Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #1 Skrevet 18. januar 2017 Det er jo ingen standard, men hva er vanlig rundt om? Mor og far er gift/ bor sammen, så det blir fra begge. Anonymous poster hash: 149fa...f93
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #2 Skrevet 18. januar 2017 Hadde konfirmant i fjor, og fikk inntrykk av at det var ganske vanlig med 10.000 kroner og oppover. Flere at kompisene fikk båt, de ligger gjerne på 10-30.000 disse små båtene med 9,9 hester på. Anonymous poster hash: 20768...639
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #3 Skrevet 18. januar 2017 Det beste foreldre kan gjøre for barna sine er å få dem til å lese bibelen og sette seg inn i hva en konfirmasjon egentlig er: å bekrefte sin kristne tro. Kan ikke ungdommen gjøre det så burde de avstå fra konfirmasjon. Å lyve i Guds hus er så feil som det kan bli! Det ser til og med vi som ikke er troende. Tviler på at så mange trenger å punge ut penger hvis folk lærer seg litt respekt for religion. Det står i bibelen at man ikke skal lyve. Hvorfor står da tusenvis av norske ungdommer og gjør det hvert år? For å få penger? På tide å lære barna litt moral. Og at man skal ta en slik seremoni alvorlig og da leve etter Guds ord. Man skal ikke stå å lyve fordi man vil ha ny båt, bunad eller 30,000kr av sine foreldre! Anonymous poster hash: 79ba4...409
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #4 Skrevet 18. januar 2017 Det beste foreldre kan gjøre for barna sine er å få dem til å lese bibelen og sette seg inn i hva en konfirmasjon egentlig er: å bekrefte sin kristne tro. Kan ikke ungdommen gjøre det så burde de avstå fra konfirmasjon. Å lyve i Guds hus er så feil som det kan bli! Det ser til og med vi som ikke er troende. Tviler på at så mange trenger å punge ut penger hvis folk lærer seg litt respekt for religion. Det står i bibelen at man ikke skal lyve. Hvorfor står da tusenvis av norske ungdommer og gjør det hvert år? For å få penger? På tide å lære barna litt moral. Og at man skal ta en slik seremoni alvorlig og da leve etter Guds ord. Man skal ikke stå å lyve fordi man vil ha ny båt, bunad eller 30,000kr av sine foreldre! Anonymous poster hash: 79ba4...409 Vi skal ha borgerlig konfirmasjon, så det blir uaktuelt her. Trenger ikke religion for å lære og oppføre seg, moral har ikke noe med det å gjøre i forhold til vårt synspunkt. Og det må du akseptere, alle tror ikke på Gud ;-) Anonymous poster hash: 566bc...907
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #5 Skrevet 18. januar 2017 I følge tidligere tråder om temaet så er det ingenting som er vanlig. Svarene varierer fra ingenting fordi selskapet er gaven, og opp til 2-300.000. Anonymous poster hash: 04d3d...f65
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #6 Skrevet 18. januar 2017 Det er jo ingen standard, men hva er vanlig rundt om? Mor og far er gift/ bor sammen, så det blir fra begge. Anonymous poster hash: 149fa...f93 Ingen! Selskap, bunad osv er mer enn nok som gave. Min konfirmant fikk festen, dressen og medlemskap på treningssenter. Anonymous poster hash: 7f67d...da3
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #7 Skrevet 18. januar 2017 Heldigvis er det en stund til vi eventuelt får konfirmanter. Akkurat nå syns jeg det er tåpelig å skulle gi feks 10.000 i gave til sønnen vår når han er 15. Hva skal han med de pengene da liksom? Jeg vil heller hjelpe så godt vi kan etterhvert når han begynner å studere og trenger bolig... Anonymous poster hash: 1831a...7e4
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #8 Skrevet 18. januar 2017 Vi har konfirmant neste år og dette er en splittet familie. Min ektemann har dette barnet fra før. Det jeg "sliter" med er at hvis vi feks. gir 5000kr så gir jo mora også 5000kr altså 10000kr fra oss til sammen. Men vi gir jo da 5000kr til våre andre barn også for å gi likt. Burde vi da gi 2500kr slik at hans sluttsum blir på samme som de andre søskena? Anonymous poster hash: cef3b...953
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #9 Skrevet 18. januar 2017 Vi har konfirmant neste år og dette er en splittet familie. Min ektemann har dette barnet fra før. Det jeg "sliter" med er at hvis vi feks. gir 5000kr så gir jo mora også 5000kr altså 10000kr fra oss til sammen. Men vi gir jo da 5000kr til våre andre barn også for å gi likt. Burde vi da gi 2500kr slik at hans sluttsum blir på samme som de andre søskena? Anonymous poster hash: cef3b...953 Vil søsken bli sittende og regne på hva halvbroren fikk av sin egen mor, sine besteforeldre og tanter på morssiden og så videre? Klarer dere å organisere det sånn at alt annet blir "likt"? Hvis ikke, så gi hva dere vil. Anonymous poster hash: 7f67d...da3
