Hun har ikke forandret seg det grann! Suger humøret og energien ut av meg...! Jeg er så sint på meg selv for at jeg ikke bare fortsatte å overse henne.

Hun gir meg ingenting, vet alt bedre enn alle andre, kritiserer hele tiden og tror hun vet alt... Vennskapet gir meg absolutt ingenting. Kanskje det er samme person 😂

Anonymous poster hash: 1e556...d5e

Skrevet

Ja folk forandrer seg! Har også opplevd det samme som deg. Min venninne gikk fra å være sånn du beskriver, til å bli ydmyk, reflekterende og, ja, bare skikkelig hyggelig! Så det går an.

Selv har jeg også forandret meg masse etter at jeg møtte mannen min. Dersom man vil kan man alltid endre seg. Men det krever jo en viss selvinnsikt da...

Anonymous poster hash: 5f6f3...829

Skrevet

Haha kanskje det, vet hun hadde en periode det var slutt med en annen venninne også, herregud, kjenner ingen andre som gjør det slutt med venner, føles så dramatisk og fjortis men var virkelig på sin plass her..Jeg har det så mye roligere og bedre nå, mistet noen flere felles venninner i samme slengen, så det er litt synd, men heller få, gode og normale folk rundt meg enn folk jeg blir stressa av..eller er jeg dum, burde alle få en sjanse til, fokuserer jeg for mye på det negative? Hadde jeg enda trodd at hun innser litt av noe av det hun gjorde feil mot meg, men vi har såpass mye historie og kjenner jeg er såpass bitter at jeg ikke tror vi kan finne tilbake, høres det lite voksent ut av meg? Jeg er så dratt i alle retninger fordi jeg anser meg selv som en snill og real person, men vet ikke om jeg klarer å heve meg over dette.. Hvordan evt avvise henne på en fin måte?

Skrevet

Man endrer seg hvis man går inn for det.

Men det er jo ingen garanti for at din eksvenninne har endret seg. Vet hun hvorfor du trakk deg unna?

Anonymous poster hash: ee7ff...783

Skrevet

Folk kan i hvertfall forbedre seg, men personligheten ligger alltid i grunn.

Anonymous poster hash: f7689...2c1

Skrevet

Nei, folk forandrer seg minimalt på et par år. De kan kanskje forandre seg hvis de går inn for det. Hvis hun bare sier hun savner deg og vil ha kontakt, så tror jeg ikke det gjelder henne.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Jeg tror at i de aller fleste tilfellene forandrer ikke folk seg (traumer og spesielle hendelser kan forandre folk). De bare lærer hva som er forventet av dem og handler deretter for å bli sosialt akseptert. Men innerst inne er de akkurat den samme personen de alltid har vært.

Skrevet

Man endrer seg hvis man går inn for det.

Men det er jo ingen garanti for at din eksvenninne har endret seg. Vet hun hvorfor du trakk deg unna?

qq

Ja eller det vil si at vi begge er nok skuffet over den andre, hvem som har "mest rett" i det kan vel diskuteres, problemet er bare at hun kun ser seg selv og sin skuffelse. Tror ikke hun skjønner helt hvor mye enkelte ting har påvirket meg. Vanskelig å forklare når jeg ikke vil legge ut for mye her..Jeg føler det har vært for mye svik mellom oss til at det kan bli bra igjen i tillegg til hennes væremåte. Vennskapet gir meg ingenting, fælt å si det, særlig når hun sier hun savner meg og alt..det føles nesten som et kjærestebrudd der jeg ikke har følelser lenger men det har hun hvis dere skjønner..bare vet ikke hvordan jeg kan få sagt det, hun vil nok bli lei seg uansett, er ikke noe gøy å bli avvist..

Skrevet

Min erfaring er nei.

Var i din situasjon. I tillegg til å bare ta i vennskapsforholdet. Være seg penger eller aldri kunne lytte så hadde hun en merkelig oppgørsel ovenfor øvrige venner av meg, muligens sjalusi. I tillegg har hun endel radikale holdninger hun jevnlig luftet på MIN Facebook profil. Fikk stadig spørsmål om henne, folk lurte på om hun var tilbakestående rett og slett. Kuttet henne ut for fem år siden. VANVITTIG deilig.

