Gå til innhold

Fagforening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vits i å være organisert hvis ikke jobben er medlem? Herregud jeg kan ingenting om dette. Jeg er organisert, mener jobben sa di fulgte tariff da jeg startet, men bedriften er privat betyr det at de likevel setter lønn fritt? Vær så snill og opplys en intetanende sjel..har forstått det sånn at det er lurt å være organisert hvis man f.eks havner i konflikt med jobben, men med mindre jobben er knyttet til foreningen har jeg da noen rettigheter? Er det kanskje ikke noen vits at jeg er organisert? Vet ikke om flere på jobb er det.

Anonymous poster hash: 6231d...156

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i en liten privat bedrift, og jeg har virkelig hatt behov for fagforeningen min. Vær organisert uansett !!

Bedriften har ikke nødvendigvis tariffavtale (du skal likevel ha gyldig skriftlig arbeidsavtale! Det står på arbeidstilsynet sine sider hva den skal inneholde for å være gyldig), men om de likevel følger satsene for tarifflønn er jo det flott. :) ellers står du jo fritt til å eventuelt takke nei til jobben dersom bedriften vil ha en annen lønn enn tariff og dere ikke blir enige i lønnsforhandlinger.

Det finnes både positive og negative ting med tariffavtale også, blandt annet er det noen avtaler som har forhandlet bort enkelte rettigheter (feks i noen yrker kan de få mindre hviletid mellom to vakter enn det arbeidsmiljøloven tar utgangspunkt i.) mot at man gjerne får andre fordeler istedet (mer ferie pr år, tarifflønn etc.). :)

Som organisert har du f.eks mulighet for å få advokathjelp om det blir behov for det. Det kan bety mye! Jeg ville ikke sagt nei til en jobb jeg ønsket pga manglende tariffavtale, sålenge jeg fikk en skikkelig og gyldig arbeidskontrakt og gode vilkår. Men organisert kommer jeg ALLTID til å være. :)

Anonymous poster hash: 5f017...e99

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar :)

Anonymous poster hash: 6231d...156

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...