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #10 Skrevet 18. januar 2017 Vi har konfirmant neste år og dette er en splittet familie. Min ektemann har dette barnet fra før. Det jeg "sliter" med er at hvis vi feks. gir 5000kr så gir jo mora også 5000kr altså 10000kr fra oss til sammen. Men vi gir jo da 5000kr til våre andre barn også for å gi likt. Burde vi da gi 2500kr slik at hans sluttsum blir på samme som de andre søskena? Anonymous poster hash: cef3b...953 Nei. Anonymous poster hash: 3b04b...98f
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #11 Skrevet 18. januar 2017 I min omgangskrets har jeg ikke hørt om noen foreldre som gir barna sine penger. Jentene pleier å få bunad. Guttene får dress og løfte om bunad hvis de vil ha når de er mer utvokst. I tillegg får de selskapet. Anonymous poster hash: dac02...a83
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #12 Skrevet 18. januar 2017 Vi har konfirmant neste år og dette er en splittet familie. Min ektemann har dette barnet fra før. Det jeg "sliter" med er at hvis vi feks. gir 5000kr så gir jo mora også 5000kr altså 10000kr fra oss til sammen. Men vi gir jo da 5000kr til våre andre barn også for å gi likt. Burde vi da gi 2500kr slik at hans sluttsum blir på samme som de andre søskena? Anonymous poster hash: cef3b...953 Sluttsummen blir ikke lik om dere gir 2500. Da får det barnet 7.500 hvis mor gir 5.000. Jeg ville vurdert å gi 10.000 til felles barn og 5.000 til eldste, og forklart eldste at det får tilsvarende av mor, og det totale summen da blir lik. Dette forutsetter at man vet hva barnet får av mor. Hvorfor skal foreldre ha så dårlig samvittighet overfor et skilsmissebarn at det får verdier dobbelte av fellesbarn? Anonymous poster hash: aa7d1...2b3
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #13 Skrevet 18. januar 2017 Vi skal ha borgerlig konfirmasjon, så det blir uaktuelt her. Trenger ikke religion for å lære og oppføre seg, moral har ikke noe med det å gjøre i forhold til vårt synspunkt. Og det må du akseptere, alle tror ikke på Gud ;-) Anonymous poster hash: 566bc...907 Men det er jo nettopp fordi JEG IKKE TROR PÅ GUD jeg skrev det! Anonymous poster hash: 79ba4...409
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #14 Skrevet 18. januar 2017 I min omgangskrets har jeg ikke hørt om noen foreldre som gir barna sine penger. Jentene pleier å få bunad. Guttene får dress og løfte om bunad hvis de vil ha når de er mer utvokst. I tillegg får de selskapet. Anonymous poster hash: dac02...a83 Bunad og selskap er jo egentlig mer enn bra nok. Enkelte bunader er jo grisefyre. Vi kommer til å gi selskap og en liten ting. Har sagt at ungene skal få 10.000 for ikke å konfirmere seg (vi er ateister). Skjønner egentlig ikke poenget med å overøse 15-åringer med store beløp for en tradisjon de fleste av dem egentlig tar lang fart og driter i. Hvor mange av dem hadde konfirmert seg om det ikke ble eg stort selskap og råflotte gaver, men bare markering i kirka? Anonymous poster hash: aa7d1...2b3
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #15 Skrevet 18. januar 2017 Borgerlig er ikke i kirken, men en markering, så glem religion. Har ikke noe med Gud å gjøre heller, for konfirmanten er ikke religiøs. Lurer kun på hvilken pengesum utenom selskap, dress osv. Konfirmanten er forøvrig en gutt :-) HI Anonymous poster hash: 566bc...907
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #16 Skrevet 18. januar 2017 Men det er jo nettopp fordi JEG IKKE TROR PÅ GUD jeg skrev det! Anonymous poster hash: 79ba4...409 Sorry, leste feil Fortsatt borgerlig, så Gud har ikke noe med saken å gjøre. Er ikke medlem av statskirken heller. Anonymous poster hash: 566bc...907
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #17 Skrevet 18. januar 2017 Borgerlig er ikke i kirken, men en markering, så glem religion. Har ikke noe med Gud å gjøre heller, for konfirmanten er ikke religiøs. Lurer kun på hvilken pengesum utenom selskap, dress osv. Konfirmanten er forøvrig en gutt :-) HI Anonymous poster hash: 566bc...907 Hvorfor vil du gi gutten penger? Ønsker du han skal ha fri mulighet til å bestille pizza hver gang han ikke liker middagen og råd til taxi hjem fra fest ut ungdomsskolen eller tenker du de skal brukes på russefeiring når den tid kommer? Anonymous poster hash: dac02...a83