Anonymous poster hash: d1956...e9f

Skrevet

Det er mulig. Men da må man selv forstå hva slags problemer man har og ville gjøre noe med dem. Absolutt ikke være in denial eller legge skylden på andre.

Man kan endre mønstre og synapser i hjernen, men det tar tid.

For alle som er interessert i å lære mer om det anbefaler jeg varmt boka Mindsight av Daniel Siegel

Anonymous poster hash: d8fee...b7d

Skrevet

Du gir ikke mange eksempler, men mine tanker går til push/pull vennskapet mellom min samboer og hennes besteveninne. Min samboer blir stadig skreket til, klandret for hennes feil og mangler. Silent treatment er passiv aggresivitet og en måte å prøve å irettesette andre mennesker på. Mange snille, ettergivende ja-mennesker setter andre menneskers følelser og behov foran sine egne. De som har en god del av symptomene på narsisisme fra DSM-V vet å ytnytte det. Alle ja-mennesker blir lei. Nærsagt ingen ja-mennesker går i graven som ja-mennesker og da bryter de kontakt. Da kommer narsissisten alltid krypende tilbake. Jeg vet ikke om dette stemmer for dere to. Du trenger bare å finne ut av hva slags oppførsel du aksepterer og ikke aksepterer. 

Mulig jeg er på villspor, men høres en del av disse utsagnene beskrivende ut for henne, så er det bare å gi henne ryggen og aldri se seg tilbake. 

• Having an exaggerated sense of self-importance
  • Expecting to be recognized as superior even without achievements that warrant it
  • Exaggerating your achievements and talents
  • Being preoccupied with fantasies about success, power, brilliance, beauty or the perfect mate
  • Believing that you are superior and can only be understood by or associate with equally special people
  • Requiring constant admiration
  • Having a sense of entitlement
  • Expecting special favors and unquestioning compliance with your expectations
  • Taking advantage of others to get what you want
  • Having an inability or unwillingness to recognize the needs and feelings of others
  • Being envious of others and believing others envy you
  • Behaving in an arrogant or haughty manner

Anonymous poster hash: d8ae7...753
Skrevet

Du gir ikke mange eksempler, men mine tanker går til push/pull vennskapet mellom min samboer og hennes besteveninne. Min samboer blir stadig skreket til, klandret for hennes feil og mangler. Silent treatment er passiv aggresivitet og en måte å prøve å irettesette andre mennesker på. Mange snille, ettergivende ja-mennesker setter andre menneskers følelser og behov foran sine egne. De som har en god del av symptomene på narsisisme fra DSM-V vet å ytnytte det. Alle ja-mennesker blir lei. Nærsagt ingen ja-mennesker går i graven som ja-mennesker og da bryter de kontakt. Da kommer narsissisten alltid krypende tilbake. Jeg vet ikke om dette stemmer for dere to. Du trenger bare å finne ut av hva slags oppførsel du aksepterer og ikke aksepterer.

Mulig jeg er på villspor, men høres en del av disse utsagnene beskrivende ut for henne, så er det bare å gi henne ryggen og aldri se seg tilbake.

• Having an exaggerated sense of self-importance
  • Expecting to be recognized as superior even without achievements that warrant it
  • Exaggerating your achievements and talents
  • Being preoccupied with fantasies about success, power, brilliance, beauty or the perfect mate
  • Believing that you are superior and can only be understood by or associate with equally special people
  • Requiring constant admiration
  • Having a sense of entitlement
  • Expecting special favors and unquestioning compliance with your expectations
  • Taking advantage of others to get what you want
  • Having an inability or unwillingness to recognize the needs and feelings of others
  • Being envious of others and believing others envy you
  • Behaving in an arrogant or haughty manner
Anonymous poster hash: d8ae7...753

Alle disse passet på den nye presidenten i USA, gitt!

Skrevet

Har du selv forandret deg? Ellers, glem det

Anonymous poster hash: cbaee...e1d

Skrevet

Vet hun hvorfor det ble " slutt" da? Om hun ikke vet det så er det vanskelig for henne og forandre seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...