Gå til innhold

Er så bekymret for gutten min 😔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han blir tre år i februar. Vi har lenge sett at han er noe sen i utvikling sammenlignet med jevnaldrende. Han er tospråklig og også sen med språket. Forstår mye på begge språk og kan en del ord men ikke mer.

Han er nettopp utredet av ppt og får vedtak om 5 timer spes ped i bhg. De sier også at han er noe sen kognitivt, klarer ikke flere av oppgaver som er forventet. Han skal nå henvises til sykehus for å utelukke medisinske årsaker til sen utvikling.

Jeg er så bekymret og redd for hvor dette ender😔

Anonymous poster hash: d45b8...82f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, jeg skjønner deg så godt❤ vi har også en gutt på 2 som sliter med språket, pluss at barnehagen mener han er sent ute motorisk. Det er så tungt og slitsomt å bekymre seg hele tiden❤

Har du sett på sånne lister over ting en 2 åring og 3 åring burde kunne? Kan han de tingene da?

Anonymous poster hash: 9c383...d73

Skrevet

Hva med å forsøke å bare ha et språk? Tospråklig er ofte veldig bra, men om de er litt sene i utvikling, så kan man kanskje ta et språk av gangen. Har ppt sagt noe om det?

Anonymous poster hash: a0231...438

Skrevet

Har hørselen hans blitt sjekket ? Væske i mellomøret kan føre til forsinket språkutvikling. Ellers så skjønner jeg så godt at du er bekymret og redd for hva utredningen vil føre til.

Skrevet

Det er for sent å snu på tospråkligheten. Hvis han mister ett av språkene på dette stadiet, raner man ham for begreper. (Vanlig hos adoptivbarn.)

Husk at tre år ikke er så gammelt. Han kan fortsatt innhente mye.

Anonymous poster hash: 1a5d1...53e

Skrevet

Hva med å forsøke å bare ha et språk? Tospråklig er ofte veldig bra, men om de er litt sene i utvikling, så kan man kanskje ta et språk av gangen. Har ppt sagt noe om det?

Hvor har du det ifra? Har vanskelig for å tro at en pp-rådgiver har anbefalt det.

Anonymous poster hash: 25d6a...b1f

Skrevet

Jeg har hele tiden hatt et håp om at han henter seg inn og håper det selfølgelig fortsatt, men når jeg nå skjønner at de vil videre med undersøkelser så blir jeg livredd.

Tanker på at han kan kanskje alltid være annerledes, streve med venner ol. gjør meg vettskremt.

Han er ellers den fineste gutten som gir mye av seg selv, tuller, ler, uttrykker seg på sin måte, viser følelser på god og vondt. Så det er dette med språk og det at han er noe mer umoden enn sine jevnaldrende.

Skrevet

NEI!!! Tospråklighet er en gave, og lettest å lære fra fødsel av.

Tospråklige kan være litt tregere med å snakke som små, og kan blande språkene i starten. Men så blir tospråklighet en kilde til mye bra. Mer fleksibel tenking feks.

Min erfaring er at noen pp-rådgivere ikke vet nok om tospråklighet. Spør etter en psykolog om du kan..

Anonymous poster hash: 853be...90a

Skrevet

Hei, må bare svare deg. Språket må du ikke bekymre deg for. Har selv tre tospråkelige barn, og det er HELT normalt at de har senere språkutvikling en de som kun lærer ett språk. Min minste har blitt fire, og er fremdeles litt bakpå med språket. Hun forstår alt på begge språk men mikser de to språkene og språkoppbygging endel. Men ingen er bekymret. Min nå syvåring var helt lik. Løsnet i fireårsalderen og snakker nå perfekt både engelsk og norsk. Om det er andre ting som gjør deg bekymret vet jeg ikke, men ville bare betrygge deg angående språket. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 3a1a1...7d2

Skrevet

Hei, må bare svare deg. Språket må du ikke bekymre deg for. Har selv tre tospråkelige barn, og det er HELT normalt at de har senere språkutvikling en de som kun lærer ett språk. Min minste har blitt fire, og er fremdeles litt bakpå med språket. Hun forstår alt på begge språk men mikser de to språkene og språkoppbygging endel. Men ingen er bekymret. Min nå syvåring var helt lik. Løsnet i fireårsalderen og snakker nå perfekt både engelsk og norsk. Om det er andre ting som gjør deg bekymret vet jeg ikke, men ville bare betrygge deg angående språket. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 3a1a1...7d2

Tusen takk for beroligende svar. Språket er ikke det som bekymrer meg mest, det er nok den kognitive utviklingen som går på å klare de oppgavene som forventes, leke de lekene som jevnaldrende. Et elsempel er at istedet for å bygge klosser så er han mer opptatt av å putte de inn i en bøtte og helle ut igjen.

Skrevet

Tusen takk for beroligende svar. Språket er ikke det som bekymrer meg mest, det er nok den kognitive utviklingen som går på å klare de oppgavene som forventes, leke de lekene som jevnaldrende. Et elsempel er at istedet for å bygge klosser så er han mer opptatt av å putte de inn i en bøtte og helle ut igjen.

Hvis begrunnelse for mistanke om forsinket kognitiv utvikling er dette med klossene så trenger du ikke bekymre deg. Hvis de uttaler seg om kognitiv utvikling burde de teste med en normert test. Og når barn er så små kan kognitiv utvikling endre seg, det kan gå litt i rykk og napp uten at det er noe galt.

Flott at han er henvist videre. Lykke til.

Skrevet

Hvis begrunnelse for mistanke om forsinket kognitiv utvikling er dette med klossene så trenger du ikke bekymre deg. Hvis de uttaler seg om kognitiv utvikling burde de teste med en normert test. Og når barn er så små kan kognitiv utvikling endre seg, det kan gå litt i rykk og napp uten at det er noe galt.

Flott at han er henvist videre. Lykke til.

Hvis du leser, er barnet testet av ppt, og du kan være 100% sikker på at de deler ikke ut spes.ped timer på grunnlag av at han putter klosser i en bøtte og ikke bygger.

Jeg skjønner at du er bekymret, det er tøft å ikke vite. Men uansett hva de kommer frem til, er gutten din akkurat den samme som han alltid har vært, din fantastiske skatt.

Anonymous poster hash: 226d8...7db

Skrevet

Hvis du leser, er barnet testet av ppt, og du kan være 100% sikker på at de deler ikke ut spes.ped timer på grunnlag av at han putter klosser i en bøtte og ikke bygger.

Jeg skjønner at du er bekymret, det er tøft å ikke vite. Men uansett hva de kommer frem til, er gutten din akkurat den samme som han alltid har vært, din fantastiske skatt.

Anonymous poster hash: 226d8...7db

Spes ped blir nok satt inn mest ifht språket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...