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #18 Skrevet 18. januar 2017 Sluttsummen blir ikke lik om dere gir 2500. Da får det barnet 7.500 hvis mor gir 5.000. Jeg ville vurdert å gi 10.000 til felles barn og 5.000 til eldste, og forklart eldste at det får tilsvarende av mor, og det totale summen da blir lik. Dette forutsetter at man vet hva barnet får av mor. Hvorfor skal foreldre ha så dårlig samvittighet overfor et skilsmissebarn at det får verdier dobbelte av fellesbarn? Anonymous poster hash: aa7d1...2b3 De får ikke "verdier dobbelte av fellesbarn". De får det samme. Hva øvrig familie (som ikke er i slekt med fellesbarn) gir til særkullsbarnet, skal vel ikke telle med i hva foreldre gir. Det gjelder også den mora som ikke er mor til fellesbarna: hennes sum til sin sønn, om den er 50 kr eller 30.000, skal da ikke påvirke eller styre hva dette paret gir denne konfirmanten? Anonymous poster hash: 7f67d...da3
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #19 Skrevet 18. januar 2017 I vår familie og omgangskrets generelt har jentene fått bunad (tilbud om å heller få kjole pluss penger slik at totalen blir det samme som ved bunad, men hittil har ingen av min familie valgt bort bunaden), verdi ca 25.000,- inkl sølv og sko. Guttene har fått dress pluss penger slik at det blir lik verdi. I tillegg får de selskapet. Jeg fikk i tillegg et gullarmbånd av mamma og pappa. Broren min fikk slipsnål og mansjettknapper i gull. Anonymous poster hash: fe8d8...240
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #20 Skrevet 18. januar 2017 Hvorfor vil du gi gutten penger? Ønsker du han skal ha fri mulighet til å bestille pizza hver gang han ikke liker middagen og råd til taxi hjem fra fest ut ungdomsskolen eller tenker du de skal brukes på russefeiring når den tid kommer? Anonymous poster hash: dac02...a83 Nei, er ikke meningen han skal bruke de på sånt. Pengene gis med forbehold om å kjøpe noe "fornuftig" senere. Jeg kjøpte moped for mine konfirmasjonspenger for hundre år siden. Pizza og taxi er ikke aktuelt ;-) Han er forsvarlig med penger også, så de vil nok bli spart til noe han ønsker seg/trenger. "Blåser" han de bort på drit, så kan han jo angre senere. Anonymous poster hash: 566bc...907
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #21 Skrevet 18. januar 2017 Det tesisteste jeg hører er når gaven fra foreldre er selskapet. Finn det barnet i Norge som heller velger en klein middag med ymse slektninger og flaue taler eller sang framfor...tja 5000,- Nei gave er ikke noe mottager velger selv, men man gir da gave etter hva en tror mottager ønsker seg og blir glad for. Jeg vipper mellom å gi 5000,- til førerkort eller en klokke av bedre merke. Vi har fulle BSU-kontoer som de skal få på 18-årsdagen. Anonymous poster hash: 88671...4d5
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #22 Skrevet 18. januar 2017 Det tesisteste jeg hører er når gaven fra foreldre er selskapet. Finn det barnet i Norge som heller velger en klein middag med ymse slektninger og flaue taler eller sang framfor...tja 5000,- Nei gave er ikke noe mottager velger selv, men man gir da gave etter hva en tror mottager ønsker seg og blir glad for. Jeg vipper mellom å gi 5000,- til førerkort eller en klokke av bedre merke. Vi har fulle BSU-kontoer som de skal få på 18-årsdagen. Anonymous poster hash: 88671...4d5 Og "tesisteste" skulle selvfølgelig være teiteste..... Anonymous poster hash: 88671...4d5
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #23 Skrevet 18. januar 2017 Sorry, leste feil Fortsatt borgerlig, så Gud har ikke noe med saken å gjøre. Er ikke medlem av statskirken heller. Anonymous poster hash: 566bc...907 Borgerlig konfirmasjon er om mulig ennå verre enn å lyve i kirken. En oppkonstruert seremoni for å ha en fest og få gaver. Hilsen meg som ikke er religiøs Anonymous poster hash: 79ba4...409
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #24 Skrevet 18. januar 2017 Borgerlig konfirmasjon er om mulig ennå verre enn å lyve i kirken. En oppkonstruert seremoni for å ha en fest og få gaver. Hilsen meg som ikke er religiøs Anonymous poster hash: 79ba4...409 AMEN! Anonymous poster hash: 88671...4d5
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #25 Skrevet 18. januar 2017 Fikk ikke noe hos mine foreldre da jeg var konfirmant. Guttungen får trafikalt grunnkurs og 8000,- fra meg som skal gå til førerkort. Pappan gir 5000. Vi er da ikke sammen. Anonymous poster hash: 9287e...109
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå